Szűkülő piacon kell boldogulniuk a pálinkafőzdéknek
A magyar pálinkafőzdék egyre nehezebb helyzetben találják magukat, ahogy a piac folyamatosan szűkül. Czakó Mónika, a Bestillo Pálinkaház cégvezetője szerint a pálinka eladásai a 2010-es évek elején érték el csúcspontjukat, de az óta fokozatosan csökken a kereslet. Mindezt a hazai fogyasztási szokások átalakulása, a gazdasági kihívások és a pálinka nemzetközi piacon betöltött marginális szerepe is befolyásolja.
A pálinka helyzete Magyarországon
Czakó Mónika szerint a magyar fogyasztók egyre kevésbé tartják divatos italnak a pálinkát, miközben sokan továbbra is ragaszkodnak a házilag készített változatokhoz. A magán- és bérfőzetett pálinkák alacsonyabb költségszinten készülhetnek, mivel ezek esetében nem kell fizetni jövedéki adót, foglalkoztatási járulékokat vagy banki költségeket. Ez komoly kihívást jelent a kereskedelmi pálinkafőzdék számára.
A Bestillo Pálinkaház termékei nem szerepelnek a nagy áruházláncok polcain, így a koronavírus-járvány ideje alatt különösen nehéz helyzetbe kerültek, hiszen a határzár és a HoReCa-szektor bezárása drasztikusan csökkentette a forgalmat. Noha 2021-re visszatértek a pandémia előtti szintre, azóta csupán lassú növekedést tudtak elérni. A piaci verseny kiéleződött, egyre több munkára és kreativitásra van szükség a talpon maradáshoz.
Exportlehetőségek és a gin piacra lépése
A Bestillo Pálinkaház termékei eljutnak olyan országokba, mint Anglia, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svájc és Franciaország, de a volumen nem jelentős. A pálinka világhírű Magyarországon, de nemzetközileg nem egy elismert termékkategória. Az ipar szereplői szerint ennek megváltoztatásához összefogásra lenne szükség, de jelenleg az ágazat nem rendelkezik erős érdekképviselettel vagy az állam által nyújtotta támogatással, amely a boriparban már létezik.
A pálinka keresletének csökkenése és az exportlehetőségek szűkössége miatt a Bestillo Pálinkaház a ginfőzésbe is belevágott. Czakó Mónika elmondása szerint a gin iránti kereslet lényegesen nagyobb, ráadásul ez egy olyan termékkategória, amely vonzza a fiatalabb fogyasztókat is. A gin gyártása nem igényelt külön beruházást, mivel a meglévő eszközökkel is előállítható, így a portfólió bővítése egy logikus lépés volt.
Mi várható 2025-ben?
Czakó Mónika szerint a következő év még nagyobb kihívásokat tartogat az ágazat számára. Az egyik legaggasztóbb jelenség, hogy folyamatosan csökken a vendéglátóhelyek száma: több hely zár be, mint amennyi újrakezdi a működést. Ez további piaci szűkülést eredményez, ami a pálinkafőzdéket is komoly döntések elé állíthatja.
A hazai pálinkapiac jövője nagyban függ attól, hogy sikerül-e hatékonyabban kommunikálni a minőségi termékek fontosságát, valamint, hogy a fogyasztók hajlandóak-e visszatérni a hagyományos magyar szeszes italhoz. A pálinka jövőjének biztosításához szélesebb körű marketingtevékenység, összefogás és innováció szükséges.
Kapcsolódó cikkeink
Szabolcsi almapálinka lett az év legjobbja az országos pálinkaversenyen
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei NVMEN Pálinkafőzde almapálinkája nyerte el Magyarország legjobb…
Tovább olvasom >Rekordszámú nevezés érkezett az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyre
Rekordszámú nevezés érkezett az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyre – mondta…
Tovább olvasom >Visszajönnek a klasszikus pálinkaízek
2024 igazán jó évnek számított a gyümölcsök tekintetében az Alföldön,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Ismét itt a Baba Kuponhét a Rossmannál – 10% kedvezmény minden babatermékre Rossmann+ tagoknak
A Rossmann elkötelezetten támogatja a családokat és a kisgyermekes szülőket…
Tovább olvasom >