Tilalmi lista
Szeptember első napjaiban talán csak a hivatalok emberei tudták, hogy a tisztességes kereskedelmi verseny új szabályai kire milyen új feladatot rónak. A fontos változásról is csak általánosságokban, a törvény szövegét magyarázó tudósításokból szerzett tudomást a vásárló és azok a kereskedők, forgalmazók, gyártók, akik nem a hivatalos Magyar Közlönyt tanulmányozták.A fogyasztók – és tegyük hozzá, a piac tisztességes szereplői – védelmében eddig meglehetősen kusza egymásra utaltságban tevékenykedő hivatalok, szervezetek közötti hierarchiát is tisztázta az új törvény. Ennek kapcsán a napokban együttműködési megállapodást kötött a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Többek között arról állapodtak meg, hogy közös adatbázist üzemeltetnek a hatékonyabb fellépés érdekében. De arról is, hogy bárkihez érkezzék a bejelentés, fogadja azt, s maga intézkedik illetékességi ügyben, s nem az ügyfelet küldi tovább. A törvény nagyon fontos megállapítása az is, hogy tisztázza az átlagos fogyasztó fogalmát, s már nem butának, képzetlennek tartja, mint a korábbi szabályok. Olyan, részben tudatos vásárlót feltételeznek a jogszabály alkotói, aki, ha a rá vonatkozó teljes jogrendszert nem is ismeri, de egy-egy termékről a rendelkezésére bocsátott információ segítségével képes határozottan és felelősen dönteni.
Az intézkedési kötelezettségre konkrét példák is szerepelnek sok más mellett a szeptember elsejével hatályba lépett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben, így a jövőben az egyedi eseteket sem utasíthatják vissza a hatóságok. Képesek ilyen ügyekben is szankcionálni.
A tilalmakat egyébként az Európai Bizottság szakemberei 31 pontban foglalták össze. Ezzel nemcsak kereskedőknek, forgalmazóknak, termék-előállítóknak, s az egyik legfontosabb piaci szereplőnek, az élelmiszer-előállítónak kellene megismerkedni, hanem a fogyasztóknak is.
Bár a jogszabály konkrétan nevesíti az egyes csalárd magatartástípusokat, azt azonban a kereskedők egyelőre jobbára találgathatják, hogy hivatalból mikor melyik hatóság jár el. Főszabályszerűen az NFH jogosult fellépni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ellen. Ha ezt pénzügyi intézmény követi el, akkor a PSZÁF. Ha a tevékenység egyben versenyt is sért, úgy a GVH jár el az ügyekben, beleértve azt is, ha a károsultak egyéb piaci szereplők, cégek, viszonteladók. Zsebbe vágó: a bírságkiszabásnak más a rendje a versenyhatóságnál, és más az NFH-nál. Míg a GVH-nál a bírságplafon az éves nettó árbevétel tíz százaléka, addig a fogyasztóvédelmi törvény módosítása alapján a bírság a százmillió forintot meghaladó árbevételű cégeknél 15 ezer forinttól 100 millió forintig terjed, míg ennél kisebb cégeknél félmillió forint a maximum. Mindkét kategóriára érvényes viszont, hogy kivételes esetben, fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrány okozó jogsértés esetén a nagy cégek akár 2 milliárd, a kisebb vállalkozások 5 millió forintos bírságot is kaphatnak.
Új elem a nyilvánosság is, szeptembertől a hatóság ideiglenesen akár azonnal le is húzhatja a rolót a vétkes üzletén, és az új törvény szerint az NFH honlapján közzéteszi a jogerős döntéssel lezárt határozatait, és azok hat hónapig bárki számára elérhetők lesznek. A legfontosabb változás a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kategorikus tilalma, egyszerűbben szólva tilos becsapni a vásárlót, amit eddig sem volt szabad megtenni.
A törvény most hatályba lépett része háromféle tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot ismer. Az alapeset az, amikor a kereskedelmi gyakorlat nem felel meg a szakmai gondosság követelményének. A második csoportba a megtévesztő és az agresszív esetek tartoznak. Harmadikként maga a törvény sorolja fel a 31 olyan ismert esetet, amikor kötelező az eljárás megindítása. A felsorolás azzal indul, hogy a vállalkozás azt állítja: aláírója egy magatartási kódexnek, holott nem az, és azzal fejeződik be, hogy nyereményt helyez kilátásba a cég a vásárlóknak, holott nincs is nyeremény.
A tilalmi listából kiolvasható az is, hogy tisztességtelennek minősül minden olyan kereskedelmi gyakorlat, amely a fogyasztót olyan döntés meghozatalára készteti, amelyet az egyébként nem hozott volna meg. A törvény megkülönbözteti a megtévesztő és az agresszív gyakorlatot. Előbbihez tartozik a valótlan információ közlése, a valós tény megtévesztésre alkalmas módon való közlése, jelentős információ elhallgatása, illetve jelentős információ félreérthető, érthetetlen módon való közlése. Agresszív gyakorlatot jelent a zaklatás és a kényszerítés.
Valószínűleg még az ősszel kiderül, hogy a törvény valóban jó szolgálatot tesz-e, és egyszerűbbé teszi-e a fogyasztók és a velük találkozó kereskedők mindennapos munkáját, avagy inkább csak a haragot szítja, s a nem orvosolható sérelmek listáját gyarapítja.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >