Szakmai légy(-e)ott
A harminchét éves múltra visszatekintő Hoventa a második legpatinásabb seregszemle a hazai szakmai rendezvények sorában. Cikkünkben a szervező kft. és néhány, az idei kiállításon megjelenő cég vezetőjét kérdeztük tapasztalataikról.A 90-es évek eleje, a gazdasági rendszerváltás boomja után napjainkra lelassult a piac fejlődése, ennek ellenére 2003 óta már az „A” pavilon ad otthont a szakmai találkozónak. Idén már 6000 négyzetméter kiállítói terület mellett további 1500 négyzetméteren zajlottak a kísérőrendezvények. Kétszáz kiállító és 15 000 látogató a száraz statisztika, ez a szám az utóbbi években stabilizálódott. Mondhatnánk azt is: stagnál, de a gazdaság és a kiállítási szakma recessziója mellett ez is komoly eredmény.
Kihasználatlan pódium
– Érdekes, hogy a kiállítók az idén sem ismerték fel tömegesen a Hoventa pódium által kínált lehetőséget, azt, hogy ezen a színpadon bemutathatják újszerű, a látogatók számára értékes innovációikat – mondja Etele Csabáné, a szervező kft. ügyvezető igazgatója. – Pedig ez a lehetőség is növelheti a kiállítóban azt az érzetet, hogy igenis hasznos dolog lehet részt venni egy ilyen eseményen. Valaki azt monda nemrégiben, hogy az utóbbi években semmi újdonság nincs a Hoventán. Szerintem, ha ez így van, akkor ez a kiállítók, termelők kritikája, de ha jobban belegondolunk, szinte kizárt, hogy kétszáz kiállító között ne találjon semmi érdekeset, aki nyitott szemmel jár.
Az idén, újításként bevezették a „Hoventa színfolt” elnevezésű területet, ahol azok a kiállítók, szolgáltatók jelenthettek meg, akik annyira „kicsik”, hogy képtelenek lennének önálló stand kialakítására. Számukra minimális alapterületen, önköltségi áron adtak lehetőséget a jelenlétre.
– A Hoventa Kft.-nek a legkomolyabb kihívás évről évre megújulni, érdekesnek, hasznosnak maradni a kiállítók számára. Nagyon remélem, hogy rangot jelent jelen lenni a rendezvényen, és szerencsére a kiállítók nagy része is úgy gondolja: nem baj az, ha a látogatók közül nem mindenki vásárolni jön, hanem csak informálódik – folytatja Etele Csabáné.
Hosszú távra tervez a Progast
A kiállítók ugyanakkor vegyes érzésekkel értékelték a 2008-as kiállítást. A régi partnerek, akik akár évtizednél is régebben jelennek meg rendszeresen a Hoventán, tudják, hogy ez a részvétel hosszú távú befektetés. Nincs olyan elvárásuk, hogy a kiállítás alatti akciós forgalom kitermelje a megjelenésükkel kapcsolatos költségeiket; ugyanakkor érzékelik, hogy tevékenységük szélesebb körben is ismertté válik egy-egy kiállítást követően. A belföldi vendéglátóhely-kínálat szélesedik, és a kereslet-kínálat kölcsönhatása miatt a színvonal bizonyos emelkedő tendenciát mutat. Ez a kiállító számára kedvező.
– Mi prémium kategóriás termékeket kínálunk, és egy Hoventa kitűnő lehetőség arra, hogy ne csak megmutassuk, de reprezentáljuk is a minőséget – állítja Víg Bence, a Progast ügyvezető igazgatója. – Az sem lényegtelen, hogy egy ilyen alkalommal felmérhetjük azt is, hol tartanak a versenytársak. Észrevehetően növekszik a konkurens vállalkozások száma, ami nem baj, mert az élénkülő verseny biztosan a vendéglátás színvonalának további növekedését hozza magával.
Egyébként a vendéglátás kiszolgálása területén már nincs akkora lemaradás a nyugat-európai trendekhez képest, az új étkezési és tálalási hullámok szinte azonnal éreztetik hatásukat Magyarországon is, és évente akár több alkalommal is tapasztalható ilyen megújulás. Az utóbbi időben a tálalás elemei, a különleges formájú kellékek terén a legjelentősebb a pezsgés, minden olyan elem esetében komoly a változás, amely az asztal, a tálalás látványát fokozza.
– A kiállítás rendezésével kapcsolatban az az érzésem – teszi hozzá Vig Bence –, hogy a felmerülő hiányosságok nagy része a szervezők hatáskörén túlmutató okokra vezethetők vissza. Mindemellett nem állunk egyedül a véleményünkkel, hogy egy (a többi kiállítás esetében jól működő) előzetes látogatói regisztrációs rendszer bevezetése előnyére válna a Hoventának is.
Három év alatt négyszeresére nőtt a Metro standja
Azt, hogy a Metro számára mennyire fontos a megjelenés e kiállításon, minden szónál jobban elmondja, hogy a cég az utóbbi három év során megnégyszerezte kiállítási standjának alapterületét. Az idén már nyolcszáz négyzetméteren fogadták a rendezvény látogatóit.
– Vásárlóinknak olyan keresztmetszetű és minőségű áruválasztékot mutattunk be, ami nem csak egyszeri prezentáció volt. Komoly feladat számunkra, hogy az, amit a kiállításon, az áruházként megépített standon „megvillantottunk”, napról napra megtalálható legyen az áruházainkban – értékel Haász Ákos, a Metro gasztronómiai vevőcsoport menedzsere. – Naponta két-három ezer árucikket kínáltunk a Hoventán, és úgy érezzük, a kommunikáció célba ért, hiszen már önmagában a hozzánk ellátogató 7-8000 látogató is visszaigazolás, ugyanakkor a standon történt prompt értékesítés is másfélszerese volt az előzetes elvárásainknak.
A szakember biztos benne, hogy a kiállítás látogatóinak sikerült egy kicsit azt is tudatosítani, hogy nem igaz az az általános vélekedés, miszerint Magyarországon nem lehet minőségi alapanyagokhoz hozzájutni. A Metro a rendezvények keretein kívül is folyamatosan várja vendéglátós partnerei információit: melyek azok a termékek, amelyeket szívesen látnának áruházaikban. Szakmai kérésre került a választékukba például a csillagánizs vagy a wasabi mustár, ezt akkor is koncepciójuk lényeges elemének tarják, ha ezekből az árukból az átlagosnál jóval kevesebb profit származik.
– Nagy örömmel tapasztaltuk, hogy sok szakember volt jelen a kiállításon, nekünk – úgymond – nagyon bejött a Hoventa, de talán nem nagyképűség, ha azt mondom: a Metro is sokat tett hozzá a kiállítás sikeréhez.
Dallmayr-bemutatóterem a standon
A piac több szereplője is úgy gondolja, hogy egy ilyen patinás kiállításon egy, a saját területén meghatározó cégnek ott a helye, ha másért nem, azért, mert az ismertségen mindig lehet javítani. – Ilyenkor olyan koncentrációban van jelen a szakma – mondja Dános Gábor, az Aloys Dallmayr Kft. ügyvezető igazgatója –, hogy érdemes gyakorlatilag kitelepíteni a bemutatótermünket, érdemes vizuálissá tenni gépeinket, termékeinket, szolgáltatásainkat.
Hozzáteszi: itt lehetőség lenne találkozni meglévő, kiemelt ügyfeleinkkel is, megismerkedni igényeikkel, véleményeikkel. Sajnos – ahogy azt több kiállítóval együtt észrevették – az idei évben a látogatottságunk nem érte el a remélt szintet. Hiába küldték ki meghívóikat, sokan gondolták úgy, hogy nem áldoznak időt a rendezvényre. Az évek óta rendszeresen kiállítók is csökkenő érdeklődésről számolnak be. Lehet, hogy ha a hétvége beleesett volna a kiállítás időtartamába, valamit javult volna a helyzet, vagy egy esetlegesen meghirdetett szakmai nap kedvezőbb eredményt hozhatott volna.
Mindezek ellenére a Dallmayrnél sem bánták meg a részvételt, talán sikerült valamit javítani a fogyasztói szemléleten, amely jelenleg az elektronikai áruházak széles palettájú gép- és kávékínálata felé fordul. Középtávú céljuk, hogy ne gépet, terméket, hanem szolgáltatást keressen a piac, de a szolgáltatások versenyeztetésére nem igazán alkalmas egy-egy ilyen kiállítás.
– Komoly hiányérzetem van a szervező-kiállító kapcsolattartás terén, úgy gondolom, egy személyes megkeresés, egy közvetlen beszélgetés sokat segítene azon, hogy mi is megismerhessük, milyen lehetőségek vannak számunkra a Hoventán a standbérlésen kívül, vagy (ahogy az önök megkeresésére) elmondhassuk, milyen módon lehetne számunkra hasznosabbá tenni az eseményt – fejezi be értékelését Dános Gábor.
Sikeres volt a kiállítás a Hagleitnernek
Ennek ellenére a legtöbb cég számára a Hoventa minden évben az év egyik legfontosabb eseménye. A rendszeres kiállítók továbbra is úgy gondolják, ez remek alkalom arra, hogy új üzleti kapcsolatokra tegyenek szert.
– Az idei Hoventa kiállításon örömmel tapasztaltuk, hogy a szakma mind nagyobb része látja az ilyen rendezvényekben rejlő lehetőségeket – így értékel Varga Csongor, a Hagleitner Hygenie Hungary ügyvezető igazgatója. – Cégünknek az idei kiállítás kifejezetten jól sikerült. Standunkra gyakorlatilag folyamatosan érkeztek a vendégek, köztük sok komoly érdeklődővel. A Hagleitner közvetlenül a kiállításnak köszönhetően több nagy projektben is részt vehet. Ezek várhatóan tavaszra érnek majd be, a kiállítás sikerességét így csak akkor tudják majd pontosan meghatározni. Az eddigi adatok szerint viszont már most tudják, hogy a kiállítással kapcsolatos tavalyi eredményeiket többszörösen túlteljesítették.
– A szervezés a korábbi évekhez hasonlóan jól koordinált, összeszedett és pontos volt. Mi minden segítséget megkaptunk a zökkenőmentes lebonyolításhoz – folytatja Varga Csongor. – Ezúton is szeretném megköszönni a Hoventa Kft. munkatársainak a sok segítséget. Egyetlen kellemetlenségünk az iskolások katalógusgyűjtő akciója volt, de ez nem a szervezés hibájából adódott.
Kolbe Gábor
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >