Téli vitaminpótlás gyümölcslevekkel – csak természetesen!
A gyümölcslépiac növekszik, aminek motorját főként a magas gyümölcstartalmú termékek jelentik. A fogyasztók egyre nagyobb számban keresik a prémium nedűket, fontos számukra, hogy az ital minél természetesebb legyen. A kategóriát a diszkontok uralják, a márkagyártóknak komoly kihívást jelent felvenni a versenyt a saját márkás termékekkel. A hagyományos ízek mellett a vásárlók örömmel fogadják az új, izgalmas kalandozásokat is.
A Sió-Eckes Kft. szakemberei arról tájékoztatnak, hogy a tavalyi évhez hasonlóan a gyümölcslépiac idén is jelentősen növekszik. Az AC Nielsen kiskereskedelmi forgalmi adatai alapján 2019 első félévében a teljes gyümölcslépiacon értékben több mint 6%-os növekedés volt tapasztalható.
– Ennek a trendnek még mindig nagy nyertesei a saját márkás termékek, a márkagyártók közül pedig a Sió-Eckes Kft., hiszen a Sió márkával idén is tartjuk vezetői pozíciónkat a hazai piacon – ismerteti Pusztai Anita, senior brand manager. – A diszkontok folyamatos erősödése továbbra is tapasztalható. Nemcsak a piacon jelenlévő márkagyártóknak, hanem a Sió-Eckes Kft.-nek is nagy kihívást jelent egy olyan közegben versenyezni, ahol a fogyasztók a márkagyártók termékeihez viszonyítva a saját márkásokhoz sokkal kedvezőbb áron juthatnak hozzá. Mi azonban a Sió-Eckesnél elsődleges célunknak tekintjük, hogy kiemelkedő minőségű gyümölcsökből készült termékeket kínáljunk azok számára, akik a gyümölcs eredeti ízét szeretnék élvezni minden korty termékben.
Pusztai Anitától azt is megtudjuk, hogy a klasszikus kiskereskedelmi csatornák mellett egyre jobban előtérbe kerülnek azok az egységek, amelyeket könnyen, útközben tudunk megközelíteni, mint például a különböző reggelizőhelyek, pékségek, irodai és iskolai büfék, benzinkutak, gyorséttermek, nemzeti dohányboltok. Csomagolás tekintetében a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is a karton-, illetve a PET-kiszerelések uralják a hazai gyümölcslépiacot. A környezettudatos fogyasztóknak és az újrahasznosítás trendjének köszönhetően, az üveges termékek növekedésében is látnak változást évről évre, azonban mindez a teljes piacnak még csak a közel 5%-át jelenti.
– Tapasztalataink alapján a fogyasztók már nemcsak ízekben és csomagolásokban gondolkodnak vásárlásuk alkalmával, sokkal inkább a szükségleteik, életritmusuk szerint választanak. Folyamatosan nő a csökkentett cukortartalmú termékek iránti igény, mindezt a Sió Light termékcsaládunk rendkívüli sikere is mutatja – egészíti ki a Sió senior brand managere.
Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője szerint a gyümölcslevek piacán 2018-ban elért 10%-os növekedést elsősorban a magas gyümölcstartalmú italok térnyerése eredményezte. Hozzáteszi: ezzel egy időben minden alszegmensnél történt növekedés, és ez a tendencia 2019-ben sem változott, sőt a teljes kategóriában további 7%-os növekedés figyelhető meg a tavalyi év azonos időszakához képest. Ez az egyre szélesebb Cappy portfólióban is megmutatkozik.
– 2019 eddig eltelt időszakában az értékbeli eladások 23%-áért a diszkonterek feleltek, amely 1,3 százalékponttal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Ez azt jelenti, hogy a saját márkák egyre inkább előtérbe kerülnek – hívja fel a figyelmet Palkó András.
Megújuló termékek és receptúrák
– A Rauch Hungária Kft. Rauch márkáival a piaci átlag feletti értékbeni növekedést ért el 2019-ben. A szegmensek tekintetében az ital kategória mutat némi csökkenést, a hűtött, préselt gyümölcslevek piacán pedig további növekedés figyelhető meg – mondja Polyák Anett, a vállalat trade marketing managere.
A Márka Üdítőgyártó Kft. 2018-ban érkezett el ahhoz az újabb mérföldkőhöz, hogy felsőlajosi beruházásuknak köszönhetően a Márka Fruitica gyümölcsital termékcsaládjukat is maguk tudják palackozni. A saját gyártás a többi termékükhöz hasonlóan magával hozta a gyümölcsitalaik megújulását is, mind, ami a receptúrákat, mind, ami a csomagolást illeti.
– Ennek a kategóriának is előnyére vált a frissítés, hiszen mára értékben a forgalmunk kb. 25%-át teszi ki, és 2017-hez képest is újabb két számjegyű növekedést tudott elérni. Erre az évre is hasonló célkitűzéseink vannak a forgalomnövekedést tekintve, melyek az eddig eltelt 9 hónapban teljesültek is, mindamellett, hogy gyümölcsitalaink gyártásának is a 100%-át saját kézben tudhatjuk. Ennek érdekében folynak már az újabb beruházásaink, melyek célja kapacitásunk növelése gyártási és raktározási szempontból egyaránt. A bővítésekkel párhuzamosan elindultunk exportban ezzel a termékkörrel (is), és a jövőben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a nemzetközi értékesítés fejlesztésére – jelzi Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója, aki azt is elárulja, hogy a 2018-as és eddigi 2019-es eladásaik messzemenően fő nyertese a 0,5 literes, őszibarackízű Márka Fruitica, amely közel 50%-os növekedést hozott.
– Ebben a kiszerelésben tapasztaltuk a legnagyobb plusz keresletet a többi íz esetén is, amely megfelel a fogyasztók által ebben a kategóriában támasztott legmagasabb elvárásoknak. Ez leginkább az üdítő „ready-to-go” és frissítő jellege. A Márka Fruiticák a PET-csomagolásukkal és a 25%-os gyümölcstartalmukkal teljes mértékben megfelelnek ezeknek. Fontos befolyásoló tényezőnek tartjuk továbbá, hogy csakis természetes édesítőszerek szerepelnek a megújult receptúrákban. Büszkék vagyunk arra, hogy kutatásainknak és fejlesztéseinknek köszönhetően egy olyan perui szteviát alkalmazunk a saját gyártásnál, mely a megszokottnak mondható, jellegzetes keserű szteviaízt nyomokban sem tartalmazza – avat be Horváth Adrienn.
Többen keresik a prémium termékeket
Kozma Mihály, a Garden Juice Kft. kereskedelmi vezetője folyamatos növekedésről számol be eladásaik kapcsán.
– Több új partnerrel sikerült kereskedelmi kapcsolatot kialakítani, rendeléseik száma folyamatosan emelkedik. Továbbra is megfigyelhető, hogy a nagy kereskedelmi láncok előnybe helyezik a kereskedelmi márkákat, ezt több oldalról is megtámogatják. Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy saját brandünket mindezek mellett is sikerrel tudjuk építeni, népszerűségét és eladásait növelni.
Kozma Mihály elmondása szerint a magyar piacon az édesebb ízek dominálnak. Alapvetően a 250 és 500 ml-es termékeik iránt van kiemelkedő kereslet, de a nagyobb kiszerelés is évről évre növekedni tud eladási mennyiségben.
– Hosszú távon arra számítunk, hogy a kis kiszerelésű termékek lesznek továbbra is a keresettebbek. Csomagolás tekintetében pedig az lesz előnyös helyzetben, aki valamiféle pluszt tud nyújtani a vevőnek – fűzi hozzá a kereskedelmi vezető.
Az In-Food 2000 Kft.-nél a gyümölcslé kategória növekedését a felvevő piac bővülésének tudják be, valamint annak, hogy a vásárlók több pénzt költenek.
– A mi értékesítésünk az 1 és a 2 literes termékekre fókuszál. A lakossági, illetve a nem lakossági célra történő vásárlásban is ez a két kiszerelés a kedvelt formátum. A nagy kiszerelés gazdaságos megoldás a vásárlók számára, míg az 1 literes esetében szélesebb a kínálat – mondja Balogh Zsóka, marketingvezető.
Meglátása szerint új és izgalmas ízekkel próbálnak a beszállítók teret nyerni maguknak, ezért a trópusi és távol-keleti ízvilág felé kacsingat mindenki. Gyakori még a mély áras akciók szervezése is, melyekben hagyományosan olcsóbb gyümölcsökkel és ízesítésekkel próbálnak további fejlődést elérni.
– Általánosságban igaz a teljes gyümölcslé kategóriára, hogy ezekben a hónapokban megnövekszik az eladás, de talán legkiemelkedőbben a citrusfélék, narancs, grapefruit stb. értékesítése ugrik meg, illetve más gyümölcsök is népszerűek, amelyek magas C-vitamin-szinttel rendelkeznek, úgymint a gránátalma – jegyzi meg Balogh Zsóka.
A Derecskei Gyümölcsös mintegy 350 000 liter frissen préselt gyümölcslevet értékesített 2018-ban, az idei év féléves adatai alapján eddig 30%-os mennyiségi növekedéssel számolhatnak.
– Gyümölcsleveink ára több tényező miatt is emelkedett 2019-ben, hozzávetőlegesen 20%-kal, ami megmutatja a prémium gyümölcslevek iránti kereslet növekedését hazai viszonylatban is – vázolja Szabóné Karcza Veronika, a Derecskei Gyümölcsös gyümölcsléüzletág-vezetője.
Mint mondja: egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy magyar termékek kerüljenek előtérbe az import árukkal szemben. Ezért a HoReCa szektor is keresi a fenntartható gazdaságokból származó prémium gyümölcsleveket, így eladásaink legfőképpen azokon a területeken központosulnak, ahol szintén a tudatos gondolkodású fogyasztókat célozzák meg.
– Az elmúlt évek tapasztalatai alapján látjuk, hogy a nagy, gazdaságos kiszerelésű termékeket lassan felváltják az élvezeti értéket képviselő kisebb kiszerelésűek. A jövőben célunk, hogy minél változatosabb ízvilágot tudjunk biztosítani a fogyasztóinknak – hangsúlyozza Szabóné Karcza Veronika.
Hódít az „on-the-go” csomagolás
A Maspex Olympos Kft. Topjoy márkája az elmúlt években egyre nagyobb szerepet tölt be a gyümölcslépiacon: értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát. A kis üveges italok továbbra is a márka alappillérét képezik. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle különböző üzenet.
– Ezen termékeink esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztóink: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye és a sárkánygyümölcs – csak hogy néhányat említsünk a kedvenc ízekből – nyilatkozza Cholnoky Anna, brand manager.
A májusban bevezetett Topjoy püré finom, gyümölcsös snack, háromféle ízben kapható: málna, őszibarack-maracuja és ananász, 100%-os gyümölcstartalommal, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül.
– A 0,2 literes, kartonos, szívószálas, Disney-karakterekkel ellátott gyümölcsitalok között a lányok és fiúk egyaránt megtalálhatják kedvencüket – tudjuk meg Cholnoky Annától.
A brand manager azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a Topjoy idén bevezetett termékcsaládja, a Topjoy FRUIT + H2O a piacon teljesen egyedülálló: csak gyümölcslé és víz felhasználásával készül, hozzáadott cukor nélkül. Magas (41-42%-os) gyümölcstartalma garantálja a finom, gyümölcsös ízt, emellett tartósítószer, mesterséges aromák, színezék és édesítőszer nélkül készül. A termékek három ízben kaphatóak: málna, eper és citrom.
Míg a kis kiszerelésű termékeiket elsősorban „on-the-go” fogyasztási helyzetekben választják, addig a nagy, 1,5 literes palackos Topjoy gyümölcsitalokat inkább otthonra vagy baráti összejövetelekre vásárolják. Ebben a kiszerelésben már 2 új íz, alma-meggy és őszibarack-mangó is elérhető. A gyártó a kartonos kiszerelést előnyben részesítők számára is kínál alternatívát: az egészségtudatos fogyasztóknak a Vitamin és az izgalmas ízek kedvelőinek a Fruits of the World termékcsaláddal.
A gyümölcslé szegmensben egyedülállónak számít a Rauch Juice Bar termékcsaládja, amely hűtött, préselt gyümölcsleveket tartalmaz. Idén tovább szélesítették a portfóliót mind a 0,8 literes, mind pedig a 0,33 literes, „on-the-go” kiszerelésben. 2019-ben két új izgalmas ízt (ananász-narancs-maracuja és vérnarancs) vezettek be, így már összesen hat ízben elérhetőek a Rauch Juice bar frissen préselt 0,8 literes gyümölcslevei.
– Míg az anyamárka 50%-ban újrahasznosított alapanyagot használ műanyag flakonjainak elkészítéséhez, a Rauch Juice Bar a gyümölcsleveknél és a Juice Bar teánál a kategóriájában elsőként elérte a 100%-ot, ami példaként szolgál nemcsak a Rauch, de a piac összes márkájának is. A fenntartható módon előállított palackokon megtalálható a 100% rPET jelzés a vásárlók tájékoztatása érdekében – emeli ki Polyák Anett.
Magas gyümölcstartalom
A Sió-Eckes Kft. a hazai gyümölcslépiac vezető gyártójaként a hazai fogyasztók igényeit tartja a legfontosabbnak és mindemellett igyekszik a nemzetközi piaci trendeket is meghonosítani.
– Az idei évünk legnagyobb sikere a Sió Smoothie termékcsalád, melynek megalkotásakor arra törekedtünk, hogy a legfinomabb, legintenzívebb smoothie szülessen meg, és hiszünk benne, hogy az erdei piros bogyós, trópusi mangó és fahéjas birs ízekkel sikerült is megalkotnunk a piac legjobb termékeit. A Sió Smoothie-k már a bevezetést követő hónapokban piacvezető pozíciót értek el a márkázott smoothie szegmensen belül – idézi fel Pusztai Anita.
A 2020-as évben is számos innovációt hoznak majd, hogy fogyasztóiknak folyamatosan tudjanak újat mutatni.
– Termékinnovációs fronton piacvezető márkaként szeretnénk élére állni a piacfejlesztésnek, és innovációink mind a kategória értéknöveléséhez, mind pedig a bolygó fenntarthatóságához hozzá fognak járulni, de részleteket egyelőre még nem árulhatunk el – vetíti előre a senior brand manager, aki arra is emlékeztet, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján ősszel, a tél közeledtével folyamatosan növekszik a dzsúszok és nektárok, azaz a magasabb gyümölcstartalmú termékek iránti érdeklődés. Ennek megfelelően szeptemberben és októberben kiemelt fókuszt kapnak a megújult SIÓ prémium dzsúszok és nektárok, amelyek amellett, hogy már csak 100%-ban természetes összetevőket tartalmaznak, Sió Natura márkanév alatt találhatók meg új csomagolásban a boltok polcain. Dzsúsz kategóriában piacvezető hohes C márkájuk is ebben az időszakban kap kiemelt figyelmet, hiszen a hidegebb hónapokban szívesebben választják a vásárlók a magas vitamintartalmú termékeket. A hohes C 100% gyümölcstartalmú, mindegyik ízvariáns természetes C-vitamint tartalmaz, viszont kiemelkedik a portfólión belül is a hohes C Plus termékcsalád, amely a C-vitamin mellett ásványi anyagokat és nyomelemeket is tartalmaz, ezen belül is hohes C Plus Vas termékük, amely egyedülálló a dzsúszpiacon.
Mindezek mellett az „on-the-go” termékek fokozódó jelentőségére reagálva bevezették idén a 0,5 literes Sió portfóliójukat is, őszibarack, alma, vilmoskörte, illetve light alma ízekben.
A Coca-Cola HBC Magyarország fogyasztóinak körében hatalmas népszerűségnek örvendenek a különböző mix ízek – az őszibarack-kajszibarack-alma ízű Fruit Mix, a citrusfélékkel készült Citrus Mix és az alma-fekete ribizli-gránátalma-meggy kombinációjú Berry Mix –, amelyek a megszokott alapízekkel szemben új, különleges ízélményeket kínálnak, ezáltal pedig folyamatosan új vásárlókat ösztönöznek a kipróbálásra.
– Az őszi-téli szezonban nehezebben érhetőek el a fogyasztók számára a gyümölcsök, ezért az egészség- és környezettudatos vásárlóink a magas gyümölcstartalmú, illetve külön vitaminokkal ellátott gyümölcslevek, például a Cappy+ iránti igénye növekszik ebben az időszakban – jelzi Palkó András.
A marketing-üzemeltetési vezető arról is beszámol, hogy nagy népszerűségnek örvendenek a nyáron bevezetett kis kiszerelésű, három ízben kapható – citromos, citromos-málnás és citromos-mentás – Cappy Lemonade termékeik, de fogyasztóik egyre nagyobb mértékben vásárolják a nagy kiszerelésű, magas gyümölcstartalmú, prémium italaikat is.
Különleges ízélmények
A Márka Üdítőgyártó Kft. innovációinak középpontjában az egészségfaktoron túl mindig a legújabb fogyasztói igények álltak és állnak: legyen frissítő hatása, jusson pozitív élményhez a fogyasztó, és nem utolsósorban illeszkedjen az életmódjához, azon belül akár még a testsúlykontrollprogramjába is.
– A 2018-as megújulási folyamat ebben az évben ér majd véget, azaz tovább haladunk a megkezdett fejlesztéseken, és ettől az évtől várjuk, hogy mostanra érik be annak gyümölcse teljes mértékben. A palackforma itt is egyedi és új lett, megújult a címkedesign is, amely magába foglalja a Fruitica mint almárka újszerűségét és hangsúlyosabbá tételét is. Áttértünk, áttérünk a természetes édesítőszerekre, és mindezeket már mind saját, felsőlajosi gyártással valósítjuk meg – avat be Horváth Adrienn, marketingigazgató.
A Garden Juice Kft. termékei közül a 250 ml kiszerelések a legnépszerűbbek. Kozma Mihály elárulja: a vállalat a jövő év közepére készül új ízekkel, összetételekkel, valamint kategóriákkal, illetve italaik csomagolását is tervezik megújítani.
– A 3 literes családi kiszerelésű termékeinket meglepő módon fokozatosan felváltja a 0,75 literes, üveges termék, hiszen így ugyanakkora mennyiség vásárlásakor változatosabb ízeket tudnak a vevők megkóstolni. Ez is azt mutatja, hogy a fogyasztóink árérzékenysége csökkent, előtérbe került a minőség és az ízélmény. A trendeket követve a jövőben a kiszerelések és ízkombinációk terén várhatóak változások a termékskálánkban – tájékoztat Szabóné Karcza Veronika, a Derecskei Gyümölcsös gyümölcsléüzletág-vezetője.
Az In-Food 2000 Kft.-nél továbbra is az egyediségben látják a jövőt és az erősségüket. Olyan ízvariánsokat szeretnének majd a piacra behozni, amelyek nem találhatóak meg a konkurenseik kínálatában, de mégis nagy potenciál rejlik bennük.
– Idén izgalmas ananász-kókusz és málnalevekkel jelentünk meg, csomagolás terén pedig újdonságunk a SIG combidome doboz az ivókupak, amely meggátolja, hogy akár egy csepp is benne maradjon a dobozban – jelzi Balogh Zsóka.
Budai K.
Kapcsolódó cikkeink
280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Kávé és művészet
300 pályázat érkezett a Coca-Cola HBC Magyarország által szervezett Costa…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >