Élelmiszer-pazarlás elleni programok a Tescóban – Egyetlen falat sem veszhet kárba!
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület adatai szerint csak Magyarországon 1,8 millió tonna élelmiszer-hulladék keletkezik évente, amelyért egyaránt felelősek a háztartások és kereskedők, és nagy a veszteség a termelői oldalon is.
A Tesco meggyőződése, hogy ami mérhető, az kezelhető. Ezért 2017 szeptemberében közzétette a 2016/2017-es pénzügyi évre vonatkozó jelentését a működése során keletkező élelmiszer-felesleg és -hulladék mennyiségéről. Az áruházlánc a szektor képviselői közül elsőként publikált ilyen adatokat, mert meggyőződése, hogy az átláthatóság és a mérés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy még hatékonyabb lépéseket tegyen a pazarlás visszaszorítása érdekében.
Az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem a Tesco számára prioritás: célja, hogy áruházaiban egyetlen falat fogyasztható élelmiszer se vesszen kárba. Társadalmilag felelős vállalatként azon dolgozik, hogy tovább csökkentse a működése során keletkező felesleget, a pazarlás ellen pedig már most is számos eszközzel küzd.
A Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel élelmiszermentő programot működtet, aminek keretében a részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik, és jótékony célra ajánlják fel a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket. A munkatársak a belső pékségben sütött pékárut, zöldséget és gyümölcsöt készítik össze, majd az Élelmiszerbank partnerszervezetein keresztül az áruházak környékén élő nélkülözőknek juttatják el.
Magyarországon 2014 szeptemberétől 2017 október végéig összesen több mint 9007 tonna adományt adott át az áruházlánc. Ez a mennyiség több mint 22,5 millió adag ételnek felel meg. Az adományozás már 130 hazai áruházban zajlik, és további áruházakban is elindul idén. A Tesco célja, hogy élelmiszer-pazarlás elleni programját 2020-ra minden közép-európai áruházára kiterjessze.
A Tesco a programot Magyarországon 2013-ban kezdte szezonális édességek, így húsvéti csokinyuszi, csokoládémikulás és szaloncukor visszagyűjtésével, amiket nehéz sorsú gyerekeknek juttatott el. Ezt követően 2014-ben indult el az élelmiszer-felesleg napi szintű gyűjtése a belső pékségben sütött kenyérrel. 2016-ban pedig lehetővé vált, hogy a zöldségeket, gyümölcsöket, majd a lédig pékárukat is bekapcsolják a programba. Utóbbiak a nem kenyér kategóriába tartozó árukat jelentik, azaz a cipókat, kifliket és zsemléket, valamint az olyan reggelizőtermékeket, mint például a kakaós csiga.
A Tesco vásárlói oldalon is segíteni szeretné a pazarlás visszaszorítását. Ennek érdekében a vállalat 2017 őszén bejelentette, hogy áruházainak zöldség-gyümölcs osztályain megszünteti az egyet fizet, többet kap akciókat. Szintén a háztartási hulladék csökkentését segíti a citrusfélék gyorsabb beszállításával, amivel ezek a gyümölcsök akár két nappal tovább is frissek maradnak, így kevesebb kerül a szemétbe a háztartásokban.
Mindemellett a Tesco 2017-ben itthon is bevezette a jelenleg 112 hipermarketben elérhető Perfectly Imperfect kínálatot, mellyel szállítóinak segít csökkenteni a termelői oldalon keletkező élelmiszer-pazarlás mértékét. A program keretében esztétikailag nem tökéletes gyümölcsöket és zöldségeket is átvesz egyes beszállítóitól, a bevezetés óta több mint 600 ezer kilogramm terményt mentve meg így a kidobástól.
A Tesco a szokatlan formájú termények befogadásán túl igyekszik támogatni partnereit az elsősorban időjárási körülményeknek köszönhetően kialakult, hirtelen képződő felesleg átvételével is. 2017 augusztusában jelentette be, hogy kész ezeket a terményeket a szállítókkal egyeztetve villámakciók keretében értékesíteni. Szállítói oldalon fontos lépés, hogy az áruházlánc 24 – köztük 23 a közép-európai régióba is szállító – partnerével kötött megállapodást, miszerint mostantól ezek is nyilvánosságra hozzák élelmiszer-felesleggel és -hulladékkal kapcsolatos adataikat, továbbá, hogy a Tesco segítségével arra törekszenek, hogy 2030-ig felére csökkentsék pazarlásuk mértékét. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Akár már 250 forinttal is segíthetünk a rászorulókon – ismét kuponos adománygyűjtés a Tesco áruházakban
15. alkalommal csatlakozott a Tesco az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi Adománygyűjtéséhez.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >