Tömegek vásároltak be paradicsom alapú termékekből
A globális pánikvásárlási láz felpörgette a feldolgozott élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmát, így a paradicsomból készült termékekét is – olvasható az agrarszektor.hu-n. A paradicsomfeldolgozók aggodalommal figyelik a keresleti trendeket és csak reménykednek abban, hogy a készletek kitartanak a 2020-as szezon indulásáig.
Egy hónappal a Covid-19 vírus miatt kihirdetett veszélyhelyzet kezdete után, a március 15-ével záruló hónapban a paradicsomból készült termékek értékesítése 5 százalékkal növekedett – írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A vizsgált időszak utolsó hetében a korábbi hetekhez képest 75 százalék volt a növekedés. Ez értékben 12 millió eurós növekedésnek felel meg. A leginkább vásárolt paradicsomból készült termék a paradicsompürét (passata), melyből 49,6 százalékkal magasabb értékben került eladásra. Ezt a paradicsom velő követte 41 százalékos növekedéssel, a hámozott paradicsom 38,3 százalékos növekedést mutatott. A paradicsompürére érkező megrendelések megháromszorozódtak, más konzervipari termékek és a konyhakész tésztaszószok iránt pedig kétszeresére nőtt a kereslet, ezt iparági szereplők erősítették meg.
A paradicsomszósz és a konzerv paradicsom fontos elemei az olasz konyhának, tradícionálisan tésztával, raguként vagy pizzafeltétként tálalva. A kijárási tilalom alatt sokan saját maguk készítik el a főtt tésztának valót vagy a pizzatésztát. Ennek eredménye, hogy a hozzávalók – így a konzerv paradicsom, a liszt és a tojás vagy az élesztő – kereslete is emelkedett, újabban ezekből némi hiány is van az országban.
A paradicsomból készült termékek eladása világszerte nőtt. A pánikvásárlás hatására például az ausztráliai zöldségkonzerv gyártó SPC Ardmona paradicsomkészletei kifogyóban vannak. A vállalat felpörgette a gyártást és napi 24 órában megy a termelés, de az szükséges ipari paradicsom mennyiség biztosítása egyre nehezebb. Az Egyesült Királyságban március 15. és 21. között a szupermarketek eladásai 43 százalékkal nőttek, az előtte lévő két hétben először 8, majd 22 százalék volt a növekedés. A leginkább vásárolt árucikkek a konzerv élelmiszerek – ezek közül is a tésztafélék, hús, hal – voltak, mindegyik három számjegyű növekedést produkált, a Nielsen piackutató adatai szerint 226, 200 és 164 százalékosat. A Tesco közzétett kereskedelmi adatai szerint a szeletelt paradicsom eladása a hónap legforgalmasabb hetében 3,3 millió doboz konzerv volt.
Olaszország átlagosan évi 1,5 millió tonna árut exportál, ezzel a világ legnagyobb paradicsomkonzerv-gyártója. Spanyolország a második, az olasz exportmennyiség tizedével, míg a harmadik az Egyesült Államok 71 500 tonnás exporttal. Mivel az ország készletei alacsony szintre estek, az olasz paradicsomfeldolgozók a közelmúltban elkezdték beosztani a készleteket és ugyanezen okból felfüggesztésre kerültek a promóciós értékesítések is.
Az alacsony készletszint és a takarékoskodás okai
Olaszországban 2018-ban 4,65 millió tonna paradicsomot takarítottak be, ami a 2017. évi 5,2 millió tonnánál 11 százalékkal kevesebb. A 2019-es paradicsom szezon kihívásokkal teli volt és 4,9 millió tonnával zárt, ami kevesebb, mint a 2018. év előtti évek átlaga (5,1 millió tonna). Tavaly az ország északi részén problémát okozott az időjárás, tavasszal szokatlanul nagy mennyiségű csapadék hullott, jégesők is voltak és hűvös volt. E miatt késtek a vetések és palántázások, a szezon így október végéig tolódott ki. Olaszország déli részén, az ipari paradicsomtermesztés csomópontjában 2019-ben 2,4 millió tonna paradicsomot takarítottak be. A termés minősége nem volt megfelelő, rossz volt a színeződés és sok volt a zöld paradicsom, ami 2018-hoz képest 5-6 százalékkal csökkentette az feldolgozóüzemi hozamot. Az ipari veszteség eredményeként a feldolgozható nyersanyagmennyiség arra az időszakra koncentrálódott, amikor az országban rekord alacsonyan voltak a készletek.
A paradicsom ipar általában a következő év októberéig képes készleteket tartani. Minden betakarított és feldolgozott paradicsom tárolásra kerül és október-november folyamán kezdődnek meg az új szerződések szerinti szállítások. Az idei évvel kapcsolatban a feldolgozók egyet értenek abban, hogy a készletek még a szezon kezdete előtt kimerülnek majd. Néhányan közülük azt is említik, hogy június végére komoly küzdelem alakul majd ki a piacon. A fő feladat most az, hogy úgy osszák be a készleteket, hogy a kiskereskedelem ellátása július-augusztusig biztosítható legyen, amikor is az idei szezon beindul majd.
Ebben az évben valószínűleg nem tudjuk majd tartani a feldolgozás és a szállítások megkezdése között szokásosan meglévő időket, a termékeket azonnal szállítani kell majd, ahogy azok elérhetővé válnak – mondta egy iparági szakértő. A készletezés (pánikvásárlás) hirtelen emelkedést generált az áruházi eladásokban, miközben a vendéglátó szektor igénye nullára csökkent úgy, hogy egyes piaci szereplők a megrendelések kifizetésével küzdenek. A kiskereskedelmi kereslet normális esetben október és április között nagyobb, aztán csillapodik, hogy a vendéglátóipar igényeinek a következő hónapokban esedékes kicsúcsosodására felkészüljön. Nyáron csak kisebb mennyiségeket értékesít a kiskereskedelem, mivel a kereslet az alacsonyabb jövedelmű családoknál marad meg.
Koronavírus, nagyobb iparági költségek
A paradicsom ipar éjjel-nappal azon dolgozik, hogy a termékei eljussanak a vevőkhöz. A termelési költségek megemelkedtek, mivel a kiszerelő és csomagoló sorok a hétvégéken is üzemelnek, ami extra munkaórákat jelent. A dolgozók és az összes erőforrás a kiskereskedelmi vonalak kiszolgálására koncentrál, de a munka üteme lelassult
A gépsorokat két óránként fertőtleníteni kell. Általában 170 ezer üveg paradicsompürét címkézünk fel egy nap, de most csak alig 80 ezret, közben az üzletláncok által rendelt mennyiségek háromszorosára növekedtek az elmúlt hónapban – mondta Francesco Franzese, az ICAB-La Fiammate vállalat tulajdonosa és vezérigazgatója.
A feldolgozóknak plusz költségeik is képződtek a járvány miatt. A munkavállalók számára kiegészítő felszerelést kell biztosítani, mint például arcmaszk vagy kesztyű. De növekedtek a szállítás költségei is. „Ha korábban egy paradicsompürével tele kamiont küldtünk mondjuk Észak-Olaszországba, akkor más áruval, például bútorokkal megrakva tért vissza. Most, mivel a termelő tevékenységek nagy része leállt, a kamion üresen jön vissza, ami miatt a költségek jelentősen megnövekedtek” – magyarázza Franzese.
Megnövekedtek az igények a nagy kiszerelésű ipari felhasználású termékek, mint például a hordós paradicsompüré iránt is, de ezekből kisebb a kínálat, a legtöbb feldolgozó februárra eladta ezeket a tételeket. Tekintettel a nagy mennyiségben rendelkezésre álló vendéglátóipari kiszereléshez szükséges nagyméretű edényre, néhány olasz szupermarketlánc elkezdte ezeket is kihelyezni a polcokra, főleg a három kilogrammos paradicsomkonzervet. Az Egyesült Királyságbeli Kentben néhány Salisbury üzlet hasonló kísérletet tett, de ezt a megoldást ott csak kevesen fogadják el.
Néhány dél-olaszországi termelő előre hozta az ültetést, hogy idén korábban lehessen megkezdeni a feldolgozást és feldolgozott terméket készíteni. Észak-Olaszországban az ültetések Húsvét után indulnak meg. Északon a korai palántázás sokkal kockázatosabb a késő tavaszi lehűlések miatt. Néhány termelő ugyan próbaültetésekkel kísérletezett, de a mostani lehűlések, fagyok következtében ezekben a kísérleti telepítésekben a növények többsége elpusztult.
Olaszország ebben az évben 5 millió tonna paradicsomot tervez feldolgozni. A feldolgozott termékek árai a várakozások szerint magasabbak lesznek, mivel a feldolgozók szeretnék majd behozni a többletköltségek miatt keletkezett veszteségeiket. E mellett a 2020. évi termelési tervekhez képest eltérések lehetnek annak érdekében, hogy az új keresleti trendekhez lehessen igazodni. 2019-ben körülbelül az észak-olaszországi termesztésből származó feldolgozott termékek 30,1 százaléka a kiskereskedelembe került, míg 2018-ban ez 31,2 százalék volt. A vendéglátóiparba került termékek 1,5 százalékpontos növekedést mutattak 2018-hoz képest, tavaly 18,6 százalék volt az arányuk.
A 2020. évi szezonban a vendéglátóipar igénye az előző évekhez képest várhatóan jelentősen zsugorodni fog, a kiskereskedelem pedig felpörög majd. A kijárási korlátozások és lezárások megszüntetése Európa szerte nem fogja a vendéglátóipar hirtelen helyre állását eredményezni. Nem minden tevékenység éli majd túl a tartós és kényszerű zárást, az ezt követő lehetséges recesszió pedig azt eredményezheti, hogy az emberek gyakrabban készítenek ételt és esznek otthon. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
A szélsőséges időjárási körülmények ellenére is jó éve volt az olasz Muttinak
A paradicsomtermelő Mutti idén 565 000 tonna paradicsomot dolgozott fel.…
Tovább olvasom >Emelkedő paradicsomárak és szűkülő kínálat Lengyelországban
Lengyelországban a paradicsomszezon második szakaszába lépett, amelyet a kínálat csökkenése…
Tovább olvasom >Felgyorsult a kéknyelv-betegség terjedése Hollandiában
Hollandiában megugrott a kérődző állatokat megtámadó kéknyelv-betegség eseteinek száma –…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >