Szezonok szezonja
A marketingtankönyvek szerint az eladásnövelés egyik eszköze az új fogyasztási (vásárlási) alkalmak teremtése. Ezt a leckét jól megtanulta és ülteti át a gyakorlatba az édességipar, hiszen az időszakosan, egy-egy alkalomhoz, ünnephez vagy évszakhoz kötötten forgalmazott csokoládéáruk a piac fejlődésének egyik hajtóerejét jelentik.Kezdetben vala a szaloncukor, a csokinyuszi és csokitojás, no meg a Télapó. Ma már a figurák mellett szezonális ízben vagy csomagolásban forgalmazott desszertekkel és táblákkal is találkozhatunk, sőt, néhány olyan termék is megjelent, amely a hagyományos kategóriákba nehezen illeszthető be – például az ajándékcsomagok.
A magyar piac sok tekintetben eltér a nyugat-európaitól, ami kockázatosabbá teszi máshol már kipróbált ötletek mechanikus átvételét. Így a szezonális termékek esetében nem működik a más kategóriákban megfigyelhető „tesztpiac” jellegünk sem. Másrészt kicsik vagyunk, ezért – főként egy multi gyártó esetében – nem feltétlenül térül meg egy-egy „országra szabott” innováció kidolgozása.
– Ám Magyarországon komoly kultúrája van a szezonális termékeknek, így mégis azt mondom: megéri csak erre a piacra fejleszteni – foglal állást Miklós Panna, a Nestlé Hungária Kft. brand menedzsere. – Ennek ellenére a cégek törekszenek arra, hogy ne csak egy országnak készüljön egy újdonság, hiszen a csomagolóanyag-költségeket jelentősen csökkentheti több piac összevont mennyisége. Emellett azt is tudni kell, hogy az édességeknél nagymértékben diktál a helyi ízlés. Sok a lokális márka, ami gyakran megnehezíti, hogy egy fejlesztés több piacra készüljön.
– Tény, hogy nálunk rendkívül sok az önjelölt importőr, akik mindent behoznak, amihez olcsón hozzájutnak. Így a külföldi szezontermékek hazai megjelenése sokszor a csekély mértékű szakmai kreativitás eredménye. A magyar fogyasztó pedig kipróbál minden újat, mintha nem kapott volna még elég pofont – jegyzi meg kritikusan Horváth Imre, a Sweet Point Zrt. vezérigazgatója, de pozitív fejleményről is beszámol: – Ugyanakkor az is igaz, hogy a magyar termékek külhoni adaptálása lassan erőteljesebb lesz, mint fordítva.
Alkalmi csomagolás: kisebb kockázat
Az időszakos SKU (a kifejezés a Stock Keeping Unit rövidítése, amely egy termékfajta egy kiszerelését jelenti) mind a gyártónak, mind a kereskedőnek nagyobb kockázatot jelent, mint egy egész évben forgalmazott termék. Hiszen az alkalom elmúltával már nem értékesíthető. Elsősorban a gyártókra hárul a feladat, hogy ezt a kockázatot csökkentsék. A Bonbonetti erre irányuló erőfeszítéseit Rédey Iván marketingvezető így foglalja össze:
– Évek óta a legfontosabb partnerünk a piaci visszajelzések mérésében az ACNielsen. Rendszeresen dolgozunk kutatási adataikkal az összes számunkra releváns édességkategóriában. A szezonális édességekre külön adatokat kapunk, viszonylag gyorsan, 1-2 hónappal a szezon vége után. Figyeljük továbbá a konkurencia megjelenését a láncok akciós újságjaiban, akciós árait, kihelyezéseit és egyéb trade aktivitásait. Természetesen az ex-factory adataink is fontos információval szolgálnak az egyes szezonális SKU-k sikeréről. A hozzánk érkező visszáru – szerencsére évről évre kisebb volumenben – szintén jelzi, melyek voltak a kevésbé sikeres bevezetések.
Az alkalmi csomagolás önmagában kevesebb kockázatot rejt, mint a szezonális íz, hiszen utóbbinak kifejlesztési költsége magas, komoly befektetést és hosszú időt igényel. Ugyanakkor vannak olyan termékkategóriák – mindenekelőtt a táblás csokoládé –, ahol néhány erős márka fej fej mellett küzd egy olyan piacon, ahol az íz- és méretpreferenciák csak nagyon lassan változnak. Itt egy-egy jól sikerült, például évszakhoz illő kombináció helyzeti előnybe hozhatja az adott márkát a versenyben.
– Egy-egy szezonra kifejlesztett alkalmi ízeink nekünk is a táblás szegmensben vannak. A tibi karácsonyra például 2 téli ízvariánssal jelent meg a piacon – mond egy aktuális példát Rédey Iván.
– Kedveltek az összecsomagolásaink is, amikor a termék mellé valamilyen ajándéktárgyat adunk. Legsikeresebb ilyen innovációnk a tibi csoki fondü, amely ugyan már a harmadik szezonját „tapossa”, de még mindig nagyon népszerű. Cherry Queen és Bonbonetti Moments márkáink alá idén is fejlesztettünk húsvéti SKU-kat. Mindkét márka kap BTL-támogatást, másodlagos kihelyezéseket. És természetesen a tibi is jelentkezik új termékekkel.
A Bonbonetti hagyományosan a praliné szegmensben jelentkezik szezonális kiszerelésekkel. Az ünnepekhez igazodva fejleszt évről évre innovatív csomagolásokat, elsősorban ajándékozási célra. A másik fontos célcsoport húsvétkor, illetve karácsonykor a gyermekek. Számukra a drazsé-cukorka szegmensben kínál újdonságokat a cég ebben az időszakban.
Ha az íz védjegy, marad a forma
– A Storck a praliné szegmensre fokuszál, prémium pralinéi közül mindegyiknek létezik szezonális kiadása, többféle kiszerelésben, változatos designokkal. Új szegmensbe nem kíván lépni, viszont új alkalmak (például halloween) elképzelhetők – jelzi Szűts Ágnes, a Storck Hungária Kft. marketingvezetője.
Miután a Storck Hungária gyártási tevékenységet Magyarországon nem folytat, és minden terméke egységesen Németországból származik, így a magyarországi termékportfólió kialakításának szépsége a német választék helyi piacon is sikeresnek prognosztizált termékeinek kiválasztásában rejlik. Ezek kivétel nélkül a külső jegyeket érintő változatok. A Storck ugyanis alkalmi ízesítésekkel nem dolgozik, márkáinak ízvilágát amolyan védjegynek tekinti.
A közelmúlt egyik ilyen sikeres kiválasztása volt a merci Petits, amely elsőként nálunk jelent meg a régió országai közül. Az alapmárka csak csomagolását és alakját tekintve változott, belül nem. A merci Petits dobozában csokirudacskák helyett szaloncukor formájú bonbonok rejtőznek. Karácsonyra csillag és karácsonyfa alakú csomagolásba került a prémium minőségű csokoládé, de már készülődik a Valentin-napi szív alakú doboz is.
A kereskedők a Storck szezonális termékeivel nem vállalnak kockázatot, mert a pralinék zöme visszaalakítható normál dobozzá.
– A merci kiszerelései egy ünnepi előlapot kapnak, amely az alkalom elmúltával egyszerűen eltávolítható. A Toffifee szezonális multipackjai belsejében szintén normál termék van, és a 400 grammos doboz is csak egy extra külsővel bővül, amelynek hátulján még játék is található. Így – ellentétben a csoki Mikulásokkal – a Storck-pralinék januárban is változatlanul eladhatók – emeli ki a marketingvezető.
Főszerepben a területi csapat
Nem mindegy, hogy mekkora a kategória mennyiségben és értékben. A pralinéké jóval kisebb volumenű (körülbelül feleakkora), mint a tábláké, értékben viszont az ACNielsen friss (2005 októbere és 2006 szeptembere között kumulált) adatai szerint már utolérte a táblákat. Mivel jóval értékesebb, egy-egy „mellényúlás” érzékenyebben érintheti a gyártót, de a kereskedelmi partnereit is. Ennek fényében nem csoda, ha a pralinék között szinte kizárólag az alkalmi csomagolásokig merészkednek el a gyártók egy-egy olyan ünnep kapcsán, mint például a hamarosan elérkező Valentin-nap. Hiszen ilyenkor a csomagolás lebontásával visszakapjuk a standard SKU-t.
Az érem másik oldala: az időszakos csomagolás újdonságértéke gyengébb, mint egy különleges ízvariációé.
Nem elhanyagolható szempont a szezon időtartama sem, világít rá Miklós Panna.
– A húsvéti időszak csak húsvét napjára van kihegyezve. A téli szezon sokkal több kísérletezésre ad lehetőséget, hiszen ilyenkor szeptembertől egészen karácsonyig kint lehetnek a termékek, ami jelentősen csökkenti a visszáru lehetőségét – mondja a Nestlé Hungária brand menedzsere. – Általában érdemes őket beilleszteni a teljes márkakoncepcióba. Amit még támogatás szempontjából érdemes tudni róluk: viszonylag rövid időszak alatt koncentráltan lehet jó eredményt elérni. Ugyanakkor pont a szezonális jelleg miatt a tv-támogatás fajlagosan nagyon költséges.
A kereskedelmi forgalomban kiemelten fontos ilyenkor az időzítés: mindennek szigorú ütemterv szerint kell folynia, hiszen ezen termékek forgalma valóban pár hétre, vagy akár csak pár napra korlátozódik – a február közepi Valentin-nap például jó esélyekkel pályázik a „legrövidebb szezon” kitüntető címre.
– Nagy szerep jut ilyenkor a területi képviselőknek, akik rugalmasságukkal, gyorsaságukkal és problémamegoldó képességükkel segítenek a termékek optimális elosztásában, átcsoportosításában a kereskedelmi partnereink üzleteiben – emeli ki Rédey Iván.
Egyenlet sok ismeretlennel
A Sweet Point esetében az időszakos termékek az éves forgalomnak körülbelül 40 százalékát adják – az idei Valentin-napra például szív formájú konyakos meggyel, illetve csokoládépralinéval készülnek.
– Így akár ez egy jó piaci szegmens is lehetne. Ugyanakkor, épp időszakosságából fakadóan, olybá működik, mint egy pókerjátszma, vagy mint egy sokismeretlenes egyenlet – mondja Horváth Imre.
Hogyan lehet mégis, a sok x és y ellenére, helyes eredményre jutni? A vezérigazgató szerint az időszakos termékeknél rendkívül fontos tudni, mit, illetve kit akarunk elérni termékünkkel? Rövid vagy hosszú távon gondoljuk azt piacon tartani? Célunk helyesen felismert piaci igény kielégítése, vagy csak valamiféle trend utánzása?
– Megjegyzem: e témakörben a piacon diktálni, azt befolyásolni könynyebb, mint követni a divatot. Egyben előnyösebb is – fűzi hozzá Horváth Imre. – Az időszakos termékek értékesítési kockázata valóban igen nagy. De ezt tudja minden gyártó és kereskedő. Ezzel együtt kell élni, vagy elfelejteni az egészet. A kereskedőket nem meggyőzni kell, hanem jó minőségű áruval kiszolgálni. Bár amikor mindössze azért árulnak minősíthetetlenül gyenge minőségű árut, hogy a túloldali boltnál olcsóbbak legyenek, akkor valóban meg kellene őket győzni. De erre a beszállító nem alkalmas. Azt az élet fogja megtenni.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >