Tesco Magyarország: Tíz évvel az ENSZ előtt

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 08. 10. 18:32

Elképesztő mennyiségű élelmiszert mentenek meg és juttatnak jó helyre. Megújuló energiákra állnak át, újrahasznosítják, amit lehet, amit pedig nem, annak használatát igyekeznek megszüntetni. A Tesco Magyarország fenntarthatósági eredményeiről és céljairól beszélgettünk Nagy-Peidl Adriennel, a cég közösségi kapcsolatok menedzserével.

trade logo 2x superbrands Jó pár céget megelőzve 2020-ra sikerült teljesíteniük az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak egyikét, hiszen 2016 óta több mint felére csökkentették az élelmiszer-hulladék mennyiségét. Hogyan sikerült ezt elérni?

Nagy-Peidl Adrienn Tesco

Nagy-Peidl Adrienn
közösségi kapcsolatok
menedzser
Tesco Magyarország

– Nézzük meg egy kicsit távolabbról a képet. A világon megtermelt élelmiszer egyharmada hulladékként végzi, miközben minden kilencedik ember éhezik. Az élelmiszer-pazarlás azonban nem csupán társadalmi, hanem egyben környezetvédelmi probléma is. Amikor ugyanis élelmiszert dobunk ki, a megtermeléséhez, szállításához és csomagolásához felhasznált összes energia és víz is veszendőbe megy. Felelős élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatként kézenfekvő feladatunk az élelmiszer-pazarlás visszaszorítása mind szociális, mind környezetvédelmi szempontból.

Ezért is vállaltunk kötelezettséget arra, hogy elősegítjük az élelmiszer-hulladék csökkentését a termőföldtől az asztalokig. Ennek első lépéseként négy évvel ezelőtt közzétettük a magyarországi élelmiszer-pazarlással kapcsolatos adatainkat. A mai napig mi vagyunk az első és egyetlen kiskereskedő Közép-Európában, amely minden évben nyilvánosságra hozza a működése során keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, és büszkék vagyunk rá, hogy tíz évvel a határidő előtt teljesítettük az ENSZ 12.3-as Fenntartható Fejlődési Célját (SDG).

Az élelmiszer-hulladék jelentésben található részletes adatok segítségével képesek vagyunk beazonosítani az élelmiszer-pazarlás szempontjából legkritikusabb területeket, és ennek megfelelően cselekedni. Ennek eredményeként 2016 óta 63%-kal csökkentettük a működésünkben keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, és 9517 tonna élelmiszert mentettünk meg a kidobástól. Ez egyrészt olyan működési fejlesztéseknek köszönhető, amelyek hozzájárulnak az eladhatatlan, így feleslegessé vált élelmiszerek mennyiségének csökkentéséhez, másrészt pedig annak, hogy az el nem adott élelmiszert rászorulóknak ajánljuk fel.

Előbbire jó példa a Perfectly Imperfect kínálatunk, vagyis a mintegy 150 áruházunk állandó választékában szereplő esztétikai hibás zöldségek, gyümölcsök. Utóbbira pedig az évek óta tartó szoros együttműködésünk a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Mindezeknek köszönhetően mintegy 30 500 tonnával csökkentettünk szén-dioxid-kibocsátásunkat, ami egy kb. 6000 fős település (pl. Martonvásár) éves szén-dioxid-termelésének felel meg.

Tesco Magyarország: Tíz évvel az ENSZ előtt

trade logo 2x superbrands Említette az Élelmiszerbankkal való partnerkapcsolatukat, akiken keresztül rengeteg embert juttatnak élelemhez. Milyen eredményeik vannak, és mennyire egyedülálló ez az attitűd és elkötelezettség hazai, illetve nemzetközi viszonylatban?

– Magyarországon 2014 óta működik élelmiszermentő programunk a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel karöltve, aminek keretében a programban részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik és szortírozzák a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket, majd átadják az Élelmiszerbankkal kapcsolatban álló több mint 200 szervezet munkatársainak.

Az adományozás jelenleg több mint 180 hazai áruházban zajlik, és ennek eredményeként Magyarországon 2014 szeptemberétől 2020. május végéig, összesen közel 26 600 tonna adományt tudtunk átadni. Ez a mennyiség közel 66,5 millió adag ételnek felel meg. Azt szeretnénk elérni, hogy egy napon egyetlen falat emberi fogyasztásra alkalmas étel se vesszen kárba a Tescónál. Ennek érdekében vállaltuk, hogy 2025-re semmilyen, még felhasználható élelmiszer nem válik hulladékká a Tesco közép-európai működésében. Közép-európai áruházaink a magyarországiakhoz hasonlóan már most együttműködnek különböző partnerekkel ennek érdekében. A régióban keményen dolgozunk azon, hogy az idei év végéig minden áruházunk fel tudja ajánlani élelmiszer-feleslegét rászorulók számára élelmiszerbankokon és helyi jótékonysági szervezeteken keresztül.

Tesco Magyarország: Tíz évvel az ENSZ előtt

trade logo 2x superbrands A Fenntartható Fejlődés Célok 2030-ig várják el globálisan a vállalatoktól különböző területeken a változtatást. Az élelmiszerhulladék-csökkentésen kívül milyen egyéb eredményeik és terveik vannak környezetvédelem és fenntarthatóság terén?

– Hiszünk abban, hogy nemzetközi és hazai szinten is meghatározó kiskereskedelmi vállalatként fontos szerepünk van ezen fenntarthatósági kihívások kezelésében, hiszen ezek vállalatunk, vásárlóink és munkatársaink jövőjét is befolyásolják. A Tesco vállalta elsőként a világon, még 2009-ben, hogy 2050-re megvalósítja a szén-dioxid-kibocsátástól teljesen mentes működést. Eddig 77%-kal mérsékeltük magyarországi emissziónkat. A célok teljesítése érdekében működésünk legnagyobb károsanyag-kibocsátással járó területeit vettük célba: a villamos energiát, a hűtést, a fűtést és a szállítmányozást.

Szintén fontos vállalásunk volt 2017-ben, hogy 2030-ra a Tesco Csoport energiaszükségletét 100%-ban megújuló forrásból fogjuk fedezni. Megújulóenergia-tanúsítványainkon keresztül Magyarországon már most is 100%-ban megújuló energiát használunk. Az átállásnak köszönhetően zéró szén-dioxid-kibocsátású elektromos fűtést használunk – megszüntetve ezzel egyik fő emissziós forrásunkat. Az áruházak energiahatékonyságát pedig 15%-kal növeltük többek között az eladótér hatékonyabb belső hűtésének és a hűtőanyagok csökkentésének segítségével, amelyek mennyiségét 26,7%-kal sikerült mérsékelnünk.

A nehéz tehergépjárművekből származó kibocsátás csökkentése érdekében maximumra növeltük a járművek kapacitását (jobban megtöltött rakterek és tehergépkocsik), csökkentettük a megtett távolságot (kevesebb futáskilométer, útvonal-optimalizálás), javítottuk az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát és teszteltük az alternatív üzemanyagok használatát (pl. cseppfolyós földgázzal hajtott tehergépjárművek). Logisztikai optimalizációval pedig tavaly mintegy 2,1 millió kilométernyi üresjáratot sikerült kiiktatnunk Tesco Csoport szinten, ami 1,6 millió kg szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg.

Mindemellett lépéseket teszünk az összes nem újrahasznosítható és felesleges csomagolás használatának beszüntetésére, ideértve a műanyagokat is. Ahol nem mellőzhetők, felhasználásukat a lehető legalacsonyabb szintre szorítjuk, és törekszünk az újrafelhasználásra. Dolgozunk továbbá azon, hogy minden megmaradó csomagolóanyagunk újrahasznosítható legyen. Tudjuk, hogy a csomagolás fontos szerepet játszik termékeink megóvása és a termelődő élelmiszer-hulladék mennyiségének csökkentése szempontjából, de fontos megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Ennek mentén vállaltuk, hogy 2025-ig minden csomagolást újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá teszünk, és azt, hogy a csomagolások súlyát 2025-ig a felére csökkentjük. A múlt év folyamán csomagolásainkból több mint negyed millió darab műanyagot távolítottunk el vagy cseréltünk le, ami 4,5 tonna mennyiségnek felel meg. (x)

Kapcsolódó cikkeink