Tiszta haszon!
A higiéniai piac néhány nagy szereplőjét piacról, termékújdonságokról, vásárlói preferenciákról, környezettudatosságról kérdeztük. Azt kértük, a termékfejlesztés fő irányai mellett beszéljenek olvasóinknak arról is, milyennek képzelik a jövő ideális tisztaságú vendéglátóhelyét.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

Fábián Szabolcs
magyarországi HoReCa
nagykövet
Tork
A vendéglátóipari higiéniai termékek területén – értékel Fábián Szabolcs, a Tork magyarországi HoReCa-nagykövete – az elmúlt három évben jelentős elmozdulás történt a környezetbarát termékek irányába: a vállalkozások és a fogyasztók egyaránt a fenntarthatóságot helyezték előtérbe. A gyártók újrahasznosított anyagokból készült termékeket kínálnak, műanyagmentes csomagolást alkalmaznak, és biztosítják az ökotanúsítványokat – ezt a trendet a fokozott környezettudatosság és az ökológiai lábnyom csökkentésének vágya vezérli. Az esztétika és a technológia ugyancsak egyre fontosabbá válik.
Ebben a piaci környezetben a „minőségi” termékeket jellemzően az anyag és a tartósság, a dizájn, a funkcionalitás és a fenntarthatóság jellemzik. Ezzel szemben a value kategóriájú termékek a költséghatékonyságra helyezik a hangsúlyt – megfelelnek az alapvető funkcionális követelményeknek, de a fenti jellemzők tekintetében kompromisszumot követelnek.
Alaptevékenységként a Tork márka a közelmúltban számos újítást vezetett be, például a természetes színű, 100%-ban újrahasznosított szálakból készült termékcsaládot, a megújuló villamosenergiát felhasználó szénsemleges adagolókat, a hosszabb technológiájú kézi elosztó rendszerű állandó légfrissítőt, valamint az Optiserve® WC-papírt. Nem egyszerűen termékeket, megoldásokat értékesítünk – ezért indítottuk el a közelmúltban a Tork Workflow™ for Restaurants szakértői szolgáltatást.

A vendéglátósok a papírtermékek területén környezettudatos vásárlónak bizonyulnak, tisztítószerek választásakor elsősorban inkább az ár szerint döntenek
Tartós és környezetbarát

Solymosi Piroska
higiéniai szaktanácsadó
Assist-Trend
– Az adagolók piacán két irányt látunk érvényesülni – mondja el Solymosi Piroska, az Assist-Trend higiéniai szaktanácsadója. – A nagyforgalmú egységek szociális közösségi tereiben egyre fontosabb a strapabírás (akár inox adagolók formájában is), a gyors utántöltési lehetőség (személyzet hatékonyságának optimalizálása) és a beltartalomhoz (papír, folyékony szappan) való illetéktelen hozzáférés minimalizálása.
A másik irány a határozottan környezetbarát megoldások alkalmazása, mind anyaghasználatban, mind az adagolóban lévő eszközök, termékek vonatkozásában. Az újrahasznosított és újrahasznosítható műanyagból készült, dizájnos, nem megszokott színvilágú, ízléses adagolók egyre kelendőbbek, ahogy a természetes, bőrbarát folyékony vagy habszappanok és az újrahasznosított papírtermékek is. A nagyobb kiszerelések, koncentrátumok vagy szuperkoncentrátumok használata már egyértelmű trend, így munkát/munkaerőt tudnak spórolni a töltésnél, cserénél – ez egyre fontosabb szempont.
Az Assist-Trend professzionális higiéniai és asztalterítési megoldásokat kínál vendéglátóipari partnereinek. Termékkínálatunkban megtalálhatók az asztali, konyhai és mosdóhigiéniai papíráruk, valamint a hagyományos és környezetbarát tisztító- és fertőtlenítőszerek, takarítóeszközök és adagolók széles választéka. A tavalyi évben slágertermék volt a Sutter Zero termékcsalád környezettudatos grilltisztítója, amely rendkívül hatékony megoldást nyújt a letapadt szennyeződésekre. Konyhahigiéniai tanácsadásunk volt a legkelendőbb, erre azért is számítanak sokan, mert nagy a fluktuáció a konyhai személyzetnél, gyakorlatilag állandó betanításra van szükség.

Varga Márk
ügyvezető
Hagleitner Hygiene
Magyarország
– A fenntarthatóság különösen fontos szemponttá vált – állítja Varga Márk, a Hagleitner Hygiene Magyarország Kft. ügyvezetője –, a hazai vállalkozások egyre inkább előnyben részesítik a környezetbarát, újrahasznosítható vagy biológiailag lebomló termékeket. Elkötelezettek vagyunk a zöld technológiák iránt, így kínálatunkban szerepelnek eco tisztítószerek, víztakarékos adagolók és fenntartható forrásból származó papírtermékek.
A Hagleitner teljes körű higiéniai megoldásokat kínál a vendéglátás számára, beleértve a mosdóhigiéniai rendszereket, konyhai tisztítószereket és fertőtlenítőket. Az érintésmentes XIBU adagolók, fertőtlenítő hatású szappanok és fenntartható papírtermékek mellett kiemelt szerepet kapnak az ipari konyhai rendszerek, különösen a professzionális mosogatás és konyhai tisztítás területén.
A digitális vezérlés optimalizálja a mosogatási folyamatot, csökkentve az energia- és vegyszerfogyasztást. A rendszer precízen hígítja és adagolja a tisztítószereket, így garantálja a hatékony fertőtlenítést és költséghatékony vegyszerhasználatot.
Preferencia és tűréshatár

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO
– Tapasztalataink szerint – magyarázza Bősze Ákos, a METRO HoReCa üzletágfejlesztési vezetője – a vendéglátóhelyi konyhai- és mosdóhigiéniai eszközök és tisztítószerek forgalma folyamatosan nő, aminek fő oka, hogy a hazai üzletek egyre inkább alkalmazkodnak a HACCP előírásokhoz.
A vendéglátósok egy bizonyos határig környezettudatos vásárlónak bizonyulnak, különösen a papírtermékek területén. Lehetőség szerint újrahasznosított papírt vásárolnak, és többet is fizetnek érte: azt látom, 10-15% a határ, amennyivel többet hajlandóak áldozni ezekért.
Ami viszont a tisztítószerek területét illeti, ott a választáskor elsősorban az ár számít. A vásárlásból hiányzik a tudatosság és a racionális megközelítés, feltehetően azért, mert nincs képük a termékről, és a legritkább esetben foglalkoznak azzal, hogy a tisztítószerek milyen hatóanyagokat tartalmaznak. Pedig fontos kérdésről beszélünk, hiszen sokszor az egységárában drágább, ám hatékonyabb szerekkel olcsóbban lehet megoldani a takarítást, a szükséges higiénia megteremtését.
– A vendéglátóhelyek tulajdonosai – véli Fábián Szabolcs – a változó fogyasztói preferenciák, technológiai fejlődés és gazdasági kihívások által formált dinamikus környezetben navigálnak. A beszállítóknak és a partnereknek igazodniuk kell döntéshozatali folyamataikhoz, amelyet számos kulcsfontosságú tényező befolyásol. A fenntarthatóság minden bizonnyal növekszik: a kulináris szcéna sarokkövévé vált, mivel a vendéglátók egyre inkább előtérbe helyezik a környezetbarát gyakorlatokat, mint például a helyi és bio alapanyagok beszerzését, az élelmiszer-pazarlás csökkentését és az energiahatékony működést. Ez az elmozdulás nemcsak a környezettudatos fogyasztókat vonzza, hanem támogatja a helyi gazdaságokat és csökkenti a környezeti lábnyomot is.
A higiéniai termékek jelentős átalakuláson mennek keresztül olyan technológiai fejlődésnek köszönhetően, mint az intelligens tisztítási technológiák, az automatizálás és a robotika. A fejlett tisztítási technológiák bevezetésével elengedhetetlenek az átfogó képzési programok.
Racionális döntések
Sajnos, a vendéglátós jellemzően még az ár alapján választ – állapítja meg Solymosi Piroska. – Ám az érdeklődés érzékelhető a minőségi és zöld termékek iránt, főleg ott, ahol divatosabb, trendibb éttermet üzemeltetnek, és kiélezett versenyhelyzetben vannak a lokáció miatt (Budapest, Balaton északi partja). Igényesebb helyeken egyértelműen vezérelv a fenntarthatóság, ami sokszor az éttermek ételkínálatában, menüiben, sőt, beltereinek kialakításában is megjelenik.
A hazai higiéniai kultúra még bőven fejleszthető, ugyanakkor a pandémia óta például a kézhigiénia nagyon sokat javult.
A vendéglátóhelyi higiénia értelemszerűen kétszereplős. A vendéglátó és a vendég is felelős azért, hogy az adott étterem tiszta, nett, ápolt és gondozott legyen és az is maradjon. Ma a higiéniai minimum a jogszabályok betartása, minden más már plusznak számít – ennek nem így kéne lennie. Elsősorban edukációval és környezetkímélő tisztítószerek használatával javítható a helyzet – ez elsősorban a konyhai személyzet számára lenne fontos: a régi beidegződések sajnos pazarlóak és nem környezetbarátok a tisztításban, a konyhatakarításban és a konyhatechnológiákban sem. A vendégek edukálása kevésbé égető feladat, de itt is van hová fejlődni.
Partnereink számára – mondja el Varga Márk – nemcsak prémium termékeket, hanem személyre szabott tanácsadást, higiéniai auditokat és digitális felügyeleti rendszereket is biztosítunk, így garantálva a folyamatos minőséget és a költséghatékonyságot.
Az elmúlt három évben a vendéglátás higiéniai piaca jelentős átalakuláson ment keresztül. A pandémia hatására a biztonság és a fertőtlenítés kiemelt szerepet kapott, miközben a fenntarthatóság és a költséghatékonyság ugyancsak meghatározó szempontokká váltak.
A Hagleitner termékeket elsősorban az innováció, a tartósság és a fenntarthatóság különbözteti meg az olcsóbb value kategóriától. A Hagleitner termékei például kevesebb hulladékot termelnek, adagolórendszereink precíziós technológiával működnek, így csökkentik a túlfogyasztást, miközben garantálják a legmagasabb higiéniai szintet.

A tisztításban is előtérbe kerül az automatizálás és a robotizáció, már csak azért is, mert várhatóan nem áll majd rendelkezésre elegendő szakképzett munkaerő
Boldog jövő!
– És hogy milyen lehet a vendéglátóhelyi higiénia jövője? – teszi fel a mindenkit érintő kérdést Bősze Ákos. A tisztításban is előtérbe kerül az automatizálás és a robotizáció, már csak azért is, mert várhatóan nem áll majd rendelkezésre elegendő szakképzett munkaerő. Ugyanakkor van egy félelmem is: tartok attól, hogy valamilyen önjelölt messiás alkot egy univerzálisnak nevezett tisztítószert – az ilyesmiben nagyon nem hiszek.
Gasztroakadémiánkon higiénia témában is ajánlunk fel képzést, ám nem túl nagy iránta az érdeklődés, egyelőre inkább a nagy cégek vesznek személyre szabott oktatásokat igénybe. Mindettől függetlenül meggyőződésem, hogy minden vendéglátóhely profitál abból, ha évente felülvizsgáltatja HACCP-rendszerét.
