Színesedik a hazai dekorpiac
A magyar nők a környező országokhoz képest visszafogottabban sminkelik magukat. Alapvetően alapozót és szempillaspirált használnak, kissé idegenkednek a színes termékektől, mint az ajakrúzs vagy a szemhéjfesték. Felnövőben van azonban egy nemzedék, amelynek tagjai már bátrabban bánnak a színekkel, mernek kitűnni a tömegből.A dekorpiac méretét 22 millió eladott darabra becsüljük, amely évről évre dinamikusan, mintegy 10 százalékkal bővül – tudtuk meg Witsch Gerdától, a Maybelline termékmenedzserétől.
A piacon folyamatosan új szereplők jelennek meg, leginkább a drogériák vezetik be saját márkáikat, illetve a külföldi hipermarketláncok hozzák be saját márkás dekortermékeiket. A piac felét uraló Drogerie Markt például már 2004-ben bevezette Magyarországon a s-he stylezone néven saját márkás termékeit. A színes, innovatív márka mára 250-féle terméket foglal magában.
– A feltűnő, vidám csomagolású dekortermékcsalád fiatalos dizájnjával, speciális termékeivel és olcsó árpozicionálásával már márkahű vevőket tudhat magáénak – mondja Csoknyainé Horváth Gertrúd , a dm szortimentmenedzsere.
Divatos a természetesség
A dekorkozmetikumoknál a krémekhez hasonlóan egyre fontosabbak az ápoló és hidratáló hatóanyagokat tartalmazó készítmények és a természetes összetevők, például ásványi anyagok, vitaminok, illetve az orvostudományban is használatos hatóanyagok. A ránctalanítás, feszesítés a dekorkozmetikában is egyre nagyobb szerepet kap.
− Alapozóknál a természetes, mattító hatásra, a hidratálásra, a bőrhibák elfedésére és fiatalításra van a legnagyobb igény – tájékoztat Bakos Zsuzsanna, a Coty Hungary trade marketing menedzsere.
Szinte minden magyar nő nesszeszerében megtalálható az alapozó és a szempillaspirál. Ezek az alaptermékek a teljes dekorforgalom egynegyedét teszik ki eladott darabszámban. Külföldön ez az arány alacsonyabb, de nem azért, mert ott ezeket a termékeket nem használnák, hanem inkább azért, mert ott többet használnak a többi színes termékből is. A sminkelési szokásoknál továbbra is a természetesség, a pasztellárnyalatok használata a jellemző.
− A magyar nők kissé idegenkednek a színes termékektől, mint az ajakrúzs vagy a szemhéjfesték. A következő években azonban arra számítunk, hogy növekedni fog a nyitottság a színes termékek irányába – osztja meg velünk cége várakozásait Witsch Gerda.
A dm eladási statisztikái szerint ma már a körömlakk, a rúzs – nyáron a szájfény –, a szemceruza és a szemhéjpúder is egyre inkább alapterméknek számít.
A tökéletes kinézetért
Szakértőink szerint az idősebb korosztály jellemzően a rúzs mellett voksol, a fiatalabbak inkább szájfényt használnak, hideg időben is. Ebben a termékkategóriában világszerte folyamatos az innováció. Tavaly nyáron vezette be a Maybelline a Watershine Elixír nevű ajakrúzst, melynek csomagolása forradalmian újnak számított a piacon. Ennek sikerét szeretnék idén megismételni a termék egy továbbfejlesztett változatával, mely nem csak csillogóvá, de dúsabbá is varázsolja az ajkakat.
Innovációban a Coty sem maradt el versenytársaitól, tavasszal jelentek meg a piacon egy új, magas fényű ajakrúzzsal, de bővítették a szortimentet egy hidratáló-energizáló alapozóval, körömápolókkal, és egy innovatív, trendi szempillaspirállal is.
Az alaptermékek mellett fejlődnek a kiegészítők is, mint például a szemhéjpúder. A L’Orèal Paris 2008-as újdonsága az ásványi sminkek megjelenése volt, a termékcsalád az alapozón kívül pirosítót és szemhéjpúdert is tartalmaz.
A s-he stylezone márkából folyamatosan kínál újdonságokat a dm. A szemet is vonzó kék állványokon bronzpúder, hab állagú alapozó, pirosító és szemhéjpúder, kaviárkivonatot tartalmazó szempillaspirál, körömápoló olajstift várja az újdonságokra fogékony vásárlókat.
A nyár a körömlakk szezonja
A körömlakk színét a legtöbb nő úgy választja, hogy ne csak általános hangulatához, de aznapi viseletéhez is passzoljon. Nyáron az ápoltság jele a láb körmeinek kifestése is, így ebben az időszakban a körömlakkforgalom ugrásszerűen megnövekedik. A színek tekintetében óriási a kínálat minden márkában. Előny a gyorsan száradás és az ápoló anyagok, de a műköröm terjedésével ezek háttérbe szorulnak. Az idei évben a sminkekhez hasonlóan a természetesség dívik, de a londoni divathét őszi kollekcióját figyelve már biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan nálunk is tömegesen felbukkannak a mélykékre festett körmű lányok-asszonyok.
Körömlakk-kategóriában az Astor mindig erős volt, ez az óriási színválasztéknak és a folyamatos újításoknak, például a Lycra összetevőnek köszönhető. A Coty Miss Sporty márkája a mennyiségi eladásokban van az élen. A Miss Sporty Lasting Colour termékcsalád és a Rimmel 60sec lakkok is most újulnak meg.
− A dm üzletek polcain nyáron a s-he stylezone színes világának megfelelően élénk színű (zöld, kék, citromsárga, erős narancssárga) mini körömlakkok jelennek majd meg – tájékoztat Csoknyainé Horváth Gertrúd.
Kialakulóban van egy igény a professzionális házimanikűr-termékek iránt. Az otthoni kikapcsolódás részévé válik a fürdőzés, az aromaterápia alkalmazása, mely után a hölgyek szeretik maguk ápolni kezeiket. Ehhez az Astor egy külön termékcsaládot vezetett be ősszel, amely a dm 120 üzletében külön regálon vásárolható meg. A displayen tájékoztató anyagot találnak a vásárlók, hogy tudják, speciális problémáikra melyik termék nyújt megoldást.
Kipróbálás, tanácsok, katalógus
Dekorkozmetikában nem igazán márkahűek a fogyasztók, inkább az impulzivitás a jellemző. A vásárlók nyitottak az újdonságokra, innovációkra. Választáskor az ár mellett fontos tényező a minőség, illetve a színek tekintetében a divattrendekkel összhangban lévő színárnyalat. Az általunk megkérdezett szakemberek szerint nem jellemző a kannibalizáció, a piacon bőven van helye az újonnan megjelenő, színvonalas termékeknek. A verseny azonban éles, mert a vásárlók döntését direkt módon befolyásolja, hogy a legtöbb értékesítési ponton mód nyílik a termék azonnali kipróbálására is.
A Maybelline, és a L’Orèal Paris dekorkozmetikumok megtalálhatók a legtöbb szuper- és hipermarketláncban is, de a dekorkozmetikumok legfontosabb értékesítési csatornáját minden márka számára a drogériák jelentik, ahol nem ritkán szakértő hoszteszek segítik a vásárlókat.
A dm évente kétszer dekorka-talógust készít, melyben az aktuális sminktrendekre hívja fel a figyelmet, és külön dekorkozmetikai kuponfüzettel kínál pluszkedvezményeket a vásárlóknak. Ebben az időszakban bizonyos üzletekben sminkelésre is jelentkezhetnek a hölgyek.
– Legfontosabb instore eszközünk az állvány. Igyekszünk minél innovatívabb és figyelemfelkeltőbb POS-eszközökkel időről időre megújítani megjelenésünket. Ügyelünk arra, hogy az állvány mindig tiszta és rendezett legyen, mert a termék minőségének megítélésében szerepet játszik ez az eszköz is – hangsúlyozza lapunknak Witsch Gerda.
Erős-Hajdú Szilvia
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >