Többezer gyermek részvételével indult a P&G ÖKO-szokások nevű környezeti nevelési programja
A környezeti nevelés célja a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel elősegítése, a természet – s benne az emberi társadalom – harmóniájának megőrzése, fenntartása. A környezettudatos életmódra, valamint a felelős fogyasztásra való nevelés és társadalmi edukáció a Procter&Gamble egyik legfőbb törekvése világszerte, ezért vezette be Magyarországon is ÖKO-szokások nevű oktatóprogramját általános iskolai tanulók részére. Az ingyenesen letölthető tananyag nyolcezer diákot ért el az elmúlt egy évben.
A környezeti nevelés a pedagógia egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A fenntarthatóságról, a felelős fogyasztásról, a zöld gondolkodásról és a környezettudatos értékrendről már egészen kis kortól kezdve találkozhatnak a mai gyerekek, mégis sokak számára még a legalapvetőbb cselekedetek, mint például a szelektív hulladékgyűjtés is ismeretlen fogalmak. A környezeti nevelés célja ezért a tudatformálás és a társadalmi környezet nagymértékű javítása azáltal, hogy a természeti és környezeti értékek megóvásához szükséges tudást, készségeket, viselkedést helyezi előtérbe. Alapelveinek, célkitűzéseinek megvalósításához olyan módszereket kell alkalmazni, amelyek a tanulókat képessé teszik arra, hogy felnőttkorukban környezettudatos, cselekvő állampolgárok legyenek, és az élet bármely területén hozott döntéseik összhangban legyenek a fenntartható fejlődéssel és fogyasztással. A P&G globális nagyvállalatként tudatában van a bolygó védelmében vállalt felelősségének, és elkötelezett a környezetvédelem támogatása, valamint a környezeti nevelés és edukáció ösztönzése mellett. Tavaly bemutatott, a vállalat weboldaláról letölthető átfogó oktatási segédanyagai segítik a tanárokat és diákokat az alapvető ökológiai szokások elsajátításában. Az anyagok a környezetvédelem három kulcsfontosságú területére összpontosítanak: a vízvédelemre, a hulladékgazdálkodásra és az energiatakarékosságra. A P&G legfrissebb adatai szerint közel 8000 diákhoz jutott el az oktatási segédlet az elmúlt egy évben, de a vállalat itt nem áll meg. Céljuk, hogy az ország több mint 2.400 általános iskolájának mind a 720.000 diákjához eljussanak, ezért a jövőben átfogó tájékoztatási programot indítanak, hogy minél több oktatási intézmény és pedagógus számára elérhetővé tegyék interaktív oktatási segédletüket. – Termékeink gyártása során rengeteget tanultunk arról, hogyan takaríthatunk meg vizet, energiát és más természeti erőforrásokat. Ezt a tudást szeretnénk megosztani oktatási anyagok formájában, amelyeket elsősorban általános iskolai tanárok számára készítettünk. Örülünk, ha letöltik és felhasználják az órákon (kémia, fizika, biológia, földrajz, matematika), ezzel ösztönözve a diákokat a felelős fogyasztásra a bolygó védelme érdekében. – mondta Krubl Yvette, a vállalat kommunikációs vezetője.
Minden fejezet átfogó tudást ad, bevezető oktatóanyagból és munkalapokból áll, amelyek érdekes kísérletekhez is tartalmaznak tippeket
A diákok ÖKO-detektíveket játszanak, és például tesztelik, milyen gyorsan bomlik le a hulladék, kiszámolják, hogy háztartásuk mennyi energiát és pénzt takaríthat meg a mosás során az energiatakarékos ciklusok használatával, vagy megtanulják, milyen úton halad a víz, mielőtt a csapból kifolyik, mi vár rá a mosdókagylóból vagy mosogatótálcából való távozás után. Az anyagok videói kisiskolásoknak, a feladatlapok pedig 7-8. osztályos diákok számára készültek, és hozzásegítik őket a természettudományok, a kémia, a földrajz, a fizika vagy a matematika területén szerzett tudásuk elsajátításához és igazolásához.
Nőtt a lakossági energiafelhasználás
Az otthoni környezettudatos magatartás az utóbbi időben még jobban előtérbe került, hiszen egyrészt a világjárvány elmúlt két évében a családok sokkal több időt töltöttek otthonukban, növelve az energia- és vízfogyasztást, másrészt az emelkedő energiaárak miatt a háztartások egyre megfontoltabban és óvatosabban kezelik a fogyasztásukat. A háztartások növekvő energiafogyasztását a hazai és európai adatok is világosan kimutatják. A magyar háztartások gáz- és villamosenergiafogyasztása már 2020-ban is közel 5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) adatai alapján pedig 2020-hoz képest a lakossági fogyasztók 12%-kal több földgázt használtak fel 2021-ben. Tavaly ötéves csúcsot döntött az éves hazai villamosenergia-fogyasztás is, 4,9%-kal emelkedett 2020-hoz képest, és az elmúlt öt év felhasználásnál is magasabb volt. Az Eurostat idén júniusban megjelent adatközlése alapján a háztartásokból származott az Európai Unió végső energiafogyasztásának 27%-a. A fogyasztás nagy részét a földgáz (31,7%) és a villamos energia (24,8%) fedezte. A háztartások főként otthonaik fűtésére használják fel az energiát (62,8%), a világításra és az elektromos készülékekre felhasznált villamos energia 14,5%-ot tesz ki, a vízmelegítés aránya 15,1%, a fő főzőeszközök pedig a háztartások energiafogyasztásának 6,1%-át teszik ki. A helyiségek fűtése és a vízmelegítés együttesen így a háztartások végső energiafogyasztásának 77,9%-át teszik ki. Magyarországon a lakossági energiafogyasztás 32%, amely meghaladja az európai átlagot, az energiaforrások tekintetében pedig a hazai lakossági szükségletek leginkább a földgázra támaszkodtak (50,7%). A környezettudatos magatartás természetesen nemcsak az energiafogyasztás csökkentését jelenti, de minden apró lépés és cselekedet, amit egy háztartás megtesz otthon, legyen szó akár a hidegebb hőfokon történő mosásról, az energiatakarékos izzók használatáról, a műanyagcsomagolások csökkentéséről és szelektíven gyűjtéséről, mind hozzájárul egy fenntarthatóbb környezet megteremtéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >