A tea alacsony bekerülési költségű, némi felkészültséggel jól eladható termék, tehát nem csak a teázók, teaházak számára lehet jó üzlet.A világon több mint háromezer teafajta létezik, és mintegy 8 milliárd csésze tea fogy naponta. Aromáját, ízét és minőségét a teanövény, annak termesztési területe, a különböző földrajzi adottságok és persze a feldolgozás határozza meg – ismertet meg minket a legfontosabb tényekkel Pálinszki András, a Dallmayr értékesítési és vállalkozási igazgatója.
Itthon is egymás után nyílnak és működnek sikerrel európai színvonalú teázók. Mark Wrathall, a CHAR Kft. ügyvezetője szerint ez azt jelenti, hogy a minőség iránti igény mindig is megvolt a magyar fogyasztóban, és most már a lehetőség is megvan arra, hogy ez az igény arcot is öltsön. Az emberek megvásárolják a jó minőségű teát otthoni fogyasztásra, és az étteremben ugyanilyet várnak el.
A termék
Az egészségtrendeknek köszönhetően egyfajta eltolódás tapasztalható a fekete teák, illetve az ízesített fekete teák felől az úgynevezett életmódteák, valódi gyümölcsteák irányába, illetve egyre divatosabbak a zöld teák és olyan, újonnan megjelent kategóriák, mint a fehér tea. Érdekes jelenség, hogy a teljes Magyarországot tekintve a well-being teák lassan megdöntik a feketetea-alapú teák többéves hazai piaci uralmát – véli Gellén Nikolett, a Sara Lee Hungary Zrt. DECS divíziójának trade marketing specialistája. – Ám a HoReCa-piacra jellemző, hogy ide az aktuális fogyasztói trendek kicsit lassabban törnek be.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna, a teák HoRe-Ca-irányú forgalmazásával és marketingjével foglalkozó B & B Marketing Bt. ügyvezetője úgy látja, a vendéglátásban jól érzékelhető az igényes fogyasztók megjelenése, azaz a leveles különleges teák keresése. A natúr teák forgalma mind a zöld, mind a fekete és a rooibos területén emelkedett. Ugyancsak folyamatosan növekszik a jó első szüretelésű, igazán finom, minőségi teák forgalma. Míg 2007-ben a citromos zöld tea büszkélkedhetett kiemelkedő forgalommal, 2008-ban a cég 150-féle teája közül az eper mellett a fűszeres és egzotikus fajták voltak igen kelendők. Nyáron a savanykás ízek a népszerűbbek, télen a bogyós teák és az édesebb ízek. A szakember szerint az értő vendégek a már ismert rooibos teák mellett keresik a honeybush fajtát, mert az még édesebb.
A Dallmayrnél tavaly érzékelték a zöld teák iránti kereslet intenzív növekedését, olyannyira, hogy erre 7-féle zöldtea-keverék bevezetésével reagáltak, a fűszeres indiai chai és a karamellaromájú rooibos keverékeket korábban vitték piacra.
A teakedvelők és az átlagember attitűdje erősen eltér az ital különleges fajtáinak megítélését illetően – aminek sokszor nincs köze a fogyasztó anyagi helyzetéhez vagy vásárlóerejéhez. Mark Wrathall például rendkívül meglepőnek érezte egy ötcsillagos szálloda munkatársának kijelentését, miszerint a vendégei nem érzik a különbséget egy jó minőségű vagy egy kevésbé jó minőségű tea között, ezért döntenek gyakran az olcsóbb mellett. A 120 éves angol Taylors of Harrogate cég 50-féle teáját forgalmazó CHAR Kft. vezetője úgy ítéli meg, a választásnak az is meghatározó eleme, hogy az általános ízeket ismeri az átlagfogyasztó, de a különlegességekkel szemben még óvatos. Mindenképpen pozitív tendencia, hogy már a bioteákra is van, ha egyelőre még nem is túl nagy, igény. A CHAR Kft. minőségi teaválasztékát az egykilós szálas mellett százdarabos filteres kiszerelésben is kínálja.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna szerint ma a korábban nem ismert teafajtákat is szinte hetek alatt népszerűvé lehet tenni. Kiemelkedően sikeresek voltak portfóliójukban a japán Bancha, a Pu Erh, a Darjeeling, a fűszeres teák, valamint az anyagcsere javítását elősegítő Mate és Oolong teák – de kínálnak már tej-, méz-, csokoládé-, sőt kávéízű teát is.
A 1,5-2,5 grammos filteres Pickwick teák jellegzetessége az úgynevezett variációs dobozos kiszerelés. Kimondottan a vendéglátás szereplőinek, illetve irodák ellátására fejlesztették ki a Pickwick HoReCa Variation ’100 elnevezésű terméket, amely 10 különböző ízt és 100 filtert tartalmazó különleges válogatás.
Elsősorban a fiatalok körében egyre kedveltebbek a fiatalos, beülős helyek, ahol a vendégek kezdik felfedezni és megkedvelni a teázás szertartásos jellegét. Ezeken a helyeken a minőségi szálas teák a legkeresettebb „teatermékek”. Kifejezetten erre a magasabb fogyasztói igényre reagálva fejlesztették ki a Pickwick Leafs teákat.
A Pickwick februárra tervezi az aromazáró filter csomagolású termékek bevezetését 6 ízben, melyet különösen hotelek, gyorséttermek, illetve vendéglátóhelyek figyelmébe ajánlanak. A zárt csomagolás nem csak a teák aromáit őrzi meg, de higiénikusabb szervírozást is lehetővé tesz.
Az eladási hely
Még egy-egy vendéglátóhely-szegmensen belül is nagyon különbözik a tulajdonos üzleti megítélése a teákat illetően, így a forgalmazó optimális esetben személyre, helyre és helyiség méretére szabottan alakítja ki a portfóliót. Bercsényi-Bíró Zsuzsanna meggyőződése, hogy ezt a szolgáltatástöbbletet csak gyakorlat birtokában lehet megadni. A „fogadó oldal” hozzáállása is meghatározó: rendkívül fontos, hogy az a személy, aki értékesíti, kínálja a teákat, tisztában legyen azok tulajdonságaival, és persze szeresse a teát. A szakember tud olyan helyről, ahol miután eltávozott a tea-„gourmand”, azonnal esett a forgalom.
A B & B Marketing Bt. ügyvezetője úgy véli, a teafogyasztás kelléktára is elég szegényes hazánkban, amiért nem elsősorban a vendéglátósok fantáziátlanságát okolja, sokkal inkább az ipar és a kereskedelem lassú reakcióját a fogyasztói igényekre.
A látványos és elegáns teakínálás alapja a leveles teák használata, de a szakértő nemcsak a minőség és a külsőségek miatt ajánlja ezek használatát. Szerinte legyen bármilyen kiváló is egy filteres tea, közel ugyanannyiba kerül, mint egy 4 dl-es teáskannányi teához szükséges leveles tea mennyisége, amiért viszont többet lehet kérni – már csak a körítés és a megítélés miatt is.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna jóslata szerint a közeljövőben a vendéglátásnak nőni fog az igénye arra, hogy minél kisebb kiszerelésben minél többféle teát vásárolhasson. Keresni fogják a különleges teák újabb és újabb variációit és a felszolgáláshoz szükséges egyedi és szép eszközöket – mindezt lehetőleg „házhoz szállítva”.
Az egészségséget megőrző teák – súlykontroll, koffeinmentes, nyugtató hatású és egyebek – szerepe jelentősen nőni fog.
A támogatás
Az egyre szélesebb választékú hazai piacon a forgalmazók versenyének csak egyik eleme az ár – a vendéglátóhelyek információt és eszköztámogatást is várnak partnerüktől. A forgalmazó sikere attól is függ, mennyire tud a vendéglátós segítségére lenni. A Sara Lee Hungary Zrt. teatréningeken képzett, a mindenkori trendeket jól ismerő képviselői adják át tudásukat a gasztronómia képviselőinek. A vendéglátóhelyek számára több fronton is megújult a Pickwick kommunikációja az elmúlt évek során: új menülapot fejlesztettek ki, megújult a Pickwick teáscsésze, de továbbra is használatban maradtak a logózott fadisplayek, illetve mahagóni teakínáló dobozok. Az eligazodáshoz a Pickwick teák világában a teljes teaportfóliót részletesen bemutató termékkatalógus nyújt segítséget.
A Dallmayr a szokásos kiegészítőkön túl (teakínáló állvány, logózott csészék, üvegpoharak, aromazáró tasakok, fémdobozok, adagolók) a KEO wellness teacsaládhoz egyedi, modern formavilágú porcelán teáskannát biztosít a hozzá tartozó, az italt melegen tartó mécsestartóval. A cég baristája ízesítő szirupokkal és egzotikus gyümölcsökkel készülő koktélok, nyári frissítők receptcsokrát készítette el partnereik számára.
A B & B Marketing Bt. 35 évnyi nemzetközi és hazai teaforgalmazási és marketingtapasztalatával kész segíteni a teatár kialakításában, a menükártya elkészítésében, teás eszközök beszerzésében és a tea forgalmazásában résztvevők kiképzésében, igény esetén az üzleti terv kialakításában is – ingyenesen.
A CHAR ügyvezetője a kérdésben lakonikusan fogalmazott: „teljes szolgáltatást szeretnénk kínálni vendéglátós partnereinknek, ahogy mi is bármilyen szakmai, információs segítséget megkapunk »Trading Fairly« formában működő angol partnerünktől.”
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >