Magazin: Tisztaság és kényelem, tabuk nélkül

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 07. 24. 07:12

Folyamatosak a fejlesztések, újítások az intim higiéniai termékek piacán, hiszen ennek az erőteljesen bizalmi termékkörnek lépést kell tartania az aktuális trendekkel és a fogyasztók újabb és újabb elvárásaival. A vásárlók továbbra is leginkább drogériákban szerzik be ezen árucikkeket, és jellemzően hűségesek a jól bevált márkákhoz.

Az Essity Hungary Kft. szakembereinek tájékoztatása szerint az elmúlt időszakban a teljes kategória értékben és mennyiségben is növekedett. Mindegyik alszegmens forgalma bővült, legdinamikusabban – a piac közel felét adó – egészségügyi betété. A tampon, illetve tisztasági betét szegmens is nőtt, azonban, míg a tisztasági betét a piaccal együtt tudott fejlődni, addig a tampon a piac növekedési ütemét nem érte el.

Horváth Barbara - Essity

Horváth Barbara
senior brand manager
Essity Hungary

– Az egészségügyi betétek piacán a duo a legnépszerűbb, a tisztasági betéteknél pedig a nagy és közepes kiszereléseket keresik a leggyakrabban. A Libresse stabilan tartotta piaci pozícióját 2019-ben, és idén már növekedési pályára lépett. 2020-ban – a nehezített körülmények ellenére is – arra törekszik, hogy a legjobb minőségű termékekkel lássa el vásárlóit, és megtartsa a fejlődést – hangsúlyozza Horváth Barbara, senior brand manager.

Hozzáteszi: az intim higiéniai termékeket elsősorban a drogériákban szerzik be a vásárlók. Ez a csatorna a legerősebb, és folyamatosan tud növekedni. A hipermarket csatorna a második legnagyobb forgalommal bír, de az elmúlt időszakban enyhe csökkenés figyelhető meg. A diszkontok ebben a kategóriában is jelentős növekedést mutatnak, és a piacon a 3. legfontosabb beszerzési hellyé váltak.

Szabó Viktória - Johnson&Johnson

Szabó Viktória
brand activation manager
Johnson & Johnson

A Johnson & Johnson Kft. két intim higiéniás márkával – o.b. és Carefree – szerepel a piacon, továbbra is piacvezető szerepet tölt be, és járul hozzá a kategóriák növekedéséhez.

– Általános elmozdulást tapasztalunk, a kozmetikumokhoz hasonlóan az intim higiéniai termékeket is a drogériákban veszik meg a fogyasztók, ellentétben a korábbi évekre jellemző hipermarket fókusszal – jelzi Szabó Viktória, a vállalat brand activation managere.

Csak természetesen

Az Unilever Magyarország Kft. Neutral Intim mosakodó termékét 0%-os propozíció fémjelzi, ami a formula mesterséges illatanyag- és színezékmentes összetételére utal.

Szoke.Nikolett - Unilever

Szőke Nikolett
innovation brand manager
Unilever Magyarország

– A mesterséges illatanyagok és a színezékek eltávolítása mellett a Neutral Intim mosakodó megfelel a termék teljesítményével kapcsolatos elvárásoknak. Ennek köszönhetően minden fogyasztó úgy tarthatja tisztán és ápolhatja az intim területeket, hogy közben nem szükséges a termék bőrre gyakorolt hatása miatt aggódnia – ismerteti Szőke Nikolett innovation brand manager.

A Neutral Intim mosakodógélt kifejezetten érzékeny bőrre fejlesztették, hogy csökkentsék az allergiás és egyéb bőrreakciók kialakulásának kockázatát. Tejsavat tartalmaz, 0% mesterséges színezék és illatanyag található benne. Mindennapos használatra alkalmas, valamint bőrgyógyászatilag tesztelt. A Neutral
Intim mosakodó március közepétől található meg a boltok polcain.

Szabó Viktória azt vallja, az intim higiéniai termékek bizalmi árucikkek, hiszen fontos szerepet töltenek be a nők életében. Menstruációs termékeknél nagyon jellemző a márkahűség: ha bevált valami, megbízunk benne.

– A tisztasági betétek piacán is megfigyelhető, hogy a jól bevált márkán belül maradnak a vásárlók, és esetleg több fajta terméket kipróbálnak, azonban mivel itt elég széles a kínálat, és sok a hasonló jellemzőkkel rendelkező termék, egy-egy jó ajánlat jobban fel tudja kelteni az érdeklődést, és ösztönözhet a márkák közti váltásra is – mondja a Johnson & Johnson Kft. brand activation managere.

Továbbra is a legnépszerűbb termékük az o.b.® ProComfort™ normal tamponjuk 16 db-os kiszerelése, a Carefree tisztasági betétjükből pedig a Cotton Flexiform Fresh viszi a prímet, amely hagyományos és tanga fehérneműhöz is kényelmesen használható.

– Folyamatosan azon dolgozunk, hogy megfeleljünk a fogyasztók elvárásainak és a legfrissebb trendeknek. Több új projekten is dolgozunk, melyekről egyelőre konkrétumokat nem árulhatunk még el, de reméljük, hogy a közeljövőben már részletesen is beszámolhatunk róluk. Azonban idén is szeretnénk kedveskedni a vásárlóinknak, így o.b. tamponjainkhoz ajándék tampontartót kínálunk bizonyos partereknél, valamint a Carefree tisztasági betéteink legnépszerűbb termékeiből limitált kiadású nyári dizájnnal találkozhatnak majd a polcokon – tudjuk meg Szabó Viktóriától.

Tisztaság és kényelem, tabuk nélkül - intim higiéniai termékek piaca

Az intim higiéniai termékek mindegyik szegmense bővült, legdinamikusabban az egészségügyi betété

Megújuló arculat és portfólió

Horváth Barbara szintén fontosnak tartja kiemelni, hogy az intim higiéniai termékek – ezen belül is az egészségügyi betétek – területén továbbra is kimagasló lojalitás tapasztalható. Ha egy betétről használata során bebizonyosodik, hogy a kiváló nedvszívó képesség mellett jól és egyszerűen rögzíthető a fehérneműhöz, valamint flexibilitásának köszönhetően bármilyen élethelyzetben megállja a helyét – ritkán váltanak más termékre a felhasználók.

– Itt hangsúlyosabb szerep jut a márkázott termékeknek – és kicsit kevésbé árérzékenyek a vásárlók. A tisztasági betétek kapcsán jelentősebb árérzékenységet látunk, és nagyobb fogékonyságot az új termékek, kiszerelések kipróbálására – mutat rá az Essity Hungary Kft. senior brand managere.

Kowalska Izabella-Essity

Kowalska Izabella
junior category manager
Essity Hungary

– Vásárlóink a Libresse egészségügyi betétek közül nappalra a normál termékcsaládból választanak leginkább, az alvás idejére pedig a Libresse éjszakai betéteinket részesítik előnyben. A tisztasági betétek közül az egyesével csomagolt, több fehérneműhöz is könnyedén illeszkedő termékünk, a Libresse Multistyle a legkedveltebb – teszi hozzá Kowalska Izabella, junior category manager.

2020 rendkívül fontos év a Libresse márka életében, nemzetközi szinten is. Idén kerül bevezetésre az új arculat, amely a kommunikációs újdonságok mellett a teljes termékportfólió csomagolásának megújítását is magában foglalja. A Libresse új V-dizájn csomagolását egy 7 országban, 4 kontinensen végzett globális kutatás részeként összesen 5000 nő együttműködésével készítették.

– Az újítások elsődleges célja az volt, hogy egy trendi, megkülönböztető, könnyen érthető, feminin dizájnt hozzunk létre, és nem utolsósorban, hogy a csomagolásokon kommunikáljuk a fenntarthatósági törekvéseinket. Tisztasági betéteink csomagolása 100%-ban megújuló természetes rostokból készül, egészségügyi betéteink műanyag csomagolása pedig legalább 50%-ban megújuló forrásokból, felelős gazdálkodásból származó cukorrépa felhasználásával valósul meg. A Libresse eltökélt célja, hogy új utakat nyisson a női intim higiénia területén, és nyíltan beszéljen azokról a kérdésekről, amelyek korábban tabunak számítottak. Célunk, hogy segítsük a nőket, hogy a saját kezükbe vehessék a döntést a testükről, nőiségükről, egész életükről. Támogatni szeretnénk őket abban, hogy levethessék a szégyenérzetet, és nyílt, bátor, pozitív párbeszédet folytathassanak az őket érintő kérdésekről. A 2020-as kampányunk ezekre az alapokra épül, és célunk, hogy pozitív elmozdulást érjünk el a társadalomban – tájékoztat Kowalska Izabella.

Tisztaság és kényelem, tabuk nélkül - intim higiéniai termékek

A kereskedelmi csatornák közül a drogériák és a diszkontok erősödése figyelhető meg

B. K.

 

Ha női higiénia, akkor drogéria

A Nielsen által mért női higiéniai termékek forgalmát az egészségügyi betét, a tampon és a tisztasági betét határozza meg. A 2019. március – 2020. februári időszakban a felsorolt kategóriák összesített értékbeli eladása 6 százalékkal emelkedett, így elérte a 19 milliárd forintot. A szóban forgó női higiéniai termékek mindegyikéből a drogériákban fogyott a legtöbb, emellett a legnagyobb értékbeli eladás is itt figyelhető meg.

nielsen logo

Dinamikusan nő az egészségügyi betét forgalma

Major Annamária-nielsen

Major Annamária
ügyfélkapcsolati munkatárs
Nielsen Piackutató

A három kategória közül az egészségügyi betét generálta a legmagasabb értékbeli forgalmat tavaly március és 2020 februárja között: forgalma meghaladta a 8 és fél milliárd forintot. Emellett az előző időszakhoz viszonyítva ez volt a legdinamikusabban növekedő forgalmú termék az említett három kategória között: értékben 8, mennyiségben pedig 4 százalékkal nőttek az eladásai. A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint 12 hónap alatt 15 és fél millió csomag egészségügyi betét került a magyarok kosarába.

Az egészségügyi betétek értékbeli eladása a drogériákban a 2019. március és 2020 februárja közti időszakban 13 százalékkal emelkedett az azelőtti 12 hónaphoz képest, így a forintban mért forgalom 37 százaléka itt keletkezett. Legkisebb piaci részesedése, kevesebb mint 5 százalék, a 201–400 négyzetméteres üzleteknek volt. A 2500 négyzetméter feletti és a maximum 200 négyzetméteres üzletek 18-18 százalékos piacrészt hasítanak ki, a 401–2500 négyzetméteres boltok ennél valamivel többet.

7 millió csomag tampont vásároltunk egy év alatt

A tampon kategóriája az egészségügyi betétnél kevesebbet, 5 és fél milliárd forintot számlál értékbeli eladásaiban a tavaly március és 2020. február közti hónapokban. Ugyan a mennyiségi eladás csökkenést mutat, így is több mint 7 millió csomaggal vásároltunk belőle a kiskereskedelemben.

Legmagasabb piaci részesedése ebben a kategóriában is a drogériáknak van. Ezekben az üzletekben realizálódott ugyanis a tamponok értékbeli forgalmának 44 százaléka. Ezt követték a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek egyötödös részesedéssel. A 401–2500 négyzetméter területű csatornák 17, a 200 négyzetméternél nem nagyobb üzletek 15 százalékot hasítottak ki a tamponok forgalmából.

Koncentrált piac a tisztasági betét kategóriájában

A harmadik kategóriára, a tisztasági betétre megközelítőleg 5 milliárd forintot költöttünk, ami 6 százalékos emelkedést jelent. A kategória mennyiségi eladása 2 százalékos növekedést mutat.

A tisztasági betét piaca a legkoncentráltabb az említett intim higiénés termékek közt: a drogéria viszi a kategóriából származó bevétel 47 százalékát. Érték szempontjából ez a legnagyobb mértékben növekvő csatorna, a Nielsen kiskereskedelmi indexe közel 10 százalékos forgalomemelkedést regisztrált. A legnagyobb disztribúciós csatornák, a 401–2500 négyzetméteres üzletek és az ennél nagyobb egységekből adódik a forintban mért eladás egy-egyötöde. //

 

Az intim higiénia alapvető fontosságú a férfiaknál és a nőknél egyaránt

Dr. Csécsei Barbara-KOZMOS

Dr. Csécsei Barbara
szaktitkár
KOZMOS

A nők esetében azonban az eltérő anatómiai felépítés miatt nagyobb gondot célszerű fordítani rá. Míg a férfiaknál normál esetben elegendő a rendszeres napi tisztálkodás általános tusfürdővel vagy szappannal, a hölgyeknél ezen felül szükség lehet speciálisan, erre a célra kifejlesztett kozmetikumok (tisztító- és ápolószerek) használatára.

A női hüvely pH-ja savas kémhatású, az itt található természetes baktériumflóra felel annak egészségéért. Ha felbomlik az egyensúly pl. antibiotikumkezelés, fertőzés, stressz, irritáció stb. hatására, helyre kell állítani a savas pH-t, illetve a mikroflórát erre a célra készített speciális mosakodószerekkel. Ha a tünetek nem múlnak, vagy erősödnek néhány napon belül, célszerű orvoshoz fordulni.

Azonban, ha panaszok nem állnak fent, érdemes kerülni az intim öblítőszerek túlzott használatát, a túl intenzív vagy túl gyakori intim tisztálkodást, mert ezáltal károsodhat az érzékeny nyálkahártya és baktériumflóra, mellyel akár magunk is előidézhetünk egy későbbi, visszatérő problémát. //

Kapcsolódó cikkeink