Szirupos történet

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 05. 01. 08:00

A hideg és meleg italok elkészítésében, és azok forgalmának növekedésében nagy szerepet kapnak a változatos aromájú, élénk színű szirupok. Választékuk folyamatosan növekszik, ízviláguk kialakításakor a gyártók alkalmazkodnak az általános gasztronómiai trendekhez.A kevert italok népszerűségének növekedése egyre inkább látókörbe helyezi a szirupokat, amelyek a koktélok és kávéitalok fontos alkotóelemei. Klasszikus convenience termékek, amelyek egyszerű használatuk mellett hosszú eltarthatóságuknak és állandó minőségüknek is köszönhetik népszerűségüket. Használhatók színes ízesítőként, édesítőeszközként, de meghatározzák az italok színét is.
A „koktéliparból” induló divat a 90-es évek közepétől kezdett átszivárogni Európába, igaz, nem kellett tíz év, és néhány nyugat-európai ország megelőzte az amerikaiakat az egy főre eső szirupfogyasztásban.
A kávészirupok között talán még ma is azok a legnépszerűbbek, amelyek a régi kedvenc ízeket őrzik: karamell, csokoládé, vanília, fahéj, dió és mogyoró. Ám úgy fél évtizede valamiféle fordulópont jött a szirupok történetében: „elszabadultak” a gyártók termékfejlesztői. A kávéízesítők között egyre-másra jelentek meg az ismert klasszikus sütemények ízeit hordozók, mint például a mézeskalács vagy csokis keksz, de még a híres mályvacukor is. Ugyanakkor a legtöbb gyártó új, alacsony szénhidráttartalmú, természetes alapanyagokon alapuló, cukormentes készítményekkel is megjelent a piacon.
Az utóbbi 2-3 év fejlesztései ugyancsak különleges újdonságokat hoztak. Nagy választékban jelentek meg a teaízesítők és a teaalapú koncentrátumok, a különböző virágok és fűszerek ízét hordozó szirupok. Viszonylag új irány a gyümölcsök koncentrátumának fokozása a termékekben, és a szirupok felhasználási lehetőségeinek kommunikálása a főzés és a pácolás során.
A legnagyobb kávéfogyasztó országok piacán a legnépszerűbb ízekkel aromásított tablettákat és adagolt granulátumot is kínálnak a vendéglátósoknak. Bár a vendégek legtöbbje számára elfogadhatóbb a színes ízesítő folyékony formája, azért az új „találmánynak” is vannak előnyei: a pontosabb adagolás, valamint az, hogy nem tartalmaznak cukrot és zsírt, így a cukorbetegek és a fogyókúrázók által is fogyasztható kávéitalok készíthetők belőlük. Mindeközben – talán a tablettás ízesítők által nyújtott előnyt kompenzálandó – megjelentek az adagolt szirupok is, amiket a cukrokhoz hasonlóan zacskókban tesznek felszolgáláskor a csésze mellé.
Itthon a szirupok ugyancsak egyre nagyobb választékban kaphatók. Hogyan látják a piac fejlődését a hazai forgalmazók?
– A koktélok – és így a koktélszirupok – viszonylag nagy ismertségnek örvendenek, és ahol ezeket megbízható minőségben készítik, ott szép forgalmat is tudnak elérni velük – állítja Dobó Ferenc, a Philibert Routin márkát forgalmazó Espresso Kft. ügyvezetője. Ugyanakkor a meleg italokat ízesítő szirupok használata itthon nem nevezhető általánosan elterjedtnek. A vendégek kevéssé ismerik és keresik az ízesített kávékat, de ezt nem lehet rossz néven venni tőlük, mert a vendéglátók személyzete sem ajánlja azokat szakértelemmel. Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy eredményt pusztán azzal nem lehet elérni, hogy az itallapon a vendég megtalálhat egy olyan italféleséget, amiről még sohasem hallott. A termékeket be kell vezetni, a felszolgálóknak ajánlaniuk kell ezeket, és érdemes egy-egy ízre „vetésforgóban”, heti vagy havi specialitásként külön is felhívni a figyelmet – hívja fel a figyelmet a szakember.
Vörös Attila, az Intercooperation Zrt. üzletágvezetője szerint a kizárólag kapucsínóra és eszpresszóra alapozó vendéglátás a múlté. Az ízesített kávék magukkal hozták a kávészirupok iránti igényt, amelyhez a Giffard kávészirupok választékával cégük is igazodik.
A koktélfogyasztás – mint az alkoholmentes szirup felhasználásának fő irányvonala – évek óta dinamikusan fejlődik hazánkban. Szezonjellege visszaszorulóban van, és előrelépés, hogy a koktél a főváros és a frekventált üdülőhelyek mellett országszerte felkerült a választékba, méghozzá olyan vendéglátótípusokban is, mint a diszkók és az éttermek. Az igényes koktélfogyasztók tábora folyamatosan nő, a közönség igényli és szívesen próbálja ki az újdonságokat – hangsúlyozza Vörös Attila.
Egybecseng mindezzel Kovács Janka, a Monin szirupokat forgalmazó Qperator Kft. marketingmenedzserének véleménye is, aki még hozzáteszi: „Egyre különlegesebb ízek állnak a bartenderek rendelkezésére, egyre merészebb szirup-kreációk látnak világot. A Monin kínálatában megtalálható például a levendula, a cseresznyevirág, a jázmin, az ánizs, a bodza, a licsi, a guava, a rózsa, az ibolya. A márka portfóliójában szerepelnek olyan ízesítők is, mint az indiai chai tea, vagy a japán matcha zöld tea. Az alternatív területek is hozzájárulnak a szirupok sikeréhez. A barista tevékenység elterjedése, az ásványvízalapú, alkoholmentes koktélok és a szirupok gourmet célú felhasználása is színesítik a koktélszirupok alkalmazásának palettáját. A szirupokkal teák is ízesíthetők.”
Úgy véli, hatalmas potenciál van a szirupok kulináris felhasználási területében is. Thierry Finet, a cég Michelin-csillagos séfje kizárólag azon dolgozik, hogy a Monin szirupokat ételkülönlegességek elkészítéséhez alkalmazza. Az általa kifejlesztett receptek nemcsak desszertek, hanem különböző pácok és szószok, valamint dresszingek elkészítéséhez nyújtanak ötleteket
Suha Sándor, a Fabbri termékeket képviselő Suha Kft. tulajdonosának jóslata szerint 2008 a koktélok kultikussá válásáról fog szólni, amiben az azokat egyénivé tevő szirupoknak kulcsszerepe van. Szerinte a termék fejlesztésének súlypontja a szirupok gyümölcstartalmának növelése – a Fabbri kínálatában ennek megfelelően 30, 40 és 100% gyümölcstartalmú is megtalálható. Dobó Ferenc úgy látja, hogy a jövőt a választékbővülés jellemzi: a gyártók nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy az összes ismert és egzotikus íz megtalálható legyen választékukban. Emellett, elsősorban a kávéízesítő szirupok területén, egyre több összetett ízt hoznak ki, mint például a Routin termékek közül a mézeskalács-, tiramisu- vagy a tojáslikőríz.
A forgalmazók promóciós eszközökkel és „oktatással” segítik ügyfeleiket. Az Espresso Kft. például koktéllapot ad, amely elsősorban az alkoholmentes koktélokra koncentrál, de szerepelnek rajta a legismertebb alkoholos készítmények is. Friss szerződő partnereiknek kezdő készletet, hosszú távú ügyfeleiknek kedvezményeket adnak. A cég kávéízesítő szirupot vásárló ügyfelei a kávélap mellett ingyenes oktatást és tanácsadást kapnak.
Az Intercooperation Zrt. koktélszirupjaihoz koktéllikőröket és égetett szeszeket is kínál. Egyedi koktéllapot állítottak össze, hogy partnereik már induláskor néhány standard íz segítségével minél több variációt tudjanak vendégeiknek kínálni. A sikeres koktélértékesítést a cég technikai elkészítési útmutatóval, felszereléssel, területi képviselők személyes tanácsadásával is próbálja segíteni.
A Qperator Kft. is nyújt megoldásokat az itallap kialakításához – receptekkel és koktéllappal segítik a vendéglátósokat. Képviselők, hírlevelek, szórólapok és persze honlapjuk segítségével próbálnak állandó kapcsolatot tartani a mikszerekkel.

Kapcsolódó cikkeink