Magazin: Több nap, több kolbász

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 05. 14. 07:58

Növekvő kereslet és szélesedő kínálat jellemzi a grilltermékek piacát, amely, míg nem jönnek divatba a beltéri grillpartik, erősen időjárásfüggő marad. E tekintetben a tavalyi meleg és száraz nyár közrejátszott az eladások fejlődésében. A jellegénél fogva erősen promócióvezérelt piacon a márkahűség építésére a legjobb eszközöknek az egyedi ízvariánsok, valamint a táplálékallergiára figyelő termékek kínálkoznak.

A piac két nagy kategóriája a grillkolbászoké (ideértve a rudakat, grillereket is), illetve az előkészített, pácolt húsoké. Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. senior termékmenedzsere az előbbivel kapcsolatban ismertet néhány rendelkezésére álló piaci adatot:

Szántó Zoltán
senior termékmenedzser
PICK Szeged

– A grillkolbászok szignifikáns mértékben bővültek az elmúlt években. A kategória a 2017. évi szezonális (áprilistól augusztus végéig tartó) időszakának 1236 tonnájáról 2018-ra 1535 tonnára növekedett, ami 24,2%-os fejlődést jelent. A tavalyi évben a grillkolbászok eladása értékben is jelentősen, mintegy 27%-kal nőtt, és immár meghaladja a 3 milliárd forintot.

Az értékesítési csatornák fontosságának tekintetében is átrendeződés tapasztalható, teszi hozzá. Míg 2017-ben a még a hipermarketek vitték el a grillkolbászok forgalmának legnagyobb részét, addig 2018-ra a diszkontok már 36,2%-át, míg a hiperek csupán 34,7%-át adták a kategória volumenének a piackutatási adatok szerint. A nagy és kis alapterületű üzletek részesedései jelentősen nem változtak, előbbiek 21,1%-kal míg utóbbiak 7,8%-kal bírtak 2018-ban.

A piac sajátossága, hogy a prémiumizálódás más élelmiszer-kategóriákban már egyértelműen megfigyelhető trendje itt kétarcú. Úgy próbálják ki egyre többen és egyre bátrabban a különlegesebb ízkombinációkat, úgy növekszik a valamilyen adalékanyagtól mentes termékek vevőköre, hogy eközben a piac maga erősen promócióvezérelt, és a kereskedelmi márkák súlya még mindig igen magas: tavaly minden második eladott grillkészítmény valamelyik lánc saját márkája volt. Ebben a jelenségben minden bizonnyal szerepet játszik, hogy a grilltermékek nem állandó tételei a bevásárlólistáknak, így a márkahűség is nehezebben épül ki, valamint egy-egy grillparti egyszerre nagyobb mennyiség beszerzését követeli meg. A házigazdák úgy akarnak kitenni magukért jó minőségű, változatos ízű készítmények felkínálásával, hogy azért megpróbálnak spórolni is a beszerzésnél.

 

Kísérletezőbb fogyasztók

A fogyasztó „felbátorodását” több cég is konstatálta.

Zab Gábor
belföldi értékesítési
igazgató
Kométa 99

– Tapasztalatunk szerint folyamatosan erősödik ebben a kategóriában is a különlegességek és a minőségi termékek iránti kereslet – mondja például Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. belföldi értékesítési igazgatója. – Emellett jellemző, hogy az azonos fajta termékeknél népszerű a kisebb kiszerelés, míg nagyobb súlyú termékek esetében célszerűbb mix variánsokkal megjelenni.

– Már tapasztalható az igény az egészségesebb életmódot folytatók részéről az egyedi ízek és a minőségi összetevők iránt – állapítja meg ezzel összecsengően Németh Beáta, a ZIMBO Perbál Kft. marketingmenedzsere. – Ugyanakkor termékeinknél igyekeztünk a megfelelő ár-érték arányt tartani, mert az árérzékenység még mindig tetten érhető a választásnál.

A promóciós értékesítés aránya a kategóriában meghaladja a 60%-ot, ez pedig jóval az átlag felett van, jegyzi meg Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője:

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús

– Mindegyik partnerünk üzletpolitikája a grilltermékek folyamatos akciózása, így természetes a magas promóciós arány. Ugyanakkor továbbra is az átlagot meghaladóan növekszik a saját márkás grilltermékek aránya forgalmunkban. Úgy látjuk, a fogyasztók megtapasztalták, hogy a neves gyártóktól saját márkában is egyenletes, kiváló minőséget kapnak. És ez nemcsak a grilltermékekre igaz.

A cégnél úgy érzékelik, hogy a nagy kedvencek továbbra is az olyan klasszikus ízek, mint a paprikás, sajtos, fokhagymás grillkolbász.

– A magyar fogyasztó szívesen kipróbál új ízeket, de azután visszatér a hagyományos hazai ízekhez, és az ehhez sokban hasonlító osztrák ízvilághoz, fűzi hozzá Kazai Zsolt. – Az eladások kiegyenlítettek voltak a különböző ízek között, igazán nagy különbséget nem tapasztaltunk. Sokaknak fontos a termékek (glutén-, laktóz-, szója-) mentessége, a minél kevesebb adalékanyag és a minél magasabb valódi hústartalom.

 

 

 

 

Mindenkinek kedve szerint

A növekvő kereslet ösztönzi a húsfeldolgozó cégeket, hogy megjelenjenek a piacon. Az MCS Vágóhíd Zrt. 2018-ban jelentkezett marinált sertéshússal.

Kalácska Ágnes
marketing- és sales menedzser
MCS Vágóhíd

– Nem panaszkodhatunk, termékeink mindig elfogytak a boltok polcairól – árulja el Kalácska Ágnes, az MCS Vágóhíd Zrt. marketing- és sales menedzsere. – Idén bővítjük a tavalyi szortimentet, új ízekkel és kiszerelési formákkal jelentkezünk. Úgy gondoljuk, ízesítéseink közül mindenki megtalálhatja a neki valót – a magyaros ízvilágot kedvelőktől a különlegesebb ízek szerelmeseiig. Idén magyaros, brazil borsos-paradicsomos, borsos steak, dark beer és mézes-füstös BBQ ízesítésű oldalassal, karajjal és tarjával is jelen leszünk.

A cég az eddigi vákuumcsomagolásról idén áttér a védőgázasra, ezzel is a vásárlók kényelmét szolgálva, teszi hozzá Kalácska Ágnes.

A PICK Szeged Zrt. kifejezetten a szezonális grillkolbászok piacára nem gyárt termékeket, azonban a grillezésre szintén gyakran használt virsli kategóriában ők is számos ilyen irányú fejlesztés hajtottak végre. Kutatások alátámasztották, hogy a virslik egyre gyakoribb elkészítési módja a sütés, illetve a grillrács. A különböző grillezési szokásokat figyelembe véve fejlesztették ki a PICK Pickolino virslicsaládot.

– A PICK Pickolino virslik méretüknél fogva alkalmasak asztali vagy faszenes grillrácson történő sütésre – hangsúlyozza Szántó Zoltán. – Hámozottak, ennél fogva azonnal süthetőek, így nem szükséges a fogyasztónak a burkolat eltávolításával vesződni. A kifejlesztett natúr és a sajtos íz a kevésbé fűszeres ízek kedvelőinek (például a gyerekeknek) is alternatívát biztosít a markáns fűszerezésű grillkolbászokkal szemben. Nemcsak szezonálisan, de egész évben megtalálhatóak az üzletekben, így az elektromos grillek elterjedésének köszönhetően a fogyasztóknak az őszi-téli időszakban sem kell lemondaniuk a grillízekről. A termékek egyszemélyes 140 g-os, valamint 280 g-os családi kiszerelésben érhetőek el.

A cég értékesítést támogató marketingaktivitásai nem csupán egy kategóriára fókuszálnak, hanem a PICK márkatermékek teljes választékára, így a grillszezonra kiemelt marketingaktivitással nem készülnek, tudjuk meg tőle.

 

Bővülő menteskínálat

A Kométa grill portfóliója tavalyelőtt bővült a Kométa by Lázár Chef termékvonallal, amely gyorsan népszerű lett.

– Termékeinket mi is folyamatosan fejlesztjük a helyes táplálkozás elvei, valamint fogyasztói igények figyelembevételével, így az idei szezonban megújul a Kométa grillkínálata is – jelzi Zab Gábor. – Grillmix termékünk 240 g-os kiszerelésben és 2 új variánsban, magyaros és sajtos, valamint magyaros és fokhagymás ízekben lesz elérhető. A Kométa üzeme teljesen szójamentes, a gyártás során nem kerül az új termékbe se glutén, glutamát és a sajtos termékek kivételével laktóz és tejfehérje sem.

A grilltermékeik értékesítését a szezon folyamán főként online és BTL-eszközökkel tervezik támogatni, kiemelten felhasználva a trade marketing eszköztár nyújtotta lehetőségeket.

A Wiesbauer-Dunahús a tavalyi, több mint 300 tonna grilltermék-értékesítésével változatlanul a piac meghatározó szereplője.

– Idén egy partnerünk saját márkás grillszortimentjét készítjük glutamátmentesen, valamint ugyanígy gyártjuk Wiesbauer grillereinket is. Egy másik partnerünk részére pedig ezeket a termékeket saját márkaként hozzuk forgalomba – beszél az újdonságokról Kazai Zsolt.

Ötféle ízben készülő grillereikkel tavaly léptek piacra. A darált, fűszerezett, főtt húsrudacskák mellett kétféle összetételben 3-3-féle grilltermékből álló, 650 grammos családi csomaggal is megjelentek a piacon. Az idei évet a portfólió erősítésére szánják.

– A kereskedelmi partnereink szórólapjaiban történő, akciós megjelenésekre fókuszálunk idén is, mivel ezt tartjuk a leghatékonyabb eladásösztönző eszköznek – teszi hozzá az értékesítési vezető.

 

 

 

Megszokott és új egymás mellett

A ZIMBO grillkolbászokkal van jelen a piacon, melyek forgalma tavaly bővült. Grillpalettájukon jellemzően 300 g és 250 g-os kiszerelések találhatók, amelyekből mindenki az ízlésének megfelelően választhat. A klasszikus ízek mellett minden évben igyekeznek valami újat is piacra dobni. Tavaly a sajtos-baconös, mézes-mustáros és három ízt magába foglaló grillmix csomaggal bővült a kínálatuk.

Németh Beáta
marketingmenedzser
ZIMBO Perbál

– Az ízeket folyamatosan újítjuk, teszteljük a klasszikus, már bevált receptek mellett – jelzi Németh Beáta, a ZIMBO Perbál Kft. marketingmenedzsere. – A népszerű klasszikus ízvilágokat – sajtos, fokhagymás, chilis, stuttgarti – megtartjuk a szezonban, de fejlesztünk is. Idén két új – sajtos-baconös és dijoni mustáros – ízvilág mellett E-szám-mentes grillkolbászokat is kínálunk vásárlóinknak. Grillkészítményeink nagy része ZIMBO márkanév alatt kerül forgalomba, de találkozhatunk Co-Branding megoldással is. Saját márkás értékesítésünk ebben a szegmensben elenyésző. Ezzel is erősíteni tudjuk a ZIMBO márkanevet.

A ZIMBO jellemzően a kereskedelmi partnerein keresztül épít márkát. A hálózatok újságjaiban, illetve online felületeken kapnak helyet alkalmanként a márkatermékek. Közvetlen módon pedig a közösségi médiában, bejegyzéseken keresztül tájékoztatják a vásárlókat az újdonságaikról.

– Idén ezek mellett lesz egy nagyobb szabású promóciónk is két partner bevonásával – tekint előre Németh Beáta. – A promóció számos csatornán keresztül eljut majd a fogyasztóhoz, legyen szó offline (katalógus, újságok, hirdetés, óriásplakát, citylight), online (bannerek), social media eszközökről (Facebook, Instagram), vagy éppen üzlettéri tévéláncról.

Hogyan lehet ötvözni a jól ismert tradicionális termékkategóriát a jelenkor igényeivel? Erre ad választ a Gyulai Grillkolbász termékcsaládja.

Tamáskovitsné Gila Éva
marketingmenedzser
Gyulahús

– Cégünk 2018-ban lépett piacra a Gyulai Minigrill és Grill termékcsaláddal, mellyel elnyertük az Érték és Minőség kitüntető címet – újságolja Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – A hagyományos magyaros ízesítés mellett a chili-lime, sweet chili és tormás került kereskedelmi forgalomba 150, illetve 250 g-os kiszerelésben.

A termékkel a cég nemzetközi piacok felé is kacsingat. Túl vannak egy sikeres tokiói tesztelésen, ahol a FOODEX kiállításon a tormás-wasabi variáns kifejezetten pozitív fogadtatásra lelt, de érdekes módon a magyaros-paprikás irányvonal is sok kóstolót meghódított. A nőknél a chili-lime ízesítés, a férfiaknál pedig a sweet chili vonal volt a kedveltebb. Sajnos, egyelőre embargó alá esik Magyarország, de ennek feloldásával jó lehetőségek nyílnak ott a Gyulai Grillkolbász előtt.

– Hazai tesztelésen a magyaros, a tormás és a sweet chili aratta a legnagyobb sikert, a beszerzők ezeket az ízeket választották be grillpultjukba – tér át a magyar piacra Tamáskovitsné Gila Éva. – Azt tapasztaltuk, hogy a vevők jobban kedvelik a vegyes tartalmú csomagokat, így 2019-ben mi is kínálunk vegyes kiszerelésű grillkolbászmixeket a Gyulai márkanév alatt.

A Gyulahús 2018 tavaszán nyereményjátékot szervezett, amelyben minden termékük részt vett, így a grillkolbászok is.

– A grill kategóriára a social médiában azzal fókuszálunk, hogy a Facebook-oldalunk követőinek ötleteket adunk, hogyan és miként lehet például feldobni egy-egy családi grillpartit, illetve konyhai tippekkel is segítjük követőinket – jegyzi meg a marketingmenedzser.

Sz. L

Kapcsolódó cikkeink