SZÉP-kártyák: Nem vándorolt át a pénz a kiskereskedelembe egyelőre
Úgy tűnik, hogy a turisztikai szektor aggodalmai a SZÉP kártya felhasználásában bekövetkező esetleges változások miatt a bolti vásárlások terén alaptalannak bizonyultak: továbbra se kenyeret is tejet veszünk SZÉP-kártyával, hanem inkább a nyaralásra költünk.

Nem vándorolt át a pénz a kiskereskedelembe egyelőre
A bankok egybehangzóan megfigyelték, hogy a kártyatulajdonosok továbbra is túlnyomó részben a szálláshelyekre és éttermekre költik el SZÉP kártya egyenlegeiket. Csak egy kisebb részét irányítják szabadidős és rekreációs tevékenységekre. Az átlagos tranzakciónkénti kiadás nem mutat számottevő növekedést az élelmiszer-vásárlások terén. Az ember azt hihetné, hogy a szupermarketeknél arányosan kevesebbet költenek a magyarok, mint mondjuk a szállás vagy a családi vacsora költségeire, tehát az egy SZÉP kártyás tranzakcióra jutó átlagösszegnek csökkennie kellene. Azonban az új szabályozás nem hozott lényeges változásokat ezen a területen. Valójában az OTP Banknál az átlagos tranzakciós érték 1,7%-kal nőtt.
Az MBH Bank szerint 2023. augusztus 1. óta a tranzakciók 11%-a, a forgalom pedig 13,5%-a zajlott le élelmiszerboltokban. Az OTP Bank hasonló adatokat közölt augusztus első tíz napjára vonatkozóan, amelyek szerint a forgalom 12,2%-a élelmiszerboltokban történt. Ez azt jelenti, hogy az OTP SZÉP kártyákkal az élelmiszer-kereskedésekben végrehajtott költések összege ebben az időszakban nem érte el az 1,5 milliárd forintot.
Az elvárások ellenére a SZÉP kártya használhatóságának bővülése nem vezetett drasztikus változásokhoz a költési mintákban. A vendéglátás és a szálláshelyek továbbra is hasznot húznak a kártyatulajdonosok előnyben részesítéséből, míg a szupermarketekben nem tapasztalható számottevő változás a fogyasztói magatartásban.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: a turisztikai szálláshelyeken a vendégek száma (1,4 millió) 17, a vendégéjszakáké (3,4 millió) 16 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit áprilisban
2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Újabb hónapban remekelt a turisztikai ágazat
Március után, áprilisban ismét pörgött a turizmus: a vendégek száma…
Tovább olvasom >K&H: kopogtat a vakáció, irány a nagyvilág!
A nyári külföldi utazások sok középiskolás számára az első igazi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >