Színesedik a fekete
Bővül a választék, sokasodnak a márkák, teret nyernek az „eszpresszón túli” kávétípusok, a fogyasztók pedig egyre jobban ismerik, értik kedves italukat, sőt, mind igényesebbé válnak – a kávéforgalmazók állításuk szerint alig szenvedik meg a recessziót!Magyarországon a kávéfogyasztás – bár mennyiségben még bőven elmarad a nyugat-európai átlagtól – egyelőre elérte a csúcsát. Az elmúlt 3-4 évben valamiféle minőségi átrendeződés történt, a fogyasztók mindinkább keresik a magasabb minőségű termékeket, nemritkán a különlegességeket.
Minőségi változások
Azonban némiképp árnyalja a pozitív képet a gazdasági válság, ami Mikó Judit, a Sara Lee Hungary Zrt. Douwe Egberts Coffee Systems Divíziójának marketingvezetője szerint némileg lassítja a hazai kávékultúra fejlődését. Az emberek nehezen mondanak le napi kávéjukról, így inkább a vendéglátóhelyi kávézás esik a recesszió áldozatául. Pedig a fogyasztó ott vár valódi élményt, olyat, amelyet otthoni, munkahelyi környezetében nem kap meg.
Dinamikus trendként fogadja el a prémium kávék iránti igény növekedését Szabó Andrea, a Tchibo marketingigazgatója is, kiemelve, hogy mindez a szemes kávék piacán nemcsak növekedést hozott, de választékbővülést is. A kiskereskedelmi forgalmi adatok arra utalnak, hogy az elmúlt pár évben a fogyasztás szintje alig változott, ám az egyre nagyobb számban nyitott kávézók működése eredményeképpen az otthonon kívüli kávézás aránya nőtt.
– Nem újdonság, hogy a trendeket a fogyasztói igények és a vendéglátós szakma közösen alakítják – válaszol a jelenlegi és a közeljövő várható kávétrendjeit firtató kérdésünkre Mikó Judit. – Hazánkban a minőségi kávézásról sajnos mind a fogyasztók, mind a vendéglátósok viszonylag nagy része keveset tud. Azonban a kávérajongók körében az utóbbi években tapasztalható egy kifinomultabb fogyasztói réteg kialakulása, amelynek már alapvető elvárása a megfelelő minőségben elkészített és szervírozott kávéital. Ők már figyelik és megjegyzik, hogy melyik kávézóban milyen minőségű, márkájú kávét ittak.
Hazánkban már növekszik azoknak a vendéglátósoknak az aránya, akik felfedezik a jó kávéban rejlő üzleti lehetőségeket, és a minőségi szolgáltatás jelentőségét. Hiszen egy csésze kávé a minőség mércéjeként is szolgálhat. Talán túlzónak hangzik, de a kávé valóban tökéletesen visszatükrözi azt az energiát, odafigyelést, igényességet, szakértelmet, amelyet az adott vendéglátóhelyen a vendégre fordítanak. Ez pedig kulcs a sikerhez a vendég megtartásában, új vendégek becsalogatásában.
Jó kávékból profi termékek
A kialakulóban lévő magas fogyasztói elvárásokat érzékelve vezette be a Sara Lee Hungary Zrt. a Piazza d’Oro Forza márkáját. A szakember szerint a Forza kényelmes és elegáns megoldást kínál azoknak a vendéglátósoknak, akik a kiemelkedően magas fogyasztói igényeknek akarnak megfelelni. Minden Forzát felszolgáló partnerük személyzete barista oktatáson vesz részt.
A Tchibo a HoReCa-szektort a Cash &Carry áruházakon keresztül éri el.
A cég fejlesztéseiben elsősorban az eszpresszó-különlegességekre, az egyedi kávék kedvelőire koncentrál. A márka új, szemes eszpresszó-termékei között a magyar ízléshez közelebb álló, testes, enyhén fűszeres, kesernyésebb ízélményt nyújtó szicíliai kávékompozíció mellett a magyar fogyasztókat a milánói eszpresszóval is megismertetik, amely egy frissebb, gyümölcsösebb, finom savakban gazdag ízvilágot elevenít meg, csokoládés ízjeggyel kombinálva.
– A Nespresso is a minőség tekintetében vár előrelépést a jövőt illetően – emeli ki Csvórics Gabriella marketingmenedzser. – A minőségi kávézás jegyében a cég egyre több és hangsúlyosabb kommunikációt kíván indítani, melynek célja a kávé világának, titkainak és megfelelő elkészítési módjainak megismertetése a fogyasztókkal. A koncepció részeként jelentettek meg idén 3 tiszta eredetű kávéőrleményt, ahol a tiszta eredet azt jelzi, hogy az őrlemény egy adott ország meghatározott területéről származik – ebből adódóan jellemző ízjegyekkel rendelkezik.
A szakember pozitív tendenciaként értékeli, hogy a kávézók tekintetében egyre markánsabban vannak jelen a nemzetközi nagy márkák, amelyek főleg az amerikai típusú kávézást képviselik. A kávézókban különlegességként gyakran ízesített kávékat kínálnak, ami által valamiféle igényt is megteremtenek a különleges ízű kávéitalokra. Ezekhez a trendekhez a Nespresso is alkalmazkodik: kínálatukban karácsonykor egy hónapra megjelenik a minden évben 3 új ízt tartalmazó Variations szortiment.
A világban a McDonald’s és a Star-bucks rivalizálása más dimenzióba emelte a gyorséttermi láncokban való kávézás élményét is.
A láncok kávéjának „prémiumizálódása” Mikó Judit szerint itthon is kézzelfogható jelenség: a hazai gyorséttermek is felismerték a minőségi kávéban rejlő lehetőségeket, amit bizton állíthatunk, hiszen a hazai, illetve nemzetközi gyorséttermi láncok szinte kivétel nélkül a Sara Lee termékeit kínálják. Az elmúlt években egyértelműen megfigyelhető az a trend, hogy a gyorséttermi láncok is pörkölt szemes kávéból helyben őrölt és főzött, magas minőségű kávéitalokat tartanak a kínálatban. A gyorséttermek minőségi kávézás iránti elkötelezettségét jelzi, hogy a McDonald’s létrehozta Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő kávézóláncát. A lánc teljes személyzete folyamatos barista tréningeken – amelyhez az alapokat a Sara Lee biztosítja – mélyíti tudását. A kávé ellenőrzött minősége és finom aromája mellett az is fontos, hogy a kávét felelősségteljes módon termesztették olyan gazdaságokban, ahol a termelők óvják a természetet és a helyi közösséget.
Hasonló a Nespresso megközelítése is. A gyorséttermi kávék minőségi növekedését Csvórics Gabriella pozitívan értékeli, hiszen így mind szélesebb körben nő az igény a minőségi kávéfogyasztásra. Azaz egy olyan márkára, ami a tökéletes csésze kávé élményét kínálja vásárlóinak, és ezt minden üzleti lépésével alá is támasztja, egyre nyitottabbak lesznek a vevők. Hogy mindez ne tűnjön konkurenciának, hosszú távú stratégiára van szükség, amit a Nespresso esetében az AAA Sustainable Quality™ Program (Fenntartható Minőség Programja) biztosít.
Bár néhány éve történtek próbálkozások, ma Magyarországon a nagy kávéforgalmazó cégek klasszikus márkakávézókat nem üzemeltetnek. A Tchibo üzleteinek kávébárjai sikeresen működnek, kialakult egy biztos törzsvásárlói réteg, akik igénylik a változó, szezonális választékot, ennek megfelelően a meleg napokon például jegeskávét és frappét kínálnak. Az üzleteket a Tchibo vállalat üzemelteti, különlegességük, hogy prémium minőségű kimért szemes kávét is árulnak.
A Nespresso speciális egységeket, úgynevezett Nespresso Boutique-okat üzemeltet, itthon jelenleg a fővárosban működik egy ilyen. Itt a fogyasztó a kávézáshoz szükséges kiegészítőkkel (csészék, kapszulatartók, sütemények) és kapszulákkal, valamint a teljes kávégépkínálattal is találkozhat. A Boutique-ot minden országban a Nespresso üzemelteti, vagyis nem franchise-rendszerben működik – a cég így kívánja garantálni az állandó magas színvonalú szolgáltatást.
Fejlődés lépésekben
Mi az, amiben az utóbbi években megkezdtük a „felzárkózást” a nagyobb kávékultúrájú országokhoz?
– A kávézókban, kávéházakban fogyasztó vendégek igényei egyre erőteljesebben differenciálódnak – állítja Mikó Judit. – A hazai fogyasztóközönség, különösen a fiatalabb korosztályok, évről évre egyre nyitottabbak az újdonságokra, keresik a különlegességeket. Bár még mindig az eszpresszó és a kapucsínó a két legkedveltebb és legismertebb kávéital, egyre többen választják az itallapról a különféle tejes kávéitalokat, mint például a Latte Macchiatot vagy a Caffé Lattét. A tendencia azt mutatja, hogy a tejjel készített kávéitalok egyre népszerűbbek a fogyasztók körében.
Szinte alapvető követelmény egy színvonalas vendéglátóhellyel szemben, hogy az alapitalok mellett legalább még további öt-hat féle kávéital közül választhasson a vendég: a sztenderd kávéitalok mellett lehetősége legyen néhány különlegességet, ízesített vagy akár alkoholos kávékoktélt is kipróbálnia, és ne hiányozzon a koffeinmentes változat sem az itallapról. A nyári hónapokban pedig „illik” tovább színesíteni a kínálatot a jeges változatokkal, szellemi frissítőként.
Szabó Andrea is érzékeli a tejesebb kávék fogyasztásának növekedését, ő a Cappuccinot és Latte Macchiatot emeli ki a legkeresettebbek közül. A Tchibo üzleteiben is kínálnak kávéspecialitásokat a klasszikus választék mellett, érzékelve azok kedveltségének növekedését. Aromakapszulás kávéfőző gépük, a Cafissimo segítségével gyorsan, és legfőképpen egyszerűen készíthetők a kávékülönlegességek.
A fejlődés másik eleme a convenience termékek – a kapszulák és POD-ok egyelőre még lassú, de sokat ígérő pozicionálódása a kávéfőzés területén.
Mikó Judit szerint a POD-okat azokban a kávékategóriákban érdemes használni, amelyek még Magyarországon nem olyan keresettek; a Sara Lee koffeinmentes kávéja például POD formában is kapható. E termék esetében azért alkalmaznak POD-os kiszerelést is, mert általában alacsony a termék forgási sebessége. Így az adagonként csomagolt POD magasabb minőséget tud biztosítani, mint egy csomag felbontott kávé, amely rossz esetben hetekig áll a nyitott csomagolásban. Ha a vendéglátóhelynek viszonylag alacsony a forgalma a koffeinmentes kávéból, akkor a POD-os kiszerelést javasolják számára.
A Nespresso idén a kávégépek és a kapszulák tekintetében is fejlesztett, hiszen február végén mutatta be a háromtagú CitiZ kávégépcsaládot, amelyet a nagyvárosi design ihletésére alkotott meg egy neves tervezőcsoport. Az energiatakarékos üzemmódba állítható kávéfőzők között van egy alap-, egy tejhabosítóval ellátott és egy duplafejű gép. A cég kapszulakínálatában nagy változás történt, 3 tiszta eredetű eszpresszó-kávéőrleményt, valamint egy új lungot (hosszúkávét) vezettek be, és egy meglévő lungot átalakítottak – így 12 kapszuláról 16-ra bővült a kínálat.
HoReCa-újdonságok
A Sara Lee törekvése az, hogy minél szélesebb fogyasztói igényeket minél hatékonyabban szolgáljon ki. Így a tea-, a forrócsokoládé-portfóliót, illetve az egyéb kapcsolódó termékeket és szolgáltatásokat is folyamatosan fejlesztik. Deklarált céljuk a fogyasztók igényének formálása is. Az elmúlt év során a HoReCában több új termékbevezetés történt, a kommunikációs és szervírozó eszközök is megújultak.
– A hangsúlyt a Douwe Egberts Cafitesse kávémegoldásra helyeztük – informál Mikó Judit. – Ezt kifejezetten hoteleknek, rendezvényszervezőknek és irodáknak ajánljuk, ahol pillanatok alatt nagy mennyiségű, magas minőségű kávéra van szükség. Négy másodperc alatt elkészíthető egy presszókávé, akár önkiszolgáló környezetben kínálva is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >