Tojás mínusz tyúk

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2025. 10. 01. 11:35
🎧 Hallgasd a cikket:

A növényi alapú tojás piaca ugyan még gyerekcipőben jár, de a környezeti és etikai előnyök, valamint a tudatos fogyasztói kör bővülése ígéretes jövőt vetít előre. Egy friss kutatás szerint az iparági szereplők számára a siker érdekében kulcsfontosságú lehet az árpozicionálás, a növényi tojás megszokott ételkompozíciókba integrálása, és a célzott bevezetés a nyitottabb fogyasztói csoportok körében. A siker legfőbb záloga pedig még mindig az ízélmény fejlesztése.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

Noha a globális élelmiszeripar egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fehérjeforrások diverzifikálására és a húsipar karbonlábnyomának csökkentésére, egy friss amerikai kutatás szerint íze és tápanyaggazdagsága miatt a fogyasztók továbbra is a hagyományos tojást részesítik előnyben a növényi alternatívákkal szemben. Ugyanakkor a vegán tojás fogyasztása környezetvédelmi, állatjóléti és – zéró koleszterintartalma miatt – egészségügyi szempontból is előnyösebbnek tekinthető, ami új távlatokat nyithat a szektor marketingkommunikációjában.

Ismert fogásokban vonzóbb a növényi tojás

A növényi tojás vásárlásának motivációit feltárni igyekvő Consumer Perceptions and Purchase Behavior Towards Plant-Based Eggs címet viselő kutatásban részt vevő Brenna Ellison a Food Ingredients Firstnek nyilatkozva elmondta, hogy ma már számos kutatás alátámasztja, a fogyasztók etikus módon előállított élelmiszereket keresnek. Ezzel egyidejűleg azonban az íz továbbra is kulcsfontosságú tényező a vásárlásban, így a növényi gyártók által előállított élelmiszereknek olyan érzékszervi élményt kell nyújtaniuk, amely révén képesek felvenni a versenyt a hagyományos tojással.

Reggelikísérlet: rántotta vagy palacsinta?

A vegán tojás választása nagyban függ attól, hogy milyen körülmények között találkoznak vele a fogyasztók.

Ennek feltárása céljából a kutatók egy hipotetikus helyzetet szimulálva arra kérték a megkérdezett 1600 fogyasztót, képzeljék el, hogy otthonukban vagy épp egy étteremben reggelizni készülnek, és jelöljék az online kérdőíven, hogy kétféle étel – hagyományos rántotta és vegán tojással készült palacsinta – közül melyiket választanák.

Íz és megjelenés szempontjából egyértelműen a hagyományos tojás győzött, az étkezés helyszíne pedig nem igazán befolyásolta a döntést.

A kutatók szerint a vegán tojás elfogadottsága akkor nő, amikor az ismerős ételkompozícióban – itt palacsintában – jelenik meg. Érdemes tehát az élelmiszer-kereskedőknek és vendéglátóhelyeknek a növényi alapú tojáshelyettesítőket kedvelt, megszokott fogásokba beépítve kínálni.

Árérzékenység és korábbi élmény

Az is kiderült, hogy az alacsonyabb ár a vegán tojás esetében (is) motivál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az Egyesült Államokban idén a madárinfluenza miatt kitört tojáshiány, amikor is New Yorkban több mint 50 „bodega” kezdte el szendvicseiben a Just Eat növényi alapú Just Egg termékét használni. Bár a vegán tojás általában drágább, a hagyományos tojás hiánya miatt ideiglenesen olcsóbbá vált, ami megnövelte a keresletet, és sok visszatérő vásárlót eredményezett. A Just Eat jelentése szerint 2025 januárjában a Just Egg eladásai ötszörösére nőttek az előző évhez képest.

Az ár tehát fontos szempont lehet a menüfejlesztés és termékinnováció során a foodservice, a gyorséttermi és éttermi csatornákban, és arra ösztönözheti a szereplőket, hogy a hagyományos reggeli fogásokban (omlett, palacsinta, gofri) a tojást növényi alapanyagokkal helyettesítsék.

Akár kísérleti programokat is érdemes lehet indítani bizonyos fogyasztói szegmensek – például a fiatalok, a szülők vagy a nagyvárosi lakosok – körében, hiszen ők nyitottabbak a növényi alternatívákra, és jó hírét kelthetik a növényi alapú hozzávalónak. Aki egyszer már próbálta ugyanis a mungó babból, csicseriborsóból, szójából és különböző keményítőkből készülő vegán tojást, nagyobb valószínűséggel vásárolja újra.

Bár az állatjóléti szempontok befolyásolják a vásárlási döntést, a vegán tojás sikeréhez megfelelő érzékszervi élmény kell

Etikai és környezeti szempontok

Nem elhanyagolandó szempont a növényi tojások létjogosultsága szempontjából az sem, hogy egyre nő az állatjólétet növelő gyakorlatok terjedése érdekében az ipari tojástermelésre nehezedő nyomás – mind a szabályozók, mind a fogyasztók részéről. Egyes országokban, bár állítólag megszűnt a ketreces tartás, számos kereskedő még mindig vagy lemaradásban van, vagy nem számol be semmilyen előrelépésről e téren.

A modern fogyasztók viszont egyre tudatosabbak az élelmiszer-fogyasztás környezeti hatásaival kapcsolatban. Európában kifejezetten aktívak azok a civil kezdeményezések, amelyek az állatjólét élelmiszergyártásba történő mélyebb integrálását sürgetik – különösen az állatbetegségek mind gyakoribb globális megjelenése és terjedése közepette. A növényi tojás jelentette innovatív megoldással egyre többek lelkiismerete megnyugtatható. 

 

Növényi tojáshelyettesítők a profi konyhákban

A 2019-ben Anne Vincent és Rodolphe Landemaine által alapított francia start-up, a Yumgo olyan tojáshelyettesítőket fejlesztett, amelyek nemcsak ízben és állagban, de teljesítményben is felveszik a versenyt a hagyományos tojással. Az egy séf által séfeknek tervezett termékek maximálisan figyelembe veszik a professzionális konyhák – cukrászatok, pékségek, élelmiszeripari gyártók – igényeit: termékeit világszerte már több mint 1200 séf használja.

A Yumgo kínálatában van növényi alternatívája teljes tojásnak, tojásfehérjének és tojássárgájának, por és folyékony formában egyaránt. Forgalmaznak ugyanakkor cukrászati és gasztronómiai felhasználásra is ideális tojásmentes habcsók-, quiche-, krém- és habalapokat, emellett a 2024-ben a SIAL innovációs díját elnyert fagyasztott csokoládés cookie-kat és mousse-t is. Ezek az innovációk nemcsak allergénmentesek és vegán étrendbe illeszthetők, de karbonlábnyomuk is akár 70%-kal kisebb mint a hagyományos tojásé. A termékek alapját egyszerű, természetes összetevők, így például burgonyafehérje, akácmézga és lenrost képezik, így a Yumgo a fenntarthatóságot is szem előtt tartja.

A vállalat sikerét az alapítók abban látják, hogy szorosan együttműködik a szakemberekkel, és olyan megoldásokat kínál, amelyek könnyen beilleszthetők a mindennapi gyakorlatba az élvezeti érték terén szükséges bármilyen kompromisszum nélkül. 

Az Egyesült Királyságban indult Európa meghódítására a Just Egg

Augusztus elején lépett piacra az Egyesült Királyságban az amerikai Eat Just piacvezető vegán tojása, a Just Egg, melynek gyártását és forgalmazását nem kisebb szereplő, mint a VFC és a Meatless Farm mögött álló Vegan Food Group végzi a kontinensen. A bevezetés a Just Egg európai debütálásának, egyben Észak-Amerikán kívüli megjelenésének első mozzanata.

A mungóbabalapú, adagonként 13 gramm fehérjét tartalmazó folyékony tojás a szigetországban 340 ml-es palackokban kapható mindössze 6 tojás áráért. A Just Egg koleszterinmentes, és a hagyományos tojáshoz képest nem egészen harmadannyi telített zsírsav van benne. Előállítása 98%-kal kevesebb vizet, 83%-kal kisebb földterületet igényel, és 93%-kal kevesebb üvegházhatású gázt termel – mindez nem kis szó most, amikor az előrejelzések szerint 2050-re a Föld népessége meghaladja a 10 milliárd főt.

Az európai rajt évek óta tartó munka eredménye, melynek végén idén áprilisban állapodott meg a kaliforniai food tech cég a VFG-vel. Ez utóbbi 15,2 millió dollárból épített a németországi Lüneburgban teljesen automata gyártósort, ahol évente 500 millió tojásnak megfelelő mennyiségű Just Egget képes előállítani.

Kapcsolódó cikkeink