Szállítmányozás: „Sok újat tanultunk magunkról és a piacról”

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2021. 06. 10. 10:56

A szállítmányozó cégek 2020-ban egyöntetűen sikeres évet zártak, ami leginkább gyors reakcióiknak, kreatív megoldásaiknak és kiváló alkalmazkodóképességüknek köszönhető. Körképünkben bemutatjuk, ki milyen választ adott a járvány okozta kihívásokra.

A DACHSER egyértelműen sikeres 2020-ra tekinthet vissza, ami a logisztikai szolgáltató, az ügyfelek és szállító partnerei közötti hűségnek és kölcsönös bizalomnak köszönhető. A vállalat zökkenőmentesen működtette ügyfelei globális ellátási láncait, és rugalmas megoldásokat biztosított a kapacitások szűk keresztmetszeteire, különösen a kontinentális áruszállítmányozási szolgáltatások terén.

Szontágné Hajnal Zsuzsa
értékesítési vezető
LIEGL & DACHSER

– Célunk a vállalat kiválóságának megőrzése, a hatékonyság növelése mellett: felgyorsítjuk hálózataink integrációját, és szorgalmazzuk a digitális technológiák bevezetését olyan területeken, mint a gépi tanulás vagy a csereszekrények lokalizációja. A Dortmundban létrehozott DACHSER Enterprise Lab-ban munkatársaink a Fraunhofer IML kutatóival közösen dolgoznak olyan konkrét kutatási és fejlesztési projekteken, amelyek a DACHSER két üzleti területét, a közúti logisztikát, valamint a légi és tengeri logisztikát érintik. A csapat célja az úttörő technológiák fejlesztése, foglalja össze Szontágné Hajnal Zsuzsa a LIEGL & DACHSER European Logistics üzletágának értékesítési vezetője. A DACHSER számára mindig is fontos volt ügyfeleik megfelelő tájékoztatása a szállítmány pontos helyzetéről. Folyamatosan fejlesztik e-logistic szolgáltatásaikat, hogy az ügyfelek könnyen és gyorsan kapjanak információt termékeikről.

Mission impossible: megoldva

Szerencsiné
Agócs Mónika
ügyvezető
SZAM SPED

A járvány kitörését követően sok más felelősségteljes céghez hasonlóan a SZAM SPED is bezárta irodáit. A kezdeti sokk után alkalmazkodtak a változásokhoz, olyannyira, hogy megbízóik és partnereik semmit nem tapasztaltak a változásból.

– A határzárak és a megnövekedett várakozási idők szintén igényeltek némi átszervezést, de ezek sem befolyásolták negatívan az elmúlt évünket. Kihívások voltak, de megoldottuk őket, és ezzel sok újat tanultunk magunkról és a piacról is. Összességében a saját várakozásainkon felül zártuk a 2020-as évet. Cégünk folyamatosan próbálja követni a piaci elvárásokat és újításokat. Az elmúlt évben a saját forgalmi adataink professzionális kielemzésében léptünk egy nagyot előre. Így könnyebben kalkulálhatunk a szükséges volumenekkel, jobban kiszolgálhatjuk megbízóinkat, hangsúlyozza Szerencsiné Agócs Mónika, a SZAM SPED Kft. ügyvezetője.

A cég a teljes kamionos szállításoknál kevésbé tapasztalja, hogy túl nagy változás történt volna ezen a területen, a kevés, 1-3 raklapos mennyiségeknél viszont egyre nagyobb igény van arra, hogy a megbízók követhessék a szállítmány útját, akár egy csomagküldő szolgálat esetében. A SZAM SPED ezeknek az elvárásoknak is megfelel.

Minden a helyére került

Kiss Nikoletta, Palmsped

Kiss Nikoletta
ügyvezető-tulajdonos
Palmsped Cargo

2020-ban a logisztikai iparág is több kihívással nézett szembe. A pandémia kirobbanása kezdetekben kaotikus helyzetet okozott a közúti fuvarozásban, ám pár hónap után az áruszállítás és alapanyag-ellátás folyamatossága viszonylag helyreállt. A gyárak és raktárak gyorsan kialakították és bevezették belső biztonsági szabályaikat, ami tovább segítette a logisztikai folyamatok fenntartását és működését. A gépjárművezetők jól alkalmazkodtak a szigorodó előírásokhoz a határokon és üzemeken történő belépéskor. A nemzetközi közúti fuvarozás 2020 második negyedévének drasztikus csökkenése után stabilizálódott, majd a negyedik negyedévre jelentősen növekedett.

A Palmsped Cargo éves szinten csak 5%-kal maradt el 2019-hez képest. 2021 első negyedévének fuvarszámai további erősödést igazoltak, amit a cég exportok és importok terén is érzékel, igaz iparági eltérések továbbra is megfigyelhetőek.

– A logisztikai költségek és folyamatok optimalizálása kiemelt hangsúlyt kap minden cégnél. A rendelkezésre álló erőforrások és szabad gépjármű-kapacitások miatt a fuvarköltségek esetileg még ingadoznak, de már jóval tervezhetőbbek, mint az előző évben. A biztonságos kiszolgálás továbbra is a legfontosabb piaci érték maradt. A Brexit átrendezte a fuvarozói irányokat és kapacitásokat, hiszen a kezdeti bizonytalanság és megnövekedett tranzitidő miatt jellemző volt az átmeneti óvatosság és egy jelentősebb fuvardíj-növekedés is – mutat rá Kiss Nikoletta, ügyvezető-tulajdonos.

– Telematikai megoldásait természetesen minden cég kialakította és hatékonyan működővé tette, hiszen enélkül esélytelen lett volna a stabil működés. Az automata flották lassan, de „közelednek”. Előbb-utóbb nagy szükség is lesz rájuk, hiszen a munkaerő-utánpótlás kérdése a nemzetközi sofőröknél még mindig nem megoldott. Mivel az e-kereskedelem virágkorát éli, így a hazai futárcégek is elvonják a munkaerőt a nemzetközi vonalról – egészíti ki Kiss Nikoletta.

 

A logisztikai költségek és folyamatok optimalizálása kiemelt hangsúlyt kap minden cégnél

Robotok, drónok, mesterséges intelligencia

Üveges Zoltán, Rabentrans

Üveges Zoltán
értékesítési vezető
Raben Trans

A Raben Trans számára a legnagyobb feladat a járványhelyzet kezelése volt. A cégnél felgyorsult a digitális folyamatokra való átállás, igyekeztek a kényszerhelyzetből előnyt kovácsolni. Az e-kereskedelem növekedésével is lépést kellett tartaniuk, hiszen a virtuális térben zajló forgalom jelentős része várhatóan nem tér vissza a hagyományos csatornákba. A növekvő volumenek kezelésében nagy szerepe lesz a Raben Trans idén átadandó két új raktárának és új B2C-megoldásainak.

– Nagy terjedelmű küldemények esetén is kényelmes házhozszállí­tási megoldásokat biztosítunk, például munkaidőn túli kézbesítést, extra rakodót, a kézbesítés várható idejének meghatározását (ETA), a küldemények érintkezésmentes átadását (PCD), ügyfélportálunkon történő ajánlatkérést és fuvarmegrendelést, a logisztikai területen IoT-t, illetve mesterséges intelligencia alkalmazását, valamint EDI-összeköttetéseket a partnereinkkel. Az ügyfelek felől elvárás, hogy az információ több rendszerben is transzparensen és sértetlenül továbbítható legyen, sorolja Üveges Zoltán értékesítési vezető. A B2C házhozszállítási szolgáltatás bevezetésével megnőtt az igény a valós idejű nyomon követésre és a kiszállításról való előzetes értesítésre. Egyes szektorok, küldeménytípusok – például jövedéki termékek, vagy nagy értékű elektronikai cikkek – továbbra is nagyon magas biztonsági szintet követelnek meg.

– Ahogy egyre több lesz az adat és az információ, mind nagyobb lesz a raktárautomatizálási rendszerek, a robotok, drónok szerepe. A nem túl távoli jövőben is általánossá válhat az emberi beavatkozás nélküli kézbesítés, akár okosotthonokba vagy intelligens járművek csomagterébe, egészíti ki mondandóját Üveges Zoltán.

 

Fejlődés a nehéz időkben is

Varga János, Magyar Posta

Varga János
logisztikai üzemeltetési
igazgató
Magyar Posta

Tavaly tavasszal a pandémia miatt hirtelen megugrott az online rendelések és ezzel együtt a kézbesítendő csomagok száma, az átlagon felüli növekedés pedig egész évben kitartott. Mindez nem várt terhelést jelentett a Magyar Posta számára a csomagfeldolgozásban és kézbesítésben akkor, amikor a munkatársak is fokozott járványveszélynek voltak kitéve. A legnagyobb feladatot a járvány elleni védekezés jelentette, és a munkatársak egészségének megőrzése érdekében hozott szigorú intézkedések betartása.

– A járvány miatt nagyon gyorsan kellett bevezetni az érintésmentes kézbesítést. A legnagyobb gondot azonban az jelentette, hogy sokan nem jelezték a kézbesítőnek, hogy betegek, karanténban vannak, sőt ennek ellenére átvették a csomagjukat – hangsúlyozza Varga János, a Magyar Posta logisztikai üzemeltetési igazgatója.

A Magyar Posta a koronavírus-járvány ellenére sem állította le fejlesztéseit. Tavaly több városban új, nagyobb, modernebb üzemekbe költözhettek a munkatársak, valamint átadták az ország eddigi legnagyobb csomaglogisztikai depóját. A logisztikai fejlesztések idén is folytatódnak, új depókat építenek számos helyen, melyekbe automatizált csomagfeldolgozó gépeket is telepítenek a dinamikusan növekvő csomagmennyiség hatékony feldolgozhatóságának biztosítására. Emellett az informatikai rendszereinket is fejlesztik annak érdekében, hogy pontosabb tájékoztatást tudjanak nyújtani ügyfeleiknek nyomkövetési felületükön.

 

Lépést tartani a trendekkel

Andra Ligi, DHL Express

Andra Ligi
marketing- és
kereskedelmi igazgató
DHL Express
Magyarország

Az e-kereskedelem napi szinten fejlődik. A COVID hatására az interneten vásárlók száma drasztikusan megnövekedett. 2020 az e-kereskedelmi eladások rekordéve volt a DHL Express Magyarországnál is.

– Megbízóink igényei a vásárlók igényei mentén gyorsan változnak, de átformálódtak a vásárlási folyamat iránti elvárások is. Logisztikai szempontból az interneten vásárlók számára a legfontosabb kritériumok az egynapos – sokszor ugyanazon a napon történő – kiszállítás, a csomag valós idejű nyomon követése, a rugalmas rendelési folyamat és az egyszerű visszaküldés. Egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság is, mind a csomagolás, mind a szállítási megoldások tekintetében – mondja Andra Ligi, marketing- és kereskedelmi igazgató.

A logisztikai iparág hatalmas változásai kapcsán két kulcsszót kell megemlíteni: digitalizáció és fenntarthatóság. Az iparágon belüli fejlesztések az e-kereskedelem gyors növekedése miatt is szükségesek. Hogy lépést tudjanak tartani ezekkel a trendekkel, a DHL folyamatosan modernizálja az IT rendszereit, és új technológiákat alkalmaz, mind a belső képzéseik, mind a szolgáltatásaik és folyamataik terén. A DHL Magyarországon az expressz cégek közül a legnagyobb, teljesen automatizált, óránként 6000 csomag feldolgozására képes szortírozó rendszerrel működik.

– Az e-kereskedelem más megközelítést kíván meg, különösen az ellátási lánc elején és végén: a csomagautomaták, a személyzettel rendelkező ügyfélpontok, a futárok nyomon követése, választható kiszállítási időintervallumok mind olyan kényelmi szolgáltatások, amelyet a B2C ügyfelek elvárnak. A B2B környezet is teljesen megváltozott az elmúlt évekhez képest. A B2B cégek felismerték, hogy az online eladási platformok elengedhetetlenek üzleti sikereikhez. Ami a környezetvédelmi szempontokat illeti, beruházásaink a karbonsemleges üzemelés felé irányulnak, ezért igyekszünk mind nagyobb arányban elektromos bicikliket és kisteherautókat használni, teszi hozzá Andra Ligi.

 

A rendszer neve: felhő

Fülöp Szabolcs, Trans-Sped

Fülöp Szabolcs
ügyvezető
Trans-Sped

A koronavírus-válságból eredő lezárások gyárleállásokat eredményeztek, az ebből következő anyagáramlás-ingadozást csak a kellően stabil, jól finanszírozott vállalatok tudták kezelni. A web­shopokból vásárlók száma exponenciális növekedésnek indult, ami nagy szervezési terhet rak a kereskedők és logisztikai cégek vállára, ehhez kellett felnőni tavaly. A Trans-Sped Kft. ezt felismerve indította el az e-kereskedők raktári igényeit kiszolgáló fulfillment szolgáltatását. Decemberben tulajdonrészt szerzett a Web­shippy-ben, az e-kereskedelmi logisztika digitalizálásában úttörő magyar startupban, idén májusban pedig megnyitotta 13 000 m2-es e-kereskedelmi logisztikai központját, ahol már a legnagyobb volumenigényű webshopok igényeit is ki tudja elégíteni.

– Digitális megoldásaink úttörőek a logisztikában, s a koronavírus okozta krízis során fejlesztéseink duplán megtérültek. Az első hetekben a határzárak és egyéb korlátozó intézkedések ellenére is képesek voltunk az ellátási láncok folyamatos fenntartására. Idén elindítottuk alvállalkozói portálunkat. A több százmillió forintos fejlesztésű szoftvernek köszönhetően a szállítmány útjának megszervezésétől kezdve a sofőröket érintő adminisztráción át egészen a számlázásig egy felhőalapú rendszerben dolgoznak a szakembereink. Ezenkívül megkezdtük a Fuel Wizard nevű, a big datán és a gépi tanuláson alapuló sofőrviselkedés-elemzési megoldás fejlesztését, melynek legfontosabb célja az üzemanyag-fogyasztás csökkentése környezetvédelmi és gazdaságossági szempontok figyelembevételével – sorolja az eredményeket Fülöp Szabolcs a Trans-Sped Kft. ügyvezetője. //

Kapcsolódó cikkeink