Szomjoltás mesterfokon

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 09. 16. 10:56

Az évek óta növekvő és erősödő funkcionális ital kategóriát meggyötörte az idei tavasz, a termékkör fogyasztása a COVID-19 járvány hatására jelentősen visszaesett. Egy kivétel van: a fogyókúrás italok piaca, ahol hamar meghozták a fellendülést a karantén alatt felkúszott kilók. A nyári hónapok eredményei már ismét bizakodásra adnak okot. A piac szereplői folyamatos fejlesztésekkel igyekeznek követni vagy akár meg is előzni a jelenlegi trendeket, és minél láthatóbbá, elérhetőbbé tenni terméküket.

Szerző: Budai Klára

A Coca-Cola HBC Magyarország rendelkezésére álló adatok szerint 2019-ben a funkcionális italok kategóriájában nőtt az értékesítés volumene. Az értékbeni eladás tekintetében a növényi alapú italok 15%-kal, a sportitalok pedig 14%-kal teljesítettek jobban országosan.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

– Az előbbi kategóriába két éve léptünk be az Adez termékcsaláddal, és jóval a piac felett teljesítünk, míg a Powerade sportitalunk esetén a versenytársakkal együtt növekszünk – jelzi Palkó András.

A marketing-üzemeltetési vezető azt is elárulja, hogy a 2020-as év is hasonlóan jó eredményekkel indult: az év eleje dupla számjegyű növekedést mutatott akár funkcionális vízről, akár sportitalról, akár növényi alapú italról beszélünk. Azonban a járvány hatására az azonnali fogyasztás egy pillanat alatt visszaesett, még akkor is, ha látszólag így is az átlag felett teljesítenek a termékek.

– A koronavírus okozta helyzetben azt láttuk, hogy teljesen érthető módon a funkcionális italok a háttérbe szorultak, hiszen a vásárlók számára az alapvető élelmiszerek beszerzése került előtérbe. Ráadásul a fogyasztók sokszor az edzőteremben vagy a munkahelyen szerezték be ezeket az italokat, amelyek hosszú heteken át zárva tartottak. Az újranyitással visszarendeződni látszik a piac, de az lassú folyamat, mire mindenki visszatér a korábbi szokásaihoz – fejti ki Palkó András.

Van der Wildt Nikolett-Szentkirályi

Van der Wildt
Nikolett
marketingvezető
Szentkirályi
Magyarország

Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingvezetője is pozitív eredményekről számol be. Mint mondja: az elmúlt években egyértelműen dinamikus növekedés tapasztalható a funkcionális italok piacán. Egyre több fogyasztó számára fontos, hogy egy üdítőital amellett, hogy finom, hozzáadott értéket is képviseljen.

Véleménye szerint a járványidőszak után további növekedés várható, mivel az elmúlt hónapokban még inkább felértékelődött az egészségtudatos életmód. A fejlődés ma már nemcsak a külföldi piacokon, de Magyarországon is érezhető, hiszen rengeteg prémium minőségű, innovatív termékkel találkozhatunk a sport, energia, relax, detox, fogyasztó, wellness, vitamindúsított vagy egyéb kategóriákban.

– Egyik idei innovációnk a Magnesia RED, amely a járvány ellenére is várakozásainkon felül teljesít. A négyféle gyümölcsízben elérhető ízesített természetes ásványvíz alapú italok a hagyományos Magnesia ásványvízhez hasonlóan eredendően magas magnéziumtartalmuk mellett B-vitaminok hozzáadásával, tartósítószer és édesítőszer felhasználása nélkül készülnek, ezáltal megfelelően illeszkednek az egészséges életmódot folytatók étrendjébe. Egy másik kedvelt, szintén funkcionális termékünk a Gatorade, ez a szénsavmentes, izotóniás sportital 1965 óta segít az aktív életmódot folytatóknak az edzés során elvesztett folyadék és ásványi anyag pótlásában. A Magyarországon négyféle ízben (Cool Blue, Narancs, Citrom, Feketeribizli) forgalmazott Gatorade italok értékesítése 2019-ben 5 százalékkal nőtt – ismerteti van der Wildt Nikolett.

Lassan és nehezen ébredt a piac

A Gramex Drinksnél az év első felében jelentős csökkenést tapasztaltak, amit az edzőtermek bezárása mellett, a munkahelyek megszűnésének, a fizetőképes kereslet csökkenésének is tulajdonítanak.

Birven Eszter - Gramex

Birven Eszter
export- és
marketingigazgató
Gramex Drinks

– Az élet csak lassan tér vissza a korábbi kerékvágásba. Reményeink szerint, ha a funkcionális italok tavalyi rekord eladásainak 80%-át értékesítjük idén, akkor az igen jónak lesz mondható – mondja Birven Eszter, export- és marketingigazgató.

Horváth András-Weider

Horváth András
magyarországi
képviseletvezető
Weider

Az év eleje a Weidernél nagyon jól indult, a tavalyi éveknek megfelelően a Weider márka funkcionális italok terén is növekvő értékesítési számokat produkált Magyarországon.

– Sajnos a COVID-19 járvány és következményei a fitneszipart „kiemelkedően” sújtotta és sújtja jelenleg is – osztja kollégái meglátását Horváth András, a Weider magyarországi képviseletének vezetője

Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője is megerősíti, hogy sportitalaik értékesítése a sportlétesítmények bezárása után teljesen leállt. Az egyéb vitamin-, gyümölcstartalmú italok forgalma is drasztikusan csökkent, ami meglepetést okozott a számukra, hiszen a vitamintartalom immunrendszert erősítő hatása komoly támogatást kapott a médiakommunikációban.

Kaszás Attila - Viwa

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

– Jelentősen változott a vásárlók egészségtudatossága – pozitív irányba, a fogyasztók keresik a hozzáadott értéket tartalmazó „üdítőket”, amit a pénztárcájukhoz mérten „normál” áron meg tudnak vásárolni. A 7 éves márkaépítés (itthon és külföldön) gyümölcse is kezd beérni, mert ma már nincs olyan egészségtudatos vásárló, aki ne ismerné a Viwa márkanevet, és ez beigazolódott a kereskedelmi egységekben a karanténidőszak alatt is – tudjuk meg Kaszás Attilától.

Handl Tamara - Turbo-Diéta

Handl Tamara
marketingvezető
Idealbody

Az egyetlen szegmens, ahol nem tapasztaltak ehhez hasonló drasztikus visszaesést, a fogyókúrás turmixok piaca. Itt az első ijedtség után a keresletcsökkenés nem volt akkora, mint az egyéb funkcionális italok esetében. – A járvány miatti országos leállás megijesztette az embereket, így tavasszal a vásárlások a hagyományos élelmiszerekre és háztartási cikkekre összpontosultak. A leállás első hónapjának végére viszont egyre többen vették észre magukon a plusz kilókat, amit a bezártság és az otthoni főzés, eszegetés okozott, így nagyobb számban érdeklődtek ismét a Turbó Diéta termékek iránt. Májusra pedig szinte visszaállt a kereslet az ilyenkor megszokott szintre – avat be Handl Tamara, az Idealbody Kft. marketingvezetője. – Saját kutatásunk szerint a hónapokig tartó bezártság az emberek több mint 80%-ánál okozott plusz kilókat. Ez, és a strandszezon beköszönte arra sarkallta az embereket, hogy azonnali eredményt akarjanak, így a gyors, rövid programjaink iránt nőtt az érdeklődés – tette hozzá Handl Tamara.

 

Szomjoltás mesterfokon-funkcionális italok

Mivel az elmúlt időszakban még inkább felértékelődött
az egészségtudatos életmód, a funkcionális italok
fejlődése tartós maradhat

 

Szélesedő kínálat egyre több platformon

Kaszás Attila úgy tapasztalja, funkcionalitásuk és praktikusságuk miatt továbbra is a kis kiszereléseket kedvelik az egészségtudatos fogyasztók. Különböző élethelyzetekhez különböző beltartalmú vitaminvizeket vásárolnak. Tisztában vannak a vitaminok jelentőségével, az ásványi anyagok hatásaival és a hidratálás fontosságával is.

– A fogyasztók széles választékot, több „funkciót” várnak el, emellett fontos az is, hogy az élvezeti értéke (pl. az íze) is minél jobban megfeleljen az elvárásaiknak – fűzi hozzá Horváth András.

Meglátása szerint ezek a termékek egyre több értékesítési csatornán érhetők el. Míg korábban alapvetően a sporthoz, egészséges életmódhoz kapcsolódó élelmiszerek értékesítési csatornáin voltak megtalálhatók, mára már szerepelnek a drogériák, szuper- és hipermarketek kínálatában is.

Nagy Ervin-R-Water

Nagy Ervin
ügyvezető-tulajdonos
R-Water

– A fogyasztói elvárásoknak talán inkább az egyszerűbb összetételű italok felelnek meg, a komplex, több hatóanyagot tartalmazó termékekkel szemben. Véleményem szerint nagyon fontos a jó íz és a minél praktikusabb – a funkcióhoz passzoló – kiszerelés – mutat rá Nagy Ervin az R-Water Kft. ügyvezető-­tulajdonosa.

Vállalatuknál az 1 literes, vagy az ahhoz közelítő kiszerelések fogynak kiemelkedően.

A Turbó Diéta turmixokat gyártó és forgalmazó Idealbody Kft. tapasztalata picit mást mutat: a finom íz a diétás turmixok esetében is fontos, ám ebben a termékkategóriában a termékek összetételét illetően már tudatosabbak a fogyasztók, egyre növekszik az egészségtudatosság a diétázók körében.

– Gyakran tapasztaljuk, hogy a vásárlóink átnézik az összetevő listát, és egyre több diétázónak vannak speciális igényei. Éppen ezért az új nyári ízünk, a kókuszos turmix laktóz- és gluténmentes, hogy mindenki számára kényelmesen használható legyen. Minden diétaprogramunknál fontos, hogy a diéta összeállítása maximálisan figyelembe vegye a szervezet igényeit, és az egészséges fogyás alapelveit, hiszen a fogyás sosem mehet az egészség rovására. Erre a kezdetek óta, 16 éve nagy hangsúlyt fektetünk, és most kezdjük azt érezni, hogy az egészségmegőrzés a fogyasztóknál is egyre fontosabb szempont – meséli a tapasztalataikat Handl Tamara.

– Egyre több gyártó fog bele a funkcionális vizek gyártásába, forgalmazásába, amelyek jól láthatóan kezdik átvenni az egyszerű ízesített vizek helyét a piacon: már nemcsak az íz számít, hanem az olyan hozzáadott értékek is, mint az egészségtudatosság vagy a vitaminbevitel. Az Aquarius funkcionális víz például annyiban más az ízesített társaihoz képest, hogy plusz hozzáadott ásványi anyagokat és vitaminokat tartalmaz – nyilatkozza Palkó András.

A Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője kifejti:

árfekvésüket tekintve mind a sportitalok, mind a funkcionális vizek prémium árazásba esnek, ennek ellenére remekül megtalálják célközönségüket, mert a fogyasztók tudják, hogy mi az a hozzáadott termékelőny, amihez az ital megvásárlásával jutnak.

Ezeknél a termékcsaládoknál az on-the-go (menet közbeni) fogyasztás nagyon erős, sokszor impulzív vásárlás révén jutnak hozzá a termékekhez, például az edzőteremben vagy a munkahelyeken.

Az értékesítési csatornákkal kapcsolatban azt látja, a diszkont áruházak térnyerése lett a trend, emellett a nagyformátumú hiper- és szupermarketek szerepének visszaesése figyelhető meg.

Speciális funkciók egyénre és alkalomra szabva

– A korábban főként sportitalokból álló piac nyit az újdonságok felé, emiatt jellemző a kategóriák összemosódása. Egyre népszerűbbek az anyagcsere-serkentő, antioxidáns tartalmú, vitamindúsított, bőrápoló, immunerősítő üdítők, ásványvizek vagy teák. Ezenkívül sportital kategóriában egyértelműen fontos, hogy ne csak a beltartalom, de a csomagolás is alkalmazkodjon az aktív sportoláshoz, emiatt a Gatorade márkánk esetében csak 0,5 literes, sportoláshoz kialakított sportkupakos kiszerelésekkel vagyunk jelen a piacon – hangsúlyozza van der Wildt Nikolett.

– Az ízek tekintetében márkánként eltérő, hogy vásárlóink melyik termékeket választják szívesebben. Míg a Magnesia RED négyféle ízű itala egyformán népszerű a fogyasztóink körében, a Gatorade termékünk esetében a magyar vásárlók jelenleg a citrusos variánsokat részesítik előnyben. A Gatorade Lemon és Orange termékek eladásai 21 százalékkal növekedtek az előző évhez képest, ezzel értékesítési mennyiség tekintetében együttesen meghaladják a málnás ízesítésű Gatorade Cool Blue favorit termékünk eladásait – részletezi a Szentkirályi Magyarország marketingvezetője.

A Gramex Drinks export- és marketingigazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a leginkább preferált édesítőszer a stewia. A fogyasztók nagy része tudja, melyik sporthoz milyen italt fogyasszon. Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidráttartalom, de olyan is, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó.

– Vállalatunk ezen fogyasztói igények figyelembevételével igyekszik évről évre megújítani portfólióját. A 0,7 literes Vitalade termékcsalád mellett a legkeresettebb a Vitalade XL 1 literes termékcsaládunk. Úgy tűnik, az 1 literes termékekre egyre nagyobb az igény, hisz az intenzív sportolás közben a folyadék és ásványianyag-bevitel különösen fontos. Ebben az évben szerettünk volna egy 4. ízt is a meglévő 3 (erdei gyümölcs, kaktuszfüge, karambola) mellé bevezetni, de a vírus közbeszólt. Ezt a törekvésünket 2021. évre kell halasztanunk – jegyzi meg Birven Eszter.

A jövőre vonatkozó kilátások közül azt helyezi előtérbe, hogy vélhetően olyan kereskedelmi csatornák (hard discont) fognak fókuszálni erre a termékkörre, amelyek eddig erre a kategóriára nem fektettek nagyobb hangsúlyt. Elképzelhetőnek tartja, hogy lesznek saját márkás sportitalok, amelyek nem feltétlenül árfekvésükkel, hanem speciális összetételükkel fogják felhívni magukra a fogyasztók figyelmét.

Új szereplő a kategóriában

A Szentkirályi Magyarország meghatározó élelmiszeripari szereplőként folyamatosan figyelemmel kíséri az üdítőital-kategóriákra is hatást gyakorló piac alakulását, és keresi az innovációs lehetőségeket.

– A funkcionális italok fogyasztói nyitottak az újdonságokra, ennek köszönhetően gyakoriak az újítások, mind az ízek, az összetétel, mind pedig a csomagolás terén. Erre a nyitottságra építettünk a Magnesia RED termékcsalád bevezetésénél, amely nemcsak a fogyasztók, de a kereskedelmi partnereink körében is nagy sikernek örvend. Folyamatosan vizsgáljuk azt is, hogy a hazai fogyasztók ízlését melyik variánsok szolgálják ki a legjobban, hiszen a régió többi országához képest eltéréseket tapasztalhatunk. Terveink szerint a Magnesia RED termékcsaládot ezek mentén jövőre új ízekkel és formátumokkal gazdagítjuk majd – vetíti előre van der Wildt Nikolett.

A Coca-Cola HBC Magyarország idén lépett be a funkcionális víz kategóriába egy új szereplővel, amely az Aquarius nevet viseli. Jelenleg két kiszerelésben kapható, egy citromos és egy vérnarancsos ízvariánssal.

– Ezek az ízvariánsok már régóta uralják a piacot, frissítő hatásuk miatt nagyon kedveltek. Míg a citromos hozzáadott cinket, addig a vérnarancsos magnéziumot tartalmaz. Szeretnénk felrázni, színesíteni a kategóriát, hiszen látjuk a fogyasztókban az erre való nyitottságot. Sportitalfronton látunk még rengeteg lehetőséget, például abban az igényben, hogy a Powerade termékcsalád minél több típusú sportolási formához megállja a helyét. Az Adez termékeink között nemrég jelent meg az új granola ízvariáns, mely hozzáadott proteint tartalmaz. Ennek disztribúcióját és bolti láthatóságát szeretnénk a közeljövőben fejleszteni, megismertetni ezt az egészséges növényi italt minél több, erre nyitott fogyasztóval – avat be Palkó András.

Fejlesztési irányt adnak a fogyasztói igények

A Weider jól behatárolható vevői körrel rendelkezik, akiknél szintén nő az igény az italok funkcionalitására, így a kihívásnak megfelelően náluk is egyre szélesebb a kínálata ezeknek az italoknak.

– A régebbi L-carnitine tartalmú, illetve energiaitalokat már kiegészítik különféle aminosavas, ásványianyag- stb. tartalmú italok is – tudjuk meg Horváth Andrástól.

A Viwa product Europa Kft.-nél az idei első félév újdonsága a Coco-Fiber névre hallgató, prebiotikummal (inulinnal) extrázott vitaminvíz volt, amely segít a normál bélműködés, emésztés stabilizálásában, javításában.

– Ebben az évben még tervezünk néhány fejlesztési meglepetést, amelyekkel éreztetjük, hogy a „rajongóink” fontosak számunkra – emeli ki Kaszás Attila.

Szomjoltás mesterfokon - funkcionális italok

Mind a növényi alapú, mind pedig a sportitalok két számjegyű növekedést értek el értékben 2019-ben

A R-Water Kft. éves viszonylatban 5–15 új terméket vezet be a piacra, mert több brand is készül a gyártásukban. A tapasztalataik, illetve a visszajelzések alapján fejlesztenek, de alkalmazkodnak a világtrendekhez is.

– Kollagén és AminoMix termékeink egyedi fejlesztésként születtek nemrégen, míg a Magnézium+B6, vagy a CBD-t tartalmazó termékünk inkább az utóbbira példa. Fogyasztóink el is várják tőlünk a folyamatos fejlesztéseket, hiszen megszokták, hogy az elsők között vezetünk be addig nem vagy liquid formátumban azelőtt nem létező hatóanyagokat – emlékeztet Nagy Ervin.

A vállalat a 2019-ben átadott új üzemében fehérjetartalmú italok gyártását is tervezi beindítani.

Bővülő ízválaszték

A Gramex Drinks idén egy új literes kategóriát vezetett be: a VitaBeauty-eper, a VitaPower-áfonya és a VitaChill-citromfű, lime nemcsak cukormentesek, hanem magas ásványianyag- és vitamintartalmúak és mindemellett nagyon finomak.

– Elnevezésük is jelzi, hogy olyan speciális, nőknek vagy férfiaknak szükséges tápanyagot tartalmaznak, ami miatt remélhetőleg nagy népszerűségnek fognak örvendeni a fogyasztók körében – ismerteti Birven Eszter.

Emellett az L-carnitine 0,7 literes termékcsalád designja is megújul, amely segít a vevőkben tudatosítani, hogy ez a termékcsalád cukormentes, magas L-carnitine /1500/ tartalmú sportital.

Az Idealbody Kft. idei újdonsága a tavasszal bemutatott egy adagos csomagolás, amit minden eddiginél egyszerűbb magunkkal vinni, és ami azoknak is jó választás, akik még csak ismerkednek az ízeikkel. Az elérhető ízek körét is bővítették: visszatért a kínálatba a limitált kiadású sós karamellás turmix, és új nyári ízként bemutatkozott a kókusz, ami a szezon legnagyobb közönségkedvenc íze. Vásárlóik mindig nagy érdeklődéssel fogadják az ízújdonságokat, a tavalyi banános turmix olyan népszerű volt, hogy most már az állandó kínálat részét képezi.

– Az újdonságot náluk évek óta a különlegesebb ízvilágú turmixok adják, hiszen a Turbó Diéta turmixok receptje olyan jó bevált az elmúlt 16 évben, hogy ezen bizonyosan nem tervezünk változtatni. A piaci trendeken ugyanakkor továbbra is rajta tartjuk a szemünket, így a fogyasztói igények alakulásának megpróbálunk folyamatosan eleget tenni – hangsúlyozza Handl Tamara. //