Teaidő

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

A tea alacsony bekerülési költségű, némi felkészültséggel jól eladható termék, tehát nem csak a teázók, teaházak számára lehet jó üzlet.A világon több mint háromezer teafajta létezik, és mintegy 8 milliárd csésze tea fogy naponta. Aromáját, ízét és minőségét a teanövény, annak termesztési területe, a különböző földrajzi adottságok és persze a feldolgozás határozza meg – ismertet meg minket a legfontosabb tényekkel Pálinszki András, a Dallmayr értékesítési és vállalkozási igazgatója.
Itthon is egymás után nyílnak és működnek sikerrel európai színvonalú teázók. Mark Wrathall, a CHAR Kft. ügyvezetője szerint ez azt jelenti, hogy a minőség iránti igény mindig is megvolt a magyar fogyasztóban, és most már a lehetőség is megvan arra, hogy ez az igény arcot is öltsön. Az emberek megvásárolják a jó minőségű teát otthoni fogyasztásra, és az étteremben ugyanilyet várnak el.

A termék
Az egészségtrendeknek köszönhetően egyfajta eltolódás tapasztalható a fekete teák, illetve az ízesített fekete teák felől az úgynevezett életmódteák, valódi gyümölcsteák irányába, illetve egyre divatosabbak a zöld teák és olyan, újonnan megjelent kategóriák, mint a fehér tea. Érdekes jelenség, hogy a teljes Magyarországot tekintve a well-being teák lassan megdöntik a feketetea-alapú teák többéves hazai piaci uralmát – véli Gellén Nikolett, a Sara Lee Hungary Zrt. DECS divíziójának trade marketing specialistája. – Ám a HoReCa-piacra jellemző, hogy ide az aktuális fogyasztói trendek kicsit lassabban törnek be.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna, a teák HoRe-Ca-irányú forgalmazásával és marketingjével foglalkozó B & B Marketing Bt. ügyvezetője úgy látja, a vendéglátásban jól érzékelhető az igényes fogyasztók megjelenése, azaz a leveles különleges teák keresése. A natúr teák forgalma mind a zöld, mind a fekete és a rooibos területén emelkedett. Ugyancsak folyamatosan növekszik a jó első szüretelésű, igazán finom, minőségi teák forgalma. Míg 2007-ben a citromos zöld tea büszkélkedhetett kiemelkedő forgalommal, 2008-ban a cég 150-féle teája közül az eper mellett a fűszeres és egzotikus fajták voltak igen kelendők. Nyáron a savanykás ízek a népszerűbbek, télen a bogyós teák és az édesebb ízek. A szakember szerint az értő vendégek a már ismert rooibos teák mellett keresik a honeybush fajtát, mert az még édesebb.
A Dallmayrnél tavaly érzékelték a zöld teák iránti kereslet intenzív növekedését, olyannyira, hogy erre 7-féle zöldtea-keverék bevezetésével reagáltak, a fűszeres indiai chai és a karamellaromájú rooibos keverékeket korábban vitték piacra.
A teakedvelők és az átlagember attitűdje erősen eltér az ital különleges fajtáinak megítélését illetően – aminek sokszor nincs köze a fogyasztó anyagi helyzetéhez vagy vásárlóerejéhez. Mark Wrathall például rendkívül meglepőnek érezte egy ötcsillagos szálloda munkatársának kijelentését, miszerint a vendégei nem érzik a különbséget egy jó minőségű vagy egy kevésbé jó minőségű tea között, ezért döntenek gyakran az olcsóbb mellett. A 120 éves angol Taylors of Harrogate cég 50-féle teáját forgalmazó CHAR Kft. vezetője úgy ítéli meg, a választásnak az is meghatározó eleme, hogy az általános ízeket ismeri az átlagfogyasztó, de a különlegességekkel szemben még óvatos. Mindenképpen pozitív tendencia, hogy már a bioteákra is van, ha egyelőre még nem is túl nagy, igény. A CHAR Kft. minőségi teaválasztékát az egykilós szálas mellett százdarabos filteres kiszerelésben is kínálja.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna szerint ma a korábban nem ismert teafajtákat is szinte hetek alatt népszerűvé lehet tenni. Kiemelkedően sikeresek voltak portfóliójukban a japán Bancha, a Pu Erh, a Darjeeling, a fűszeres teák, valamint az anyagcsere javítását elősegítő Mate és Oolong teák – de kínálnak már tej-, méz-, csokoládé-, sőt kávéízű teát is.
A 1,5-2,5 grammos filteres Pickwick teák jellegzetessége az úgynevezett variációs dobozos kiszerelés. Kimondottan a vendéglátás szereplőinek, illetve irodák ellátására fejlesztették ki a Pickwick HoReCa Variation ’100 elnevezésű terméket, amely 10 különböző ízt és 100 filtert tartalmazó különleges válogatás.
Elsősorban a fiatalok körében egyre kedveltebbek a fiatalos, beülős helyek, ahol a vendégek kezdik felfedezni és megkedvelni a teázás szertartásos jellegét. Ezeken a helyeken a minőségi szálas teák a legkeresettebb „teatermékek”. Kifejezetten erre a magasabb fogyasztói igényre reagálva fejlesztették ki a Pickwick Leafs teákat.
A Pickwick februárra tervezi az aromazáró filter csomagolású termékek bevezetését 6 ízben, melyet különösen hotelek, gyorséttermek, illetve vendéglátóhelyek figyelmébe ajánlanak. A zárt csomagolás nem csak a teák aromáit őrzi meg, de higiénikusabb szervírozást is lehetővé tesz.

Az eladási hely
Még egy-egy vendéglátóhely-szegmensen belül is nagyon különbözik a tulajdonos üzleti megítélése a teákat illetően, így a forgalmazó optimális esetben személyre, helyre és helyiség méretére szabottan alakítja ki a portfóliót. Bercsényi-Bíró Zsuzsanna meggyőződése, hogy ezt a szolgáltatástöbbletet csak gyakorlat birtokában lehet megadni. A „fogadó oldal” hozzáállása is meghatározó: rendkívül fontos, hogy az a személy, aki értékesíti, kínálja a teákat, tisztában legyen azok tulajdonságaival, és persze szeresse a teát. A szakember tud olyan helyről, ahol miután eltávozott a tea-„gourmand”, azonnal esett a forgalom.
A B & B Marketing Bt. ügyvezetője úgy véli, a teafogyasztás kelléktára is elég szegényes hazánkban, amiért nem elsősorban a vendéglátósok fantáziátlanságát okolja, sokkal inkább az ipar és a kereskedelem lassú reakcióját a fogyasztói igényekre.
A látványos és elegáns teakínálás alapja a leveles teák használata, de a szakértő nemcsak a minőség és a külsőségek miatt ajánlja ezek használatát. Szerinte legyen bármilyen kiváló is egy filteres tea, közel ugyanannyiba kerül, mint egy 4 dl-es teáskannányi teához szükséges leveles tea mennyisége, amiért viszont többet lehet kérni – már csak a körítés és a megítélés miatt is.
Bercsényi-Bíró Zsuzsanna jóslata szerint a közeljövőben a vendéglátásnak nőni fog az igénye arra, hogy minél kisebb kiszerelésben minél többféle teát vásárolhasson. Keresni fogják a különleges teák újabb és újabb variációit és a felszolgáláshoz szükséges egyedi és szép eszközöket – mindezt lehetőleg „házhoz szállítva”.
Az egészségséget megőrző teák – súlykontroll, koffeinmentes, nyugtató hatású és egyebek – szerepe jelentősen nőni fog.

A támogatás
Az egyre szélesebb választékú hazai piacon a forgalmazók versenyének csak egyik eleme az ár – a vendéglátóhelyek információt és eszköztámogatást is várnak partnerüktől. A forgalmazó sikere attól is függ, mennyire tud a vendéglátós segítségére lenni. A Sara Lee Hungary Zrt. teatréningeken képzett, a mindenkori trendeket jól ismerő képviselői adják át tudásukat a gasztronómia képviselőinek. A vendéglátóhelyek számára több fronton is megújult a Pickwick kommunikációja az elmúlt évek során: új menülapot fejlesztettek ki, megújult a Pickwick teáscsésze, de továbbra is használatban maradtak a logózott fadisplayek, illetve mahagóni teakínáló dobozok. Az eligazodáshoz a Pickwick teák világában a teljes teaportfóliót részletesen bemutató termékkatalógus nyújt segítséget.
A Dallmayr a szokásos kiegészítőkön túl (teakínáló állvány, logózott csészék, üvegpoharak, aromazáró tasakok, fémdobozok, adagolók) a KEO wellness teacsaládhoz egyedi, modern formavilágú porcelán teáskannát biztosít a hozzá tartozó, az italt melegen tartó mécsestartóval. A cég baristája ízesítő szirupokkal és egzotikus gyümölcsökkel készülő koktélok, nyári frissítők receptcsokrát készítette el partnereik számára.
A B & B Marketing Bt. 35 évnyi nemzetközi és hazai teaforgalmazási és marketingtapasztalatával kész segíteni a teatár kialakításában, a menükártya elkészítésében, teás eszközök beszerzésében és a tea forgalmazásában résztvevők kiképzésében, igény esetén az üzleti terv kialakításában is – ingyenesen.
A CHAR ügyvezetője a kérdésben lakonikusan fogalmazott: „teljes szolgáltatást szeretnénk kínálni vendéglátós partnereinknek, ahogy mi is bármilyen szakmai, információs segítséget megkapunk »Trading Fairly« formában működő angol partnerünktől.”
Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink