Magazin: Kiaknázásra váró olajmezők
A finomított olajok (közismertebb nevükön étolajok) árnyékában egyre nagyobbra nőnek a hidegen sajtolva, vagy más, különleges eljárással, változatos alapanyagokból készült olajok szegmensei is. Az olívaolaj már polgárjogot nyert a magyar konyhákban, de a tökmag-, szőlőmag-, mákolaj és testvéreik is ott kopogtatnak az ajtón. Új márkák épülnek, amelyek egészségtudatosságra, fenntarthatóságra épülő üzenetei fogékony vásárlóközönségre találnak.
Sütéshez nagyon sokáig sertészsírt használtak a magyar háztartásokban, a finomított napraforgómag-olaj megjelenéséig. A közelmúltban az átlag magyar háztartás eljutott odáig, hogy ha sütés, akkor étolaj, ha saláta, akkor olívaolaj – de a fogyasztói kultúra fejlődik, ahogy az olajféleségek piaca bővül, színesedik.
– Az olaj használata egyszerűbb, a sült étel „könnyebb”, azonban a sütéshez, fritírozáshoz relatív alacsony füstölgési pontja miatt ez sem ideális – mondja Bésán János, a Pepo papa márkájú olajokat előállító Peiba Kft. ügyvezetője. – Nagyobb áttörést a pálmazsír megjelenése hozott. Ennek jó a hőterhelhetősége, magasabb hőmérsékleten kezd el megégni, így jól alkalmazható például panírozott termékek sütéséhez.
A pálmazsírról a közelmúltban bekerült a köztudatba, hogy egészségtelen: kedvezőtlen zsírsavösszetétele miatt rákot okoz. Bésán János ezzel kapcsolatban fontosnak tartja megjegyezni, hogy nem mindegy, a különböző minőségű és tulajdonságú pálmazsír, pálmaolaj milyen eljárással jön létre. Míg a természetes lepárlással, frakcionálással keletkező termékben nem keletkeznek kedvezőtlen egészségügyi hatású zsírsavak, addig a keményített, hidrogénezett pálmazsírban igen. Ma már az úgynevezett transzzsírsav-rendelet ezen utóbbiak alkalmazását megfelelő keretek közé szorítja.
A napraforgóolaj remek alternatívája a repceolaj, azonban a hazai piacon kevésbé elterjedt: a sütéskor jelentkező jellegzetes „halszag” miatt sokan idegenkednek ennek használatától. Pedig zsírsavösszetétele folytán jó hatással van a keringési és érrendszerre.
Szabályok készülnek
Olajat sajtolni ezeken kívül is sok mindenből lehet, és az elmúlt években dinamikusan növekszik a különleges, hidegen sajtolt olajok iránti kereslet. Közülük legismertebbek a tökmagolaj, szőlőmagolaj, lenmagolaj, mákolaj, dióolaj.
A tökmagolaj a Peiba Kft. egyik legnépszerűbb terméke. A cég hagyományos eljárással (darálás, gyúrás, melegítés, majd préselés) készíti a termékét, a szűz tökmagolajat. Egy másik lehetséges eljárás, amikor az egész magot csigatengelyek segítségével préselik ki, nem választva külön az olaj- és a fehérjetartalmat. A hétköznapi használatban és a hazai előírásoknak megfelelően ezt hívják hidegen sajtolt olajnak, ugyanakkor az EU egyéb területein az első változat is hidegen sajtolt olajnak minősül.
– Mint látható, itt van azért tennivaló, mind a jogszabályi háttér, mind a köz tájékoztatása terén – jegyzi meg ezzel kapcsolatban Bésán János.
A piacot befolyásoló tényező lehet a közeljövőben, hogy az EU készül az extraszűz megjelölés szabályozott és ellenőrzött felhasználására, amivel megvédhetők lennének a beszerzők és a végfogyasztók is, nehogy olcsó alapanyagokkal felhigított olajat kapjanak valódi extraszűz olajok helyett.
– Az extraszűz olaj egy hatalmas piac, így a csalás egyre nagyobb a növekvő alapanyagárak és verseny miatt – mondja Ádám Attila, a Ga Food Kft. kereskedelmi igazgatója. – Addig is, a vásárlók onnan tudják nagy valószínűséggel megállapítani, hogy valódi és nem kevert extraszűz olajat tartalmazó terméket használnak, hogy megkóstolják. Azok a termékek, melyek extraszűznek vannak feltüntetve a csomagolásukon, de a szájban avas ízt mutatnak, nagy bizonyossággal hamis, kevert olajokból készültek.
Organikus fejlődés
– A paleo, ketogén, vegán és egyéb különböző okokból divatos diéták elősegítik a natúr magolajok piacának növekedését – állapítja meg Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője. – A hidegen sajtolt olajokról egyre többen tudják, hogy nagyjából mit jelent, fontos azonban a folyamatos edukáció e téren is, hiszen használatukban fajtánként jelentős eltérések lehetnek.
Pinczés Marianna felidézi egy 10 évvel ezelőtti piackutatásukat, amelyben a szőlőmagolaj még kvázi ismeretlen volt a magyar piacon, kevesen tudták, hogy egyáltalán mi az. Ma már a legtöbben hallottak róla, még ha nem is kóstolták. Ez utóbbin dolgozni kell: ebben a szegmensben jelenleg a kóstoltatás a legfontosabb eladássegítő eszköz.
A cég számára elsődleges szempont, hogy termékei valódi minőséget képviseljenek. Csak 100% hidegen sajtolt magolajokat gyártanak és forgalmaznak. Ezzel az egészséges életmódra nyitott fogyasztókat szólítják meg, de igyekeznek hangsúlyozni: ami egészséges, az lehet finom is!
– Cégünk és gyártásunk 10 éve működik, márkánk építésébe azonban csak pár éve kezdtünk bele – idézi fel Pinczés Marianna. – Organikusan fejlődő cégként építjük márkánkat, elsősorban online eszközökre alapozva. Célcsoportunk egyelőre nem túl széles (bár egyre bővülő) réteg, így közvetlenül őket igyekszünk megszólítani.
Kicsiben, üvegben
A különleges olajok esetében a fogyasztók egyelőre a kisebb kiszereléseket részesítik előnyben, hiszen ezeket a termékeket elsősorban ízesítésre, salátákhoz, kisebb mennyiségben használják.
– A termékek egyre nagyobb ismertsége lehetőséget ad arra, hogy a gyártók újabb és újabb kereskedelmi láncokba listázzák be termékeiket – mondja a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője. – Ezen a területen nagy az olcsóbb importtermékek aránya is, valamint a piac növekedésével párhuzamosan folyamatosan jelennek meg a saját márkás termékek, elsősorban import gyártásokból.
Mivel alapvető fontosságú a megfelelő tárolás, a különleges olajok között a sötét üveg használata terjedt el. Ádám Attila ezzel kapcsolatban kiemeli:
– Egyelőre az eltarthatósági szempontok miatt az üveges csomagolás kedvez az extraszűz olajoknak, amilyeneket mi is forgalmazunk. Főleg a sötétzöld és barna üvegek azok, amelyek védik a terméket. Így ezekre nem megoldás a PET-palack és egyéb műanyag csomagolás, a fenntartható csomagolás még nem jelent meg ebben a szegmensben – mondja a Ga Food Kft. kereskedelmi igazgatója, aki hozzáfűzi: – Nemrégiben klasszikus fémdobozzal jelentünk meg két prémium extraszűz olajunk esetében. Ezek iránt (bár régebbi csomagolásnak számítanak az üvegeshez képest) nagy az érdeklődés, talán mert ez most különleges csomagolásnak számít.
A Peiba Kft. aktuális innovációja ugyancsak a csomagolás megújításáról szól.
– Jelenleg üvegpalackokba töltjük olajunkat, kerüljük a műanyagok használatát, elsősorban egészségügyi okokból – mondja Bésán János. – Keressük azt a megoldást, amivel még kevésbé környezetterhelő módon és biztonságosan tudjuk csomagolni tökmagolajunkat. Új termékek fejlesztésével is foglalkozunk, ezekről egyelőre csak annyit, hogy maradunk a „tökös” vonalon…
Vevők a különleges minőségre
Az olívaolaj piacára jellemzők az évről évre változó árak, az olívatermés, kártevők, az időjárás jelentősen befolyásolja azokat.
– Az olívaolajárak a bő termésnek köszönhetően kedvezően alakultak 2019-ben. Az elmúlt évek folyamatos és jelentős emelései után idén az árak megálltak, sőt, komolyabb akciókat is lehetett szervezni nagyon kedvező árszinten – nyújt kitekintést Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere, aki hozzáteszi: – A fogyasztók a különleges minőség esetében elfogadják a magasabb árfekvést, így van ez a Filippo Berio BIO olívaolaj esetében, amelynek forgalma megduplázódott ebben az évben.
A Filippo Berio olívaolajok forgalma összességében is évről évre szépen fejlődik, az extraszűz olívaolajok népszerűségének köszönhetően, tudjuk meg tőle.
– Az extraszűz Filippo Berio olívaolajok két különleges „arany kategóriás” változatát, a karakteres Fruttatót és a selymes ízű Delicatót most árakcióval támogatjuk, hogy a fogyasztók megismerjék a két új ízt – jelzi Habuda-Salyámosy Rita.
A Filippo Berio extraszűz olívaolajjal készült, 190 grammos pesto termékek értékesítése szintén dinamikusan emelkedik. A klasszikus olasz bazsalikommal készült változaton kívül még ötféle ízben kínálják. Itt két új ízt vezettek be idén, a faszénen grillezett paprikakrémet és a grillezett zöldségekkel készült pestót.
Szponzorált illusztráció
Az olajspecialitások közül a cég portfóliójában szereplő KRONEN finomított kukoricacsíra-olaj egyre keresettebb, mivel hozzáadott E-vitamin-tartalma és magas füstpontja miatt általános olajjá vált sokak konyhájában.
A speciális olajokat – KRONEN kukoricacsíra-olaj és Filippo Berio extraszűz olívaolaj – receptmagazinokban és internetes receptoldalakon hirdetik.
– Hamarosan különleges esemény tanúi lehetünk: a Filippo Berio Blogger Dinner Evening több európai nagyváros után Budapesten is megrendezésre kerül – árulja el a marketingmenedzser. – Az esemény kizárólagos olaja a Filippo Berio olívaolaj. Az eseményről online híradás készül, és a social média hálózaton is hírt adunk róla.
Rugalmasság, odafigyelés, értékteremtés
A hidegen sajtolt olajok előállítóinak a folyamatosan változó alapanyagárak miatt rugalmasnak kell lenniük.
– Idén például a mákmag ára közel megduplázódott az előző évhez képest, mert a nagy szárazság miatt nagyon rossz volt a termés – mondja Pödör Krisztina, a Pödör Kft. ügyvezetője.
Szintén erős változásokat okozhat egy-egy termékféleség eladásaiban a gasztronómiai divatok hullámverése. Ilyen aktuális trend például a kendermagolaj, amely a Pödörnél bio és konvencionális formában is beszerezhető.
A kiegyensúlyozott eladási számok egyik titka Pödör Krisztina szerint a megfelelően széles termékválaszték. A cég ezért igyekszik úttörő lenni, és olyan termékeket is kifejleszteni, amelyek nem megszokottak a magyar piacon.
Ilyen például a hidegen sajtolt napraforgóolaj. Ez nemcsak a technológiában különbözik a piacot uraló finomított olajoktól, hanem ízben, illatban és felhasználásban is. A Pödör napraforgóolaját intenzív „szotyiillat” és -íz jellemzi. Szintén nagyon sikeres saját tökmagolajmárkájuk, a Zalariz, amely magyar tökmagból készül, és tavalyi bevezetése óta világszerte nagyon jól teljesít.
– Törzsvásárlóink száma folyamatosan nő, mert tudják, hogy a Pödörtől egész éven át konstans, ugyanazt a megbízható magas minőséget kapják, olyan értékes szolgáltatásokkal, mint például a kóstolóminták vagy a másnapi kiszállítás – sorolja az ügyvezető. – Edukációs törekvéseinek köszönhetően egyre szélesebb a márkahűek tábora is.
A Pödör is csatlakozott idén a „műanyagmentes környezetért” nemzetközi kezdeményezéshez. Minden termék 100% természetes, és immár a csomagolás és a termékeket védő töltőanyag is „zölddé” vált. A csomagoláshoz használt térkitöltő chipsek kukoricakeményítőből, a dobozok pedig újrahasznosított papírból készülnek, így vevőik rendeléseiket komposztálható töltőanyagokkal kapják kézhez.A cég most egy új termékvonal kialakításán fáradozik. – A piacról sok megkeresés érkezett olyan olajokra, amelyek kifejezetten a szépségápolásban használhatók fel. Két év munka után sikerült egy új technológiát kifejleszteni, aminek köszönhetően egy teljesen új szegmenssel jövünk a piacra 2020 elején, kozmetikai olajokkal – tekint előre Pödör Krisztina.
Emellett a napokban Németországban indult el egy új, saját fejlesztésű vevőorientált rendelési és információs rendszerük, amely összekapcsolja az online és a lokális kereskedőket a vevőikkel, teszi hozzá.
Marketing tekintetében is lehet új a nap alatt: kipróbálták magukat a világ legnagyobb élő, 24 órás shop tv csatornáján, a QVC-ben is, ami nagy sikert hozott, és nagyon előnyös marketingszempontból is a nemzetközi márkaépítésben.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >