Több mint 400 milliárd forintot költött tavaly külföldi bevásárlásra a magyar
A magyarok közül sokan kimondottan bevásárlás céljából indultak külföldre, és ezen rövid kirándulások során közel 400 milliárd forintot hagytak a határon túl – állítja a Pénzcentrum. Az összeg akár a magyar gazdaságnak is segíthetett volna, de szakértők szerint több változásra is szükség lenne itthon ahhoz, hogy a pénzt itthon tartsuk.
A KSH friss adatai szerint, habár az itthoni fogyasztás komolyan visszaesett a brutális infláció hatására, sok magyar még mindig rendelkezik elegendő tartalékkal, amit külföldön tud elkölteni. A legnépszerűbb úti célok továbbra is a szomszédos országok – Szlovákia, Románia, Ausztria és Szerbia.
Az utak száma szinte minden kategóriában nőtt, kivéve a rokonlátogatást. A legtöbb pénzt a termékek és szolgáltatások vásárlása során költötték el, ami több mint a duplájára emelkedett az előző év azonos időszakához képest, elérve a 78 milliárd forintot. A szórakozás, szabadidő és egészségmegőrzés terén is látványos emelkedés volt, itt az elköltött pénz mennyisége 99-ről 156 milliárd forintra ugrott.
Virovácz Péter, az ING vezető elemzője szerint a magas hazai árak miatt érthető, hogy a magyarok külföldre mennek vásárolni. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy nem okoz-e gondot a magyar gazdaságnak, hogy az emberek a jövedelmükből ezt az összeget nem itthon, hanem külföldön költik el. Trippon Mariann, a CIB Bank vezető elemzője hozzátette, hogy az adatok csalókák is lehetnek, és bár örömteli a fogyasztás helyreállása, a magyarok még mindig óvatosak, inkább rövidebb utakat vállalnak be.
Az elemzők úgy vélik, hogy az ördög a részletekben rejlik, és fontos lenne látni, hogy a külföldi utazásokban résztvevők jövedelmi csoportok szerint miként oszlanak meg. A külföldi költéseket az infláció is növeli, mind itthon, mind külföldön emelkedett az árszínvonal. Az optimistább kilátások azt mutatják, hogy a COVID utáni helyreállás folytatódik, de még mindig elmarad a 2019-es szinttől.
Az utazási adatok alapján látható, hogy a legtöbb magyar Ausztriába, Szlovákiába és Romániába látogatott, ahol a növekedés motorjai elsősorban a többnapos, szabadidős célú és a vásárlási célú utazások voltak. A külföldre tett utazások száma a COVID sokk utáni helyreállásnak köszönhetően emelkedett, bár még mindig elmarad a 2019-es szinttől.
A külföldi költések növekedése kihívás elé állítja a magyar gazdaságot, és szükség van változásokra ahhoz, hogy a jövedelmeket itthon tartsuk. A szakértők szerint a magyar árak versenyképességét és az itthoni vásárlási lehetőségeket kell javítani, hogy a magyarok ne érezzék kényszerűnek a külföldi vásárlást.
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Bank360: Hitelfelvételben Európa élmezőnyébe kerültek a magyar háztartások
A friss adatok megerősítik, hogy a magyarok ugyan óvatosan vásárolnak,…
Tovább olvasom >Félrevezető csak a fogyasztásra alapozni a gazdasági fejlettséget
A gazdasági fejlettség mérésére gyakran használt fogyasztási mutatók egyoldalú használata…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >