Szicília: kereskedelem és gasztronómia dél-olasz módra
Imádok utazni. Új országok, emberek, szokások, boltok, termékek. A vásárlás külföldön nemcsak szükséges teendő, hanem élmény és szórakozás egyben. Nem feltétlenül kell beszélni a nyelvet, a testbeszéd, az alapvető szavak, fogalmak ismerete elégséges a megértéshez. Mindez, így összességében, érdekes, inspiráló, lendületet ad az itthoni tennivalókhoz.
Ebben az évben Szicília volt a célpont. Olaszország természetesen az ízeiről, ételeiről is ismert, de Szicília más. Különleges, kissé vad, természetesebb. A civilizáció vívmányai nem rontották el a természetet, az ott élők egyszerűségét, a táj szépségét. Az utóbbi pár évben megváltozott a sziget arca, mivel a támogatások, ösztönzők hatására fellendülőben van a mezőgazdaság és az élelmiszerfeldolgozó-ipar. Az utak mellett óriási citrom- és narancsligetek, valamint üvegházvárosok láthatók, amelyek számukra a jobb életet, a gazdasági fellendülést jelentik.
Szaküzletek, pluszötletek
A boltokban a hazai márkák uralják a polcokat. Minden városban a kisboltok, a szaküzletek jelentik a kereskedelem fő egységeit, legyen az akár húsüzlet vagy pékárubolt. A nagyobb városok sarokpontjain már megtalálhatók a modern kereskedelem jelképei, a hipermarketek és a diszkontok. Jelen vannak az osztrákok, a franciák, de a németek kereskedelmi zászlóshajói is.
Ugyanakkor a kisboltok, a magántermelők és kereskedők nem tűntek el. Nemcsak hetipiacokon, kirakodóvásárokon árulják a portékát, hanem az út mellett kocsiról – ami Szicília jelképe – kínálják a frissen szedett zöldséget, gyümölcsöt, befőttet és más készterméket.
Kedvenc szicíliai városom Ragusa, amelynek neve nemcsak a ragu szóból cseng ismerősen, hanem fekvése, az épületek szépsége és a kereskedők kreativitása miatt is említésre méltó. Hazajőve javasoltam a sarki hentesnek, hogy ő is alkalmazza az ott látott módszert: sajt, plusz péksütemény kínálása a felvágott mellé, szendvicskészítés (például a turistáknak), ami emlékezetesebbé és egyszerűbbé teszi a vásárlást. Aranyigazság, hogy komplex szolgáltatásért többet hajlandó fizetni a vásárló, és ez az élelmiszer-kereskedelemben is így van.
Nálunk a szakosodás a szemléletet is tükrözi: ez van, ezt tessék szeretni, pedig ha időről időre tanulnánk más népek jó módszereiből, azzal csak nyerhetnénk.
Persze ott sincs kolbászból a kerítés. Például mindenhol visszatérő probléma a szemét kezelése, ami melegben még nagyobb gondot jelent. A szelektív szemétgyűjtés itt nem működik, csak a nagyvárosokban, de erre nem igazán fókuszálnak.
Pizza mandolinnal
Szicília a pizzakészítés bölcsője, valóban olyan finom, mint amilyennek leírják. Az ár a feltétek számától függ, de az étel mellé akár mandolinkísérettel, éneklés is dukál.
Az éttermekben mindenhol kínálnak házi bort, amelynek minősége vetekszik a palackozottéval, csak éppen fele annyiért kapható, mint a márkás borok.
A borravalót érdekesen oldják meg. A coperta – a „bekészítés” – minden számlában megtalálható, attól függetlenül, hogy a vendég kérte-e vagy sem, tehát fizetni kell érte. Így már előre fizethetjük a borravalót, a szervizdíj csak ezután következik.
Szicília másik emlékezetes fogása a desszert. A felséges fagylalt mellett különleges mandulás sütemények egész sora kínálja magát a cukrászdák polcain. Ellenállni lehetetlen.
Nem sajnálják a kóstolót, ráadásul a vásárlás után pár darabot külön becsomagolnak, hogy legyen az útra, és ne a dobozt kelljen kinyitni, ha nem tudunk ellenállni a kísértésnek. Ez a fajta süti akár 1 hónapig friss marad, csak a hazaszállításra kell ügyelni.
Ugyanilyen ínyencség a lemoncello (citromlikőr) mellett a mandulalikőr, amelynek aromája egyedülálló.
Egy jó nyaralás emléke sokáig él nemcsak a szívünkben, hanem a szánkban is, remélve, hogy még sokszor kóstolhatjuk az ízletes termékeket, akár Szicíliáról, akár más ország ízeiről van szó. Érdemes kielemezni az ott látottakat, mert egy-egy jó ötlet, gondolat megvalósítása segítheti itthoni munkánkat vagy akár befolyásolhatja mindennapi szokásainkat is.
Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Vidéki vendéglátóhelyek támogatása
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek,…
Tovább olvasom >Komoly turisztikai növekedés előtt áll Budapest, különösen konferenciaturizmus terén
A Budapesti turizmus jövőbeli növekedése kétszámjegyű mértékű lehet, ha a…
Tovább olvasom >9 milliárd forint a K&H SZÉP kártyákon
Hónapról hónapra növekszik a K&H SZÉP kártya forgalom, de még…
Tovább olvasom >