Támogatásáról biztosítja a demonstrálókat a Tej Terméktanács
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célja a magyar tejágazat fejlődése, a magyar tejpiaci szereplők eredményes működése, a tejtermelésből és tejfeldolgozásból élő valamennyi gazdálkodó és munkavállaló érdekeinek védelme, valamint a magyar fogyasztók hosszútávon is megfizethető és folyamatosan magas minőségű tejjel és tejtermékkel történő ellátása – olvasható a terméktanács közleményében.
A Terméktanács a demonstráló termelők problémáit rendkívül súlyosnak ítéli meg, ezért – hasonlóan a Kormányzathoz – egyetértéséről és támogatásáról biztosítja a tejtermelőket.
A dömpingáras vagy áfacsalt importtevékenység és az élelmiszerhamisítás következtében jelentkező nyerstej felvásárlási ár csökkenése a magyar tejtermelőkön csapódik le. Ugyanakkor látni kell azt is, hogy Európában is estek a tejárak, ott is nagy a tejtöbblet, ott is vannak elégedetlen tejtermelők, viszont arra a kereskedelem és tejágazat szereplői között példaértékű, a jogszabályoknak megfelelő, a károkat jelentősen tompító együttműködések valósulnak meg*.
Az Egyesült Királyságban a kereskedelmi láncok sajátmárkás tejeihez (és sajtjaihoz) beszállított tejért magasabb árat fizetnek. Más láncok a beszállított tej után szövetkezeti felárat fizetnek, így támogatják a termelőket a saját jól felfogott érdeküknek megfelelően is. Egyes láncok minimum termelői árat határoznak meg, hangsúlyozzák a tej brit eredetét, hatásosabb címkézéssel.
Franciaországban tavaly augusztus óta a tejüzemek és a kereskedők szintén vállalásokat tettek a válság kezelésére. Így a szupermarketek egy része a saját címkés termékeihez beszállított tejért magasabb árat fizet. A szupermarketek a tavaly megkötött szerződésekben szereplő árral kapcsolatos kondíciókat, melyek a saját címkés termékeikre vonatkoznak, betartják, és nem kérik azok újratárgyalását.
Belgiumban gazdasági stabilizációs alapot hoztak létre, pénzügyileg a kiskereskedelmi eladásokra alapozva. Ebben a kereskedők önkéntes alapon vesznek részt. Minden egyes kereskedő önállóan dönt a hozzájárulás módjáról (részben vagy egészben fizeti be a folyadék tej után keletkező árrést). Csak az aktív termelők kaphatnak árkiegészítést a mára már 41,75 millió eurós alapból.
Spanyolországban a feldolgozók, a kereskedők és a termelői szervezetek növelték a szerződéses időszakok hosszát, a csomagoláson hangsúlyozzák a tej származási helyét, támogatják a termelői szervezetek alakítását, illetve a szövetkezetek alakítását.
Németországban 2015 őszén német diszkont láncok megemelték a tejtermék árakat, dedikáltan azért, hogy segítsenek és stabilitást adjanak a német tejtermelőknek.
Kérjük, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok azonnali piacvédelmi intézkedések létrehozásában legyenek aktív partnerek:
– együttműködésükkel a tejpiaci környezetet tegyék kiszámíthatóbbá és kiegyensúlyozottabbá, népszerűsítsék, ezzel növeljék a hazai tej- és tejtermék-fogyasztást,
– ténylegesen működjenek együtt a feketegazdaság elleni küzdelemben, valamint a tisztességtelen piaci szereplőkkel szembeni azonnali fellépésben,
– működjenek együtt az áringadozások tompítására tett törekvésekben.
Mivel a tejpiaci kérdések legnagyobb részében közösek a piaci szereplők (tejtermelők, feldolgozók, kereskedők) érdekei, ennek az együttműködésnek kialakítása gyakorlatilag elkerülhetetlen, nem tűr halasztást.
A Terméktanács üdvözli, hogy a Kormány – jóval a jogszabályban megadott határidő (2016. június 30.) előtt – kifizette a gazdák likviditási helyzetének javítását célzó, minden aktív tejtermelő számára elérhető európai uniós válságtámogatást, melyhez hazai forrásból száz százalékos támogatás-kiegészítést is biztosított.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: el kell nyernünk a fogyasztók bizalmát
Az agrárágazatot érintő fejlesztések mellett el kell nyernünk a fogyasztók…
Tovább olvasom >Elképesztő drágulás a tejtermékek piacán – egyre többen fordulhatnak az import felé
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a tejtermékek az élelmiszer-infláció…
Tovább olvasom >Újabb árcsökkentés a Lidlnél: 30-féle tej és tejtermék lesz olcsób
Újabb segítséget kapnak a magyar emberek a mindennapi bevásárláshoz: a Lidl az…
Tovább olvasom >További cikkeink
A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is…
Tovább olvasom >MLBKT: márciusban további fellendülést jelez a BMI
A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított márciusi értéke 51,2 – közölte…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: szükség van az árrésstopra
A keddi adatok is bizonyítják, hogy szükség van az árrésstopra…
Tovább olvasom >