Magazin: Tegyük el magunknak holnapra
Minél teljesebb ízeket, minél kevesebb cukorral – ez az egyik legmeghatározóbb, bár nem a legújabb trend a befőzőszerek piacán. Ami ennél is újabb, az például a gyümölcsre specializált termékek gyorsan bővülő választéka, vagy a „csináld magad” mozgalom: a fiatalok körében egyre trendibb az otthon eltevés. S ha már az ifjúság: a szezonban fontos eladótéri „láthatóság” mellett a márkák számára ma már elengedhetetlen a digitális jelenlét, a receptötletek, az edukáció.
Az időjárás kegyeitől sok piac függ – ilyen a befőzőszereké is. Ha az idő mentes a szélsőségektől, és a gyümölcstermés jó, erős szezonra számíthatnak a befőzőszerek forgalmazói is.
– A típusokat illetően a legnépszerűbbek a dzsemfixek: ennek a szegmensnek a súlya a legnagyobb, a teljes kategória közel háromnegyedét képviseli. Ezt követik a befőtt-tartósítók majd a befőzőcukrok. A dzsemfix és befőzőcukor kategóriákban egyaránt a kevesebb cukor hozzáadását igénylő termékek a legkeresettebbek – mondja Varga Eszter, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. trade marketing és kategóriamenedzsere.
Mivel egy-két napsütéses nap elég lehet egy-egy gyümölcsféle gyors beéréséhez, a befőzőszerek iránti kereslet jellemzően hirtelen ugrik meg. Ennek kiskereskedelmi következménye, hogy egyrészt a modern csatornák mellett felértékelődik a lakóhely közeli üzletek szerepe, másrészt a másod- és harmadlagos kihelyezések komoly forgalmi pluszokat hozhatnak.
Specializálódó kínálat
A feldolgozott gyümölcs lehet saját termés és vásárolt is – ez utóbbi esetben sok függ a gyümölcsáraktól. Bár az évtizedekkel ezelőtti trend, miszerint a „falun élő nagyink tesz el nekünk télire” az urbanizáció és a generációs változások miatt sokat gyengült, a befőzés-savanyítás meglepő módon újra divatba kezd jönni, állapítja meg Galácz Márta, a KOTÁNYI Hungária Kft. ügyvezetője:
– Az utóbbi években érezhető a „Csináld magad” trend lassú, fokozatos erősödése, ami tény, hogy egyelőre inkább egy szűkebb fővárosi szubkultúrára jellemző, mintsem országos tendencia lenne. Ennek ellenére mégiscsak egy erősödő, Nyugat-Európában már határozottan, dinamikusan fejlődő trend, amelyet figyelembe kell venni a következő évek tervezésénél.
Ez az új, fiatal korosztály szívesen kísérletezik, könnyen kipróbál új, különlegesebb ízeket, ami a piac további szofisztikálódását eredményezi, teszi hozzá az ügyvezető.
A kínálat színesedését Borsodi Petra, az Ed.Haas Hungaria Kft. termékmenedzsere is kiemeli:
– Mivel az elmúlt években egyre divatosabb lett az otthonfőzés, rengetegen látogatnak el főzőiskolába, kutatnak trendi receptek után, ezért aztán a fogyasztók sokkal bátrabban próbálnak ki különlegesebb lekvárokat, mint pl. a levendulás szederlekvár vagy a fehér csokoládés fügelekvár. Ugyanakkor továbbra is barackból főzik be a legtöbbet. Az eperföldek elterjedésével az eperbefőzés is fellendült, mivel itt ehhez a meglehetősen drága gyümölcshöz jutányosabb áron lehet hozzájutni.
Az Ed.Haas Hungaria idei újdonsága a „nagymama lekvárja”, amely a tradicionális, édes-sűrű lekvár eltevését célozza meg a Quittin minden előnyét kihasználva.
Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója úgy tapasztalja, hogy a piacon a multipack kiszerelések a legkeresettebbek, mivel kevés mennyiségi alapanyaggal általában nem bajlódnának a háziasszonyok, így a többet olcsóbban elvet követve vásárolnak be ezekből a befőzési termékekből.
– A vevők nagyon odafigyelnek ennél a szegmensnél is, hogy hol, mikor kap még a vásárláshoz valami hozzáadott értéket, vagy akciós árakat – hangsúlyozza Csicselyné Biró Henrietta. – Különösen kedvelik a befőzési termékhez kapcsolt recepteket, mivel szeretik az új praktikákat elsajátítani. Így minden Thymos terméknek, legyen az befőzési vagy fűszer, fűszerkeverék, a hátoldalán található egy, az adott termékkel elkészíthető recept.
4:1 a gyümölcs javára
Gyors, kényelmes, takarékos és az egészségre ügyelő – nagyjából ezt várják el a fogyasztók a befőzőszerektől, ezek a szempontok határozzák meg az innovációs irányokat.
– Egyre fontosabb szempont az egészségtudatosság, ezért is törekszünk a már évek óta elérhető termékek, mint a Dr. Oetker Befőzőcukor Fruktózzal és Édesítőszerekkel és a Dr. Oetker Befőzőcukor Sztíviával mellett mind több ilyen irányú fogyasztói igényt kiszolgálni – hangsúlyozza Varga Eszter. – 2018-ban a befőzőcukor szegmense mellett a dzsemfix termékkörben is új terméket kínálunk: a töretlen népszerűségnek örvendő Dr. Oetker Dzsemfix 3:1 termék mellett mostantól a Dr. Oetker Dzsemfix 4:1 arányú termék is elérhető az üzletek polcain, mellyel kiemelkedően magas gyümölcs-, alacsony cukortartalmú dzsemek és lekvárok készíthetők. 1000 g előkészített gyümölcshöz csak 250 g cukor hozzáadása szükséges.
A cég reagál az egyedi lekvárok készítése iránti igényekre is. A már piacon lévő szilvához, almához és narancshoz ajánlott termékek után 2018 tavaszától újabb termékinnovációt kínálnak a fogyasztóknak: a Dr. Oetker Dzsemfix Sárgabarackhoz a barack tulajdonságainak figyelembevételével került kifejlesztésre.
A Dr. Oetker 2018-ban is változatos termékkínálattal és kommunikációval készül a nyári befőző szezonra.
– Megújítottuk, még látványosabbá varázsoltuk a dzsemfix, befőzőcukor termékeink csomagolását, a hátoldalakon fogyasztóink számára tippeket helyeztünk el – ismerteti Varga Eszter. – Tematikus sajtómegjelenéseink, receptszponzorációink mellett látványos és megújult display-kihelyezésekkel, változatos POS-eszközökkel, családi csomagokba csomagolt receptkártyákkal, szórólapokkal, befőzési naptárral fokozzuk az otthoni befőzés örömét. Idén is jelentkezünk a már sok éve megszokott és várt befőzési receptes füzettel, melyben praktikus befőzési tippekkel, kényelmes megoldásokkal segítjük a tökéletes végeredmény elérését. Befőzési tudnivalókat, izgalmas lekvár-, dzsem- és befőttrecepteket, letölthető címkéket online oldalunkon (www. befozok.hu) kínálunk.
Ötletek digitálisan
A KOTÁNYI Horváth Rozi márkájával a trendek aktív alakítója kíván lenni, ezért a májusban indult, új Horváth Rozi honlapján folyamatosan, bloggerek segítségével mutat új ötleteket, irányokat, ad praktikus javaslatokat a márka követői részére a hagyományos gasztronómia mellett, a befőzés, savanyítás területén is.
– A befőzés iránt érdeklődő fiatalabb korosztályok által generált kereslet egyelőre sokkal kisebb, mint ami például szüleinknél-nagyszüleinknél volt tapasztalható egykoron. Ebből fakadóan a hagyományostól eltérő új használati szokások kialakítása, az edukáció szerepe különösen felértékelődik a gyártói oldal részéről – húzza alá Galácz Márta. – A „Csináld magad” szellemiség jegyében e mellett meglepetésekkel, új termékekkel készülünk a Horváth Rozi márka kedvelői számára ebben az évben. Erről részleteket kicsit később tudunk megosztani.
A Horváth Rozi befőzési termékek esetében is különösen fontos a display-s megjelenítés a szezonban. Látványos eladótéri eszközökkel készülnek, amelyekkel komoly forgalmi pluszt érhetnek el kereskedő partnereik.
Cukorstopot hirdetnek
Az elmúlt 10 évben a kevesebb cukrot igénylő zselésítőszerek felé tolódott el a piac, érzékelik az Ed.Haas Hungariánál. A Haas termékek közül továbbra is a cukortakarékos verziók a legkedveltebbek, ezek közül is a Haas Quittin 3:1 zselésítőszer a legkeresettebb, míg korábban a Haas Quittin 2:1 volt a vezértermék, tudjuk meg Borsodi Petrától.
– Nemrég vezettük be a Haas Quittin Cukor Stop terméket, mely segítségével hozzáadott cukor nélkül is befőzhető a gyümölcs, a lekvár így is tartós lesz, és besűrűsödik – teszi hozzá a termékmenedzser.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is az online kommunikációra helyezik a hangsúlyt, ezen belül a Facebook-, Youtube- és az Instagram-jelenlétük lesz erős, ahol sok meglepetéssel készülnek a befőzőszezonra. Folytatják tavalyi nagy sikerű kampányukat Haas konyhatündér főszereplésével, illetve nyereményjátékkal és rengeteg érdekességgel, hasznos tanácsokkal szolgálnak a glutén- és laktózmentes étkezésre odafigyelő befőzőknek is.
– A www.haas.hu weboldalunkon továbbra is megtalálható minden információ termékeinkkel kapcsolatosan. Itt idén is elérhető a címkenyomtató program, melynek segítségével az elkészített lekvár még szebb, még kívánatosabb lesz. Lekvárvarázs aloldalunkon befőzési tippeket, különleges recepteket találhatnak követőink – tájékoztat Borsodi Petra.
Még természetesebben
Csicselyné Biró Henrietta a Thymos részéről az elmúlt évekre visszatekintve úgy látja, hogy a különböző célú termékek nem feltétlen ugyanazt a szezont futják. Míg tavalyelőtt savanyúságtartósítóból volt jelentős a forgalomnövekedésük, zselésítőre viszont a szeszélyes időjárásnak, így a gyümölcshiánynak köszönhetően kisebb volt az igény, addig tavaly éppen fordítva alakult.
– A citromsav viszont egyenletesen teljesít – jelzi a kereskedelmi igazgató. – Idén már be is indult a forgalma. Elsősorban szörpök készítésénél alkalmazzák szívesen, valamint a citromsavas vízben megmosott gyümölcsök nem barnulnak meg az üvegben sem.
Úgy látja, hogy a zselésítőszereknél is megfigyelhető a tudatos vásárlás: fontos szempont lett, hogy természetes alapanyagból készüljenek a lekvárfőzéshez használt zselésítő termékek, ilyen például az almapektin, amely egy természetes zselésítőszer.
– A befőzési termékeinknél is rendszeresen használjuk a különböző promóciók, akciós árak megjelenítését a partnereink reklámújságjaiban, vagy különböző akciós kiadványokban. A világ viszont változik és folyamatosan fejlődik, éppen ezért ma már szinte minden cégnek van a potenciális vásárlók által rendszeresen látogatott honlapja, vagy Facebook-oldala, ahol nagyon szeretnek szörfözni, játszani a leendő vevők, ezért egyre hatékonyabban lehet alkalmazni ezeket a felületeket is termékbevezetésekre és különböző promóciókra – állapítja meg Csicselyné Biró Henrietta. – Az idei évben hangsúlyt fektetünk a bolti eladótérben a másodlagos megjelenésekre, display-ken, polcvégeken és raklapos kihelyezéseken keresztül.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Értékesítené a Dr. Oetker szójadarab-márkáját Romániában
A fagyasztott pizzákat gyártó Dr. Oetker Inedit nevű szójadarab-márkáját kívánja…
Tovább olvasom >A grillezés sava-borsa
Végigzongorázták tavaly a fogyasztók az összes lehetőséget, hogy ne kelljen…
Tovább olvasom >Dr. Oetker Csokoládés Szív Torta és Bourbon Vaníliás Puding kész gyümölcsöntettel
A Dr. Oetker magyarországi alapításának 100 éves jubileuma apropóján két…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >