Szagmentes övezet

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 04. 25. 21:22

A dezodorpiac két fontos alpiacán, az illatdezodorok és izzadásgátlók területén folyamatosan jelennek meg innovációk mind a női, mind pedig a férfi szegmensben. A termékfejlesztések során egyre nagyobb hangsúly kerül a fenntarthatóságra.

Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható

A dezodorpiac a 2022-es év folyamán dinamikusan fejlődött, értékben 22,5%-os növekedést mutat a teljes 2021-es évhez képest – olvasható ki a NielsenIQ adataiból. A dezodorok iránt darabban is nőtt a kereslet, 2,2%-os növekedést hozva az eladásokban. Ez részben még az alacsonyabb, 2021-es bázishónapoknak is köszönhető, a kategória a 2022-es év során tért vissza a pre-Covid piacértékekhez.

Karsai Mariann
brand manager
Henkel Magyarország

– A szegmens legfontosabb csatornái a drogériák (54,4%) és a hipermarketek (21,6%). Mindkét csatornában nőtt a forgalom a tavalyi évben, ez is segítette a kategória két számjegyű növekedését – elemzi a piacot Karsai Mariann, a Henkel Magyarország Kft. brand managere.

Legnépszerűbb formátum 2022-ben is az aeroszol, 50,4% súllyal, ezt követi a stift 24,1%-kal, és harmadik helyen áll a golyós formátum, 16,9%-os részesedéssel. A pumpás és krémes kiszerelések együttesen 8,7%-os súlyt képviselnek.

– Célcsoportot tekintve a férfi és női dezodorok piaca közel azonos méretű (női 50,9%, férfi 49,1%). Női szegmensben az aeroszol és a golyós formátum kedveltebb, míg a férfi célcsoport az aeroszolokhoz és a stiftekhez nyúl szívesebben. A golyós formátum férfiaknál csak a harmadik helyen áll – teszi hozzá a szakember.

Fenntarthatósági szempontok

A Henkel Magyarország Kft. kínálatában a Fa márka alatt 2022-ben újdonságként érkeztek a Men Fine Fragrances izzadásgátló dezodorok, különleges kávé- és vörös cédrus illatban, több formátumban.

– A Henkel sokat tesz a dezodorok fenntarthatóbbá tételéért, a Fa márka 2021-es megújulása során például elhagytuk az aeroszolos dezodorokról a kupakot, ezzel jelentősen csökkentve a műanyaghulladék keletkezését. Emellett a flakonok gyártása során felhasznált újrahasznosított alumínium arányát is növeltük, illetve illatdezodoraink alumíniumsó-, izzadásgátló dezodoraink pedig etil-alkohol-mentes formulával készülnek. Csomagolás és formula tekintetében is törekszünk a dezodorportfóliónk folyamatos bővítésére és megújítására, 2023-ban is tervezünk új bevezetéseket, innovatív kampányokat – vetíti előre Karsai Mariann.

Minden második eladott dezodor aeroszolos

Illatok minden hangulatra

A fogyasztók jellemzően illat alapján választanak izzadásgátlót.

Szabó Gábor
PR-menedzser
Florin

– Ezt követi az az elvárás, hogy a termék ne hagyjon ragacsos érzetet, és hogy jó áron lehessen hozzájutni – tájékoztat Szabó Gábor, a Florin Vegyipari és Kereskedelmi Zrt. PR-menedzsere.

Mindezek mellett a választás során lényeges szempont a dezodor hatékonysága is, amelyben kiemelt szerepet tölt be az ismerősöktől, barátoktól kapott pozitív ajánlás. Az illatdezodoroknál sokkal szubjektívebb a választás, hangulattól vagy akár évszaktól függően változhat a preferált illat. Gyakran akár többféle illatú vagy formátumú dezodort is tartanak otthon a fogyasztók.

A fenntartható, környezetet kevésbé terhelő csomagolású és/vagy összetételű, természetes eredetű összetevőket tartalmazó termékek iránti kereslet a dezodorok piacán is egyértelműen azonosítható trend.

Erre a kategóriára is jellemző a limitált ki­adású (pl. téli vagy nyári) termékek polcra kerülése, ezzel is kiszolgálva a fogyasztók évszakoktól / hangulattól / élethelyzettől / napi rutintól függő eltérő dezodorválasztási igényeit.

Egyedülálló kezdeményezés

A Florin Magyarországon az egyetlen olyan kozmetikai gyár, amely aeroszol termékeket állít elő. Így a dezodor kategóriában az aeroszoltermékeik generálták a legnagyobb forgalmat.

– A Dermaflora 0% mentes kozmetikumokat vizsgálva látható, hogy az aloe verát tartalmazó termékek az összetételnek köszönhetően továbbra is kiemelkedő népszerűségnek örvendenek. Folyamatos az innováció, hiszen reagálnunk kell a trendekre és a fogyasztói igényekre. A környezettudatosság jegyében vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy az aeroszolos sprayk esetében a gáz helyett levegővel való töltést alkalmazzunk – jelzi Szabó Gábor.

A dezodorpiacon és a világon is egyedülálló kezdeményezésben vett részt a Florin a Rossmann és a Respray társaságában. Bemutatkozott az első dezodor-újratöltő automata, amely forradalmasíthatja a környezetbarát dezodorhasználatot.

– Ezzel az együttműködéssel mi is nagyon sokat tanultunk. Az innováció elején járunk még, és nagyon sok lehetőséget rejt még ez a technológia – avat be a PR-­menedzser. //

Kapcsolódó cikkeink