Magazin: Tartják magukat a hagyományos piacok

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 02. 16. 12:35

A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb élelmiszerek között szerepel a magyarok étrendjében. Majdnem minden magyar háztartás asztalára kerül friss zöldség, gyümölcs. A legtöbben paprikát, paradicsomot és banánt vesznek. Zöldséget nagyjából hetente, gyümölcsöt pedig másfél hetente vásárolunk. Összmennyiséget tekintve gyümölcsből almát és dinnyét, zöldségből burgonyát veszünk a legtöbbet.

A GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. közös tanulmányából kiderül, hogy költések tekintetében ez a második legnagyobb élelmiszer-kategória, amelyért éves szinten 226 milliárd forintot fizetnek ki a háztartások.

A friss zöldségeket és gyümölcsöket még mindig nagy arányban a hagyományos piacokon szerzik be a háztartások, a kistermelőktől vagy az utcai árusoktól. Ezek a helyszínek adják az összes megvásárolt mennyiség 27 százalékát. A zöldség- és gyümölcsárusításra specializált boltok a teljes mennyiség 14 százalékát, a láncba szerveződött és a független kis vegyesboltok pedig együttesen a vásárlások 12 százalékát adják.

Egyre fontosabb helyszínek a modern kiskereskedelmi egységek is. Tavaly a háztartási zöldség-gyümölcs vásárlások 45 százaléka történt valamelyik hipermarket-, szupermarket-, vagy diszkontláncban.

Gyümölcsvásárlásainkban – az összmennyiségeket tekintve – a két hagyományos, itthon is megtermő gyümölcs, az alma és a dinnye áll az élen. Az alma adja a teljes háztartási gyümölcsvásárlások 25, a dinnye pedig a 17 százalékát. Ezek mellett a déligyümölcsöket is igen kedveli a hazai fogyasztó, ezek 2010-ben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tették ki.

A vásárolt mennyiséget tekintve a zöldségeknél a burgonya áll az első helyen, hiszen 36 százalékát teszi ki az összes zöldségvásárlásnak. Ezt követi a káposzta, a vöröshagyma, a paprika és a paradicsom 10-10 százalék alatti piacrészekkel.

Kapcsolódó cikkeink