Színesedik a fekete

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 08. 27. 08:00

Bővül a választék, sokasodnak a márkák, teret nyernek az „eszpresszón túli” kávétípusok, a fogyasztók pedig egyre jobban ismerik, értik kedves italukat, sőt, mind igényesebbé válnak – a kávéforgalmazók állításuk szerint alig szenvedik meg a recessziót!Magyarországon a kávéfogyasztás – bár mennyiségben még bőven elmarad a nyugat-európai átlagtól – egyelőre elérte a csúcsát. Az elmúlt 3-4 évben valamiféle minőségi átrendeződés történt, a fogyasztók mindinkább keresik a magasabb minőségű termékeket, nemritkán a különlegességeket.

Minőségi változások
Azonban némiképp árnyalja a pozitív képet a gazdasági válság, ami Mikó Judit, a Sara Lee Hungary Zrt. Douwe Egberts Coffee Systems Divíziójának marketingvezetője szerint némileg lassítja a hazai kávékultúra fejlődését. Az emberek nehezen mondanak le napi kávéjukról, így inkább a vendéglátóhelyi kávézás esik a recesszió áldozatául. Pedig a fogyasztó ott vár valódi élményt, olyat, amelyet otthoni, munkahelyi környezetében nem kap meg.
Dinamikus trendként fogadja el a prémium kávék iránti igény növekedését Szabó Andrea, a Tchibo marketingigazgatója is, kiemelve, hogy mindez a szemes kávék piacán nemcsak növekedést hozott, de választékbővülést is. A kiskereskedelmi forgalmi adatok arra utalnak, hogy az elmúlt pár évben a fogyasztás szintje alig változott, ám az egyre nagyobb számban nyitott kávézók működése eredményeképpen az otthonon kívüli kávézás aránya nőtt.
– Nem újdonság, hogy a trendeket a fogyasztói igények és a vendéglátós szakma közösen alakítják – válaszol a jelenlegi és a közeljövő várható kávétrendjeit firtató kérdésünkre Mikó Judit. – Hazánkban a minőségi kávézásról sajnos mind a fogyasztók, mind a vendéglátósok viszonylag nagy része keveset tud. Azonban a kávérajongók körében az utóbbi években tapasztalható egy kifinomultabb fogyasztói réteg kialakulása, amelynek már alapvető elvárása a megfelelő minőségben elkészített és szervírozott kávéital. Ők már figyelik és megjegyzik, hogy melyik kávézóban milyen minőségű, márkájú kávét ittak.
Hazánkban már növekszik azoknak a vendéglátósoknak az aránya, akik felfedezik a jó kávéban rejlő üzleti lehetőségeket, és a minőségi szolgáltatás jelentőségét. Hiszen egy csésze kávé a minőség mércéjeként is szolgálhat. Talán túlzónak hangzik, de a kávé valóban tökéletesen visszatükrözi azt az energiát, odafigyelést, igényességet, szakértelmet, amelyet az adott vendéglátóhelyen a vendégre fordítanak. Ez pedig kulcs a sikerhez a vendég megtartásában, új vendégek becsalogatásában.

Jó kávékból profi termékek
A kialakulóban lévő magas fogyasztói elvárásokat érzékelve vezette be a Sara Lee Hungary Zrt. a Piazza d’Oro Forza márkáját. A szakember szerint a Forza kényelmes és elegáns megoldást kínál azoknak a vendéglátósoknak, akik a kiemelkedően magas fogyasztói igényeknek akarnak megfelelni. Minden Forzát felszolgáló partnerük személyzete barista oktatáson vesz részt.
A Tchibo a HoReCa-szektort a Cash &Carry áruházakon keresztül éri el.
A cég fejlesztéseiben elsősorban az eszpresszó-különlegességekre, az egyedi kávék kedvelőire koncentrál. A márka új, szemes eszpresszó-termékei között a magyar ízléshez közelebb álló, testes, enyhén fűszeres, kesernyésebb ízélményt nyújtó szicíliai kávékompozíció mellett a magyar fogyasztókat a milánói eszpresszóval is megismertetik, amely egy frissebb, gyümölcsösebb, finom savakban gazdag ízvilágot elevenít meg, csokoládés ízjeggyel kombinálva.
– A Nespresso is a minőség tekintetében vár előrelépést a jövőt illetően – emeli ki Csvórics Gabriella marketingmenedzser. – A minőségi kávézás jegyében a cég egyre több és hangsúlyosabb kommunikációt kíván indítani, melynek célja a kávé világának, titkainak és megfelelő elkészítési módjainak megismertetése a fogyasztókkal. A koncepció részeként jelentettek meg idén 3 tiszta eredetű kávéőrleményt, ahol a tiszta eredet azt jelzi, hogy az őrlemény egy adott ország meghatározott területéről származik – ebből adódóan jellemző ízjegyekkel rendelkezik.
A szakember pozitív tendenciaként értékeli, hogy a kávézók tekintetében egyre markánsabban vannak jelen a nemzetközi nagy márkák, amelyek főleg az amerikai típusú kávézást képviselik. A kávézókban különlegességként gyakran ízesített kávékat kínálnak, ami által valamiféle igényt is megteremtenek a különleges ízű kávéitalokra. Ezekhez a trendekhez a Nespresso is alkalmazkodik: kínálatukban karácsonykor egy hónapra megjelenik a minden évben 3 új ízt tartalmazó Variations szortiment.
A világban a McDonald’s és a Star-bucks rivalizálása más dimenzióba emelte a gyorséttermi láncokban való kávézás élményét is.
A láncok kávéjának „prémiumizálódása” Mikó Judit szerint itthon is kézzelfogható jelenség: a hazai gyorséttermek is felismerték a minőségi kávéban rejlő lehetőségeket, amit bizton állíthatunk, hiszen a hazai, illetve nemzetközi gyorséttermi láncok szinte kivétel nélkül a Sara Lee termékeit kínálják. Az elmúlt években egyértelműen megfigyelhető az a trend, hogy a gyorséttermi láncok is pörkölt szemes kávéból helyben őrölt és főzött, magas minőségű kávéitalokat tartanak a kínálatban. A gyorséttermek minőségi kávézás iránti elkötelezettségét jelzi, hogy a McDonald’s létrehozta Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő kávézóláncát. A lánc teljes személyzete folyamatos barista tréningeken – amelyhez az alapokat a Sara Lee biztosítja – mélyíti tudását. A kávé ellenőrzött minősége és finom aromája mellett az is fontos, hogy a kávét felelősségteljes módon termesztették olyan gazdaságokban, ahol a termelők óvják a természetet és a helyi közösséget.
Hasonló a Nespresso megközelítése is. A gyorséttermi kávék minőségi növekedését Csvórics Gabriella pozitívan értékeli, hiszen így mind szélesebb körben nő az igény a minőségi kávéfogyasztásra. Azaz egy olyan márkára, ami a tökéletes csésze kávé élményét kínálja vásárlóinak, és ezt minden üzleti lépésével alá is támasztja, egyre nyitottabbak lesznek a vevők. Hogy mindez ne tűnjön konkurenciának, hosszú távú stratégiára van szükség, amit a Nespresso esetében az AAA Sustainable Quality™ Program (Fenntartható Minőség Programja) biztosít.
Bár néhány éve történtek próbálkozások, ma Magyarországon a nagy kávéforgalmazó cégek klasszikus márkakávézókat nem üzemeltetnek. A Tchibo üzleteinek kávébárjai sikeresen működnek, kialakult egy biztos törzsvásárlói réteg, akik igénylik a változó, szezonális választékot, ennek megfelelően a meleg napokon például jegeskávét és frappét kínálnak. Az üzleteket a Tchibo vállalat üzemelteti, különlegességük, hogy prémium minőségű kimért szemes kávét is árulnak.
A Nespresso speciális egységeket, úgynevezett Nespresso Boutique-okat üzemeltet, itthon jelenleg a fővárosban működik egy ilyen. Itt a fogyasztó a kávézáshoz szükséges kiegészítőkkel (csészék, kapszulatartók, sütemények) és kapszulákkal, valamint a teljes kávégépkínálattal is találkozhat. A Boutique-ot minden országban a Nespresso üzemelteti, vagyis nem franchise-rendszerben működik – a cég így kívánja garantálni az állandó magas színvonalú szolgáltatást.

Fejlődés lépésekben
Mi az, amiben az utóbbi években megkezdtük a „felzárkózást” a nagyobb kávékultúrájú országokhoz?
– A kávézókban, kávéházakban fogyasztó vendégek igényei egyre erőteljesebben differenciálódnak – állítja Mikó Judit. – A hazai fogyasztóközönség, különösen a fiatalabb korosztályok, évről évre egyre nyitottabbak az újdonságokra, keresik a különlegességeket. Bár még mindig az eszpresszó és a kapucsínó a két legkedveltebb és legismertebb kávéital, egyre többen választják az itallapról a különféle tejes kávéitalokat, mint például a Latte Macchiatot vagy a Caffé Lattét. A tendencia azt mutatja, hogy a tejjel készített kávéitalok egyre népszerűbbek a fogyasztók körében.
Szinte alapvető követelmény egy színvonalas vendéglátóhellyel szemben, hogy az alapitalok mellett legalább még további öt-hat féle kávéital közül választhasson a vendég: a sztenderd kávéitalok mellett lehetősége legyen néhány különlegességet, ízesített vagy akár alkoholos kávékoktélt is kipróbálnia, és ne hiányozzon a koffeinmentes változat sem az itallapról. A nyári hónapokban pedig „illik” tovább színesíteni a kínálatot a jeges változatokkal, szellemi frissítőként.
Szabó Andrea is érzékeli a tejesebb kávék fogyasztásának növekedését, ő a Cappuccinot és Latte Macchiatot emeli ki a legkeresettebbek közül. A Tchibo üzleteiben is kínálnak kávéspecialitásokat a klasszikus választék mellett, érzékelve azok kedveltségének növekedését. Aromakapszulás kávéfőző gépük, a Cafissimo segítségével gyorsan, és legfőképpen egyszerűen készíthetők a kávékülönlegességek.
A fejlődés másik eleme a convenience termékek – a kapszulák és POD-ok egyelőre még lassú, de sokat ígérő pozicionálódása a kávéfőzés területén.
Mikó Judit szerint a POD-okat azokban a kávékategóriákban érdemes használni, amelyek még Magyarországon nem olyan keresettek; a Sara Lee koffeinmentes kávéja például POD formában is kapható. E termék esetében azért alkalmaznak POD-os kiszerelést is, mert általában alacsony a termék forgási sebessége. Így az adagonként csomagolt POD magasabb minőséget tud biztosítani, mint egy csomag felbontott kávé, amely rossz esetben hetekig áll a nyitott csomagolásban. Ha a vendéglátóhelynek viszonylag alacsony a forgalma a koffeinmentes kávéból, akkor a POD-os kiszerelést javasolják számára.
A Nespresso idén a kávégépek és a kapszulák tekintetében is fejlesztett, hiszen február végén mutatta be a háromtagú CitiZ kávégépcsaládot, amelyet a nagyvárosi design ihletésére alkotott meg egy neves tervezőcsoport. Az energiatakarékos üzemmódba állítható kávéfőzők között van egy alap-, egy tejhabosítóval ellátott és egy duplafejű gép. A cég kapszulakínálatában nagy változás történt, 3 tiszta eredetű eszpresszó-kávéőrleményt, valamint egy új lungot (hosszúkávét) vezettek be, és egy meglévő lungot átalakítottak – így 12 kapszuláról 16-ra bővült a kínálat.

HoReCa-újdonságok
A Sara Lee törekvése az, hogy minél szélesebb fogyasztói igényeket minél hatékonyabban szolgáljon ki. Így a tea-, a forrócsokoládé-portfóliót, illetve az egyéb kapcsolódó termékeket és szolgáltatásokat is folyamatosan fejlesztik. Deklarált céljuk a fogyasztók igényének formálása is. Az elmúlt év során a HoReCában több új termékbevezetés történt, a kommunikációs és szervírozó eszközök is megújultak.
– A hangsúlyt a Douwe Egberts Cafitesse kávémegoldásra helyeztük – informál Mikó Judit. – Ezt kifejezetten hoteleknek, rendezvényszervezőknek és irodáknak ajánljuk, ahol pillanatok alatt nagy mennyiségű, magas minőségű kávéra van szükség. Négy másodperc alatt elkészíthető egy presszókávé, akár önkiszolgáló környezetben kínálva is.

Kapcsolódó cikkeink