Több mint 4,7 milliárd korona a cseh sörgyártás és kereskedelem vesztesége a járvány következtében
Több mint 4,7 milliárd koronás (63,45 milliárd forint) veszteséget könyvelt el a cseh sörgyártás és kereskedelem március, április és május hónapban a koronavírus-járvány miatt elrendelt kormányzati intézkedések következtében – derült ki a cseh Gazdasági és Piaci Elemzések Központjának (CETA) tanulmányából, amelyet ismertettek Prágában.
A legnagyobb veszteség a vendéglátóipari egységeket érte, eladásuk az említett három hónap alatt 728 ezer hektoliterrel, azaz 55 százalékkal esett vissza. Ez 4,2 milliárd koronát (56,7 milliárd forint) jelent.
Az élelmiszerboltokban viszont jelentősen – 794 millió koronával (10,7 milliárd forint) – megugrott üveges és dobozos sörök eladása. A CETA nem közölte, hogy ez milyen mennyiségű sört jelent.
A cseh sörgyárak bevételei a járvány következtében 1,1 milliárd koronával (14,85 milliárd forint) csökkentek. A szállító cégek vesztesége a három hónap alatt 165 millió koronára (2,23 milliárd forint) rúg.
A vendéglátóipari egységek általános veszteségei kihatással lesznek az általuk befizetett adókra is. Az államkassza ebből eredő vesztesége eddig 1,3 milliárd korona (17,55 milliárd forint) – mondta Martina Ferencová, a cseh söripari szövetség ügyvezető igazgatója újságíróknak.
Piaci elemzők szerint a söreladás a csehországi vendéglátóipari egységek forgalmának mintegy 20-30 százalékát teszi ki. Ferencová szerint nehéz pillanatnyilag megjósolni, hogy milyen hatással lesz az üveges és dobozos sör iránti növekvő kereslet a vendéglőkre. „A járvány miatt megváltozott a szabadidő eltöltésének formája, nehéz lesz visszatérni a korábbi helyzethez” – jelentette ki Martina Ferencová.
A csehországi vendéglátóipari egységek mintegy 150 ezer embernek adtak munkát a járvány előtt. Elemzők szerint várható, hogy az őszi hónapokban, amint megszűnnek az állami bértámogatások, több ezer vendéglői alkalmazottnak felmondanak a munkaadói.
A járvány miatt a cseh vendéglők működése március 14-től május 25-ig korlátozva volt. A kormány közvetlen támogatásokkal, illetve adókedvezményekkel igyekszik segíteni a vendéglátóipari szektort. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Elismerték a gabona és olajosnövény termesztés új ÜHG-kibocsátási értékeit
2023-ban kérte fel az Európai Bizottság a tagállamokat, hogy nyújtsanak…
Tovább olvasom >Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >