Tesco: Ami mérhető, az kezelhető!

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 09. 21. 11:20

A Tesco Európa közzétette a 2016/2017-es pénzügyi évre vonatkozó jelentését a működése során keletkező élelmiszer-felesleg és -hulladék mennyiségéről. Az áruházlánc a szektor képviselői közül a régióban elsőként publikált ilyen adatokat, mert meggyőződése, hogy az átláthatóság és a mérés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy még hatékonyabb lépéseket tegyen a pazarlás visszaszorítása érdekében.

A Tesco meggyőződése, hogy ami mérhető, az kezelhető. A riport pontos képet ad a felesleg és a hulladék mennyiségéről, az adatok alapján pedig az áruházlánc hatékonyabb lépéseket tud tenni a hulladék mennyiségének csökkentésére, és az emberi fogyasztásra alkalmas felesleg további jótékony célú hasznosítására. A cseh, lengyel, szlovák és magyar áruházakat tömörítő Tesco Európa összesített adatai szerint a 2016/2017-es pénzügyi évben az áruházlánc összesen 3 325 675 tonna élelmiszert értékesített, működése során pedig 60 918 tonna élelmiszer-felesleg és -hulladék keletkezett. A feleslegből régiós szinten 8143 tonna élelmiszert adományozott rászorulóknak, valamint ajánlott fel állatmenhelyek számára, illetve takarmányozásra.

A magyar áruházlánc ezen időszak alatt 944 556 tonna élelmiszert értékesített, míg 19 233 tonna beszerzett élelmiszert nem tudott eladni. Utóbbiból 3421 tonna el nem adható, de emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszert rászorulóknak adományozott, míg 5755 tonna – részben emberi fogyasztásra alkalmas, részben sérült – élelmiszerrel állatmenhelyeknek segített. Magyarország így az áruházakban keletkező élelmiszer-felesleg 29 százalékát ajánlotta fel jótékony célra.

„Az Élelmiszerbank üdvözli a Tesco jelentését, mert mi is úgy látjuk, az élelmiszerkereskedőknek pontosan tisztában kell lenniük pazarlásuk mértékével ahhoz, hogy eredményes lépéseket tudjanak tenni a hulladék minimalizálása és az adományok növelése érdekében” – mondta Cseh Balázs, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület elnöke.

Az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem a Tesco számára prioritás: célja, hogy áruházaiban egyetlen falat fogyasztható élelmiszer se vesszen kárba. Társadalmilag felelős vállalatként azon dolgozik, hogy forgalom-előrejelzési és készletezési rendszereit még tovább javítva csökkentse a működése során keletkező felesleget, a pazarlás ellen pedig már most is számos eszközzel küzd.

Az áruházlánc 2014-ben indította el – a 2016-ban Magyar Üzleti Felelősség Díjjal és a 2017-es Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK) Élelmiszerhulladékok Megelőzéséért Díjjal is kitüntetett – áruházi élelmiszermentő programját, amelynek keretében a programban részt vevő áruházak munkatársai minden munkanap végén összegyűjtik a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket, és azt a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és partnerszervezetei segítségével rászorulóknak juttatják el. A program során 2017. augusztus végéig összesen több mint 7841 tonna adományt adott át az áruházlánc, ami mintegy 19,6 millió adag ételnek felel meg. Az adományozás már 118 hazai áruházban zajlik, a Tesco célja pedig az, hogy 2020-ig minden közép-európai áruháza készen álljon arra, hogy jótékony célra ajánlja fel az élelmiszer-felesleget.

Mindemellett a Tesco 2017-ben itthon is bevezette a 112 hipermarketben elérhető Perfectly Imperfect kínálatot, amellyel szállítóinak segít csökkenteni a termelői oldalon keletkező élelmiszer-pazarlás mértékét. A program indulása óta 286 ezer kilogramm zöldséget és gyümölcsöt mentett meg így a kidobástól. Szállítói oldalon fontos lépés, hogy Dave Lewis, a Tesco Csoport vezérigazgatója a napokban az ENSZ Fenntarthatósági fejlődési céljai kapcsán rendezett Champions 12.3 csúcstalálkozón jelentette be, hogy az áruházlánc 24 – köztük 23 a közép-európai régióba is szállító – partnerével kötött megállapodást, miszerint mostantól ezen vállalatok is nyilvánosságra hozzák élelmiszer-felesleggel és -hulladékkal kapcsolatos adataikat, továbbá, hogy a Tesco segítségével arra törekszenek, hogy 2030-ig felére csökkentsék pazarlásuk mértékét. „Ez nagy előrelépés, de az igazság az, hogy még több vállalat, ország és város részéről lenne szükség a pazarlás megfelezésére irányuló elköteleződésre, valamint arra, hogy mások is mérjék és publikálják adataikat” – kommentálta a bejelentést Dave Lewis.

Annak érdekében pedig, hogy vásárlói oldalon is a felelős fogyasztást segítse, a vállalat 2017 szeptemberében jelentette be azt is, hogy a Tesco Európa áruházainak zöldség-gyümölcs osztályain megszünteti az egyet fizet, többet kap akciókat. Szintén a háztartási hulladék csökkentését segíti a citrusfélék gyorsabb beszállításával, amivel ezek a gyümölcsök akár két nappal tovább is frissek maradnak, és amivel így kevesebb élelmiszer kerül a szemétbe a háztartásokban.

A Tesco élelmiszer-hulladék jelentése elérhető a vállalat weboldalán:
http://www.tescomagyarorszag.hu/hu/k%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gek/%C3%A9lelmiszer-pazarl%C3%A1s-elleni-k%C3%BCzdelem/elelmiszer-hulladek-jelentes

Kapcsolódó cikkeink