Tej- és tejtermék-alternatívák egészségre szabva
Az egészségtudatos életmód és a speciális étkezési igények egyre fontosabbá válása napjaink fogyasztói magatartásának megkerülhetetlen eleme. A laktózintolerancia, az ételallergiák és a speciális táplálkozási preferenciák előtérbe kerülése jelentős változásokat hozott az FMCG-szektorban, különösen a tejtermékek piacán. Az innováció és a sokszínű kínálat már nem csupán lehetőség, hanem elvárás a fogyasztók részéről.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az általános nemzetközi piaci trendek szerint a fogyasztók számára fontos, hogy széles kínálatból választhassanak minden kategóriában, így a laktózmentes termékek között is.
– Az ételintoleranciával rendelkezők száma évről évre növekszik, ami erősíti a szükségletet a cukor-, laktóz-, tejmentes vagy alternatív tejes termékek iránt. Azok a gyártók tudnak igazán megfelelni a változó fogyasztói igényeknek, akik a minőség mellett bőséges választékot is biztosítanak és több szegmenst is lefednek termékeikkel – avat be Szekeres Dóra, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.
Meglátása szerint számos FMCG kategóriához hasonlóan a fogyasztásra kész jegeskávé piacán is érzékelhető visszaesés. Már 2022 utolsó négy hónapjában is enyhén elmaradt a kategória teljesítménye volumen tekintetében az előző év ugyanezen hónapjainak teljesítményétől.
– Ha megvizsgáljuk a 2023-as évet, akkor Magyarországon darabszám esetében 7,7%-ot, míg volumen tekintetében 8,5%-ot csökkent a jegeskávé kategória 2022-höz képest – jelzi az NIQ számaira hivatkozva a szakember.
Eredeti ízek, izgalmas ízkombinációk
A HELL Ice Coffee 2023-ban a nehéz körülmények ellenére is növekedést ért el az előző évhez viszonyítva, ezzel tovább erősítette pozícióját.
– Az idén ötéves HELL Ice Coffee palettájában két laktózmentes termék is megtalálható, a Salted Caramel és Coconut. Vállalatunk törekszik rá, hogy minél szélesebb kínálatot biztosítson a fogyasztók számára, ezért a 2024-es év sem maradhat újdonságok nélkül. Áprilisban megérkezett a portfólió legújabb íze, a Pink Latte, amely a márka történetében először kizárólag limitált ideig érhető el. A fogyasztásra kész jegeskávé piacán elsőként alkottuk meg ezt a különleges ízt, amelyben a kávé mellett markánsan érvényesül az eper- és a krémes fehércsokoládé-íz harmonikus kombinációja. Az új italunk feltűnő, vibráló csomagolásban van jelen a boltok polcain, biztosítva, hogy a fogyasztók könnyen észrevegyék, bárhol is járnak – emeli ki Szekeres Dóra.
A HELL Ice Coffee termékek valódi Arabica és Robusta kávékivonattal, mesterséges színezékek nélkül, valamint legalább 40 mg/100 ml koffeintartalommal készülnek. Kizárólag aludobozos kiszerelésben kerülnek a boltok polcaira.
– Az alumíniumdoboz az egyik leggazdaságosabban újrahasznosítható csomagolóanyag, hiszen 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható minőségromlás nélkül, nem beszélve arról, hogy súlyát tekintve könnyű, így csökken a szállításból adódó üvegházhatású gázok kibocsátása – teszi hozzá a senior brand manager.
Sokakat érint a laktózérzékenység
A laktózmentes termékeket általában magasabb átlagár jellemzi, amelyek az infláció hatására 2023-ban még magasabbra emelkedtek.
– Ahogy a GfK adatai is mutatják, a laktózmentes termékek penetrációja 2023-ban tovább nőtt a két legjelentősebb tejtermék kategóriában, ami a tej és a sajt – tájékoztat Varga Aliz, a Bonafarm Zrt. senior brand managere.
Véleménye szerint a fogyasztók kevésbé árérzékenyek ezen a területen, valamint egyre többen választanak laktózmentes termékeket, vagy azért, mert felismerik, hogy érzékenyek a laktózra, vagy egyszerűen csak egészségtudatosabban szeretnének étkezni.
– A hazai lakosság 20-30%-ának van kisebb-nagyobb laktázhiánya, eszerint 2–3 millió magyart is érinthet a laktózérzékenység – jegyzi meg a senior brand manager.
Mindenhol jelen
A Mizo kiemelten fontosnak tartja, hogy a tejtermék kategóriában termékeivel mindenkinek választási alternatívát nyújtson, bármilyen táplálkozási irányt is követ: legyen az hagyományos, zsírszegény, hozzáadott cukor nélküli vagy akár laktózmentes.
– Épp ezért a Mizo 10 kategóriában van jelen laktózmentes termékekkel, jellegzetes sárga foltos csomagolásban, a Mizo laktózmentes tejtől kezdve a sajton át a Mizo Túró Rudiig. Idén a laktózmentes portfóliónkat ízesített joghurtokkal is bővítjük: egy laktózmentes és két laktóz- és hozzáadott cukor nélküli terméket vezetünk be az Immun+ termékcsaládunk alá – újságolja Varga Aliz.
A termékek a laktózmentesség mellett D-vitamint és cinket is tartalmaznak, hogy hozzájárulhassanak a fogyasztók immunrendszerének normál működéséhez.
Hagyományos és modern trendek
A növényi alapú élelmiszerek piaca, ezen belül különösen az ital szegmens folyamatosan növekszik nemcsak Európában, hanem Magyarországon is. Ez a trend – független piackutatók által kimutatottan – dacára az európai gazdasági válságnak, valamint a magyar, különösen az élelmiszerpiacot sújtó magas inflációnak, töretlen.
– Ebbe a kategóriába beletartoznak a szójatermékek is, amelyek sajnos hazánkban méltatlanul visszaszorultak a több mint egy évtizede folyó, a szóját körülölelő és nagy sajtóvisszhangot kapó vitáknak köszönhetően. A szójának vitathatatlanul számos előnye van. Orvostudományi kutatások sokasága jelent már meg arról, hogy a szójafogyasztásban gazdag ázsiai országokban sokkal kevesebb a daganatos megbetegedés. Mi, magyarok, szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen lehetőségünk van kiemelkedő minőségű, garantáltan GMO-mentes szója termesztésére, ezt a törekvést nemzetközi szinten is támogatja a Donau Soja nemzetközi szervezet – mutat rá de Gereczné Rudnai Éva, a Real Nature Kft. beszerzési és marketingvezetője.
Szélesedő portfólió
A Real Nature Kft. Joya, Happy, Natumi és Lunter márkáival van jelen a növényi alapú laktózmentes termék szegmensben. Termékeik minőségének és megbízhatóságának köszönhetően értékesítésük folyamatosan a piac növekedésével összhangban növekszik.
– Márkáink folyamatosan bővülnek, amellett, hogy a kiemelt szempontként kezelt fenntarthatóság szem előtt tartásával a környezeti lábnyomunkat is csökkentjük. Joya és Happy termékcsaládjaink idén is újabb termékekkel kényeztetik a hazai fogyasztókat, emellett Lunter tofu termékcsaládunk is látványos ütemben bontakozik ki. Szezonális és állandó termékszortimentben is számos Lunter újdonsággal jelenünk meg, a több mint ezeréves tofutermelési szokásokat, recepteket az ázsiai ízléshez képest jelentősen megújítva – tudjuk meg a Real Nature Kft. beszerzési és marketingvezetőjétől, aki arra is kitér, hogy magyar és külföldi piacok folyamatos kutatásaival, kihasználva és tovább fejlesztve a legújabb növénytermesztési és élelmiszeripari technológiai lehetőségeket folyamatosan fejlesztik termékportfóliójukat.
– Sosem állunk meg, sem a lakosság egészséges táplálkozásának támogatásában, sem a környezettudatossági, fenntarthatósági fejlődésekben, fejlesztésekben nem ismerünk lehetetlent – vetíti előre de Gereczné Rudnai Éva.
Erősödnek a saját márkás termékek
Péter Katalin, a Naszálytej Zrt. kereskedelmi és marketingvezetője úgy érzékeli, hogy a kategóriában erős elmozdulás, átrendeződés indult meg a saját márkás termékek felé.
– Már szinte nincs olyan alapvető laktózmentes tejtermék, amely a brand mellett saját márkában ne lenne kapható. A márkáknak törekedniük kell folyamatosan innovációra, újabb és újabb termékekkel kell bővíteniük a saját portfóliójukat, ami egyre nehezebb feladatot jelent – ismerteti Péter Katalin.
Sokszínű megjelenések
A Naszálytej Zrt.-nél a Magic Milkkel rendszeresen kommunikálnak a social mediában, ahol recepteket, érdekes tartalmakat nyújtanak követőiknek, emellett nagyon fontosnak tartják az edukációt is.
– 2024-ben egy jótékonysági kampánnyal támogatni fogjuk a Táplálékallergiás Gyermekeket Táboroztató Egyesületet, hogy az éves működtetésük zökkenőmentes, a nyári táboruk pedig még élvezetesebb és teljesebb lehessen. Ezenkívül ismét részt veszünk egy, az év második felében megrendezésre kerülő, négy hónapos országos fogyasztói promócióban – mondja Péter Katalin.
//
Kapcsolódó cikkeink
Menteshelyek ez év kedvenc helyei
Idén harmadik alkalommal került meghirdetésre a Menteshelyek kedvenc helyei verseny. Egyre…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >