Szerelem recesszió idején

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 04. 05. 08:00

Valentin-nap környékén már hagyományosnak mondható a Trade Marketing Klub Szerelmem a Trade Marketing konferenciája, amely most a sokat ígérő Szerelmi háromszög alcímet kapta, és a vásárlók–kereskedők–márkagyártók triumvirátusát vette nagyító alá.A konferencia résztvevőit Hermann Zsuzsanna a Trade magazin lapigazgató főszerkesztője, a Trade Marketing Klub egyik alapítója üdvözölte. Csiby Ágnes és Kátai Ildikó, a Klub két másik alapító tagja pedig „Az év trade marketingese – 2009” verseny részleteit ismertette.

Önkéntes, virtuális, alulról jövő
Az előadások sorát a kívülálló friss és üdítő szemléletével Dojcsák Dániel szakújságíró nyitotta meg Ismerd meg a vásárlódat és győzz! című, formájában, tartalmában és témakezelésében is rendhagyó prezentációjával. A már klasszikusnak számító internetmarketing utáni szép új világ tárult a közönség elé, ahol önkéntes, virtuális közösségek alulról építkező interakcióján keresztül épül fel a nagyon profi stábok vezérelte tömegkommunikáció.

Szerelmi háromszög tényekkel
A rideg valóság tényeit Tükörben a szerelmi háromszög címmel piackutatói és gyártói szempontból mutatták be a szakértők. Melisek Eszter, a Nielsen RMS Client Service Managere a makrogazdasági folyamatok elemzésével, a Nielsen által mért kategóriatrendek ismertetésével a vásárlók és a gyártók helyzetét vázolta. A kategóriákra a stagnálás és a csökkenés, a vásárlókra a bizalomvesztés, a pesszimizmus és a spórolási szándék sötét árnyai nehezednek. Csak az akciók iránti lelkesedés töretlen, hiszen idehaza – Európában az első helyezettek között – a vásárlók 47 százaléka keresi aktívan a promóciós ajánlatokat. Már a boltválasztásban is döntő tényező ez.
A csatornák és a kereskedelmi láncok piaci helyzetének alakulását Nevihostényi Éva, a Nielsen marketingigazgatója ismertette. A gazdasági válság kárvallottjai a kisboltok, drasztikus csökkenésük miatt a számuk először süllyedt húszezer alá. Az ártudatos magyar vásárlók egyre inkább a hiper- és szupermarketeket és a diszkontáruházakat részesítik előnyben, bár az ezekben eltöltött vásárlási idő csökken.
Lakcsik Csongor a BAT Trade Marketing Development Managere azt mutatta be, hogy dohányáru esetén, nagyon limitált kommunikációs támogatással, hogyan lehet győztes stratégiát felépíteni.

Izgatás és randi
Az ebédet követően Mege Tímea, a Rewart marketingvezetője mutatott néhány ötletet arra vonatkozóan, hogy Hol izgatható fel legkönnyebben a vásárló? Visszautalva a Nielsen által mért kiemelkedő promóciós érdeklődésre, a cégük által biztosított nagy értékű, különleges ajándékok tárházán túl izgalmas, személyes, új vásárlásra ösztönzési lehetőségekre hívta fel a figyelmet.
A szűkülő marketingbüdzsékből a márkákat gyártóknak egyre hatékonyabban kell költeniük. Ehhez pedig mérésekre, számszerű eredményekre van szükség. Szemléletes példa minderre a Heineken és a GfK együttműködésében lezajlott, fix- és szemkamerás vizsgálatokon alapuló kutatás, ami a kiskereskedelemben és a HoReCa csatornában vásárlókról is részletes információkat szolgáltatott. A vásárló tekintetét követve tisztán kivehető, mit észlel, mi kelti fel a figyelmét, mi befolyásolja, mi készteti vásárlásra.
A Tesco képviseletében Molnár Judit bevétel-fejlesztési vezető Hideg, meleg, forró – a bolt mint találkahely című előadásában a parkolóból befelé haladva tekintette át a vásárlók elérésének lehetséges eszközeit.

Szemezés MARI-val
A POP – vásárláshelyi, leánykori nevén POS (eladáshelyi) – eszközök szakavatott ismerője, az iparág nemzetközi szervezete, a POPAI képviseletében Guy Vaughan kutatási igazgató Leselkedjünk MARI-val! című előadásában azt mutatta be, hogyan lehet mérhetővé és összehasonlíthatóvá tenni a kereskedelemben használt marketingaktivitásokat. Sőt, hogyan lehet közös nevezőre hozni a klasszikus marketingben használt GRP-számokkal!
Az egyedülálló MARI-kutatás és világszabadalom nem kevesebbet ígér, mint azt, hogy egy bizonyos áruház bizonyos pontján felállított kommunikációs eszköz fogyasztói elérését ugyanúgy meg lehet mondani, mint egy óriásplakát észlelését vagy egy bizonyos televíziós műsor előtti reklámblokk nézettségét.
A közönség soraiból feltett kérdésre Guy Vaughan elmondta, hogy nyitottak új ország csatlakozására, hiszen két kereskedő és 4–5 márka belépésével az első érdeklődéstől számítva körülbelül 6 hónap alatt már lebonyolítható az első projekt.
Ki lesz az év trade marketingese? Ki lesz az év trade marketing csapata? Lesz-e magyar MARI? E kérdésekre a válaszokat egy év múlva, Valentin-nap környékén ígéri a 2010-es Szerelmem a Trade Marketing konferencia.

Kapcsolódó cikkeink