Magazin: Szivárványos bárpult
A likőr, adottságainak köszönhetően – alacsony alkoholfok, lágy íz –, tipikusan megfelel a jelenlegi alkoholtrendeknek. Bár némely fajtáját tisztán isszuk, többségük feltehetően kevert italokba kerül. Egy mindenképpen biztos: az édes likőrök nélkül koktéljaink jó része csak fele olyan finom, fele olyan színes és fele olyan krémes lenne. Körülnéztünk a likőrök gyors mozgásban lévő hazai piacán.
Szerző: Ipacs Tamás
– Az elmúlt pár évben a likőr kategória szépen fejlődött, ezen belül is az egyik legmeghatározóbb szegmens a krémlikőr – elemez Palcsó Sára, a Zwack Unicum marketingigazgatója. – A krémlikőr kategória 2,7%-kal nőtt az elmúlt évben az előző évhez képest, ami a legnagyobb százalékban a Baileysnek volt köszönhető. A hagyományos likőr kategória 8,5%-ot erősödött 2020-ban.
A hazai piacon számos likőrmárka megtalálható, minden fogyasztó megtalálhatja a számára megfelelőt, ugyanis, mint ahogy a teljes alkoholpiacon, itt is sok az innováció, újabb és újabb ízvariánsokat fejlesztenek. A márkák különböző módon versenyeznek: árazásban, a csatornamix megválasztásával vagy éppen ezek kombinációjával. A legmeghatározóbb csatornát továbbra is a kiskereskedelmi láncok és esetenként azok online felülete jelenti, az online shopokban az értékesítés aránya még elenyésző.
A Fütyülőst a múltja miatt még főként shotként isszák, azonban az elmúlt évek stratégiájának köszönhetően, amikor is a koktél- és longdrink-fogyasztás népszerűsítése is fókuszt kapott, egyre többen próbálják ki és szeretik meg az ital ilyen fogyasztási módját is. A Baileyst legtöbben magában, jégre töltve fogyasztják, de az igazi ínyenceknek koktélok, sütemények alapanyagaként, fagyira csorgatva vagy akár kávéba öntve is ajánljuk.
Gyorsabban fejlődik a prémium kategória
– A likőrpiac évről évre csökkenő, vagy legjobb esetben stagnáló tendenciát mutat – véli Szanyó Bence, a Heinemann brand managere. – Jó hír viszont, hogy a prémium likőrök piaca erősödni tudott, igaz, ennek súlya még mindig alacsony. A járvány időszakában, 2020-ban a kereskedelmi láncok likőrforgalma stagnált.
Különleges gyümölcslikőrünk a standard kategóriába tartozó német Berentzen likőrcsalád, amelynek a fiatalok az elsődleges célcsoportja: nagy részben a horecában értékesítjük, de minden kereskedelmi láncban kapható a termék. A krémlikőrök piacán az évről évre egyre nagyobb népszerűségű osztrák Mozart csokoládélikőröket forgalmazzuk, amelyek a prémium vásárlókat szólítják meg.
A teljes értékesítésünk 85%-a retailben történik, de a láncokban a növekedésünk 2019-hez viszonyítva 50%-os volt. A legnépszerűbb Mozart-íz továbbra is a klasszikus „chocolate cream”, de az eper-, sütőtök-ízek is 40 %-ot nőttek. A korábban bevezetett verziók, mint a fehér csokoládés és a dark chocolate nem erősödött ennyit.
– A likőrpiac folyamatosan fejlődésben van – hangsúlyozza Balogh Gabriella, a Törley PR- és termékmenedzsere –, egyre változatosabb formában fogyasztják. Cégünk Magyarországon az Angelli krémlikőrcsaládot forgalmazza. A választék kialakításánál a fogyasztói igényeket vettük figyelembe, ennek megfelelően kínálunk whisky, tiramisu, csokoládé és meggyes csokoládé, de karamell és pisztácia ízűt is; főként a kiskereskedelemben és webshopokban értékesítjük őket. Kínálatunk része a Batida de Coco kókuszlikőr is.
Tapasztalataink alapján a likőröket leginkább a hölgyek fogyasztják. Az Angelli krémlikőrök kiválóan alkalmasak desszertek ízesítésére is, korábban a Dr. Oetkerrel együttműködve süteményes receptfüzettel került a termék a boltok polcaira. A Batida de Cocót kifejezetten trópusi életérzést keltő koktélok elkészítéséhez ajánljuk.
Szezontól is függ
– A hazai piacra gyógynövény alapú keserűlikőrt, illetve tejszín- és cukoralapú likőröket gyártunk és értékesítünk – mondja el dr. Szedlacskó Zoltán, a Miskolci Likőrgyár vezérigazgatója. – Utóbbiak fogyasztási szokásai az elmúlt 15-20 évben jelentősebben átalakultak; a fiatalok között már kevésbé elterjedtek, forgalmuk észrevehetően csökkent a kategórián belül. Szűkebb, ám a megszokott ízekhez és márkákhoz ragaszkodó fogyasztói réteg keresi őket.
Tejszín- és cukoralapú likőrjeink legjelentősebb hányadát a húsvéti és a karácsonyi időszakban vásárolják, a keserűlikőr-értékesítés tipikusan inkább a téli időszakban éri el a legmagasabb mértéket. A hazai piacon az Avasi keserű likőrkülönlegességünk, valamint a Dream termékcsaládunk italai ismertek. A keserűt inkább tisztán fogyasztják, de Triple sec termékünket például kifejezetten koktélok alapanyagául vásárolják.
– Magyarországon a kategóriában továbbra is az úgynevezett hagyományos – gyümölcsös, kávés, csokis – ízek dominálnak – mutat rá Palcsó Sára. – A következő néhány évben begyűrűzhet a természetes alapanyagok vagy éppen a csökkentett cukortartalom iránti igény ide is. A vegán étrend egyre nagyobb népszerűségnek örvend, így e fogyasztói igények kielégítésére jött létre a mandulás Baileys, amely tisztán növényi alapanyagokból áll.
A Baileyst az innovációk terén is zászlóshajónknak tekinthetjük. Számos különleges ízben érhető már el, de a jövőben újabb exkluzív változatok érkeznek. Az ízek területén látható az édesebb vonal előtérbe kerülése, aminek célja az ital desszertként való fogyasztásának hangsúlyozása, azonban a tavaszi-nyári időszakban a gyümölcsös íz is nagy sikert aratott.
Azt gondoljuk, hogy a likőr kategória továbbra is fontos szerepet fog betölteni mind a nagyvilágban, mind pedig Magyarországon. Attól függetlenül, hogy évről évre egyre több márka, sőt, akár kategória is napvilágot lát, a likőr biztos választás mindazoknak, akik az alacsonyabb alkoholfokú és az édes ízeket keresik.
Gyorsabban és lassabban érvényesülő trendek
– Amikor a likőrt nem magában, esetleg jégre töltve isszák, tapasztalataink szerint a horecában egyszerű long drinkként, almalével, szőlőlével felöntve fogyasztják – értékel Szanyó Bence –, ám otthoni fogyasztáskor népszerű a szódával vagy tonikkal keverése is. A krém- és csokoládélikőröket gyakran töltik kávés italokba, esetleg desszertekhez adják.
A gyártók is alkalmazkodnak a változó fogyasztói trendekhez, így előtérbe került a természetes alapanyagok használata, színezékek és mesterséges ízfokozók mellőzése. Úgy látom, a cukortartalom terén is csökkenés tapasztalható, viszont nálunk nagyon lassú a nyugaton érzékelhető alacsony alkoholfok iránti érdeklődés begyűrűzése. Az új, innovatív ízekre itthon is vevő a fogyasztó.
A krémlikőrök piacán az epres csokoládé ízünk rendkívül népszerű, hasonló sikert várunk a nemsokára piacra kerülő kávés Mozart csokoládélikőrtől is. A gyümölcslikőrök között most jelent meg a Berentzen eper-rebarbara és málna-barack kombinációja. Továbbra is rengeteg innovációs lehetőséget, és így a növekedés lehetőségét látjuk a prémium termékek területén, az olcsó likőrök iránt viszont egyre kisebb az igény.
– Az elmúlt néhány évben számos új, különleges ízvilágú likőr került a boltok polcaira, érzékelve a szokatlan ízekre való igényt – emeli ki Balogh Gabriella. – Szokatlan választásnak tűnhet például az Angelli Pistachio, mivel a pisztáciához többnyire a sós ízt társítjuk.
Az alkoholos italok között a likőröknek létezik a legtöbb fajtája, ezért a kategóriában folyamatos növekedést várunk a világban és itthon is. A tejszínes, krémes alaphoz rengeteg új íz társítható, a kategória komoly fejlődési lehetőséget rejt még magában.
– A Miskolci Likőrgyár közelmúltbeli termékfejlesztései elsősorban a kiszerelésre koncentráltak – hangsúlyozza dr. Szedlacskó Zoltán. – Vásárlóinkat szezonális díszcsomagolással leptük meg. A diólikőrünk már elérhető mind húsvéti, mind karácsonyi hangulatú címkével is, ezenfelül díszdobozba csomagolva tettük még exkluzívabbá a terméket.
A magyar üzletekben mindig helye volt a likőröknek, a jövőben is erre számíthatunk, de már nálunk is a portfólióba kerültek más italfajták is: új termékként megjelent például a minőségi vodka, az ízesített vodka és a gin is. A likőrök jövőjében szerepe lehet a retro stílusú italok sikerének is. A Miskolci Likőrgyár tervei között is szerepel egy korábban jól ismert márka, a Milky tejszínes krémlikőr termékcsalád újragondolása és piacra dobása.//
Kapcsolódó cikkeink
Elsüteményesedés
A népszerű spiritfajták termékfejlesztésének egyik fő iránya az ízesítés. És ahogy…
Tovább olvasom >Johnnie Walker Black Label Squid Game
Limitált szériás kivitel, a Squid Game című sorozat 2. évadának debütálásához…
Tovább olvasom >Itt az Unicum Orange Bitter: narancsos ízvilág és napfényes dolce vita
Megérkezett a Zwack Unicum legújabb innovációja, az Unicum Orange Bitter,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >