Szabályozottabbá vált az ajándékozási piac

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 04. 21. 00:58

Idén januártól több olyan változás is bekövetkezett az szja-szabályozásban, amely érinti az üzleti és „szóró-” ajándékokat. A törvény pontosabban meghatározza a különféle ajándéktípusok értékét, és új típusokat is bevezet.

Üzleti ajándék

Az üzleti ajándék egyedi értéke személyi jövedelemadó szempontjából nem haladhatja meg a minimálbér 25 százalékát, azaz a 19 ezer 500 forintot. Ez az ajándéktípus továbbra is személyijövedelemadó- és járulékmentes juttatás, az értékhatár azonban meglehetősen alacsony. A juttatás összege társasági adó szempontjából nem elszámolható költség, azaz adóalapot növelő tétel.


Amennyiben az ajándék átlépi a megszabott értékhatárt, akkor a megajándékozottnál adófizetési kötelezettség keletkezik, számára ez ugyanis egyéb jövedelemnek számít. Ez sokat levonhat az ajándékozás gesztusértékéből, hiszen ha az ajándékozó szigorúan a törvény betűje szerint jár el, ilyenkor egy igazolást kell adnia az ajándék értékéről, illetve a keletkező adótartalomról. Vagy pedig magára vállalja az adót oly módon, hogy az igazolást bruttó értékről adja ki, és vállalja az adótartalom befizetését. Mindkét esetben az igazolás kiállításához az ajándékozott adatait el kell kérni.

Reklámcélú egyéb ajándék

Reklámcélú egyéb ajándék a minimálbér 1 százalékát (780 Ft-ot) meg nem haladó termék lehet csak. Ezzel a törvény egy új kategóriát hozott létre, mivel a törvényalkotók belátták, mennyire nem életszerű, hogy a cégnek minden ajándék hűtőmágnes mellé igazolást kelljen adnia. Ez abban az esetben alkalmazható, ha a magánszemély azonosító adatai nem ismertek a juttató számára.

Adózás szempontjából ez „egyes meghatározott juttatásnak” minősül, 16 százalék szja-t és 27 százalék EHO-t kell fizetni utána, a juttatott érték 1,19-szeresén. A szabályozással hasonló a probléma, mint az üzleti ajándék esetében: ha az ajándék értéke átlépi a 780 forintot, itt is a megajándékozott magánszemélynél keletkezik adózási kötelezettség, amit „le kell papírozni.”

A kifizető rosszhiszemű eljárás esetén az adóalap 50 százalékáig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.

Csekély értékű ajándék

Úgyszintén külön kategória 2011-től a csekély értékű ajándék, amelynek értéke legfeljebb a minimálbér 10 százaléka, azaz 7800 forint lehet. Ebben az esetben szigorú nyilvántartási kötelezettség van, hiszen évente legfeljebb háromszor adható munkavállalónak, illetve bármely magánszemélynek, akinek a kifizetőtől nem származik más bevétele az adott adóévben. Adózás szempontjából ez is „egyes meghatározott juttatás”: 16 százalék szja, 27 százalék EHO a juttatott érték 1,19-szeresén.

Üzletpolitikai célból adott árengedmény

Az szja 1. számú mellékletének 8.14 pontja szabályozza az üzletpolitikai célból adott árengedményt, visszatérítést vagy egyéb kedvezményt. Ebben nem volt változás. Ha az ott felsorolt feltételek teljesülnek, ez a juttatás adómentes.

Ide általában az üzletpolitikai, illetve reklámcéllal, széles körűen meghirdetett kampányok tartoznak, ahol a forgalomnövelés a cél. A juttatás feltétele egy bizonyos tárgy vagy szolgáltatás megvétele, a nyeremény lehet például árengedmény, visszatérítés, vagy más kedvezmény. Ide tartozik az áruminta is, de feltétel, hogy ne érje el a kereskedelmi mennyiséget, és ne tartós használatra rendelt áru legyen.

Nem tartozik ebbe a kategóriába a vetélkedő, verseny, és az olyan sorsolások, amelyek a szerencsejáték-törvény hatálya alá esnek.

Mivel itt a határvonalak nem mindig egyértelműek, a szervező cégeknek érdemes előre bebiztosítaniuk magukat, és állásfoglalást kérni a konkrét akcióval kapcsolatban a Nemzetgazdasági Minisztériumtól.

Kapcsolódó cikkeink