Szélesre nyílt árollóval várja az év végét a virsli

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

A fogyasztók összetett, sokszor ellentmondásos gondolkozásának egyik jó példája a virslik piaca. Amellett, hogy egyre inkább elvárják a virslik beltartalmi harmonizálását az egészségtudatos táplálkozáshoz, a gyors, kényelmes elkészíthetőséget, mégis elsősorban az olcsó termékek, kereskedelmi márkák eladása nő. A gyártói márkák így elhagyják az alsó árkategóriát, és innovációkkal válnak értékesebbé. Bár növekednek a vir-slieladások, ennek hátterében mindenekelőtt a kereskedelmi márkák fejlődése áll, amelyek önkiszolgáló kiszerelésben is egyre népszerűbbek. Piacrészük a PICK Szeged Zrt. által rendelkezésünkre bocsátott adatok szerint 2008. május–júniusi periódusában már elérte mennyiségben 40, értékben pedig a közel 30 százalékot.
– Az olcsóbb termékek, vir-slik iránti keresletnövekedést a bekövetkezett gazdasági világválság feltételezhetően tovább indukálja, mivel várhatóan tovább fog nőni az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező fogyasztók száma – állapítja meg Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere. – A vásárlók kétszer is megnézik, mire adják ki a pénzüket. A piacon hosszú távon fennmaradni csak egyenletes jó minőségű, megfelelő ár-érték arányú, jól bevezetett és ismert márkatermékekkel lehetséges.

10-15 százalékos áresést hozhat az év vége
Az elmúlt években bár megvetette lábát a piacon az ízesített virsli, áttörést nem ért el: továbbra is a hagyományos, füstölt ízvilág dominál. A kategória vezető terméke ennek megfelelően a SáGa Foods Füstlije.
– Ma már egyre inkább elvárás, hogy egy önkiszolgáló pultos virsli csomagban főzhető, illetve mikrohullámú sütőben is elkészíthető legyen – beszél a kényelmi szempontok fontosabbá válásáról Emmer Róbert, a SáGa Foods Zrt. országos értékesítési vezetője. – A gyártói márkák olyan fejlesztéseket hajtanak végre, amelyek, reményeik szerint továbbra is értékesebbé teszik őket a PL-nél a fogyasztótáboruk szemében. Az egyik ígéretes irány a piacon a snack jellegű virslitermékek megjelenése. Ennek egyik úttörője a közkedvelt Snacki a SáGa részéről. A másik lehetőség az egészségtudatosság kihasználása. A SáGa számos terméke például már mesterséges színezék és ízesítőanyagok nélkül készül, ezzel is figyelve a fogyasztói igényekre.
Szilveszter közeledtével a SáGa az elmúlt évekhez hűen továbbra is minőségi termékeivel és akcióival szeretné megnyerni a fogyasztók bizalmát. A jelenlegi gazdasági helyzet, illetve a korábbi évek tapasztalata alapján mind a márkagyártóktól, mind pedig a kereskedelmi márkáktól 10-15 százalékos árcsökkentésre számít a cég az év végén.
– Pozitív trend, hogy a vásárlók megnézik, hogy mit vásárolnak, elolvassák a címkék apró betűs részeit is – emeli ki Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója. – Kezdik felismerni azt a tényt, hogy az alacsony ár általában kevésbé jó minőséget takar. A Kométa eddig sem, és ezután sem kíván részt venni az árharcban, hanem folyamatosan kimagasló minőséget kínál megfelelő ár mellett. Alapelvünk, hogy a Kométa-termékek minősége állandóan magas maradjon. Ennek megfelelően fogyasztóink elfogadják a magasabb árat a jobb minőségért.

A virslitípusok növekedésével együtt járt a polarizálódás
A kategória egyik sajátossága, hogy a termékminőség, és ennek megfelelően a fogyasztói ár is rendkívül széles tartományban mozog. Találhatunk 300 Ft/kg alatti, de 2200 Ft/kg feletti virsliket is. Ez a széles ársáv szilveszterkor is megmarad, sőt, akár szélesebbre is nyílhat, vélik egyöntetűen a gyártók.
– Az elmúlt 10 évben igen sok kategóriába sorolható virsliféleség jelent meg a piacon. Csak hogy néhányat a teljesség igénye nélkül felsoroljak (drágábbtól az olcsóig): bécsi virsli, frankfurti virsli, emészthető beles virsli és műbeles virsli – mond példákat dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója. – Nagyon polarizálódik a mezőny, bizonyos szűkebb rétegek a legdrágább virslik közül választanak ízlésük szerint. Míg a vendéglátás jelentős része a középkategóriás, nagyobb kiszerelésű virslit vásárolja, addig a döntő többség kimondottan anyagi meggondolásból az olcsóbb műbeles fajtákból választ.
Szilveszterkor Magyarországon jelentős az olyan „sláger” virslinek az értékesítése is, mint a Wiesbauer-Dunahús Kft. Bécsi hosszú virslije, amelyből az utolsó hónapban egy negyedévi forgalmat is meghaladó értékesítési mennyiség fogy.
– Minden évben úgy gondolja a húsipari szakma, hogy talán idén tényleg nem spórol a vásárló a szilveszteri virslin: lehet, hogy eszébe jut a tavaly igen olcsón vásárolt, rossz minőségű portéka. Azt hiszem, az elmúlt évekre visszatekintve tényleg történt pozitív változás e téren. Ezzel is magyarázható az önkiszolgáló virslik szilveszteri fogalomnövekedése is – mondja dr. Pénzes Éva, a Kaiser Food Kft. marketingigazgatója. – Kétségtelen, hogy van kereslet a jó minőségű virslire, legyen az védőgázas vagy vákuumcsomagolt forma. Saját tapasztalatunk szerint azonban van egy értékhatár, amely felett már csak igen szűk vásárlói réteget lehet megcélozni, és sajnos ez is zsugorodóban van.
Ellentmondásos a fogyasztók gondolkodása, véli Tamás-kovitsné Gila Éva, a Merian Orosháza Zrt. marketing-tanácsadója. A vevők egyre tudatosabban vizsgálják a megvásárolandó termékeket, milyen nyersanyagokat, adalék anyagokat használ a gyártó, milyen hosszú a minőségmegőrzési idő, mennyire szofisztikált a csomagolás, ugyanakkor elvárják az alacsony árat, a bomba akciókat.
– Ezt az ellentmondást igyekszik feloldani az ORSI, hisz készítményeinknél technológiára épülve igyekszünk a minél hosszabb minőségmegőrzési időt elérni, természetes fűszerkeveréket használva kerülni az E betűk hozzáadását – mondja a szakember. – Bár megjegyzem, hogy számos E betű alatt természetes anyag rejtőzik.


Megfelelve a fogyasztónak és a kereskedőnek is
Az idei évben, érzékelve ennek a relatíve olcsóbb húskészítmény-kategóriának a növekvő jelentőségét, a gyártók többsége jelentős innovációkkal jelent meg virslivonalon.
A PICK Szeged folyamatosan fejleszti virslijeit. Mint Szántó Zoltán elmondja, ennek során igyekeznek mind a fogyasztók, mind a kereskedők igényeinek megfelelni, hiszen ezek meglehetősen különbözőek.
– Idén a PICK Virsli termékcsalád tagjai – elsősorban a fogyasztói visszajelzések figyelembevételével – beltartalmi megújításon estek át annak érdekében, hogy karakteresebbek, finomabb ízűek legyenek, és a modern fogyasztói elvárásoknak még inkább megfeleljenek – mondja Szántó Zoltán. – Ez harmonikusabb fűszerezést, vagy például a Sajtos virsli esetében intenzívebb ízű sajt nagyobb mennyiségben történő hozzáadását jelenti.
A szortimentben szerepel a natúr virsli, a marhahúsos frankfurter, a sajtos és chilis ízesítések. Mind a négy PICK virslit fogyaszthatják különböző táplálékallergiában szenvedők, illetve lisztérzékenyek is. A hagyományos sót bennük az élettanilag kedvezőbb hatású jódozott sóra cserélték. A termékek – a Sajtos virsli kivételével – tejcukor- és tejfehérjementesek.
– Novemberben került bevezetésre a két legkedveltebb íz, a PICK Virsli és a PICK Frankfurter családi kiszerelése, amely 2×5 darabos, 450 grammos, szintén osztható csomagolású – számol be a legfrissebb újdonságról Szántó Zoltán.

Kettéválasztható csomagok
A PICK virslik versenyképességének növelése érdekében 2008-ban egy korszerű virslicsomagoló gépet állítottak üzembe. Ez lehetővé teszi, hogy a PICK virsliket a modern életstílusnak még inkább megfelelő, kétadagos csomagolásban gyártsák. A kétadagos csomagolás előnye, hogy egy perforáció által a virslicsomag kettéválasztható. Ezáltal lehetővé válik, hogy a fogyasztó csak a fele mennyiséget nyissa ki, míg a megmaradó termék az élvezeti értékét tovább őrzi a következő felhasználásig.
– A korábbi 200-ról 180 grammra csökkentettük a termékek egalizált súlyát; a virslikből ízesítésenként két gyűjtőkiszerelés került kialakításra. Az utóhőkezelésnek köszönhetően a termékek 45 napos minőségmegőrzési idővel rendelkeznek, mely biztonságot ad a kereskedők számára is – beszél a további újításokról Szántó Zoltán.
Az innováció sikerességét bizonyítja, hogy a megújult PICK Virsli termékcsaládot a Hungaropack 2008 csomagolási versenyen két különdíjjal is jutalmazták.
Az újrabevezetés támogatásaként reklámfilmet, kereskedői szórólapot, szaksajtóhirdetést és különböző POS-eszközöket használtak. A PICK virslik mennyiségi részesedése ennek következtében a 2007. május–júniusi periódus 3,1-éről 2008. május–júniusra 4,9 százalékra nőtt, míg az értékbeni részesedés 4,4-ről 6,7 százalékra ugyanebben a periódusban (forrás: Nielsen).

Különlegességek és klasszikusok
A termékvonalon más virslik is találhatók. A PICK Békebeli roppanós virsli marha- és sertéshús felhasználásával készülő, prémium minőségű virsli, amely minimális adalékanyag-tartalmú. A másik márkatermék a Délhús roppanós virsli, ezeken kívül választékkiegészítőként gyártják a PICK Mangalica virslit is.
A műbeles virsli szegmensben szerepel a legnagyobb forgalmú klasszikus PICK virsli tartós bélben. A másik márkatermék a Délhús műbeles virsli, amelynek jellegzetes ízét a paprika, őrölt bors és a bükkfával történő füstölés adja.
A PICK virsliportfóliójában külön kategóriát képvisel a Scooby-Doo virsli, amely beltartalmi értékeiben egyedülálló, kimondottan a gyermekek számára kifejlesztett termék.

Elismerés, nosztalgia és szilveszteri kiadás
A SáGa Foods esetében a meglévő sikeres márkákon túl (Füstli, Sajtli) 2008 fő „csapásiránya” az idén bevezetett Falni jó! virsli népszerűsítése, amelyet a kedvező ár és a jó minőség találkozásának köszönhetően egyre többen választanak. Mindezek mellett 2-féle lédig és további 5-féle önkiszolgáló pultos SáGa-virslivel találkozhatnak a vásárlók.
– Az ünnepekkor a már említett sikertermékeinkre koncentrálunk – jelzi Emmer Róbert. – Tapasztalataink szerint ugyanis az év végi dömpingben egy új termék nem kap megfelelő figyelmet. A decemberi szezonban maradunk az eddig használt médiacsatornáknál, illetve az ilyenkor bevált árpromócióknál.
A Wiesbauer-Dunahús Kft. a hagyományos, juhbeles Bécsi hosszú virslivel készül elsősorban az év végére, amelyet már több mint egy évtizede azonos, kiváló minőségben gyárt. A lédig kiszerelés mellett (amely tulajdonképpen 3,5 kilogrammos, védőgázas csomagolás), 2 páros, illetve 250 grammos fóliás, valamint 1 kilogrammos védőgázas kiszelésben is kapható.
– Nagy örömünkre szolgál, hogy a napokban az Országos Fogyasztóvédelem által végzett tesztelésen, ahol 15-féle hagyományosnak mondott virslit teszteltek, egyedül a Wiesbauer-Dunahús Kft. Bécsi hosszú virsli terméke érte el a kiváló végminősítést – újságolja dr. Tamás Endre. – A legnagyobb sikert (ami még ismertebbé teszi a terméket) idén novemberben értük el: Bécsi hosszú virslink elnyerte a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet.
A szilveszteri virsliszezont a Kaiser Food is felkészülten várja.
– Mi a meglévő virslik átgondolt akciózásával és egy igazán jó minőségű, 250 grammos kiszerelésű Kaiser Szilveszteri juhbeles virsli piaci megjelentetésével igyekszünk a szezonból részesedni. Igazán jó minőségű, brand terméket kínálunk a vásárlóknak, elfogadható áron– mondja dr. Pénzes Éva. – Emellett az igen népszerű Kaiser Arany pulyka virslink is minden szezonban szépen szerepel.
A Kométa virsliszortiment-jéből a legkedveltebb a Kométa Bécsi virsli.
– A 300 grammos csomag mellett gyártjuk 1 kilogrammos családi kiszerelésben is, ezen kívül a palettánkat színesíti a Kométa Sajtos Würstli és a Kométa műbeles virsli is, amely a régi klasszikus virslik ízét idézi fel – tekinti át Bódi Krisztina.
A Merian Orosháza Zrt. jogelődje 1982-ben vezette be a piacra az első baromfivirslit, és csomagolta le vákuumos csomagolással. Ez forradalmian újnak számított. Akkor kevesen hittek abban, hogy a baromfivirsli keresettebb és jobb csengésű termék lesz, mint a sertésből készült. Mindezek fényében érthető, hogy a cég most egy régi-új készítménycsaláddal jelentkezett.
– Az ORSI Retro család visszanyúl a 26 évvel ezelőtt forgalomba hozott virslihez, párizsihoz és májashoz mind összetételében, mind ízében, de megjelenésében, csomagolásában is. A negyedszázaddal ezelőtti stílusnak megfelelően öltöztettük fel termékeinket, nagy gondot fordítva arra, hogy az allergénmentességet külön logóval hangsúlyozzuk. Nem használunk szóját sem a párizsiban, sem a virsliben, az akkori metódusnak megfelelően – mutatja be a családot Tamáskovitsné Gila Éva. – Persze bizonyos pontokon a termékeket a mai kor elvárásaihoz igazítottuk. Például a virsli 60 napig eltartható, szemben a negyedszázaddal ezelőtti 10 nappal.
A cég év végi meglepetésként ORSI Retro nyereménypartit szervez hűséges és leendő vásárlóinak, a Képes Újsággal karöltve.
Szalai László

Kapcsolódó cikkeink