Telenor: a magyarok a járvány ellenére sem mondanak le a karácsonyról
Az idei karácsony ünnepléséhez a járvány miatt nem ideálisak a feltételek, de a magyarok karácsonyszeretők, nem mondanak le az ünneplésről, és a kevesebb személyes találkozást a digitális kommunikációval tervezik pótolni – derült ki a Telenor reprezentatív kutatásából, amely a járványhelyzetnek az idei karácsonyra való hatását vizsgálta, beleértve többek között a kommunikációt és az ajándékvásárlást.
A Telenor megbízásából az Impetus Research által a közelmúltban készített, 1000 fős, nemre, korra, településtípusra és régióra nézve reprezentatív kutatásból[1] egyértelműen látszik, hogy a karácsony fontos családi ünnep a magyarok számára: a többség a családja körében tölti – csak 5% barátokkal, 3% pedig egyedül –, és a válaszadók mindössze 1%-a nem ünnepli meg.
Az ajándékozás idén sem marad el
A járvány egyik pozitív hozadékának tekinthető a digitalizáció felpörgése, ami az online kereskedelemre is vonatkozik. A kutatás szerint minden 3. magyar (33%) többet vásárol online a járvány kezdete óta, és a fogyasztói tudatosság növekedésére utal, hogy 58% szerint a vásárlások előtt több információt gyűjt online, hogy kevesebb időt kelljen az üzletekben töltenie. Az árérzékenységre utal, hogy a többség (59%) az árakra is jobban odafigyel, és próbál mindent olcsóbban megvenni. A járvány miatt minden 5. válaszadó (21%) nyilatkozott úgy, hogy sok olyan dolog vásárlását előre hozta, amit inkább karácsonyi ajándéknak vett volna meg.
A járvány ellenére az ajándékozás idén is fontos része lesz az ünnepnek: 87% tervez ezzel, és a többség (77%) nagyjából ugyanakkora körnek tervez ajándékot adni, mint máskor, de csak 66% szán rá ugyanakkora összeget, mint máskor, és harmaduk (36%) kevesebb pénzt szán erre, mintha nem lenne a járvány. Az ajándékokra való átlagos költést 55 ezer forintra becsülték a válaszadók.
Az online, illetve az üzletekben való ajándékbeszerzés terén nagyjából hasonló arányú a preferencia: összességében 41% vásárolna inkább online – 10% pedig kizárólag online –, és kicsit többen (47%) hajlanak inkább a személyes vásárlás felé. A válaszok alapján a fogyasztók igyekeznek elkerülni az utolsó pillanatban való vásárlást. Az online vásárlásoknál a válaszadók fele (54%) törekszik arra, hogy időben rendeljen, mert tart attól, hogy az ünnepi időszakban lehetnek fennakadások a kiszállításban. Az üzletben való vásárlásnál ennél kicsit kevesebb embert (43%) motivál az, hogy elkerülje a tömeget, és csak a harmaduk (31%) tartott attól a november eleji megkérdezés idején, hogy a járvány miatti esetleges korlátozások bevezetése – amelyekre azóta sor is került – miatt lehet nehézkesebb az ajándékbeszerzés.
A legnépszerűbb ajándéktípusok idén az elektronikai eszközök és kiegészítők (55%), a ruházat (54%), valamint a játékok (48%). Az elektronikai eszközök vásárlását tervezők esetében a megkérdezett eszközök közül a legtöbben fej- és fülhallgatót (20%), okostelefont (17%), valamint mobiltokot vagy kijelzővédő fóliát (16%) terveznek ajándékba venni, de népszerű még az okosóra vagy fitneszpánt (14%), a powerbank (12%) és a játékkonzol vagy hozzá tartozó játék (12%) is.
A megszokott ünnep – de másképp, mint máskor
Abban megoszlottak a vélemények, hogy idén más lesz-e a karácsony, mint általában: valamivel több megkérdezett (58%) értett egyet ezzel az állítással, de viszonylag jelentős azok aránya (43%), akik szerint nem lesz érdemi változás az ünnepben.
Hasonló a helyzet a tervezett találkozásokat illetően is: az adatfelvétel idején a megkérdezettek fele (53%) gondolta úgy, hogy ugyanannyi emberrel fog idén karácsonykor is találkozni, mint tavaly, de közel hasonló azok aránya (44%), akik kevesebb találkozást terveznek, aminek legfőbb (87%) okaként a járvány miatti óvatosságot jelölték meg. Szomorú adat, hogy az idei karácsony vesztesei az idősek lehetnek. Az idén kevesebb találkozást tervezők 49%-a – a teljes minta 18%-a – úgy gondolja, hogy leginkább az idősebb, nem közös háztartásban élő rokonokkal, szülőkkel, nagyszülőkkel nem fog találkozni.
Az egy évvel korábbiakhoz képest a kutatás szerint ötből négyen (81%) ritkábban találkoznak a velük nem egy háztartásban élőkkel, amit a mobil- és digitális kommunikáció segítségével kompenzálnak. A járvány óta válaszadók harmada (33%) többet telefonál mobilon, de leginkább a digitális platformok: a chat appok (pl. Viber, Messenger, Whatsapp) és az online konferenciaeszközök (pl. Skype, Zoom, Teams) használata lőtt ki: szinte minden 2. megkérdezett (48%) használ gyakrabban legalább egy ilyen applikációt vagy eszközt.
Ha idén kevesebb is lesz a személyes találkozás, a kutatás szerint az emberek 75%-a tervezi, hogy karácsonykor valamilyen módon kapcsolatba lép másokkal, aminek legfőbb eszköze a mobiltelefon (79%) lesz, és jelentős a chat appok szerepe is. 51% küldene így szöveges üzenetet, és 42% használná videohívásra; a több fős, családi videohívás pedig a válaszadók ötödénél jön szóba az ünnepi kapcsolattartásra. Érdekesség, hogy csak a megkérdezettek 30%-a nincs benne valamilyen családi chat csoportban, és 41% régóta aktívan használja ezeket – mindössze 8% kezdte el a járvány hatására újonnan, vagy aktívan használni ezt a megoldást.
Az adatfelvétel a járvánnyal kapcsolatos szigorítások bevezetése előtt történt, ez alapján előre vetíthető, hogy az idei ünnepek alatt az online kapcsolattartási formák még nagyobb szerepet kaphatnak.
[1] A kutatás 1000 fő megkérdezésével zajlott 2020. október 28. és november 5. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-69 éves magyar internetező lakosság körében. (Impetus Research)
Kapcsolódó cikkeink
Virágzik a használt termékek piaca
A felnőtt magyar lakosság kétharmada vásárolt már használt terméket, elsősorban…
Tovább olvasom >A bankváltás segítheti a karácsonyi készülődést is
Év vége előtt számlánkra érkezhet több tízezer forint „ingyenpénz”, ha…
Tovább olvasom >Rövidebb szezon és csökkenő hétköznapi költések befolyásolják az amerikai ünnepi eladásokat
A 2024-es ünnepi szezon az Egyesült Államokban vegyes eredményeket hozhat…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: szeptemberben 3,0 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapjához képest
Szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,0 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A PLMA 2024 Trade Show idén nagyratörő gyártókat és kiskereskedőket mutatott be
Iható tengervíz és iható ecet, teából készült, kenyérre kenhető zselé,…
Tovább olvasom >Késések és fennakadások a csomagküldésben: veszélyben a karácsonyi csúcsidőszak?
A hazai csomagszállító piacon egyre több probléma merül fel, amelyek…
Tovább olvasom >