Több pénz jut a közösségi marketingre
A közösségi agrármarketing lehetőségeit növeli, ha a szakmai szövetségek is saját akcióikhoz tagi forrásokat mozgósítanak. Ettől függetlenül az AMC az idén az elmúlt éveknél aktívabb programmal ösztönzi itthon és külföldön a termékek piacra jutását. A tízéves fennállását tavaly ünneplő magyar Közösségi Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) 2007-ben 1,5 milliárd forintos költségvetéssel gazdálkodhat.
– Az elmúlt évek „tevékenységéért” a kritika sem maradt el. Jól tudjuk, hogy a borászok és a legutóbb életre hívott kormányzati, kereskedelmi tevékenységet vizsgáló szakértői bizottság is az AMC megszüntetését kezdeményezték? – kérdeztük Pál József ügyvezető igazgatót.
– Egyelőre, úgy tűnik, a vész elmúlt. A borászokkal együttműködési megállapodást írtak alá, a szakértői bizottság által készített jelentés agráriumra vonatkozó részét pedig újraíratják. A tavaly megkezdett, a szervezet tevékenységét érintő változások folytatódnak. Az elmúlt évtized ugyan nem volt mentes minden problémától, de most úgy érezzük, hogy túljutottunk a nehézségeken. A megfelelő fórumokon mind a kormányfő, mind pedig a tulajdonosi jogkört ellátó agrárminiszter hangsúlyozta a közösségi agrármarketing-tevékenység piaci jelentőségét, felismerve az indirekt támogatási formában rejlő lehetőségeket, hiszen a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, az ezekre épülő ágazatok továbbra is alapját képezik a vidéki lakosság foglalkoztatásának, életkörülményei javításának.
– Mi változik az idén?
– Az AMC életében fordulópont lesz 2007, ugyanis az elmúlt esztendővel összevetve – a szerény költségvetést is figyelembe véve – tekintélyesebb összeg jut a termékpályaprogramokra. Az ágazati szakmai képviseletek javaslatai alapján dolgozzák ki az éves programokat, az AMC lényegében csak a koordinációt végzi. Egy-egy ágazat ügyét jobban tudják szolgálni a terméktanácsok és az érdekképviseletek, mint egy kormányzati szerv.
– Folytatódnak-e a régi, már ismert programok?
– Az AMC továbbra is gazdája marad a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegynek, erre idén 150 millió forint jut.
A másik jelentős projekt, a „Hagyományok-Ízek-Régiók” (HÍR) program is folytatódik. Húszmillió jut az idén is a jellegzetesen magyar, illetve speciális regionális élelmiszer-ipari termékek felkutatására, rendszerezésére, összegyűjtésére.
Kiemelt programként támogatjuk a zöldség, gyümölcs, pálinka, bio, tejtermék baromfi termékismertetőket. A külföldi eladásösztönző akciókra 85 millió forint jut. Összesen 18 külföldi kiállításon 450 millió forinttal támogatjuk a magyar élelmiszerek bemutatkozását. Ennél jóval kevesebb, 115 millió jut a hazai kiállítások támogatására.
– Bár azt mondja, végre növekedett a költségvetésük, de a sok feladat mellett a másfél milliárd sem tűnik soknak.
– A nemzetközi tapasztalatok szerint az Európai Unióban egy hasonló nagyságú agrárpotenciállal rendelkező országban közösségi élelmiszer-marketingre legalább 20-30 milliárd forintot kellene fordítani. Magyarországon azért alkalomszerűen időnként több is jut a hazai élelmiszer-fogyasztás ösztönzésére. Ilyen eset volt, amikor tavaly a madárinfluenza miatti fogyasztói pánikot igyekeztek tompítani. Erre a költségvetés mintegy 200 millió forintot fordított, de a Baromfi Terméktanács a tagi befizetésekből – két-három év alatt – hasonló nagyságú összeget áldoz a célra. Példájuk jó lehet arra, hogy bemutassa, a közösségi ágazati marketingre az érintetteknek is áldozni kellene. Ha ehhez a kormányzati forrás is társul, akkor a nagyobb összeggel többre jutunk. Újfajta marketingbüdzsé nyílik meg a borászatban is, hiszen az Országgyűlés döntése értelmében egy ágazati szervezet fogja a mintegy 1,5 milliárd forintosra becsült befizetés egy részét közösségi marketing céljaira használni. Az idén a költségvetésen felül az AMC felügyel egy külön kasszából támogatott húsipari marketingprogramot is.
Az FVM AMC Kht. költségvetése
me: eFt 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Általános program 220 000 329 000 1 210 100 2 066 000 929 700 937 000 1 190 050 1 225 636 1 226 000 595 000 815 000
Regionális programok 0 0 90 400 195 000 214 000 83 000 166 410 0 0 0 0
Termékprogramok 130 000 285 700 272 700 339 000 177 600 404 000 558 540 295 864 20 000 25 000 275 000
Tartalék 70 000 185 300 106 800 100 000 321 200 0 85 000 80 000 9 875 100 000 100 000
Működés 80 000 100 000 320 000 500 000 350 000 576 000 450 000 398 500 398 000 280 000 310 000
Mindösszesen 500 000 900 000 2 000 000 3 200 000 1 992 500 2 000 000 2 450 000 2 000 000 1 653 875 1 000 000 1 500 000
Forrás: FVM AMC
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >