Tájékozatlanok a magyarok az áruhitelekkel kapcsolatban
A magyarok többsége óvatos, ha nagyobb értékű háztartási gépek, szórakoztató elektronikai termékek vásárlásáról van szó: inkább összegyűjtik a készülékek árát, mintsem áruhitelt vegyenek fel. Ugyanakkor míg a spórolással türelmesek, a papírmunkával és a hitelbírálattal kapcsolatban türelmetlenek vagyunk – derül ki az Euronics friss, országos kutatásából, valamint saját dolgozói körében készített felméréséből. Az eredmények szerint az adataink kiadásától és a munkáltató bevonásától is tartunk, valószínűleg azért is, mert a többségünk nem tájékozott az áruhitelek témájában.
Országosan reprezentatív kutatás keretében mérte fel a magyar vásárlók áruhitel-felvétellel kapcsolatos attitűdjeit az Euronics. A műszaki áruházlánc a kutatás eredményeit a saját dolgozói körében végzett belső felmérésre kapott válaszokkal is összevetette. Az eredmények alapján úgy tűnik megosztott a magyar társadalom az áruhitelek kapcsán.
A magyarok fele vett már fel áruhitelt
Az Euronics kutatása szerint azon túl, hogy a magyar 15-59 éves korosztály fele még soha nem vett fel áruhitelt, honfitársaink harmada 1-2, tizede pedig 3-5 alkalommal is élt már a lehetőséggel.
A jövőbeli tervekre vonatkozó kérdésre a válaszadók 60 százaléka azt mondja, inkább spórolna a nagyobb értékű műszaki cikk vásárlása esetén, 32 százalék pedig az áruhitel és a spórolás lehetőségét is el tudja képzelni. Az Euronics szakértőinek tapasztalatai alapján a vásárlók legnagyobb félelme, hogy nem lesz minden hónapban olyan stabil bevételük, amiből fizetni tudják a részleteket, de sokan tartanak a törlesztőrészlet emelkedésétől is.
Nem az ár a döntő tényező a hitelfelvétel kapcsán
Az Euronics tapasztalatai szerint 50 000 forintnál van az a határ, ami felett a vásárlók már vesznek fel áruhitelt, a legnagyobb értékű termékeket pedig a karácsony előtti időszakban, november-decemberben vásárolják.
A kutatás eredményei alapján az áruhitel-felvétel kapcsán a legfontosabb döntő tényező az, hogy a vásárlónak mennyire sürgősen van szüksége az adott termékre. A második helyen a hitelfelvétel feltételei állnak, a harmadik helyre pedig az a szempont futott be, hogy mennyi időre lenne szükség a vételár összegének összegyűjtéséhez. A vásárlók válaszai alapján a kinézett termék ára csak e szempontok után jön számításba.
Tájékozatlanok vagyunk az áruhitelek kapcsán
Miközben a válaszadók tájékozottnak érzik magukat a hitelekkel kapcsolatban, az Euronics saját dolgozóinak tapasztalatai más képet mutatnak: az üzletvezetők szerint a sokan teljes mértékben az eladó segítségét várják, kérik. Nincsenek kevesen azok sem, akik nem tudják, hogy szükségük van-e önerőre vagy sem. Azok tábora is népes, akik nincsenek tisztában azzal, milyen jövedelem mellett igényelhető áruhitel.
Mit mondanak a számok?
Az Euronics, mely a műszaki cikkek piacán a legnagyobb áruhitel kihelyező áruházlánc, 2021-ben 16 százalékkal több áruhitelt értékesített mint 2021-ben, viszont ez a szám alatta maradt a pandémiát megelőző időszakénak. Elmondhatjuk ugyanis, hogy a Covid-időszak általánosságban negatívan befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét. Viszont az átlag hitelösszeg 2021-ben jelentősen emelkedett az elmúlt évekhez viszonyítva, megközelítve a 150 000 forintot.
Mire és milyen hitelt veszünk fel?
2021-ben a számítástechnikai eszközök, telefonok, előltöltős mosógépek, kombi hűtők és a nagyméretű televíziók voltak a leggyakrabban hitelezett termékek, 2020-hoz képest nagy növekedés volt hitel arányban a tableteknél és a szépségápolási termékek körében. Érdekesség, hogy míg 2020-ban a villany- és kombi tűzhely 6. helyen volt a hitelösszeget tekintve, addig 2021-ben ez a termékkategória lecsúszott a 10. helyre, így az elektromos beépíthető termékek megelőzték a hitelrangsorban. Ezt a trendet indokolja egyrészt a technológiai fejlődés – a szabadon álló tűzhelyek egyre kevésbé népszerűek –, a beépített háztartási eszközökre is vonatkozó állami lakásfelújítási program, illetve az általános gyártási és logisztikai nehézségek a pandémiás időszakban.
Továbbra is a 0% THM-es konstrukciók („ingyen hitel”) és az akár hosszabb futamidejű, de alacsony kamatozású hitelek a legnépszerűbbek. A klasszikus áruhitel helyett egyre többen választják a hitelkártyát és az azon nyitható részletfizetési alszámlát is.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek
Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra…
Tovább olvasom >Black Friday másképp: görbe tükröt tart az Euronics új kampánya
Új forgatókönyvvel és filozófiával készül az idei Black Friday-szezonra az…
Tovább olvasom >Offline és online – kéz a kézben
Az online és offline csatornák összehangolása egyre inkább elvárás a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >