Tojás mínusz tyúk
A növényi alapú tojás piaca ugyan még gyerekcipőben jár, de a környezeti és etikai előnyök, valamint a tudatos fogyasztói kör bővülése ígéretes jövőt vetít előre. Egy friss kutatás szerint az iparági szereplők számára a siker érdekében kulcsfontosságú lehet az árpozicionálás, a növényi tojás megszokott ételkompozíciókba integrálása, és a célzott bevezetés a nyitottabb fogyasztói csoportok körében. A siker legfőbb záloga pedig még mindig az ízélmény fejlesztése.
A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.
Noha a globális élelmiszeripar egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fehérjeforrások diverzifikálására és a húsipar karbonlábnyomának csökkentésére, egy friss amerikai kutatás szerint íze és tápanyaggazdagsága miatt a fogyasztók továbbra is a hagyományos tojást részesítik előnyben a növényi alternatívákkal szemben. Ugyanakkor a vegán tojás fogyasztása környezetvédelmi, állatjóléti és – zéró koleszterintartalma miatt – egészségügyi szempontból is előnyösebbnek tekinthető, ami új távlatokat nyithat a szektor marketingkommunikációjában.

Ismert fogásokban vonzóbb a növényi tojás
A növényi tojás vásárlásának motivációit feltárni igyekvő Consumer Perceptions and Purchase Behavior Towards Plant-Based Eggs címet viselő kutatásban részt vevő Brenna Ellison a Food Ingredients Firstnek nyilatkozva elmondta, hogy ma már számos kutatás alátámasztja, a fogyasztók etikus módon előállított élelmiszereket keresnek. Ezzel egyidejűleg azonban az íz továbbra is kulcsfontosságú tényező a vásárlásban, így a növényi gyártók által előállított élelmiszereknek olyan érzékszervi élményt kell nyújtaniuk, amely révén képesek felvenni a versenyt a hagyományos tojással.
Reggelikísérlet: rántotta vagy palacsinta?
A vegán tojás választása nagyban függ attól, hogy milyen körülmények között találkoznak vele a fogyasztók.
Ennek feltárása céljából a kutatók egy hipotetikus helyzetet szimulálva arra kérték a megkérdezett 1600 fogyasztót, képzeljék el, hogy otthonukban vagy épp egy étteremben reggelizni készülnek, és jelöljék az online kérdőíven, hogy kétféle étel – hagyományos rántotta és vegán tojással készült palacsinta – közül melyiket választanák.
Íz és megjelenés szempontjából egyértelműen a hagyományos tojás győzött, az étkezés helyszíne pedig nem igazán befolyásolta a döntést.
A kutatók szerint a vegán tojás elfogadottsága akkor nő, amikor az ismerős ételkompozícióban – itt palacsintában – jelenik meg. Érdemes tehát az élelmiszer-kereskedőknek és vendéglátóhelyeknek a növényi alapú tojáshelyettesítőket kedvelt, megszokott fogásokba beépítve kínálni.
Árérzékenység és korábbi élmény
Az is kiderült, hogy az alacsonyabb ár a vegán tojás esetében (is) motivál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az Egyesült Államokban idén a madárinfluenza miatt kitört tojáshiány, amikor is New Yorkban több mint 50 „bodega” kezdte el szendvicseiben a Just Eat növényi alapú Just Egg termékét használni. Bár a vegán tojás általában drágább, a hagyományos tojás hiánya miatt ideiglenesen olcsóbbá vált, ami megnövelte a keresletet, és sok visszatérő vásárlót eredményezett. A Just Eat jelentése szerint 2025 januárjában a Just Egg eladásai ötszörösére nőttek az előző évhez képest.
Az ár tehát fontos szempont lehet a menüfejlesztés és termékinnováció során a foodservice, a gyorséttermi és éttermi csatornákban, és arra ösztönözheti a szereplőket, hogy a hagyományos reggeli fogásokban (omlett, palacsinta, gofri) a tojást növényi alapanyagokkal helyettesítsék.
Akár kísérleti programokat is érdemes lehet indítani bizonyos fogyasztói szegmensek – például a fiatalok, a szülők vagy a nagyvárosi lakosok – körében, hiszen ők nyitottabbak a növényi alternatívákra, és jó hírét kelthetik a növényi alapú hozzávalónak. Aki egyszer már próbálta ugyanis a mungó babból, csicseriborsóból, szójából és különböző keményítőkből készülő vegán tojást, nagyobb valószínűséggel vásárolja újra.

Bár az állatjóléti szempontok befolyásolják a vásárlási döntést, a vegán tojás sikeréhez megfelelő érzékszervi élmény kell
Etikai és környezeti szempontok
Nem elhanyagolandó szempont a növényi tojások létjogosultsága szempontjából az sem, hogy egyre nő az állatjólétet növelő gyakorlatok terjedése érdekében az ipari tojástermelésre nehezedő nyomás – mind a szabályozók, mind a fogyasztók részéről. Egyes országokban, bár állítólag megszűnt a ketreces tartás, számos kereskedő még mindig vagy lemaradásban van, vagy nem számol be semmilyen előrelépésről e téren.
A modern fogyasztók viszont egyre tudatosabbak az élelmiszer-fogyasztás környezeti hatásaival kapcsolatban. Európában kifejezetten aktívak azok a civil kezdeményezések, amelyek az állatjólét élelmiszergyártásba történő mélyebb integrálását sürgetik – különösen az állatbetegségek mind gyakoribb globális megjelenése és terjedése közepette. A növényi tojás jelentette innovatív megoldással egyre többek lelkiismerete megnyugtatható.
Növényi tojáshelyettesítők a profi konyhákban
A 2019-ben Anne Vincent és Rodolphe Landemaine által alapított francia start-up, a Yumgo olyan tojáshelyettesítőket fejlesztett, amelyek nemcsak ízben és állagban, de teljesítményben is felveszik a versenyt a hagyományos tojással. Az egy séf által séfeknek tervezett termékek maximálisan figyelembe veszik a professzionális konyhák – cukrászatok, pékségek, élelmiszeripari gyártók – igényeit: termékeit világszerte már több mint 1200 séf használja.
A Yumgo kínálatában van növényi alternatívája teljes tojásnak, tojásfehérjének és tojássárgájának, por és folyékony formában egyaránt. Forgalmaznak ugyanakkor cukrászati és gasztronómiai felhasználásra is ideális tojásmentes habcsók-, quiche-, krém- és habalapokat, emellett a 2024-ben a SIAL innovációs díját elnyert fagyasztott csokoládés cookie-kat és mousse-t is. Ezek az innovációk nemcsak allergénmentesek és vegán étrendbe illeszthetők, de karbonlábnyomuk is akár 70%-kal kisebb mint a hagyományos tojásé. A termékek alapját egyszerű, természetes összetevők, így például burgonyafehérje, akácmézga és lenrost képezik, így a Yumgo a fenntarthatóságot is szem előtt tartja.
A vállalat sikerét az alapítók abban látják, hogy szorosan együttműködik a szakemberekkel, és olyan megoldásokat kínál, amelyek könnyen beilleszthetők a mindennapi gyakorlatba az élvezeti érték terén szükséges bármilyen kompromisszum nélkül.
Az Egyesült Királyságban indult Európa meghódítására a Just Egg
Augusztus elején lépett piacra az Egyesült Királyságban az amerikai Eat Just piacvezető vegán tojása, a Just Egg, melynek gyártását és forgalmazását nem kisebb szereplő, mint a VFC és a Meatless Farm mögött álló Vegan Food Group végzi a kontinensen. A bevezetés a Just Egg európai debütálásának, egyben Észak-Amerikán kívüli megjelenésének első mozzanata.
A mungóbabalapú, adagonként 13 gramm fehérjét tartalmazó folyékony tojás a szigetországban 340 ml-es palackokban kapható mindössze 6 tojás áráért. A Just Egg koleszterinmentes, és a hagyományos tojáshoz képest nem egészen harmadannyi telített zsírsav van benne. Előállítása 98%-kal kevesebb vizet, 83%-kal kisebb földterületet igényel, és 93%-kal kevesebb üvegházhatású gázt termel – mindez nem kis szó most, amikor az előrejelzések szerint 2050-re a Föld népessége meghaladja a 10 milliárd főt.
Az európai rajt évek óta tartó munka eredménye, melynek végén idén áprilisban állapodott meg a kaliforniai food tech cég a VFG-vel. Ez utóbbi 15,2 millió dollárból épített a németországi Lüneburgban teljesen automata gyártósort, ahol évente 500 millió tojásnak megfelelő mennyiségű Just Egget képes előállítani.
Kapcsolódó cikkeink
Kolbászok, szalámik, taktikák
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Nagyker 2025: növekedés marzsnyomásban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Chez mélyhűtő!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Értéknövelő újrahasznosítással készült élelmiszereknek indít új kategóriát a Kifli.hu anyavállalata
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Nem dúskál növényekben a britek étrendje
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >„Egy ilyen izgalmas időszakra nem lehet nemet mondani!”
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >