Szicília: kereskedelem és gasztronómia dél-olasz módra
Imádok utazni. Új országok, emberek, szokások, boltok, termékek. A vásárlás külföldön nemcsak szükséges teendő, hanem élmény és szórakozás egyben. Nem feltétlenül kell beszélni a nyelvet, a testbeszéd, az alapvető szavak, fogalmak ismerete elégséges a megértéshez. Mindez, így összességében, érdekes, inspiráló, lendületet ad az itthoni tennivalókhoz.
Ebben az évben Szicília volt a célpont. Olaszország természetesen az ízeiről, ételeiről is ismert, de Szicília más. Különleges, kissé vad, természetesebb. A civilizáció vívmányai nem rontották el a természetet, az ott élők egyszerűségét, a táj szépségét. Az utóbbi pár évben megváltozott a sziget arca, mivel a támogatások, ösztönzők hatására fellendülőben van a mezőgazdaság és az élelmiszerfeldolgozó-ipar. Az utak mellett óriási citrom- és narancsligetek, valamint üvegházvárosok láthatók, amelyek számukra a jobb életet, a gazdasági fellendülést jelentik.
Szaküzletek, pluszötletek
A boltokban a hazai márkák uralják a polcokat. Minden városban a kisboltok, a szaküzletek jelentik a kereskedelem fő egységeit, legyen az akár húsüzlet vagy pékárubolt. A nagyobb városok sarokpontjain már megtalálhatók a modern kereskedelem jelképei, a hipermarketek és a diszkontok. Jelen vannak az osztrákok, a franciák, de a németek kereskedelmi zászlóshajói is.
Ugyanakkor a kisboltok, a magántermelők és kereskedők nem tűntek el. Nemcsak hetipiacokon, kirakodóvásárokon árulják a portékát, hanem az út mellett kocsiról – ami Szicília jelképe – kínálják a frissen szedett zöldséget, gyümölcsöt, befőttet és más készterméket.
Kedvenc szicíliai városom Ragusa, amelynek neve nemcsak a ragu szóból cseng ismerősen, hanem fekvése, az épületek szépsége és a kereskedők kreativitása miatt is említésre méltó. Hazajőve javasoltam a sarki hentesnek, hogy ő is alkalmazza az ott látott módszert: sajt, plusz péksütemény kínálása a felvágott mellé, szendvicskészítés (például a turistáknak), ami emlékezetesebbé és egyszerűbbé teszi a vásárlást. Aranyigazság, hogy komplex szolgáltatásért többet hajlandó fizetni a vásárló, és ez az élelmiszer-kereskedelemben is így van.
Nálunk a szakosodás a szemléletet is tükrözi: ez van, ezt tessék szeretni, pedig ha időről időre tanulnánk más népek jó módszereiből, azzal csak nyerhetnénk.
Persze ott sincs kolbászból a kerítés. Például mindenhol visszatérő probléma a szemét kezelése, ami melegben még nagyobb gondot jelent. A szelektív szemétgyűjtés itt nem működik, csak a nagyvárosokban, de erre nem igazán fókuszálnak.
Pizza mandolinnal
Szicília a pizzakészítés bölcsője, valóban olyan finom, mint amilyennek leírják. Az ár a feltétek számától függ, de az étel mellé akár mandolinkísérettel, éneklés is dukál.
Az éttermekben mindenhol kínálnak házi bort, amelynek minősége vetekszik a palackozottéval, csak éppen fele annyiért kapható, mint a márkás borok.
A borravalót érdekesen oldják meg. A coperta – a „bekészítés” – minden számlában megtalálható, attól függetlenül, hogy a vendég kérte-e vagy sem, tehát fizetni kell érte. Így már előre fizethetjük a borravalót, a szervizdíj csak ezután következik.
Szicília másik emlékezetes fogása a desszert. A felséges fagylalt mellett különleges mandulás sütemények egész sora kínálja magát a cukrászdák polcain. Ellenállni lehetetlen.
Nem sajnálják a kóstolót, ráadásul a vásárlás után pár darabot külön becsomagolnak, hogy legyen az útra, és ne a dobozt kelljen kinyitni, ha nem tudunk ellenállni a kísértésnek. Ez a fajta süti akár 1 hónapig friss marad, csak a hazaszállításra kell ügyelni.
Ugyanilyen ínyencség a lemoncello (citromlikőr) mellett a mandulalikőr, amelynek aromája egyedülálló.
Egy jó nyaralás emléke sokáig él nemcsak a szívünkben, hanem a szánkban is, remélve, hogy még sokszor kóstolhatjuk az ízletes termékeket, akár Szicíliáról, akár más ország ízeiről van szó. Érdemes kielemezni az ott látottakat, mert egy-egy jó ötlet, gondolat megvalósítása segítheti itthoni munkánkat vagy akár befolyásolhatja mindennapi szokásainkat is.
Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >