Tíz százalékkal emelkedik a jövedéki adó
A 2009-es jövedéki adó és ÁFA emelést követően január 1-jétől ismét sor kerül a szeszesitalok és dohányáruk jövedéki adójának növekedésére. A 10%-os emelésből a fogyasztók vélhetően csak kisebb mértékű árnövekedést észlelnek majd.
A szeszesitalt fogyasztókat és a dohányzókat 2009-ben több lépcsőben is sújtották az adóváltozások. 2009. július 1-től a szeszesitalok jövedéki adója 6.5% körüli mértékben emelkedett, a cigarettáké 1.7%-kal, míg az ÁFA kulcs 20%-ról 25%-ra változott.
A Portfolio.hu megvizsgálta, hogy az adóemelés milyen hatással van az egyes alkoholtermékek fogyasztói árára, különös tekintettel az égetett szeszek, a pezsgő és a cigaretta piacára(a szőlőbor jövedéki adója 0).
Az online gazdasági portál az Unicum literenkénti 4,965 forintos, a Törley 2,627 Ft-os, a Marlboro Lights 670 Ft-os kiskereskedelmi árából indult ki. Amennyiben az adóváltozásokat teljes egészében áthárítják a fogyasztókra, az Unicum ára 126 Ft-tal, azaz 2.5%-kal emelkedhet majd januártól, míg a Törley pezsgőé 16 Ft-tal, azaz 0.6%-kal, a Marlboro Lightsé pedig 22 Ft-tal, azaz 3.3%-kal. A júliusi változásokkal együtt az Unicum esetében összessen már 396 Ft-os (8.4%-os), a pezsgő esetében 130 Ft-os (5.2%-os), a MArlboro esetében pedig 52 Ft-os (8.2%-os) áremelkedésről beszélhetünk.
Mindazonáltal a magyar állam nem sújtja kibírhatatlan terhekkel a szeszpiacot. Az osztrák és cseh terheléssel megegyezőt mért az Európai Szeszipari Szövetség (csak a 2010. januári emeléssel kerülhetünk föléjük, amennyiben náluk nem következett be azóta jövedéki adó emelés), amivel Magyarország a középmezőnybe tartozik Európában – írja a Portfolio.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Bizalomzuhanás a globális gazdaságban az amerikai vámháború nyomán
A világgazdaság vezető szereplőinek gazdasági bizalmi indexei jelentősen romlottak az…
Tovább olvasom >Föld napja: Felemás a magyar lakosság klímatudatossága
Április 22-e a Föld napja, így kifejezetten aktuális kérdés a…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >