Törékeny egyensúly
A tojás évezredek óta az egyik legfontosabb és legkeresettebb alapélelmiszer. Tápláló, sokoldalúan felhasználható és a szezonális időszakokban – különösen húsvét környékén – kiemelkedő forgalmat generál az élelmiszer-kiskereskedelemben. Az elmúlt években az árak ingadozása és a vásárlói preferenciák átalakulása egyaránt új kihívások elé állították a termelőket és a forgalmazókat.
A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Bokros Gábor
marketingigazgató
Gyermelyi
Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgatója arról számol be, hogy a tavalyi húsvéti időszakot követően a tojás iránti kereslet a trendeknek megfelelően visszább esett, és csak nagyon nehezen, hosszú idő elteltével érte el újra a megszokott szintet.
– Sajnos, az immár szokásosnak mondható őszi madárinfluenza-járvány intenzív volt, és széles területet érintett. A kényszerű állománycsökkentés mérsékelte a rendelkezésre álló tojás mennyiségét, miközben a kereslet folyamatosan nőtt, ami gyorsan kínálati hiányt eredményezett – avat be a szakember.
Mint mondja, már az utolsó negyedévben egyértelműen látszott, hogy a takarmány-alapanyagok és a csomagolóanyagok drágulása elkerülhetetlen. Az inputanyagok költségnövekedése, valamint a bérköltségek emelkedése együttesen a termék árának további növekedéséhez vezet.
– A kereskedelmi láncok részéről egyre erősebb az igény az alternatív tartásmódban megtermelt tojások iránt, ugyanakkor a fogyasztók körében ez a kereslet egyelőre nem tömeges. Az ilyen típusú telepek számának növelése jelentős beruházásokat igényel, ami komoly pénzügyi terhet jelent a termelők számára. Ennek, valamint az alternatív tartásmódban előállított tojások magasabb önköltségének egyértelmű árfelhajtó hatása lesz. A Gyermelyi vállalatcsoport a közeljövőben nagymértékben bővíti tojótyúkállományát. Az új nevelőkbe és istállókba már alternatív tartásmódú technológia kerül beépítésre, így 2026-tól a mi kínálatunkban is elérhetők lesznek ezek a termékek. Legfőbb feladatunk, hogy a friss terméket időben eljuttassuk a piacra, amit partnereinkkel szoros együttműködésben, a szükséges rugalmassággal kezelünk – vetíti előre Bokros Gábor.

A takarmányalapanyagok és a csomagolóanyagok drágulásától a bérköltségeken át a madárinfluenzáig több árfelhajtó tényező is érte a piacot az elmúlt időszakban
Bővülő alternatív termelés

Dr. Kertész Tamás
ügyvezető igazgató
Farm Tojás
Dr. Kertész Tamás, a Farm Tojás Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a tojásfogyasztás fokozatosan emelkedik, de még nem érte el azt az „aranykort”, amikor az éves fogyasztás 300 darab fölött volt fejenként. Jelenleg ez a mutató körülbelül 245 darabnál jár.
– Az elmúlt időszakban a tojás ára enyhén emelkedett, azonban fajlagosan még mindig az egyik legolcsóbb élelmiszernek számít. A magyar termelők az év nagy részében képesek biztosítani a hazai ellátást, de a kiemelt időszakokban – például húsvétkor – importtojásra is szükség van – mutat rá dr. Kertész Tamás.
Megerősíti, hogy a tudatos fogyasztók egyre inkább kerülik a ketreces tartásból származó tojásokat, de mivel továbbra is ezek a legolcsóbbak, így még mindig jelentős mennyiségben fogynak.
– Folyamatosan növeljük az alternatív termelésünket, amely már lényegesen magasabb, mint a ketreces. Pár éven belül megvalósítjuk a teljes átállást az alternatív termelésre. Forgalmazás területén is enyhe növekedésben vagyunk, de nem törekszünk minden piac megszerzésére, mert a megfelelő nyereség elérése létkérdés, ugyanis profit nélkül nem lehet fejleszteni – hangsúlyozza az ügyvezető igazgató.
A cégnél több éve sikeresen forgalmaznak Omega-3 és GMO-mentes tojást, amelyek kereslete kisebb, mint a sztenderd tojásoké.
– A húsvéti időszakra előzetes tervezéssel, valamint a kapacitások megfelelő elosztásával és maximális kihasználásával készülünk. Több csomagolóüzemmel dolgozunk, és ilyenkor mindenhol fokozzuk a termelési tempót, több műszak beállításával biztosítva a megnövekedett kereslet kiszolgálását – jelzi dr. Kertész Tamás.

A magyar termelők az év nagy részében képesek biztosítani a hazai ellátást, de a kiemelt időszakokban importtojásra is szükség van
Kifogástalan minőség

Kollár Csaba
vezető
Hírös Farm
Kollár Csaba, a Hírös Farm Kft. vezetője azt tapasztalja, hogy mindezeken túl a fogyasztók árérzékenysége is nőtt.
Meglátása szerint a vámmentesen az EU-ba érkező, nem uniós színvonalon és minőségben előállított, alacsony költségű (pl. Ukrajnából), valamint az esetenként hamisított eredetű termékek beáramlása jelentős piaci zavart okoz. Emellett beruházási kényszert jelent a termelők számára az egyre inkább előtérbe helyezett, társadalmilag és fenntarthatósági szempontból is kifejezetten káros divatos tartásmódok (pl. alternatív) népszerűsítése és már-már kötelezővé tétele. A fogyasztónak ugyanazon táplálék jóval drágább, és a környezeti erőforrásokból pazarlóan többet vesz igénybe.
– A mi helyzetünk kedvezőbb az ágazati átlagnál, mivel magasabb szakmai színvonalon termelünk, és hatékonyabbak vagyunk. Alaptermékeink már eleve olyan minőséget képviselnek, amely máshol csak feláras, prémium kategóriában érhető el. Az év nagy részében keresleti piacot tapasztalunk, amikor pedig nem így van, export révén egyensúlyozzuk ki a helyzetet. A tojás olyan egyetemes alapélelmiszer, amelyet a fogyasztókhoz kifogástalan minőségben illik eljuttatni – ugyanúgy, ahogyan azt saját családunknak szánjuk. Termelésünk az év 365 napjában, folyamatos, teljes kapacitással zajlik. A jövőben bővítjük termelőkapacitásainkat, hogy a magyar lakosság egyre nagyobb részét láthassuk el magas színvonalú, igényes termékeinkkel. Elkötelezettek vagyunk a Magyar Termék Védjegy rendszer mellett – hamarosan minden termékünk védjegyes lesz –, valamint az uniós és hazai közösségi tojásmarketing mellett is, például a tojaskihivas.eu kezdeményezésen keresztül – zárja gondolatait Kollár Csaba. //

A kereskedelmi láncok részéről egyre erősebb az igény az alternatív tartásmódban megtermelt tojások iránt, ugyanakkor a fogyasztók körében ez a kereslet egyelőre nem tömeges
Folyamatos visszakapaszkodás a háztartási fogyasztásban
Az elmúlt években az áremelkedés az FMCG termékkategóriák nagy részénél masszív – jó pár esetben két számjegyű – volumencsökkenést eredményezett. Ez a tojásra is igaz volt kezdetben, hiszen 2021 évről 2022-re a mennyisége 14%-kal csökkent, miközben az ára a 2021-es 40 Ft/db-ról 2022 végére megduplázódott. De az azt követő két évben már évi 3-4%-os volumennövekedés látható, ami mögött részben egy mérsékelt, de folyamatos árcsökkenés is van, amely ár az elmúlt 4 negyedévben 60 Ft/db körüli szinten stabilizálódott.

Vendégszerző:
Szőke Albert
szenior tanácsadó
YouGov CP Hungary
A tojás ugyan alapvető élelmiszer, mégsem veszi mindenki. Éves szinten a háztartásoknak 86-88%-a vásárolja. A nem vásárló 12-14% háztartás közül nyilvánvalóan vannak olyanok, akik saját maguk állítják elő, de ha figyelembe vesszük az átlagos negyedéves, ill. havi szintű penetrációkat (70%, ill. 50%), akkor egyértelmű, hogy erre a termékkategóriára is igaz, hogy számos alkalmi használója van, akik csak ímmel-ámmal használják.
A kategória éves penetrációja az átlagos 88%-os szint körül van az egyes demográfiai csoportokban (Mat Nov/24), azaz független a háztartás méretétől, háziasszony életkorától, jövedelmi helyzetétől. Egy viszonylag jelentősebb különbség van: a falusi háztartásoknál az éves penetráció csak 83%, míg a Budapestieknél 93%, és ez a különbség nyilván a saját termelésből fakad.
A vásárlási intenzitásnál (éves szinten vásárolt mennyiség) már jobban elkülönülnek az egyes demográfiai csoportok. Nagy különbségek vannak a háztartásméret, életciklus és jövedelem szerint.
Tojást egy átlagos vásárló éves szinten 13 alkalommal vesz, alkalmanként 17-18 darabot téve a kosárba. A fent említett moderált volumen-visszarendeződés ezen vásárlási gyakoriság és kosárméret csekély növekedéséből származik.
A tojásra – hasonlóan az FMCG termékkategóriák zöméhez – szintén jellemző az elmúlt években a diszkont csatorna térnyerése. Jelenleg a tojás mennyiségének közel felét a diszkontokban vásároljuk. //
Kapcsolódó cikkeink
A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >Az FMCG a legderűlátóbb, de a kereskedelem többsége is jó évet vár
A Randstad 2025 januárjában megjelenő munkaerőpiaci trendkutatása biztató, de helyenként…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >