Szövetségben a magyar kereskedőkért
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) a több mint 1000 milliárd forint éves bruttó árbevétellel rendelkező tagságával az egyik legnagyobb kereskedelmi szakmai szervezetté vált az elmúlt évben. Aktuális feladataikról, valamint terveikről a szövetség főtitkárával, Neubauer Katalinnal beszélgettünk.
– Melyek a szövetség alapcélkitűzései, és kik a tagjai?
– Az MNKSZ 2014-es megalakulása óta azon dolgozik, hogy a magyar kereskedők érdekeit a törvényhozás felé képviselje, fejlődésük gátját jelentő problémáik a jogalkotás folyamatáig eljussanak. Az MNKSZ tagjai a napi és tartós fogyasztási cikkek piacán szinte minden szakmacsoportot lefedő, kis- és nagykereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozások. A tagság egyik feltétele, hogy a vállalkozás 100%-ban magyar tulajdonban legyen. Munkánk során arra törekszünk, hogy ezt a széles szakmai közösséget tovább építve egyre nagyobb súllyal képviselhessük a magyar kereskedők érdekeit, így folyamatosan várjuk bármely szakmacsoportból a vállalkozásokat. Az érdekegyeztetési folyamatban fontos szerepe van a reprezentativitásnak, ennek elérése a szövetség rövid távú céljai között szerepelt. E cél elérését az Ágazati Párbeszéd Bizottságba történő felvétel kellően bizonyítja.
– Hogyan vesz részt a szövetség az érdekegyeztetési folyamatban?
– A jogalkotók és a kereskedők között egyfajta kommunikációs hídként, szakmai anyagokkal és első kézből való információkkal segítjük a törvényalkotók munkáját a szaktárcákon és az Országgyűlési bizottságokon keresztül. Ezen kívül aktívan részt veszünk az érdekegyeztetési folyamatokban is. Ennek feltételeit teremtettük meg többek között azzal, hogy az elmúlt években olyan szakmai anyagok összeállításán dolgoztunk, amelyek jól szemléltetik a jogalkotás folyamatában aktuálisan tárgyalt szabályozók hatását és összefüggéseit. Idéntől mindezt nemzetközi szinten is gyakorolhatjuk, mivel tagjai lettünk Brüsszelben az IRE-nek, vagyis a Független Európai Kereskedők Szövetségének.
– Többször kihangsúlyozta a magyar tulajdonosi hátteret. Eltérő szemlélet jellemzi ebben az MNKSZ-t más szövetségekhez képest?
– Egyértelműen látszik, hogy egészen más a problémák köre egy multinacionális kereskedelmi vállalat életében, mint egy hazai kereskedő mindennapjaiban. Ezek a problémakörök nem helyezhetők egy tengelyre, azaz nem lehet védeni egy szövetségen belül mindkét csoport érdekét. Az eddigi tömörülések között nem volt olyan, ahol hangsúlyosan a magyar kereskedők érdekeit képviselték volna. Mi, a működésünkkel ezt a hazai érdekcsoportot karoltuk fel. Azt, hogy ily módon eredményesebb az érdekérvényesítés, az is bizonyítja, hogy egyre többen csatlakoznak hozzánk.
– A képviseleten túl milyen előnyöket kínál tagjainak az MNKSZ?
– Többek között kivonatoljuk és lényegre törően, közérthetően megfogalmazva átadjuk tagjaink számára a vállalkozások működését befolyásoló és meghatározó jogszabályokat. A jogszabályi megfeleltetés segítése érdekében pedig tagjainknak előnyös feltételekkel keretszerződéseket kötünk. Ezenkívül fontos megemlíteni, hogy az MNKSZ olyan magas szintekre tudja eljuttatni a vállalkozások problémáit, amilyenekre egy vállalkozás önállóan nem képes.
– Milyen feladatokon dolgoznak ebben az évben?
Egyik kiemelt törekvésünk a részmunkaidős foglalkoztatás után fizetendő szociális hozzájárulás jelentős mérséklése. Másik fókusz a Nők 40 program következtében a kereskedelemből hiányzó munkaerő pótlása, a nyugdíjasok járulékmentességének alanyi jogú kiterjesztésével.Ezeken túl számos konkrét javaslattal rendelkezünk. Napi szinten érezzük, milyen komoly munkát folytatnak a kereskedők az előbbre jutásért. Az MNKSZ a jövőben is megtesz mindent annak érdekében, hogy segítse minden magyar vállalkozás fejlődését. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A hazai kisboltok a kötelező kártyás fizetés nagy vesztesei
A hazai kereskedőknek komoly kihívást jelent az új kormányrendeletekkel való…
Tovább olvasom >Neubauer Katalin: piactorzító hatása van a kötelező akciózás meghosszabbításának
A Magyar Kormány bejelentése szerint 2024. június végéig meghosszabbítja a…
Tovább olvasom >NAK: Meg kell őrizni a hazai termékek arányát a boltokban
Széles körű szakmai egyeztetést kezdeményezett a hazánkban működő élelmiszer-kiskereskedelmi szereplőkkel…
Tovább olvasom >További cikkeink
IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Vegán aktivista a Forbes rangos „30 sikeres magyar 30 alatt” listáján
Vida Raul, a Prove magazin alapítója személyében először került fel…
Tovább olvasom >Meghosszabbítja együttműködését az UEFA és a Just Eat Takeaway
A Just Eat Takeaway 2027-ig meghosszabbítja együttműködését az UEFA Bajnokok…
Tovább olvasom >