Tőlünk északabbra kisebb a hipermarketláz
Változatlanul tart Európa keleti részén, pontosabban a 2004 májusában csatlakozott országokban a nagy áruházláncok térhódítása. Mint a PwC legújabb kelet-európai körképéből kiderül, a globális szereplők, mint a Tesco, az Auchan, mindenhol az élre törtek, de nem sikerült kiütniük a nyeregből a hagyományos sarki üzleteket. Mostani elemzésünkben a lengyel és a cseh piacon történteket ismertetjük.Mint várható volt, az elmúlt két évben folytatódott a nagy áruházláncok előretörése Lengyelországban is. Az üzletek száma az időszak végére 22 százalékkal emelkedett, de eközben egyáltalán nem roppantak meg a kis boltok, piaci részesedésük változatlanul meghaladja az 50 százalékot. Erre magyarázatként két okot soroltak fel a PwC szakértői. Egyrészt a lengyelek ragaszkodnak a hagyományos kis üzletekhez, másrészt az 50 ezer lélekszám alatti városokba változatlanul nem jutottak még el a nagy áruházláncok. Ennek ellenére úgy vélik, a 2006-os folyamatokat összegző statisztikák már tükrözni fogják az áruháznyitási lázat.
Növekedés csökkenéssel
A PricewaterhouseCoopers szakértői arra számítanak, hogy az átlagos eladóterület csökkenni fog, miközben növekszik az áruházak, üzletek száma. Nagy eladóterű áruházakra ugyanis nincs igény, a lengyelek többsége kistelepüléseken él, ahol nem igénylik a hipermarketeket. És persze azt sem lehet számításon kívül hagyni, hogy a lengyel piacot az áruház-növekedési boomtól védik saját építési törvényei. 2006-ban az előzetes adatok szerint elsősorban az ezer négyzetméter alatti üzletek száma növekedett. Csak a Tesco mintegy 20 ilyen típusú üzletet nyitott a tavalyra tervezett 39-ből.
A nagy, globális láncok kivétel nélkül megjelentek a legnagyobbnak és ezért legvonzóbbnak tartott lengyel piacon, üzleteik, áruházaik száma évi körülbelül 10 százalékkal növekszik. A nagyvárosi területek azonban már telítődtek, ezért kisebb helyet keresnek.
Ellenálló hazaiak
A globális szereplők mellett jelentős pozíciókat szereztek a hazai tulajdonban lévő láncok. Erőteljesen tartja piac részesedését a POLOmarket, az Eldorado (Stokrotka) és a Lewiatan.
Az új kereskedelmi formák mellett is virágzanak a diszkontláncok, növekedési ütemük elérte a 25 százalékot, valószínűleg azért is, mert a lengyel fogyasztók rendkívül árérzékenyek. A mezőnyt ebben a szegmensben a Lidl vezeti, amely 120 új üzletet nyitott egyetlen év alatt, míg a Biedronka 80 új üzletével immáron több mint 800 egységet és a legnagyobb piaci részarányt mondhatja magáénak. Ezeket a számokat csak a kis boltok múlják felül, az elmúlt időszakban csaknem 115 ezer „sarki fűszeres” várta a vásárlókat Lengyelország-szerte.
Telítődés a cseheknél is
Csehországban öt nagy kereskedelmi lánc rendelkezik a piac legnagyobb részével. A leggyorsabban a Schwarz-csoport (Kaufland és Lidl) növekszik, amióta a Lidl 2004-ben megjelent a színen. A második helyet a Marko foglalja el, szorosan mögötte következik a Tesco, az Ahold (Hypernova and Albert), illetve a Rewe (Penny Market és Billa).
A cseh piac is erőteljesen növekvő tendenciát mutat, de a statisztikák arról tanúskodnak, hogy lassan véget ér a korlátlan növekedés időszaka. A piaci szereplők jórészt egymás kárára terjeszkedhetnek majd. Sok szakértő egybehangzóan úgy véli, hogy a cseh piac telítetté vált, miközben az öt legnagyobb lánc részaránya a nyugat-európai átlaghoz képest alacsony maradt. Mindez annak ellenére következett be, hogy erőteljes fúziós hullám indult meg.
A kereskedelem növekedési üteme jóval lassabb lesz az elmúlt évben megszokottnál, de még mindig magas a nem élelmiszer-kereskedelem, vagyis a divat-, a cipő- és lakberendezési szegmensben rejlő növekedési lehetőség. Ráadásul alacsony a piaci koncentráció mértéke is.
Az élelmiszer-kereskedők nagyobb növekedésre azért számíthatnak – ahogy a szomszédos Lengyelországban is –, mert a csehek egyre inkább előtérbe helyezik a saját márkáikat, ezekből még mindig egyre többet lehet eladni.
FMCG-cégek rangsora Lengyelországban
Vállalat neve Forgalmazott termék Nettó eladás
(euró, millióban)
1. Philip Morris Polska dohány 1,400
2. Kompania Piwowarska sör 740
3. LG Electronics elektronikai cikkek 728
4. Grupa ¯ywiec S.A. sör 712
5. Thomson Multimedia Polska elektronikai cikkek 90
6. Philips Lighting Poland elektronikai cikkek 667
7. Procter & Gamble Operations Polska élelmiszer, vegyi cikkek, kozmetikumok 637
8. Central European Distribution Corp. szeszes italok 604
9. British American Polska dohány 566
10. Nokia Poland elektronikai cikkek 547
11. Grupa Animex húsipari termékek 522
12. Unilever Polska élelmiszer, vegyi cikkek, kozmetikumok 497
13. Imperial Tobacco Polska S.A. dohány 485
14. Sobieski Dystrybucja szeszes italok 464
15. Scandinavian Tobacco dohány 457
16. BSH Sprzêt Gospodarstwa Domowego háztartási gépek 456
17. Grupa Maspex Wadowice üdítők 447
18. Krajowa Spolka Cukrowa cukor 440
19. Avon Operations Polska kozmetikai cikkek 424
20. Nestlé Polska élelmiszer, üdítők 390
Forrás: Cégek adatközlése
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >