Számos élelmiszerben mutattak ki fipronilt Németországban
Tojáslikőrtől száraztésztáig számos élelmiszerben mutattak ki fipronilt Németországban a növényvédőszer-hatóanyaggal szennyezett tojások ügyében végzett elemzések – írta kedden a Süddeutsche Zeitung című lap, amely szerint a hatóságok megpróbálták eltitkolni az eredményeket.
A fipronillal szennyezett belga és holland tojások ügyében a német hatóságok már augusztusban nagyszabású vizsgálatot indítottak annak megállapítására, hogy bekerült-e az élelmiszerláncba a nagyobb mennyiségben egészségre káros anyag. A tervek szerint október végéig nagyjából 800 mintát elemeznek.
A szövetségi mezőgazdasági minisztériumba eddig 473 minta vizsgálati eredménye futott be. Fipronilt 103 mintában találtak, 25-ben feltűnően nagy mennyiségben, ezek közül 5-ben a határértéket meghaladó koncentrációban. A szennyezett élelmiszerek köre változatos, van köztük tojáslikőr, száraztészta, tojáspor, tojássaláta és pékáru is.
A Süddeutsche Zeitung kiemelte, hogy a jogszabályok alapján a legkisebb mennyiség esetén is el lehet rendelni a fipronilt tartalmazó élelmiszerek visszahívását, de a német hatóságok csak a szennyezett tojások forgalmazását tiltották meg, és a tojást tartalmazó feldolgozott termékek ügyében „eddig különösen szelídek” voltak.
Például Észak-Rajna-Vesztfália tartományban több esetben az egészségügyi határértéket meghaladó mennyiségű fipronil jelenlétét mutatták ki, de a termékek visszahívását nem rendelték el, arra hivatkozva, hogy hiányzik a jogalap ehhez. A forgalmazó cégek ugyan diszkréten levehették a boltok polcairól a szennyezett élelmiszereket, de a már eladott termékek vásárlóit nem értesítették. Máshol az is előfordult, hogy nyomást gyakoroltak a vizsgálatokat végző laboratóriumokra, hogy a fipronil-botrány valós méretének elkendőzése érdekében ne végezzenek teljesen pontos méréseket.
A lap forrásai szerint mindennek az lehetett az oka, hogy röviddel a szeptemberi szövetségi parlamenti (Bundestag-) választás előtt nem akarták újabb rémisztő hírekkel sokkolni a közvéleményt. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Németországban digitális együttműködésbe kezdett a Lidl és a Disney+
A Lidl Németországban digitális partnerségre lépett a Disney+-szal, amely november…
Tovább olvasom >Soha nem volt ennyire lendületes a növényi alapú élelmiszerek forgalma Németországban
Új rekordot döntött a növényi alapú hús- és tejhelyettesítők piaca…
Tovább olvasom >2023-ban csökkent a növényvédőszer-maradék bejelentések száma az Európai Unióban
2023-ban 8700 bejelentést rögzítettek a tagállamok a Riasztási és Együttműködési…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >