Szerkezetét megtartva növekszik a táblás
Sem a piac szerkezetének megváltoztatásáig, sem az erős, támogatott márkák meggyengítéséig nem hatolt el az elmúlt évek import „árhulláma” a táblás csokoládék között. Sőt, jótékonyan hatott az eladások fejlődésére, és serkentette a vezető gyártók aktivitását. Akik új bevezetéseik többségével az exkluzivitás felé mozgatták a termékkategóriát.Csupán az árszínvonalra volt hatással az elmúlt évek import olcsócsokoládé-dömpingje, a kereslet trendjeire, a piac belső szerkezetére nem. Folytatódott a nugát- és főzőcsokoládék visszaszorulása, a 100 grammos kiszerelések dominanciája, és nem változik számottevően már évek óta a sima-töltött-dúsított táblák egymáshoz viszonyított aránya sem.
Nem étlenkednek
Olcsó tejcsoki ide vagy oda, az étcsokoládék lassú, de egyértelmű térnyerése sem állt meg.
– Míg 2004-ben a Nielsen piackutató adatai szerint az étcsokoládé aránya 7 százalékos volt, ez az érték 2005-ben 11, 2006-ban pedig már 13 százalék – mondja Gódor Andrea, Brand Manager, a Bonbonetti Kft.-től. – Úgy tűnik tehát, hogy egyre népszerűbb lesz a számos pozitív élettani hatásai miatt is kedvelt étcsokoládé a magyar fogyasztók körében.
A Tibi márka népszerű ebben a szegmensben, olyannyira, hogy a sima változatán túl egyre keresettebbek a marcipán-, ananász- vagy eperkrémmel töltött étcsokoládéi is. Egyedülálló újdonság a Tibi Cocoa Dream, amely valódi kakaóbabtöretet tartalmaz, illetve az elegánsabb kartondobozos kategóriába tartozó 70 százalékos kakaótartalmú tábla.
A piac többi szereplője sem tétlenkedett ebben a szegmensben: nemzetközi prémium márkákat hozott be a magyar piacra. A Kraft Foods tavaly vezette be a Côte D’Or 70, illetve 86 százalékos kakaótartalmú táblákat, valamint a kandírozott narancsdarabokkal valamint málnadarabokkal dúsított étcsokoládét.
– Legújabb termékünk pedig a karamellizált kakaódarabokat tartalmazó Côte D’Or Sensations Noir Aux Eclats De Cacao – mutatja be a portfolió új tagját Toronyi Zsuzsa, a Kraft Foods Hungária Kft. Senior Brand Manager-e. – Hosszú távú terveink között szerepel újabb ízekkel kiegészíteni a jelenlegi palettát. Emellett új méretben, 200 grammos kiszerelésben is elérhető a Côte D’Or, limitált disztribúcióval, három ízben: Trüffel krémes, Praliné Lait, és Egészmogyorós.
Hűség és ajándék
A verseny fő terepe természetesen továbbra is a tejcsokoládé kategória, a Tibi, a Boci és a Milka küzdelmével. Habár, hozzá kell tenni, a kereskedelmi márkák is erősödnek: lassan az eladások negyedét adják.
– A Milka táblái közül továbbra is a hagyományos töltetlen termékek a legkedveltebbek, ezek közül is nagyon népszerű a Milka Egészmogyorós tábla – mondja Toronyi Zsuzsa. – Kiszerelés tekintetében a 300 grammos Milka táblás termékek forgalma jelentősen növekedett.
A Milka esetében különösen aktuális most a minőségről beszélni, hiszen a gyártástechnológia további tökéletesítésének köszönhetően még lágyabb, még „gyengédebb” lett a csokoládé, amit a fogyasztók körében végzett kutatások is alátámasztanak.
– Trade marketing tekintetében két fajta promóciót tartunk sikeresnek – mondja Toronyi Zsuzsa. – A kóstoltatáshoz, termékvásárláshoz kötött azonnali ajándékakciót, illetve a hűségpromóció jellegű aktivitásokat, amelyek nagyon jól alkalmazhatók márkaépítésre. Január közepén ért véget a Milka Varázskastély promóció, amelyben több mint 100 ezren vettek részt.
Kreatív megszólítás
Számottevő átalakulás nem volt a piacon az ízek tekintetében. Általában a régi, jól bevált kombinációk – mint a mogyorókrémes vagy epres-joghurtos – továbbra is vezető szerepet töltenek be. De ez nem jelenti azt, hogy ne lenne helye az újdonságoknak.
– A Tibi esetében arra törekszünk, hogy folyamatosan frissítsük a portfoliónkat, újabb és újabb standard ízekkel jelenjünk meg a piacon, sőt nyáron és télen két-két szezonális termékkel is jelentkezünk – mondja Gódor Andrea.
A Tibi csokit a cég 2006 folyamán tv-reklámmal, kóstoltatással, mintaszórásokkal, a Szigeten való megjelenéssel erősítette, és kommunikálta a receptúraváltást. Új grafikát is kapott a termék, mely jobban kifejezi a csoki krémességét, lágyságát, finomságát, és jobban elkülöníthetővé teszi az étcsokoládés portfoliót a tej variánsoktól. Ez azért is volt fontos, mivel a Bonbonetti Kft az ország egyik legjelentősebb étcsokoládé-forgalmazója.
– A Nielsen adatai szerint 2006. október-novemberi periódusa új értékesítési csúcsot hozott a táblás Tibi életében – teszi hozzá Gódor Andrea.
Az idei évben a márka új, kreatív módokon és csatornákon, különféle rendezvényeken is szólni fog a fogyasztókhoz, árulta el végezetül Gódor Andrea.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >