Magazin: Tiszta otthon, rendes háziasszony
A tisztítószerek óriási választéka nem ejti zavarba a magyar háziasszonyokat, akik elsősorban a jó ár-érték arányú, általuk már kipróbált vagy közismert márkákat keresik. A nagy felületekre az univerzális, lehetőleg fertőtlenítő hatású szereket kedvelik, míg a kisebb, kényesebb felületekre a speciális megoldásokat választják. A tavaszi és őszi nagytakarítás továbbra is a kategória két értékesítési csúcspontja.
A családokban különböző szokások uralkodnak, van, aki a heti egy-két felmosás, célirányos takarítás mellett teszi le a garast, van, aki kevesebbszer, de hosszabb ideig, és van, aki épp ellenkezőleg, naponta, a rendrakás részeként takarít.
A tisztaság nem elég
– Bár a takarítás általában nem egy kedvelt feladat, a háziasszonyok túlnyomó többségének fontos a tisztaság. Egy tiszta, vagy éppen koszos háztartás mindent elmond a háziasszonyról – összegzi fogyasztói kutatásaik egyik tanúságát Konkoly Miklós, az Unilever Magyarország Kft. Category Operations Assistant Managere.
– A tisztítószerekkel szemben támasztott alapelvárás, a megfelelő tisztító hatás napjainkban kiegészült az egyre nagyobb fontossággal bíró fertőtlenítő hatással. Ennek egyik magyarázata, hogy a vírusos és bakteriális eredetű fertőző betegségek és megelőzésük fontossága nagy figyelmet kapott az elmúlt években. A fogyasztók szeretnék otthonukat és családjukat a kórokozóktól megvédeni. Ezért a gyártók is folyamatosan fejlesztik ezt a vonalat – teszi hozzá Rudolf Renáta, az EVM Zrt. junior brand managere.
– Ezen a piacon az egyik legnagyobb változás 2011-ben a klórmentes szegmens megjelenése volt. Bár a hipoklorit (klór) hatásos összetevő, de szúrós szaga is arra figyelmeztet, hogy egy agresszív, maró anyagról van szó, ami a fogyasztók egy részénél ellenérzést vált ki, ezért helyettesítő termék kifejlesztésére összpontosítottak a laboratóriumok – mondja Sárközi Marcell, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.
– A fogyasztók ma sokkal tudatosabbak a takarítószerek vásárlásának tekintetében is. Szívesebben vásárolnak egyfajta, univerzális takarítószert, amivel a lehető legtöbb felületet meg tudják tisztítani, sőt szeretnék egyidejűleg a fertőtlenítést is elvégezni. A háziasszonyok ideje is egyre drágább, így a hatékony, valóban hatásos szereket részesítik előnyben – fűzi tovább a gondolatot Kürti Viktória, a DunaPro Kft. brand managere.
– A magyar fogyasztóknak elsődleges, és egyre fontosabb szempont az ár, de nagyon jelentős tényező a márkanév is. Egy-egy termék vásárlása esetén e két tényező után befolyásoló tényező az ismerősök ajánlása, illetve a fogyasztó saját korábbi tapasztalata. A padlóápolás kategóriában fontos szempont még, hogy legyen elérhető az adott termékhez utántöltő is, amit a fogyasztó könnyen be tud szerezni – emeli ki Sándor Anna, a Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketingmenedzsere.
Univerzális megoldások
Ha a háziasszony a polcokon válogat, többféle csoportosítással találkozhat, ami esetenként megnehezítheti a vásárlási döntést.
– A tisztítószerpiac egyik csoportosítási lehetősége a felhasználás helye szerinti, azaz konyhai, fürdőszobai vagy egyéb tisztítószerek. Másik lehetőség a szerint osztályozni, hogy milyen felületekre használhatók, például csempetisztító, üvegtisztító vagy WC-tisztító. Szegmentálható a szerint is, hogy milyen típusú szennyeződésekre lehet hatékonyan használni a tisztítószert, például vízkő-eltávolító, zsíroldó vagy penészölő – sorolja a lehetőségeket Sárközi Marcell.
Ráadásul az univerzális szerek előretörésével a felhasználhatóság határai egybemosódtak. A termékek címkéin is gyakran a sokoldalúságot hangsúlyozzák a gyártók.
Jó példa erre a Szavo Plus Gel univerzális fertőtlenítőszer, ami szinte az egész lakásban jól használható.
Az Unilever tapasztalata szerint az általános tisztítószerek sikere két pilléren nyugszik, egyrészt a megtakarítás, hiszen elegendő kevesebb féle terméket megvásárolni, másrészt az egyszerűség, a praktikum, hiszen két munkafázis egyszerre végezhető el. Erre kiváló példa a fertőtlenítő szegmens ikonikus márkája, a Domestos, mely nemcsak a fürdőszobában, hanem a nappaliban, a konyhában, és a hálószobában is kiválóan használható. Kiemelkedő sikereket ért el a tavaly bevezetett hipokloritmentes Domestos Általános Tisztítószer is, amely a kellemes illat, a fertőtlenítés és a hatékony tisztítás tökéletes kombinációja.
A klórmentes szegmens életre hívásában a Henkel fontos szerepet játszott, hiszen a MaxSan nevű termékcsaládjának bevezetésével az elsők között lépett a magyar tisztítószerpiac e területére. A MaxSan család nem tartalmaz klórt, mégis hatékonyan tisztít és fertőtlenít. Laboratóriumi tesztek szerint a MaxSan azonnal elpusztítja a baktériumok és gombák 99,9 százalékát, ezen felül hosszú távú védelmet is biztosít, mivel 48 órán át megakadályozza a baktériumok újraszaporodását.
A Clorox már három fogyasztói igényre ad választ, a tisztítás és fertőtlenítés mellett még a fehérítésre is hatékony megoldást kínál. A napi feladatok egyszerűsítéséhez pedig az univerzális és gyors Clorox Fertőtlenítő törlőkendőt ajánlják, ami a takarítás és fertőtlenítés kényelmi terméke.
– Az edukációnak nagy szerepe van a fertőtlenítés kapcsán is. Úgy érezzük, hogy segítenünk kell a fogyasztókat takarítási tippekkel, információkkal, ezért kis tippfüzetet juttatunk el a fogyasztókhoz az eladáshelyeken, amelyben tanácsokat adunk, milyen felületeket hogyan s melyik Clorox termékkel tisztíthatnak – hangsúlyozza Kürti Viktória.
A speciális szerek is egyre sokoldalúbbak
Vannak olyan területek, szennyeződések, amik speciális tisztítószert kívánnak. Ilyen az ablaktisztítás, a konyhai zsíroldás, vagy a vízkőoldás. A Szavo termékcsaládban megtalálhatóak a speciális tisztítószerek a WC-tisztításhoz, a vízkőoldáshoz, a konyhai zsíroldáshoz, az ablaktisztításhoz, az érzékeny fafelületek, illetve eldugult lefolyók tisztításához egyaránt.
Erős szezonalitás figyelhető meg a penész elleni szerek kategóriájában, hiszen az ősz, a tél kedvező időszak a penész számára, ezért ebben az időszakban megnő a kereslet. Ahol meleg van és magas a páratartalom, vagy a szellőzés nem megfelelő, felütheti fejét a nem kívánt, veszélyes penész. A Szavo penész elleni szer segítségével azonban gyorsan és egyszerűen megszabadulhat tőle a vásárló.
– Az eddig Ultra Szavo márkanéven bevezetett tisztítószerek Szavo márkanév alatt lesznek elérhetőek a boltok polcain az idei évtől, és további speciális tisztítószerekkel bővítjük portfóliónkat – hívja fel a figyelmet Rudolf Renáta.
A MaxSan család tagjai is felsorakoznak a speciális tisztítás frontján. A MaxSan Fertőtlenítő hatású konyhai tisztítószer hatékony a zsíros szennyeződésekkel szemben, a MaxSan Fertőtlenítő hatású fürdőszobai tisztítószer pedig kiválóan eltávolítja a vízkövet a fürdőszobai felületekről és csempéről. A MaxSan Fertőtlenítő hatású spray leginkább a kisebb, gyakran érintett felületek fertőtlenítésére ideális, mint a kilincsek, csapok, telefonkagyló, WC-ülőke. A WC-kagylók tisztán tartására két szegmens is jelen van. Az egyik a WC-tisztítók, a másik pedig a WC-frissítők piaca. A WC-frissítők esetében Magyarországon a legnépszerűbb termék a Bref Duo-Aktív. Bár már több éve jelen van a piacon, ugyanakkor folyamatos fejlesztésekkel és új illatvariánsokkal fent tudja tartani vezető szerepét.
– A Bref 2010-es újdonsága a Power Aktív volt. Hamar nagy népszerűségre tett szert mindhárom illatvariánsa (Citrom, Óceán, Fenyő), éppen ezért 2011-ben úgy döntöttünk, hogy bevezetjük a duo-pack-os kiszerelését is. Természetesen ezen csomagolási formában is mindhárom illatvariáns elérhető – jegyzi meg Sárközi Marcell.
Az Unilever ismert márkáinak köszönhetően – Domestos, Cif, Flóraszept – minden árszinten és szegmensben (fertőtlenítő, súroló, mosogatószer, spray, WC-blokk) releváns ajánlatokat kínál a fogyasztóknak. Januártól pedig bevezetésre került a Flóraszept penészfolt elleni szer, amely elérhető áron kínál megoldást a penészproblémára.
– A takarítószer-piacot a rendkívül széles választék jellemzi, ezért nagyon fontos a fogyasztó navigálása. A polcot célszerű funkcionalitás alapján rendezni – vélekedik Konkoly Miklós.
2011-ben nagy változás volt az ablaktisztító-piac kétszámjegyű növekedése. Ebben jelentős szerepet játszott a piacvezető Clin márka (Henkel) előretörése. A növekedés egyik legfontosabb hajtóereje a Clin Multishine megjelenése a piacon, mely az üvegfelületek csíkmentes ragyogásán kívül további 20 felület tisztán tartására is alkalmas.
A felmosókendők kora lejárt
– A Vileda márka által képviselt takarító- és tisztítószerek legfontosabb szegmensei a padlóápolás, amin belül beszélhetünk nedves vagy száraz padlóápolásról, a törlőkendők, a szivacsok, a háztartási kesztyűk, illetve nálunk még a vasalással/szárítással kapcsolatos termékek is fontos szerepet kapnak – kezdi a takarítás eszközoldali bemutatását Sándor Anna, a Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketingmenedzsere.
A cég felmérései szerint a korábban gyakori egyszerű felmosókendő lassan elavult módszernek számít. A legtöbb magyar háziasszony a klasszikus, kicsavarható felmosót használja, ha takarításról van szó, de egyre népszerűbb a modern, laposfelmosó-kategória használata is.
Minden kategóriára jellemző, de elsősorban a törlőkendők és a szivacsok esetében elmondható, hogy a fogyasztói igény egyre erősebben mozdult el a jó árú, de minőségi, márkás termékek felé, ami azt eredményezte, ebben a két szegmensben különösen, hogy megnőtt a jó ár-érték arányú termékek forgalma.
Egy bolt alapválasztékában a Vileda termékek közül elengedhetetlen a kicsavarható felmosók (3 Action mop, Soft mop), a laposfelmosók (Ultramax felmosó, 1-2 Spray), a seprűk (DuActiva), szivacsok (Soft Power, Glitzi és Style szivacsok), törlőkendők (Háztartási és Univerzális törlőkendő) és kesztyűk (Komfort) megjelenítése.
– Innováció szempontjából nagy hangsúlyt fektetünk a padlóápolás-kategóriára, mint a legnagyobb szegmensre, de a törlőkendők, a szivacsok és a kesztyűk terén is lesznek újdonságok – ígéri Sándor Anna.
Őszi-tavaszi felbolydulás
A tisztítószerszegmensben a legfontosabb a szezonalitás. Két kiemelt időszak van minden évben, a tavaszi és az őszi nagytakarítás. Ilyenkor nemcsak az általános, minden nap használt tisztítószerekből vásárolnak be a fogyasztók, hanem a speciális szerek iránti kereslet is megnövekszik.
Az Unilever szakembere szerint csak olyan innovációval érdemes piacra lépni, ami új, vagy látens, de releváns fogyasztói igényt céloz meg. Az Unilever alapvetően a kereskedelmi aktivitásokhoz kapcsolódva szervezi akcióit, márkaaktivációit, amelyeket látványos másodkihelyezésekkel is támogat. Az újtermék-bevezetések, például a Flóraszept penészfolt elleni szer is erőteljes tv-támogatással kerül a piacra.
Az EVM Zrt. is mindent megtesz azért, hogy a fogyasztók még szívesebben válasszák a Szavo cikkelemeket. Jelentős tv-kampánnyal, összecsomagolásokkal, árakciókkal, másodkihelyezésekkel, POS-anyagokkal támogatják termékeiket. Továbbá szaklapokban történő megjelenést és online aktivitást is terveznek az idei szezonra.
A DunaPro a Clorox márka tekintetében idén az instore megjelenésekre, aktivitásokra koncentrál, POS-anyagokkal, árakciókkal készülnek a tavaszi nagytakarítás heteire.
A Vileda portfóliójában többek között a tavaly bevezetett EasyWring Spinmop felmosó-szett mellé bevezetésre kerül az EasyWring család Ultramax (laposfelmosó) verziója is.
Tavaly ősszel az újonnan bevezetett 1-2 Spray felmosót támogatták médiakampánnyal, ami elsősorban tv-megjelenést jelentett. A sikerre való tekintettel idén is terveznek tv-fókuszú médiakampányt.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >