Tavaly 12,2%-kal emelkedtek a búza- és tejtermékek árai az Egyesült Államokban

Szerző: Gáspár Kinga Dátum: 2022. 07. 15. 10:57

Az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatalának júniusi fogyasztói árindexe szerint az otthoni fogyasztásra szánt élelmiszerek ára 12,2%-kal nőtt az elmúlt évben, ami 1979 áprilisa óta a legnagyobb növekedésnek számít. Az összesített infláció 9,1% volt az év során, az élelmiszer- és gázárak miatt. Az élelmiszeren és gázon kívüli fogyasztási cikkek inflációja 5,9% volt.

Az infláció további növekedése és a recessziótól való félelem miatt a fogyasztók vásárlási hajlandósága is csökken

Júniusban 1%-kal emelkedtek az otthoni fogyasztásra szánt élelmiszerek árai, lassabban, mint a májusi 1,4%-os havi emelkedés. Egyes korábban dráguló tételek ára szerény mértékben csökkent, például a húsé, 1,3%-kal. Egy kivételével az összes főbb otthoni fogyasztásra szánt élelmiszer-kategória kétszámjegyű áremelkedést mutatott az elmúlt évben, ez a tendencia egyre inkább próbára teszi a fogyasztók vásárlási hajlandóságát.

A jelentés szerint a liszt ára 5,3 százalékkal nőtt júniusban. Ez más, lisztet használó termékek árát is negatívan befolyásolta: a jelentés szerint a desszertek, például sütemények és sütemények ára közel 3%-kal emelkedett.

A búza árának folyamatos emelkedése részben az Ukrajnában zajló háborúnak tudható be. Volodimir Zelenszkijnyilatkozata szerint 22 millió tonnányi gabona, többek között búza áll szállításra készen, ám blokád alatt.

„Mivel az Ukrajnából érkező szállítások leálltak, egy véka búza ára 9 dollárral emelkedett, a búza ára pedig világszerte az egekbe szökik” – mondta egy e-mailben Rob Weisberg, az Inmar Intelligence ösztönző megoldásokért felelős igazgatója.

Az Egyesült Államokban termesztett búzával is gondok vannak. Az USDA legfrissebb mezőgazdasági ellátási jelentése szerint a termés várhatóan a 2017 óta legalacsonyabb számra esik vissza az idei vegetációs időszakban. A búzát a szélsőséges időjárási viszonyok befolyásolják. A növekvő régiókban előforduló potenciális La Niña időjárási jelenség miatt idén az árukínálat csökkenését és az árak további emelkedését okozhatja – mondta a CoBank gabona- és mezőgazdasági ellátásért felelős vezető közgazdásza, Kenneth Scott Zuckerberg júniusban a Food Dive-nek.

A BLS „egyéb” élelmiszerek kategóriája – beleértve az édességtől a fűszerekig mindent – ​​júniusban érte el a legnagyobb növekedést: éves szinten az árak 14,4%-kal emelkedtek. Ebben a kategóriában a vaj 21,3%-os növekedéssel emelkedett ki az előző év azonos időszakához képest, mivel a termelőknek továbbra is megnövekedett tejköltségekkel kell szembenézniük. Míg a tejtermékek ára összességében 13,5%-kal nőtt az elmúlt 12 hónapban, a tej ára 16,4%-kal ugrott meg.

A húsárak csökkenése még nem jelez enyhülő inflációt

Júniusban néhány élelmiszerkategória – nevezetesen a hús – ára stagnált vagy csökkent. A marha- és borjúhús ára 2,3%-kal csökkent május óta, a sertéshúsé 1,6%-kal. Az USDA júniusi állatállomány-jelentése szerint a szarvasmarha-termelés kis mértékben nőtt a vártnál nagyobb tehénvágás miatt. A sertéshústermelés enyhén nőtt júniusban is a sertés magasabb elérhetősége miatt – közölte az USDA.

A baromfitermékek forgalma azonban továbbra is kiugró. A csirke ára júniusban 1,7%-kal, éves szinten 18,6%-kal emelkedett. Ez abból adódik, hogy a Tysonhoz hasonló gyártók küzdenek a kereslet kielégítéséért és új feldolgozási stratégiák megvalósításáért. A csirke iránti kereslet nőhet, mert a fogyasztók azt vásárolják a drágább húsok, például a marhahús helyett, amit azt a közgazdászok májusban megjósolták.

Míg a húsárak továbbra is csökkenhetnek a következő hónapokban, a mögöttes gazdasági feltételek nem állnak helyre elég gyorsan, így az árcsökkenés nem feltétlenül jelenti azt, hogy az infláció enyhül, mondta Weisberg.

„Az otthoni élelmiszer kategória egészét tekintve inflációt láttunk az infláció mértékében, néhány hónapig lecsökkent, majd újra felfelé” – mondta Weisberg. „Jelenleg nem érzem azt, hogy egy adott élelmiszerkategória árcsökkenése az infláció mérséklődését jelezné.”

A legutóbbi bevételi jelentések szerint egyes élelmiszeripari vállalatok dollár alapú eladásainak növekedését nagyrészt az áremelkedések okozták. Ezen a héten a PepsiCo 9%-os organikus bevételnövekedésről számolt be az észak-amerikai italok és 14%-os az észak-amerikai Frito-Lay snackek piacán, de a fogyasztói árak 12%-kal emelkedtek. A Conagra legfrissebb, csütörtökön közzétett eredményjelentésében a vállalat azt közölte, hogy az organikus nettó árbevétel 6,8%-os növekedése az utolsó negyedévben a magasabb árak eredménye.

Ha a napi fogyasztási cikkek termékeket forgalamzók továbbra is szeretnék megtartani fogyasztóikat, több indokot kell szolgáltatniuk a fogyasztóknak arra, hogy továbbra is tőlük vásároljanak. Ezek közé tartozhat a hűségprogramok bevezetése vagy az árak alacsonyan tartása azáltal, hogy nem hárítják át rájuk az „infláció teljes súlyát” – mondta Weisberg.

„Elengedhetetlen, hogy az élelmiszer- és italkereskedők és -gyártók a fogyasztói igények kielégítése érdekében forduljanak elő” – mondta Weisberg. „Azok a vállalatok, amelyek az infláció leküzdésére ösztönzik a fogyasztókat, egyre piaci részesedést szereznek a versenytárs márkákkal szemben.”

Food Drive

Kapcsolódó cikkeink