Szabadtéri játékok

Szerző: Szalai László Dátum: 2021. 05. 18. 08:16

A jó idő beköszöntével idén is előkerülnek a grillsütők, és – még ha szabályozott keretek között is – kezdődhet a sütés-főzés a rácsok fölött. A kereskedők a berendelt mennyiségek alapján erősebb szezonra számítanak az amúgy sem gyenge tavalyinál, a grillkészítmények és -sajtok forgalmazói pedig egyre változatosabb ízekkel, kényelmesebb és feltűnőbb kiszerelésekkel támogatják ebbéli törekvéseiket.

Szerző: Szalai László

Milyen lesz az idei grillszezon? Erre a kérdésre április eleji lapzártánkkor még nem lehet megnyugtató módon válaszolni. Míg ez korábban leginkább az időjárástól függött, most olyan tényezőktől is, mint a járványhelyzet alakulása, az eddigi szigorú szabályok enyhítésének üteme és tarthatósága, vagy hogy a vendéglátóegységek meddig lesznek még zárva.

– A partnereink által előrejelzett mennyiségek a grillezés idei várható erősödését mutatják: rendre közel 30%-kal magasabbak, mint a tavalyi évben – mondja Zab Gábor, a Kometa 99 Zrt. belföldi készítményértékesítési igazgatója. – Ha esetleg az éttermek továbbra is zárva maradnak, akkor kevés alternatívája lesz a 10 fő alatti családi/baráti grillezésnek.

Különleges ízek, kreatív támogatás

A Kometánál úgy látják, hogy

a magyar fogyasztók nagyon kedvelik az újdonságokat. Szeretnek kísérletezgetni, ami fokozottan igaz a gyakran különleges pillanatokhoz kapcsolódó grillezésekre.

Zab Gábor_Kométa99

Zab Gábor
belföldi készítményértékesítési
igazgató
Kometa 99

– A tavalyi évben sikeresen megújított grillválasztékunkból egyértelműen a kissé csípős Jalapeno paprikás grill viszi a prímet – árulja el Zab Gábor. – Az idei év újdonsága a Kometa Ínyenc Paradicsomos – Mozzarellás grillkolbász lesz. Ez a termék azért is különleges, mert a mozzarelladarabok a sütés következtében olvadásnak indulnak, és átitatják az egész kolbászt, pazar ízélményekkel meglepve a fogyasztóját.

Mivel véleményük szerint a grilltermékek esetében a márkadöntés javarészt impulzív, ezért a grillszortimentjüket partnereiknél intenzíven akciózni fogják, hűtött másodlagos kihelyezésekkel megtámogatva. Emellett online kampánnyal és a közösségi médiában is nagyon kreatív üzenetekkel célozzák majd meg az erre fogékony célközönséget.

– Ezenkívül a rengeteg Kometa-termék mellett a teljes grillszortimentünk részt vesz az április 12-én elindult, hosszú távú Kometa Klub hűségpromóciónkban, amely során tavasszal egy Toyota C-HR hybrid személygépkocsi, illetve értékes Samsung napi és heti nyeremények várnak a szerencsésekre – emeli ki az igazgató.

A promóció úgy működik, hogy a Kometa érintett termékeinek megvásárlásával és az ott biztonságosan elhelyezett egyedi QR-kód beolvasásával pontokat gyűjthetnek a fogyasztók, amelyeket egyedi Kometa Klub ajándékokra válthatnak be. Nem kell a blokkokat hetekig megőrizni, nem kell AP-kódokat begépelni – a Kometa Klub telefonos felületén is gyűjthetők a pontok, az ajándékokat pedig kipostázzák a beváltó játékosoknak.

Érdekesség, hogy a promóció május 31-ei zárásával a programnak nem lesz vége. A játékosok gyűjtött pontszámai megmaradnak, további vásárlásokkal és feltöltésekkel növelhetik ezt, a beváltás is folyamatos lesz. És a május végéig tartó bevezető időszakot követően a beváltható ajándékok mellett továbbra is változatos és vonzó nyereményekkel készülnek a Kometánál, tudjuk meg Zab Gábortól.

Szeletelt frissesség

Egyre népszerűbb a grillezés, így a Pick Szegednél is ehhez igazodva igyekeznek a fogyasztói igényeket széles körben kielégíteni. A PICK Friss hús választéka segítségével a mindennapokban is könnyedén elkészíthetők – akár szabad tűzön, akár serpenyőben – és élvezhetők a minőségi fogások.

– Termékeink népszerűségét a folyamatosan növekvő kereslet igazolja – állapítja meg Géger Gyopár, a PICK Szeged Zrt. junior brand managere. – A PICK Friss hús portófóliójában az egyik legkedveltebb grillhústípus a sertéstarja, könnyű elkészíthetősége miatt. Mivel szeletekként csomagolják, az előkészületekre szánt idő is lerövidíthető. Sütéskor a szeletek nem száradnak ki, így tökéletes fogás válhat belőlük. A tarja akkor is ízletes marad, ha frissen fűszerezve sütjük, bár parázs felett nehéz belőle szaftos ételt készíteni, ezért ilyenkor jobb, ha valamilyen nedves pácot használunk. De a BBQ ízek szerelmesei a szintén előre szeletelt PICK sertésoldalasból is igazán ínycsiklandó ételeket készíthetnek.

Magas minőség a kereskedelmi márkák között is

A Wiesbauer-­Dunahús áremeléssel volt kénytelen indítani a tavalyi szezont, ennek ellenére kimagaslóan zárt a végén: mennyiségileg 31, értékben 56%-kal nőtt a belföldi értékesítése.

Kazai_Zsolt_Wiesbauer

Kazai Zsolt
értékesítési vezető
Wiesbauer-Dunahús

– Évről évre folyamatosan növekszik az igény partnereink részéről a saját márkás grilltermékek iránt – konstatálja Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője. – Egyik partnerünk szinte teljesen kiváltotta a brand grilltermékeket saját márkára. A Wiesbauer által gyártott 15-féle saját márkás grilltermékkel megdupláztuk a forgalmat.

A cég folyamatosan bővíti grillválasztékát. Tavaly a virsliszezonban mutatta be pulykából készült virslitermékeit, amelyek nem alacsony minőségű szeparátor húsból, hanem valódi pulyka alsó és felső combból, valamint szárnytőfiléből készülnek. Griller szortimentjét, amely fűszerezett, darált húsrudakat foglal magába, idén 3 új ízzel bővítette: gombás griller 200 g, sajtos-chilis griller 200 g és az ananász és sajt felhasználásával készülő Hawaii griller 200 g.

Party Mini Mix 300 g termékük 3-féle grillkolbászból áll: fehér grillkolbász, sajtos grillkolbász és debreceni kolbász, mindhárom juhbélbe töltve.

– A tavalyi évben már forgalmaztuk Ausztriában a terméket, ahol a grillszezonban 125 ezer darab fogyott. Bízunk benne, hogy a hazai piacon is hasonló sikereket ér el – jegyzi meg Kazai Zsolt.

Mivel grillkategóriában a promóciós értékesítés aránya 70% feletti, a cég akciók szervezésében aktívan együttműködik partnereivel az áprilistól szeptemberig tartó szezonban. Eladáshelyi ösztönzésként öt Auchanban saját Wiesbauer-szigethűtőket helyeznek ki grilltermékeik számára. Ezenkívül idén fokozott aktivitást terveznek a szezonban Facebook-oldalukon is.

Ízekben és arculatban is előrelépve

Szappanos Péter - Pápai Hús

Szappanos Péter
ügyvezető
Pápai Hús

A 2020-as grillszezonnak változatlan kiszerelésekkel és egy új – tormás – ízzel vágott neki a Pápai Hús. Az újdonság bevált, idén pedig újabb három ízzel bővítik a palettát, mondja Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője. Azt is megtudjuk tőle, hogy a marinádozott termékkörük eladásai stagnálnak, és idén a cég a kényelmi kiszerelések felé mozdul el.

– A modern trade erősödni látszik, ezzel párhuzamosan a kisebb kiszerelésű, saját márkás grilltermékek is fejlődnek – konstatálja az ügyvezető. – Nekünk mindazonáltal fontos szempont a márkatermékeink láthatóságának növelése, ezt pedig promóciós eszközökkel, akciós aktivitásokkal szándékozunk támogatni.

Ennek az imázsformálásnak egyik lépéseként, valamint az innovációs folyamat részeként új Pápai grillkolbászokkal készülnek a szezonra, mégpedig rendhagyó köntösben, egyelőre még csak tesztelve a piacot. Ha az irány beválik, ezzel is erősítik és színesítik a Pápai márkát, növelve a vásárlói bizalmat, ami kulcs lehet az elfogadás és az eladhatóság tekintetében.

Húsvétkor egy nagyobb nyereményjátékot szerveztek, tv-kampánnyal és eladáshelyi eszközökkel támogatva, azonban összességében a legnagyobb hangsúlyt az online kommunikációra helyezik.

– Emellett még egy lapáttal teszünk a PR-tevékenységünkre is – ígéri Szappanos Péter.

Hagyomány és trendiség

A Gyulahús Kft. a minigrill kategóriában lépett be pár éve a grillpiacra. A hagyományos magyaros ízvilág mellett új ízekkel is próbálkoztak – pl. tormás, chili-lime, sweet chili –, majd ezeket 380 g-os csomagolásban, grillkolbászmixben is kínálták partnereiknek.

Tamáskovitsné Gila Éva

Tamáskovitsné
Gila Éva
marketingmenedzser
Gyulahús

– A hagyományainkat igyekszünk ötvözni a trendiséggel. A fiatal, kisgyermekes generáció szívesen szervez grillpartit, ezért jelentkeztünk érdekesebb ízekkel is – beszél az ízkínálat mögötti koncepcióról Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – Fontos tudni, hogy a „Gyulai” termékek (a grillkolbászokat is beleértve) laktóz- és gluténmentesek. Azok számára is étrendbővítő lehetőség, akik táplálékintoleranciában szenvednek.

Tavaly a Gyulahús izgalmas újdonsággal, szarvashúst is tartalmazó grillkolbászokkal jelent meg a piacon. A szarvashúsos grillkolbász magyaros és sweet chili ízesítéssel kerül forgalomba, már kaphatók a nagyobb láncokban, belistázásuk folyamatban van.

– Nagy örömünkre szolgált, hogy a 2020-as szezon végén egy hazai (a Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület által szervezett, illetve a maradokapenzemnel.blog.hu felületen közzétett) vakteszten, fogyasztói, szakértői bírálaton a Gyulai Minigrill Kolbász magyaros ízesítésű termékünk tesztgyőztes lett – újságolja a marketingmenedzser. – Számunkra mindig fontosak a visszajelzések, hiszünk abban, hogy a fogyasztói értékelések mutatják meg, hogy jó úton járunk-e a termékfejlesztéseinkben.

Marketingmunkájukban továbbra is fókuszban marad az a törekvésük, hogy tippeket és ötleteket adjanak követőiknek a Facebookon – akár a grillpartikhoz is. Hunyaddobrai Csaba mesterszakács van segítségükre a konyhai praktikákban, apró trükköket elárulva, hogyan lehet megkönnyíteni a mindennapos főzés fáradságos munkáját. Ha beindul a grillszezon, követőiket játékra is fogják invitálni, jelzi Tamáskovitsné Gila Éva.

Sokoldalúan felhasználható ínyencségek

A Tamási Hús 2020-as grillszezonja rendkívül jól sikerült, értékesítésük két számjegyű mértékben bővült.

Kovács Péter-Tamási Hús

Kovács Péter
kereskedelmi igazgató
Tamási-Hús

– Úgy gondoljuk, hogy a korlátozások utáni enyhítések is hozzájárultak ahhoz, hogy az emberek a bezártság után kiözönlöttek a szabadba, és közös programokat szerveztek a családdal, a barátokkal. Ennek jegyében még többen választották a közös grillezést, mint szabadidős tevékenységet – mondja Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója.

A Gierlinger Holdinghoz tartozó cég Premium Berner termékei magas hústartalmú sertésvirslikre épülnek. Ízletes hegyi sajttal töltik meg és kézzel baconbe göngyölik. Ideális grillezéshez, de szezonon kívül is kiváló választás, elkészíthető serpenyőben is.

– Emellett a grillszezonban nagyon kapósak a saját szegmensükben piacvezető Premium Bacon termékeink is – fűzi hozzá Kovács Péter. – Ez a különleges, extra magas hústartalmú bacon minőségi alapanyagainak és a bükkfán füstölésének köszönhetően igazi ínyencség, mindenféle grilltál részeként ajánljuk.

Az idei évben nem terveznek új terméket piacra dobni a grillszezonra, de jelenlegi termékeik sokszínű felhasználhatóságát erőteljesebben szeretnék kommunikálni – például a szeletelt bacon szabad tűzön való felhasználása újdonság lehet sokak számára. Sajnos, hiába a legjobb módja a grilltermékek promótálásának a frissen sült termékek eladáshelyi kóstoltatása, erről az aktivitásról most a vírus miatt le kell mondaniuk.

– Ebben a szezonban promóciós célunk, hogy bemutassuk, milyen sokféle módon kombinálhatóak és felhasználhatóak ezek a termékek a szabadtéri sütés során – fogalmazza meg idei célkitűzésüket a kereskedelmi igazgató.

A grillsajtok a hipermarketekben fejlődtek legnagyobbat

A grillrácsokra nem csupán hús, hanem sajt is kerülhet. A grillszezon tavalyi erejét a sajtok oldaláról is alá lehet támasztani.

Nagy Mariann - Savencia

Nagy Mariann
sales development
manager
Savencia Fromage &
Dairy Hungary

– A grillsajtok 2020-ban tovább szárnyaltak: míg a teljes sajtpiac volumene 6%-kal nőtt, a grillsajtok 23%-kal növekedtek – ismerteti Nagy Mariann, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. sales development managere. – Minden csatorna fejlődött, közülük a legjelentősebben a hipermarket, ahol az eladott volumen 38%-kal emelkedett. Ez meglehetősen szokatlan a mai, diszkontok által diktált sajtpiacon, ami annak is köszönhető, hogy a grillsajtok vásárlói továbbra is igénylik a jól ismert sajtmárkák grillvariánsait, és kevésbé döntenek saját márkás termékek mellett.

A grillsajt immár jelentős termékszámmal bíró szegmens, jellemzi a piacot Nagy Mariann. Népszerűek a natúr termékvariánsok, azonban átlagon felül teljesítenek a füstölt és csípős, valamint a mediterrán konyhához kapcsolódó (pl. paradicsomos-oregánós) ízesítések. A kereskedelmi partnerek is nagy erőkkel készülnek a szezonra mind termékválasztékkal, kihelyezéssel, mind pedig akciós leaflet tematikákkal. Bár 2020-ban az akciók száma csökkent, továbbra is jelentős a promóciós aktivitás. A grillsajt szegmens átlagárai nem emelkedtek jelentősebben, mint a teljes sajtpiacon tapasztalható áremelkedési trend, teszi hozzá.

Régi márka új szegmensben

A Savencia F&D HU Zrt. termékei, azaz a Tihany és Karaván grillsajtok a piacinál nagyobb mértékben, 42%-kal növekedtek tavaly, részben az olyan sikeres innovációknak köszönhetően, mint a Karaván Sajt Steakek, vagy a Tihany Grill Camembert levendulaszósszal, részben pedig az intenzív kereskedelmi és marketingaktivitások miatt. Bár ez utóbbiakra a COVID korlátozó hatással van, a termékfejlesztésekkel a cég nem áll le.

 

PT-grillsajtok

A grillsajtok tavalyi fejlődési üteme közel négyszerese volt a sajtpiac átlagának, volumenben kifejezve

 

Weinmann Luisa
brand manager
Savencia Fromage &
Dairy Hungary

– Az idei szezonban több új termékünkkel is találkozhatnak a grillsajtkedvelők– jelenti be Weinmann Luisa, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – A Karaván és Tihany termékeink mellett közkedvelt Medve márkánk is belép a grillsajtszegmensbe. A Medve Grilltallérok egyből két ízzel, egy natúr és egy chilis változatban indulnak neki az áprilisban kezdődő grillszezonnak. Az újdonságok ropogósra süthető kérge és krémes állaga igazi sajtélményt nyújt, mindezt a Medvétől megszokott minőségben. A Tihany grillporfólió pedig, az elmúlt évekhez hasonlóan, idén is bővül egy új, izgalmas, limitált ízvariánssal.

Giczi Csenge-Savencia

Giczi Csenge
brand manager
Savencia

Az eladótéri korlátozások, ahogy a húsoknál, úgy a sajtoknál is kihúzzák a legnépszerűbb eszköz alól a talajt: a frissen kisütött, gőzölgő sajtok megkóstoltatása jelenleg nem lehetséges az üzletekben.

– A jelenlegi helyzetben más megoldást kellett találnunk arra, hogy a fogyasztók megismerkedhessenek a valódi sajtélményt nyújtó grill portfóliónkkal – szögezi le Giczi Csenge, a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt. brand managere. – A bezártság során megnövekedett internethasználat, a gyakoribb otthoni sütés-főzés és a folyamatos vágy egy kis változatosságra, mind-mind a grilltermékek digitális kommunikációja felé terelnek minket. Idén a célunk jobbnál jobb receptekkel ellátni fogyasztóinkat a grillszezonban, hogy számos ötlet közül tudjanak választani, legyen szó egy gyors hétköznapi grillvacsoráról vagy akár egy családi kerti  sütögetésről.

Formában újítanak

Nagy Béla - Kőröstej

Nagy Béla
marketing- és PR-vezető
Kőröstej

– A grillsajtjaink iránt óriási volt a kereslet az elmúlt szezonban, ez a szegmens kifejezetten jól szerepelt az év során. Ebben nyilvánvalóan szerepe volt a bezártság hosszú időszakainak is – állapítja meg Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing- és PR-vezetője. – Az alapanyagok, így a tej ára is sokat emelkedett az elmúlt időszakban, így ebből a szempontból nehéz időszakot élünk meg, de ez nemcsak a grillsajtokat érintő probléma a tejiparban, amire minden gyártó keresi a megfelelő válaszokat.

A Kőröstej egyik alapelve, hogy megpróbál a változások elé menni a termékinnováció terén.

– A sajtkedvelők számára reméljük jó hír, hogy sosem jelentünk meg a magyar piacon annyi új, különleges Hajdú sajttal, mint az elkövetkező hónapokban fogunk – vetíti előre a közeljövőt Nagy Béla. – A grillsajtoknál maradva, ezúttal kivételesen nem az ízek tekintetében, hanem a formán újítunk. Biztosak vagyunk abban, hogy az angol és dán piacon már tavaly bevezetett, praktikus burger grillsajtunk idehaza is nagy sikert arat majd a grillszezonban.

A közösségi média és az egyéb online eszközök aktív használata elengedhetetlen a márkaépítés és az értékesítés támogatása során – tudják ezt a Kőröstejnél is. Ma már – a sajtgyártók között úttörő módon – több ezer sajtkedvelővel közvetlen, egyedi, személyre szabott kommunikációt tudnak folytatni. Ennek során mutatják be fogyasztóiknak az új termékeiket, receptötleteiket, játékaikat és sok egyéb érdekességet is.

Fókuszban a GMO-mentesség

A Szarvasi Agrár Zrt. palettáján a grillsajtok új termékkörként jelennek meg.

Molnár Balázs Szarvas

Molnár Balázs
kereskedelmi vezető
Szarvasi Agrár

– Érlelt prémium sajtjaink sikeres piaci bevezetése után kereskedelmi partnereink kérésére fejlesztettük ki serpenyős grillsajttermékcsaládunkat és ennek két ízesített változatát, mivel a magyar piacon alig található magas minőségű, 100%-osan természetes, GMO-mentes grillsajt – mondja Molnár Balázs, a Szarvasi Agrár Zrt. kereskedelmi vezetője.

A cég a Talentis Agro csoport tagjaként dinamikusan fejleszti termékköreit és piaci pozícióit. Rengeteg lehetőséget lát a minőségi és egészséges sajtfogyasztási kultúra fejlődésében, amelyben maga is részt kíván venni. Ezért is fejlesztette ki – egyedüliként a magyar piacon – GMO-mentes, természetes és egészséges grillsajtjait. Ezek háromféle ízben (natúr, chilis és bazsalikomos) áprilistól érhetők el a nagyobb üzletláncok polcain.

– Kifejezetten az online marketingkommunikációs csatornákra fókuszálunk, hiszen az online közösségi terek és az online jelenlét egyre fontosabb és kiemelt szerepet tölt be az emberek, így a fogyasztóink életében is – hangsúlyozza Molnár Balázs. – Hasznos, megbízható és szeretetre méltó partnerként veszünk részt az online közösségek életében. Vigyázunk vásárlóink egészségére, hasznos tanácsokkal és információkkal látjuk el őket ezekben a rendkívül nehéz és állandóan változó időkben.

A bolti kommunikációban – tekintettel a jelenlegi helyzetre – bonyolult üzenetek helyett inkább termékeik megvásárlásának gyorsítására és kényelmesebbé tételére törekednek, jelzi a kereskedelmi vezető. //

 

Zákány Matild, Shell

Zákány Matild
shop üzletág vezető
Shell Hungary

Végre újra hosszabbak a nappalok, csábít már minket ki a szabadba a kellemes napsütés, a zöldülő természet, és ilyenkor rögtön előkerülnek a grillsütők is! Tervezzünk akár egy könnyű vacsorát vagy egy kiadós családi ebédet, egy Shell töltőállomásra betérve számos szükséges eszközt és hozzávalót beszerezhetünk egy helyen, gyorsan.

Gyakorlott kerti sütögetők jól tudják, hogy remekül ég és kiváló ízt biztosít a faszén, amit a Shell töltőállomásokon kétfajta kiszerelésben 3 vagy 10 kg-os csomagokban szerezhetünk be. Ha hosszabban izzó tüzet akarunk rakni, brikettet válasszunk. A faszén vagy a brikett begyújtása többféle módon történhet, megkönnyítheti a dolgunkat a grillgyújtó folyadék, gél, esetleg kocka használata.

Ha pedig már ég a tűz, akkor elő is kerülhetnek a hűsítő italok, indulhat a sörözés vagy éppen borozás. A Shell töltőállomáson megvásárolt italokat rögtön hidegen vihetjük haza, otthon már nem kell várni, hogy a hűtő végre lehűtse azokat. Ha pedig hidegen is akarjuk tartani italunkat, tegyünk a bevásárlókosarunkba jégkockát, vagy májustól akár jégdarát is beszerezhetünk a Shellnél.

– A kiemelt töltőállomásokon található Shell Minishopok pedig grillezhető húsok és az ízesítésükhöz szükséges fűszerek széles választékát is kínálják kedvező árakon – teszi hozzá Zákány Matild, a Shell shop üzletág vezetője. //

Kapcsolódó cikkeink