Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2024. 12. 03. 16:28

A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték arány, a kényelem és a személyre szabott élmények iránti igény alapján döntenek – állapítja meg az RRD 2024 augusztusi Awareness-to-Action Study című tanulmányában, amelyet a Prosper Insights&Analyticsszel közösen készített.

A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.

Miután az elmúlt két évben a fogyasztók élelmiszerköltései az infláció hatására jelentősen megnőttek, mára a tudatosság vált a vásárlói magatartás fő mozgatórugójává. A figyelem egyre inkább az olcsóbb alternatívákra irányul, a fogyasztók vadásznak a jó árakra és elkerülik a túl drágának talált termékeket. Bár a márkahűség továbbra is tényező, de az ma már nem garantált: a vásárlók előnyben részesítik az ár-érték arányt a márkához való ragaszkodással szemben, ami a vállalkozásokat arra késztetheti, hogy átgondolják, mi módon vonzzák magukhoz és tartják meg vásárlóikat.

Az RRD a Prosper Insights&Analyticszel együttműködésben készült, több mint 2000 amerikai fogyasztó és marketingszakember véleményét összegyűjtő Awareness-to-Action Study felmérése azt igyekszik feltárni, mi módon formálják át e változó prioritások a piacot, és mit kell tenniük a márkáknak ahhoz, hogy relevánsak maradjanak ebben az új gazdasági környezetben.

Az áremelkedésekkel mindenki elégedetlen

A fogyasztókat – kortól és jövedelmi szinttől függetlenül – elkeseríti az árak növekedése: 88% elégedetlen az egyes kategóriákban bekövetkezett áremelkedések miatt.

A baby boomer generációban 87% aggódik az élelmiszerárak miatt, de még a tehetős, 100 ezer dollárnál magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások 79%-a is hasonlóképpen érez. Az élelmiszerárak növekedését 46% nagyon nyomasztónak, 34% pedig némiképp nyomasztónak találja.

Vásárlói stratégiák – avagy addig nyújtózkodunk, amíg a takarónk ér?

A fogyasztóknak minden dollár számít, és ehhez igazítják élelmiszer-vásárlási szokásaikat. Az akciók-promóciók idején való többletvásárlás-felhalmozás és a saját márkákra váltás jól mutatja, hogyan alkalmazkodnak a gazdasági nyomáshoz.

A fogyasztók 58%-a bevásárlólista alapján vásárol; 49% pedig ritkábban étkezik otthonán kívül, de többet költ az otthon elkészített ételekre. A spórolás kedvéért 43% hajlandó extra távolságot is utazni. Nagy népszerűségnek örvendenek a kuponok: 54% örül a postai úton kapott hirdetéshez vagy levelezőlaphoz kapcsolódó kuponoknak, 51% pedig a magazin-mellékletként vagy postán kapott kuponfüzeteknek.

A vásárlási döntést befolyásoló tényezők

Amikor vásárlásra kerül a sor, az ár nem az egyetlen vásárlási döntést vezérlő tényező: a fogyasztók a kényelem, az élmény és az ár-érték arány egyensúlyára törekednek. 68% számára elsődleges fontossággal bír a kényelem és az, hogy az üzlet a lakóhely közelében van-e. A vásárlók 32%-a pedig szereti, ha egy üzlet egyedi vásárlási élményt kínál, még akkor is, ha ezért nagyobb távolságra is kell utazniuk.

A fogyasztók értékelik a személyre szabott és őket bevonó olyan élményeket, mint amilyenek a hűségprogramok és kedvezmények. Mi több, úgy tűnik, sokkal jobban értékelik ezeket, mint amekkora jelentőséget azoknak a kereskedők tulajdonítanak.

A vásárlók pontosan tudják, mit akarnak az üzletekben és az FMCG-márkáktól: kényelmet, kedvező ár-érték arányt, és személyre szabottságot. Ugyanakkor bár ezeket az igényeket felismerik, a kereskedőknek mégis kihívást jelenthet stratégiájukat a fogyasztók prioritásaihoz igazítani és ezzel a hosszan tartó vásárlói hűséget előmozdítani.

Az üzlet-, illetve márkaválasztást leginkább befolyásoló tényezők

A vásárlók 58%-a számára elsőbbséget a megfizethető árak élveznek (ez az arány 5 százalékpontnyit emelkedett a 2023-ban regisztrálthoz képest). Tízből 4-5 vásárló (45%) a magas minőséget képviselő prémium termékeket keresi – ők 4 százalékponttal vannak többen, mint tavaly, míg 41% a különleges ajánlatokat értékeli (tavalyhoz képest +4 százalékpont). Ugyanakkor a vásárlók 2023-hoz képest 19 százalékponttal nagyobb arányban (39%) aggódnak személyes adataik védelme miatt.

A vásárlók egyharmada – közöttük főleg a szülők (40%) és az Y-generációs szülők (42%) – találkozott már reklámokat, ajánlatokat, illetve kedvezményeket képernyőn megjelenítő hirdetéssel az üzletekben. Nekik ezek a hirdetések az új termékek, illetve márkák megismerésében, a boltfolyosókon elhelyezett információk könnyű megtalálásában segített, illetve jobbá tették a vásárlási élményt.

Kereskedői aggodalmak

A kisebb hirdetők számára a legnagyobb aggodalmat az adatbiztonság és a személyes adatok védelmének garantálása jelenti – 46% számára ez kulcskérdés.
Emellett úgy tűnik, hogy egyre nagyobb aggodalommal tölti el a kereskedőket az inflációnak a fogyasztói vásárlóerőre gyakorolt hatása is.

A vásárlói hűség immár nem garantált

A vásárlók 55%-a lojális ahhoz az üzlethez, amelyben leggyakrabban vásárol – különösen igaz ez a baby boomerekre (61%) és a tehetős fogyasztókra (64%), 45% azonban – főként az Y-generáció (50%) – a nagyobb megtakarítás kedvéért nyitott az üzletváltásra.

A vásárlói hűséget az infláció és az egyre nagyobb spórolási kedv veszélyezteti. A fogyasztók 57%-a számára előbbre való a megtakarítás a hűséggel szemben. 57% pedig azt igényelné, hogy az üzletek – ha meg akarják tartani vásárlóikat – tegyék lehetővé, hogy a vásárlók többet takaríthassanak meg. Különösen a tehetős vásárlók körében nagy (65%) az így gondolkodók aránya. //

Kapcsolódó cikkeink