– A jövő éttermei teljesen digitalizált higiéniai rendszerekkel fognak működni – jósol Varga Márk. – A belépő vendégek automatikusan fertőtleníthetik kezüket egy intelligens érzékelővel ellátott állomásnál. A mosdókban pedig mesterséges intelligencia figyeli a fogyóban lévő higiéniai termékeket, és automatikusan újrarendeli azokat a beszállítótól. A konyhai tisztítás is forradalmi változáson mehet keresztül: az ételekkel érintkező felületek öntisztító technológiákkal rendelkeznek majd, csökkentve a fertőzésveszélyt és az emberi hiba lehetőségét. A Hagleitner a legújabb innovációkat követve már most azon dolgozik, hogy a jövő higiéniai elvárásainak megfelelő termékeket és megoldásokat fejlessze ki – hiszen a higiénia nemcsak alapkövetelmény, hanem a vendégélmény része is.
– 10-20 év múlva az éttermek – véli Fábián Szabolcs – valószínűleg rendkívül fejlett higiéniai technológiákkal lesznek felszerelve, mint például az öntisztító felületek, az intelligens mosogatógép és a mesterséges intelligencia által vezérelt légtisztítás, amelyek robotikán és érintésmentes technológián alapulnak, és minden éttermi környezetben segítik a kritikus feladatok elvégzését. Az élelmiszer-biztonság is folyamatosan fejlődik, a hulladékcsökkentés növeli a teljesítményüket, az okos csomagolásnak köszönhetően a romlás felderítés és az ehető vagy biológiailag lebomló étkészletek és a higiénia integrált lesz a fenntarthatóság szempontjai közé, köszönhetően az intelligensebb megoldásoknak, mint például a vízvisszanyerő mosogatók vagy a vegyszermentes fertőtlenítés.
Az étkezőhelyektől elvárható, hogy ultratiszta, futurisztikus terek legyenek, minimalista dizájnnal és csúcstechnológiás automatizálással.
A jövő vendéglátóhelyi higiéniájáról beszélni inkább csak a jóslás szintjén lehet – állítja Solymosi Piroska –, hiszen, ha valaki 20 évvel ezelőtt például azt mondta volna, hogy a nagyvárosok járdáin, az autók kipufogógőzében nyílnak majd teraszok, ahol az emberek étkeznek, nos, azt sem hittük volna el. A környezetterhelés minimalizálása biztosan ott lesz a prioritási listán 10-20 év múlva is, reméljük, hogy már elvárásként és nem célként.
Higiénia: kiskáté, nagyvilág
Íme, a vendéglátóhelyi higiénia jelenlegi világtrendjei!
A digitális hőmérséklet-ellenőrző rendszerektől kezdve az automatizált tisztítási folyamatokig az új technológiák kulcsszerepet játszanak az éttermi élelmiszer-biztonság garantálásában.
Az oktatás minden sikeres élelmiszer-higiéniai program alapvető eleme. Az éttermi személyzetnek jól képzettnek kell lennie a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák, a higiéniai gyakorlatok és az élelmiszer-biztonsági előírások terén.
A közelmúltban felerősödő egészségügyi félelmek fényében az éttermek továbbfejlesztett takarítási szabályokat vezetnek be, hogy biztosítsák vendégeik biztonságát.
Sok üzlet is fenntartható gyakorlatokat alkalmaz élelmiszer-higiéniai programjaiban, környezetbarát tisztítószerek használ.
Az éttermek igyekeznek együttműködni az egészségügyi hatóságokkal az élelmiszer-biztonsági előírások betartásának biztosítása érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fontos megmutatni a vallásturisztikai helyszíneket, ezért indult el a Peregrinus platform
Magyarország kormánya fontosnak tartja megmutatni Székelyföld vallásturisztikai helyszíneit, és anyagi…
Tovább olvasom >Elindult a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz Erdélybe
Elindult a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz a csíksomlyói…
Tovább olvasom >Nők étterme
Különleges kampánnyal hívja fel a figyelmet a női vállalkozók szerepére…
Tovább olvasom >