Szerkezetét megtartva növekszik a táblás
Sem a piac szerkezetének megváltoztatásáig, sem az erős, támogatott márkák meggyengítéséig nem hatolt el az elmúlt évek import „árhulláma” a táblás csokoládék között. Sőt, jótékonyan hatott az eladások fejlődésére, és serkentette a vezető gyártók aktivitását. Akik új bevezetéseik többségével az exkluzivitás felé mozgatták a termékkategóriát.Csupán az árszínvonalra volt hatással az elmúlt évek import olcsócsokoládé-dömpingje, a kereslet trendjeire, a piac belső szerkezetére nem. Folytatódott a nugát- és főzőcsokoládék visszaszorulása, a 100 grammos kiszerelések dominanciája, és nem változik számottevően már évek óta a sima-töltött-dúsított táblák egymáshoz viszonyított aránya sem.
Nem étlenkednek
Olcsó tejcsoki ide vagy oda, az étcsokoládék lassú, de egyértelmű térnyerése sem állt meg.
– Míg 2004-ben a Nielsen piackutató adatai szerint az étcsokoládé aránya 7 százalékos volt, ez az érték 2005-ben 11, 2006-ban pedig már 13 százalék – mondja Gódor Andrea, Brand Manager, a Bonbonetti Kft.-től. – Úgy tűnik tehát, hogy egyre népszerűbb lesz a számos pozitív élettani hatásai miatt is kedvelt étcsokoládé a magyar fogyasztók körében.
A Tibi márka népszerű ebben a szegmensben, olyannyira, hogy a sima változatán túl egyre keresettebbek a marcipán-, ananász- vagy eperkrémmel töltött étcsokoládéi is. Egyedülálló újdonság a Tibi Cocoa Dream, amely valódi kakaóbabtöretet tartalmaz, illetve az elegánsabb kartondobozos kategóriába tartozó 70 százalékos kakaótartalmú tábla.
A piac többi szereplője sem tétlenkedett ebben a szegmensben: nemzetközi prémium márkákat hozott be a magyar piacra. A Kraft Foods tavaly vezette be a Côte D’Or 70, illetve 86 százalékos kakaótartalmú táblákat, valamint a kandírozott narancsdarabokkal valamint málnadarabokkal dúsított étcsokoládét.
– Legújabb termékünk pedig a karamellizált kakaódarabokat tartalmazó Côte D’Or Sensations Noir Aux Eclats De Cacao – mutatja be a portfolió új tagját Toronyi Zsuzsa, a Kraft Foods Hungária Kft. Senior Brand Manager-e. – Hosszú távú terveink között szerepel újabb ízekkel kiegészíteni a jelenlegi palettát. Emellett új méretben, 200 grammos kiszerelésben is elérhető a Côte D’Or, limitált disztribúcióval, három ízben: Trüffel krémes, Praliné Lait, és Egészmogyorós.
Hűség és ajándék
A verseny fő terepe természetesen továbbra is a tejcsokoládé kategória, a Tibi, a Boci és a Milka küzdelmével. Habár, hozzá kell tenni, a kereskedelmi márkák is erősödnek: lassan az eladások negyedét adják.
– A Milka táblái közül továbbra is a hagyományos töltetlen termékek a legkedveltebbek, ezek közül is nagyon népszerű a Milka Egészmogyorós tábla – mondja Toronyi Zsuzsa. – Kiszerelés tekintetében a 300 grammos Milka táblás termékek forgalma jelentősen növekedett.
A Milka esetében különösen aktuális most a minőségről beszélni, hiszen a gyártástechnológia további tökéletesítésének köszönhetően még lágyabb, még „gyengédebb” lett a csokoládé, amit a fogyasztók körében végzett kutatások is alátámasztanak.
– Trade marketing tekintetében két fajta promóciót tartunk sikeresnek – mondja Toronyi Zsuzsa. – A kóstoltatáshoz, termékvásárláshoz kötött azonnali ajándékakciót, illetve a hűségpromóció jellegű aktivitásokat, amelyek nagyon jól alkalmazhatók márkaépítésre. Január közepén ért véget a Milka Varázskastély promóció, amelyben több mint 100 ezren vettek részt.
Kreatív megszólítás
Számottevő átalakulás nem volt a piacon az ízek tekintetében. Általában a régi, jól bevált kombinációk – mint a mogyorókrémes vagy epres-joghurtos – továbbra is vezető szerepet töltenek be. De ez nem jelenti azt, hogy ne lenne helye az újdonságoknak.
– A Tibi esetében arra törekszünk, hogy folyamatosan frissítsük a portfoliónkat, újabb és újabb standard ízekkel jelenjünk meg a piacon, sőt nyáron és télen két-két szezonális termékkel is jelentkezünk – mondja Gódor Andrea.
A Tibi csokit a cég 2006 folyamán tv-reklámmal, kóstoltatással, mintaszórásokkal, a Szigeten való megjelenéssel erősítette, és kommunikálta a receptúraváltást. Új grafikát is kapott a termék, mely jobban kifejezi a csoki krémességét, lágyságát, finomságát, és jobban elkülöníthetővé teszi az étcsokoládés portfoliót a tej variánsoktól. Ez azért is volt fontos, mivel a Bonbonetti Kft az ország egyik legjelentősebb étcsokoládé-forgalmazója.
– A Nielsen adatai szerint 2006. október-novemberi periódusa új értékesítési csúcsot hozott a táblás Tibi életében – teszi hozzá Gódor Andrea.
Az idei évben a márka új, kreatív módokon és csatornákon, különféle rendezvényeken is szólni fog a fogyasztókhoz, árulta el végezetül Gódor Andrea.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >